Menü

Weboldal UX audit

Nem vagy elégedett weboldalad teljesítményével? Úgy érzed valamin változtatni kellene, de nem tudod pontosan min? Az UX auditot neked találták ki. Rávilágít weboldalad gyengeségeire és konkrét javaslatokat ad a hibák kijavítására. A végeredmény elégedett látogatók és több ügyfél lesz. Olvasd el mi fán terem az UX audit és hogyan tud segíteni neked!

Mi az az weboldal UX audit?

Az UX tulajdonképpen azt az élményt jelenti, amely a látogatóban kirajzolódik, mikor megnézi a weboldalad. Sok szempont játszik közre a jó UX (user exprerience) elérésében, többek között a használhatóság, a funkcionalitás és a megbízhatóság is.

A jó felhasználói élmény kiemelten fontos az üzleti életben, mivel nagyban hozzájárul a látogatói elégedettséghez. Az elégedett látogató pedig vissza fog jönni a weboldalra, és előtt-utóbb vásárló/ügyfél lesz belőle. A jó felhasználói élmény eléréséhez manapság már konkrét módszertanok tartoznak, amelyek közül az UX audit az egyik.

UX auditra van szükségem

Weboldalam nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

UX audit árajánlatot kérek!

Az UX audit tehát arra ad választ, hogy a látogatók számára mennyire egyszerűen kezelhető egy weboldal, illetve mennyire könnyen tudják az ott meghatározott üzleti célokat (pl. feliratkozás, vásárlás, információszerzés) teljesíteni.

Az User Experience Audit előnyei

  • Gyors és relatíve olcsó. Általában 1-2 napon belül megvan, így a bele fektetett összeg nagyon rövid időn belül megtérül.
  • Széleskörű. Tág spektrumban vizsgál minden olyan szempontot, amely a felhasználói élményhez társul, így átfogó képet ad a pillanatnyi állapotról.
  • Hatékony. Nem elvont tanulmányokat gyárt, hanem képernyőképekkel alátámasztva röviden és pontosan rávilág a problémákra.
  • Mérhető. A rendelkezésre álló analitikai alkalmazások (pl. Google Analytics) segítségével azonnal igazolható a változtatások eredménye és hasznossága.

A riportról pár szóban

Az UX audit riport jellemzően a marketing menedzsmentnek készül, ezért könnyen érthetőnek, értelmezhetőnek kell lennie. További elvárás, hogy jól strukturált szerkezetű, könnyen áttekinthető legyen. Vezesse végig az olvasót az audit főbb szempontjain, az eredményeken és pontosan jelölje a problémás pontokat, szükség esetén képernyőképek segítségével.

Itt fontos megjegyeznem, hogy a User Experience Audit nevéből adódóan egy site átvilágítást jelent, ami feltérképezi a lehetséges problémákat. A riport elkészültét követheti egy megvalósíthatósági tanulmány, amely sorraveszi az audit során feltárt problémákat és javaslatokat tesz az elhárításukra. Ez utóbbi viszont már nem az auditor, hanem a weboldalt tervező és fejlesztő marketingesek, grafikusok, programozók feladata.

Az UX audit főbb részei

  1. Weboldal látogatottsági audit - visszapattanási ráta és oldalon töltött idő kiemelten.
  2. Kommunikációs stílus
  3. Weboldal kódolás – keresőbarát szempontok
  4. Üzenet átvitele
  5. Oldal konzisztencia vizsgálat
  6. Navigáció
  7. Használhatóság
  8. Megbízhatóság (bizalom építés eszközei és alkalmazásuk)

1. Weboldal látogatottsági audit – visszapattanási ráta és oldalon töltött idő

Az elemzést egy Google Analytics átvizsgálással érdemes kezdeni, ami rávilágít a látogatók viselkedésére az oldalon. Az alábbi szempontok vannak fókuszban:

  • belépési oldalak
  • látogatói útvonal
  • lemorzsolódás az útvonalon
  • kilépési oldalak
  • oldalon töltött idő
  • konverziós oldalak
  • landing page-ek teljesítménye

2. Kommunikációs stílus

A második lépés annak feltérképezése hogyan kommunikálsz a látogatóval a weboldalon. Ha a kommunikációs stílus nem egyezik a látogatók elvárásaival, akkor az negatív hatással lesz a felhasználói élményre. Legtöbbször a probléma általában a célcsoport számára nehezen érthető tartalom szokott lenni.

3. Weboldal kódolás – keresőbarát szempontok

A weboldal kódolása (programozás technika) nem kötődik szorosan az UX szempontok vizsgálatához, mégis szerepet játszik benne. Ha ugyanis nem megfelelő technológiát, nem megfelelő kódolást alkalmazol, akkor a potenciális látogatóid nem fogják megtalálni az oldalad, ami így rossz felhasználói élményt eredményez. Vizsgáld meg milyen technológiát alkalmaz az oldalad és megfelelően optimalizált-e a kódod. A javítások elvégzése után javulnak a kereső helyezések és több embert érsz el.

4. Üzenet átvitele

A weboldalak többsége üzleti célból készül, feladatuk az, hogy vásárlókat/ügyfeleket generáljanak. Ehhez viszont olyan nyelvezetet kell használni az üzenet átvitele során, amelyek elősegítik a lead generálást. Kiemelten fontos itt a Call-To-Action (CTA) pontok szövegezése, a brand üzenetek és az ügyfél visszajelzések megjelenítése.

5. Oldal konzisztencia vizsgálat

Konzisztens megjelenés és üzenet átvitel a látogatói útvonalon. Főbb pontok:

  • A fejléc feliratok a tartalommal összhangban vannak-e.
  • A cikkek címe összhangban van-e az közvetíteni kívánt üzenettel.
  • A fejlécben szereplő szövegek alkalmasak-e történet mesélésre.
  • A kulcsszó sűrűség a normális határon belül van-e.

6. Navigáció

Egy jó navigációval a látogató könnyedén be tudja járni a teljes weboldalt. Éppen ezért a navigáció fontos szerepet játszik a felhasználói élmény kiépítésében és ezzel együtt hozzájárul az üzleti célok teljesítéséhez. Ha a látogató eltéved a weboldalon vagy nem megfelelően irányítjuk, akkor nagy valószínűséggel hagyja el csalódottan az oldalt, arról nem beszélve, hogy ügyfél sem lesz belőle.

7. Használhatóság

Ebben a részben többek között azt vizsgáljuk, hogy a látogató megfelelő mennyiségű szöveges információt kap-e az oldalon, támogatjuk-e a szkennelve olvasást, alkalmazunk-e képeket a nagyobb mennyiségű szöveg tördelésére. Egy szóval az oldalon szereplő információ megfelelő mennyiségű és könnyen, gyorsan befogadható-e a látogató részéről.

8. Megbízhatóság

Ez az utolsó pont az átvilágítás folyamatában. Ebben a részben azt vizsgáljuk, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű bizalomépítő elem van-e a weboldalon. A bizalomépítő elemek általában a jogi nyilatkozat, adatvédelem, impresszum, közösségi hivatkozások, kapcsolat, cím, munkatársak fényképei … stb. Ezen elemek jelenléte megbízható, stabil céget mutatnak a látogató felé, ezzel erősítve az általános pozitív benyomást az oldalról.

Leggyakoribb hibák

Korábbi átvilágításaink során leggyakrabban az alábbi hibákat találtuk:

  • gyengén vagy egyáltalán nem jelenik meg az oldal mobilon (pl. apró olvashatatlan betűk)
  • gyenge minőségű, túl kevés szöveges tartalom (pl. három soros szolgáltatás leírások)
  • űrlap kezelési hibák. (pl. angol hibaüzenet magyar oldalon, túl sok mező … stb.)
  • gyenge kontraszt a háttér és a tartalom között
  • nyomógombnak tűnő, de valójában nem kattintható részek az oldalon vagy pont fordítva …
  • a nyomógombok formájukban, színűkben nem elég kontrasztosak, túl kicsit, nehezen kattinthatók … stb.

UX auditra van szükségem

Weboldalam nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Árajánlatot kérek UX auditra!