Menü

Webfejlesztés projektet kezdenél? Árajánlatot kérnél? Segítünk!

2019. szeptember 19. | 6798 |

18 éve foglalkozom webfejlesztéssel a Usernet ügyvezetőjeként. Ezidági 238 projektet vezettem le, eleinte egyszemélyes programozóként, később pedig projektvezetőként. 

Az utóbbi években megszaporodtak azok a megkereséseink, ahol egy korábbi webfejlesztőtől "megörökölt" félig kész vagy hibásan működő weboldalt kellett átvenni és megoldást találni a problémákra.

Ezen projektek tapasztalai alapján összeszedtem azokat a kulcsfontosságú "képességeket", amelyekkel egy profi webfejlesztőnek vagy webfejlesztő csapatnak rendelkeznie kell ahhoz, hogy nem csak egy jól működő, de üzletileg is sikeres weboldalt tudjanak elkészíteni.

Tusnádi István beszél a webfejlesztésről

Mit nevezünk webfejlesztésnek?

Egy rögtönzött definíció szerint a webfejlesztés olyan programozói munka, amelynek során az Interneten megjeleníthető weboldalak, webes alkalmazások készülnek. 

A webfejlesztés nagyon széleskörű tevékenységet jelent, az egyszerű statikus weboldalak elkészítésétől egészen a komplex web alapú alkalmazások, e-business site-ok, közösségi média oldalak, tartalomkezelő rendszerek fejlesztésééig. 

Általában a webfejlesztés projekt méretétől és jellegétől függ, hogy a feladatra egy 1-5 fős kisebb csapatot vagy egy akár több száz fejlesztőt alkalmazó valamilyen modern módszertan szerint dolgozó vállalatot bízunk meg.

Bár maga a szó "webfejlesztés" egy szakmát takar, azok a megrendelők, akik egy ilyen munkával megbíznak egy céget, összetett tevékenységet várnak el a specifikáció készítéstől a grafikai tervezésen és programozáson túl egészen a tesztelésig.

A folyamat ebből kifolyólag sok buktatóval jár, amelyek közül akár egy is kudarcra ítélheti a teljes projektet.

Lássuk tehát mik azok a kompetenciák, képességek, amelyek jó webfejlesztőt megkülönböztetnek egy rossztól avagy mire kell odafigyelned, mikor egy szakembert keresel.

Webfejlesztőre van szükségem!

Új weboldalra van szükséged? Kattints az alábbi gombra!

Webfejlesztés árajánlatot kérek!

Nem készül konkurencia elemzés

Nagy hibának találom, hogy sok weboldal úgy készül el, hogy a megrendelő és a fejlesztő sincs tisztában azzal, hogy az iparágban milyen versenytársak vannak, nekik milyen weboldalaik vannak, kik a  közvetlen konkurensek akikkel a kész weboldalnak majd fel kell vennie a versenyt. Ha nincs konkurencia elemzés, akkor nagyobb valószínűséggel készül egy olyan weboldal, amely funkcionalitásában, tartalmában nem követi a konkurencia által elvárható minimumot, vagy olyan extrém megjelenésbeli megoldásokat vonultat fel, amelyeket láttán a látogató inkább valamelyik versenytársadat választja. Nem tudom elégszer mondani, hogy weboldalt nem csak az abszolút weben éppen elterjedt trendek szerint fejlesztünk, hanem minden esetben figyelembe vesszük a már piacon lévő konkurenseket is. Az ő weboldalaikon ideális esetben már látszik a több éves webes tapasztalat, amelyet tanulmányozva rengeteg tanulópénztől kímélheted meg magadat.

Webfejlesztés az Accelsiors számára

A webfejlesztő cég nem ad tanácsot az oldal megjelenésére, funkcionalitásra vonatkozóan

Kizárólag a megrendelő javaslatai, ad-hoc ötletei alapján dolgoznak. Ebben az esetben érdemes a legrövidebb időn belül megbízni egy másik fejlesztőt a munkával. Minden esetben tartsd szem előtt, hogy azért bíztad profikra a fejlesztést, mert ők nem csak a legújabb technológiákkal és trendekkel vannak tisztában, de tanácsot is tudnak neked adni a weboldalad megjelenésére és tartalmára vonatkozóan.

Nem készül specifikáció. Nincs írásba foglalva, hogy a projekt pontosan milyen feladatokat foglal magában. 

A legtöbb esetben nem merül fel semmilyen probléma, kivéve akkor mikor a megrendelő igényei már elkezdett feladat során változnak, újabb ötletei merültek fel. Bizonyos határig ez persze megengedhető, de egy határ után olyan sok időt, munkaórát, energiát emészt fel, hogy az eredeti árajánlatba már nem fér bele ez a tevékenység.

Ezt lehet megelőzni egy weboldal specifikáció leírással, mielőtt még bármilyen munka is elkezdődne a honlappal kapcsolatban. Nem kell az ördögtől valónak tekinteni a specifikációt, hiszen mindkét partner részére, a fejlesztő és a grafikus valamint a megrendelő számára is érthetővé, kivitelezhetővé, és a legfontosabb, hogy számon kérhetővé teszi a feladatot. Dokumentálásra kerülnek az elvárások amiket teljesíteni kell a weboldalnak. Pontosan körülírt illetve meghatározott módon kerül leírásra, hogy a weboldal hogyan működjön, milyen feladatokat kell elvégezni.

Nincsenek pontos marketing célok kitűzve. A weboldal nem illeszkedik a cég marketing stratégiájába, nincsenek pontos céljai, feladata, „csak úgy van.” 

A kommunikációs stratégiánkhoz egy olyan tervet kell kidolgoznunk, mely fenntartható, illetve hosszabb időtávra is meghatározza a szükséges végrehajtandó tevékenységeinket annak érdekében, hogy növekedjen ismertségünk a piacon, illetve termékünk vagy szolgáltatásunk iránt növelje a bizalmat. Az első lépés, melyről a legtöbb vállalkozás rendszerint megfeledkezik, hogy egy mindenre kiterjedő, hosszú távú stratégiát kell kialakítani, melynek egy fontos része lesz a marketing kommunikációs stratégia. Ennek a kommunikációs stratégiának a részét kell képeznie a weboldalnak is. Más szóval a weboldal adta lehetőségeket a marketing célok megvalósításának kell alárendelni. Ha ez nem történik meg, akkor hiába várunk eredményeket az új weboldaltól.

A B+N Referencia Zrt számára végzett webfejlesztő munka eredménye

Nem készül tételes árajánlat, a megrendelő nincs tisztában azzal mi foglaltatik a feladatban és mi nem.

Felmerülhet a kérdés, hogy miről ismerhető fel az átgondolt, személyre szabott honlapkészítés árajánlat?

A legtöbb esetben, az árajánlat összeállítása előtt visszakérdez a cég munkatársa, hogy néhány paramétert tisztázzon: az árajánlat kérője nem webfejlesztő, így jó eséllyel lesznek az ajánlatadó számára fehér foltok az árajánlatkérésben. Mindemellett megeshet, hogy precízen vannak megfogalmazva az igények, erre itt találsz egy mintát . Ebben az esetben is elvárható, hogy a cég visszajelezzen, hogy köszönettel vették az ajánlatkérést, és „x” napon belül küldik is az árajánlatot.

Nem az e-mailben írják le az árakat, hanem a csatolmányban. Nem azért, mert ez így divatos, hanem mert egy csatolt dokumentum sokkal áttekinthetőbb, nyomtatáskor nem kerül a fej- és láblécbe felesleges információ mint egy email nyomtatásakor. Egy professzionális árajánlat annyi információt tartalmaz, aminek megjelenítésére az email egyszerűen nem alkalmas.

Az árajánlat tételes, azaz nem egy összegben határozza meg a honlapkészítés árát, hanem modulárisan. Külön árat kap például a webdesign (akár ezt is több részre lehet bontani), a front-end kódolás (azaz a böngészőben látható megjelenés kialakítása), és egyenként árazza be az igényelt modulokat, például termékkatalógus, hírlevél, ajánlatkérő űrlap, összetett kereső, stb.

A tételes árajánlattal lehetőséget kapunk, hogy költségkeretünk függvényében egyes modulokat akár későbbre halasszunk, vagy másikat válasszunk helyette. Nem beszélve arról, hogy egy szép nagy kerek szám meglehetősen hasraütés szerűnek tűnik, míg a tételes kalkuláció bizonyítja, hogy átgondolták és a Te igényeidre szabták az ajánlatot.

Részletesen kifejti, mit tartalmaznak az egyes modulok. Hogy miért? Egy példával szemléltetve: a legegyszerűbb hírlevél modul annyit takar, hogy a honlaptulajdonos egy Word-szerű felületen beírja a tartalmat és kiküldi a címlistára. Ez ebben a formában egy nagyon egyszerű megoldás. Ez bővülhet például a template-es küldéssel, az időzített küldés lehetőségével, valamint egy statisztikával a kézbesítési-, megnyitási-, átkattintási- és leiratkozási arányról. Nyilvánvaló, hogy a két megoldás nem egyenlő értékű.

Az ajánlat tartalmazza a fizetési feltételeket. Egyáltalán nem mindegy, hogy egy összegben a végén, vagy előleggel, esetleg több részletben fizetjük ki a webfejlesztés költségét.

Tartalmazza a legfontosabb céginformációkat, referencia- és/vagy ügyféllistát, és összefoglalja azokat az előnyöket, miért érdemes az adott céggel a honlapot elkészíttetni.

Webfejlesztőre van szükségem!

Új weboldalra van szükséged? Kattints az alábbi gombra!

Webfejlesztés árajánlatot kérek!

Nem készül szerződés, nincsenek határidők, mérföldkövek kitűzve

Minden üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás. Normális esetben az üzleti kapcsolat – ahogy az üzleti élet többi ágazatában is – a korrekt teljesítésen és a pontos elszámoláson alapszik. A szerződés elkerüli a későbbi vitás helyzeteket azzal, hogy lefektetni milyen feladatot, milyen határidővel és milyen díjazáson kell elvégezni. Ezen felül rendelkezik a titoktartásról, a szerzői jogokról és még egy sor egyéb fontos tényezőről. Ha nincs szerződés, akkor utólag már nehéz megoldani a vitás helyzeteket.

A határidők mindkét félre vonatkoznak, ugyanis egy webfejlesztés projektben a megbízóra is hárulnak feladatok. A legnagyobb rész ebből általában a weboldal tartalmak elkészítése. Ideális esetben ezt szövegírókra bízzák, de még ebben az esetben is sok olyan anyag van, amelyen általában több embernek is dolgoznia kell. Íme ezek közül néhány:

  • képek, videók - fotós
  • jogi nyilatkozat, adatvédelmi nyilatkozat - jogász
  • szolgáltatás leírások, termék leírások - megbízó, szövegíró
  • blog cikkek, hírek - megbízó, szövegíró
  • referenciák, esettanulmányok - megbízó

A Trocellen GmbH részére végzett webfejlesztés munkánk eredménye

Összefüggéstelen grafikai megjelenés

Jellemző, hogy sok weboldal első ránézésre azt a benyomást kelti, mintha egyidőben, többen egymástól függetlenül fejlesztenék. Egy weboldalnak kellemes összbenyomást kell keltenie a látogatóban. A színeknek, képeknek betűtípusoknak teljes összhangban kell funkcionálniuk. Az összefüggéstelen grafikai megjelenés oka az esetek egy részében az, hogy maga a webfejlesztő "készíti" a grafikai tervet, holott ez manapság már egy különálló szakma, nem szabadna laikusokra bízni.

Rosszul megtervezett, kaotikus, nehezen használható navigáció

A navigáció megtervezése egy weboldalnál olyan, mint egy ház alapjának a megépítése. Ha hibázunk az alapoknál, akár össze is omolhat a ház. És teljesen mindegy, hogy egyébként milyen szép volt. Ugyanígy a weboldalunk sem lesz működőképes, ha rossz a navigáció. Időt kell tehát szakítani arra, hogy megtervezzük, hogyan fognak a felhasználók kapcsolatba kerülni a tartalmainkkal, és alaposan végig kell gondolni, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban elrendezni és prezentálni azt számukra. Ha ezt elrontjuk, akkor a látogatók egy nagy részét nagy valószínűséggel elveszítjük.

A navigáció megtervezése olyan, mint minden más területe a webdesignnak: nincs egy általánosan elfogadott helyes út, amit mindenkinek követnie kell. Minden weboldalnak megvannak a maga kihívásai, melyek többféle módon is megoldhatók.

A TWS webfejlesztés projektünk

A weboldalba beillesztett szöveges és képi tartalom pontatlan, nem konzekvens

A végeredmény úgy néz ki, mintha valaki csak úgy „bedobálta” volna. Ennek általában az az oka, hogy a webfejlesztő sablonokból (template) dolgozik. Olyan sablonból, amely nem alkalmas az adott projekt tartalmainak megjelenítésére. Más szóval a grafika nem az adott projekt igényeire lett tervezve, hanem egy sablonra próbálják meg ráerőltetni a tartalmakat. Idő vagy hozzáértés híján a fejlesztő egy olyan sablont választ, amely sem elrendezésében sem pedig funkcionalitásában nem alkalmas az adott cég igényeinek kiszolgálására. 

Nem megfelelő tartalomkezelő rendszer választás

Egy weboldal tartalomkezelő rendszerének kiválasztása az esetek többségében a webfejlesztő dolga. Így az ő felelőssége, hogy olyan tartalomkezelő rendszert (CMS) válasszon, amely a megrendelő illetve a weboldal igényeit a lehető legjobban kiszolgálja. Ritkán, de előfordul, hogy a megbízó kimondottan nyílt forráskódú vagy épp ellenkezőleg, egyedi CMS-t kér, ebben az esetben is célszerű a weboldal igényeit valamint a későbbi továbbfejleszthetőséget szem előtt tartani. 

A weboldal kódolása (forráskódja) kusza, nehezen kiismerhető 

Az egyszerű kód, jó kód. Attól, hogy egy kód komplex, bonyolult logikai kapcsolatokkal van ellátva és tele van írva személyes kommentekkel, még nem biztos, hogy az a jó kód. Ezt nehéz mások által értelmezni, karbantartani, időigényes és nagy kihívás továbbfejleszteni egy idegen számára. Arra kell törekedni, hogy minél egyszerűbb, minél könnyebben olvasható kód készüljön. A profi webfejlesztők általában ügyelnek arra, hogy az általuk készített weboldal forráskódja mások számára is érhető legyen. Ellenkező esetben ellenehetleníti a weboldal továbbfejlesztését.

A weboldal képi anyagai rossz minőségűek, rosszul vágottak, nem kapcsolódnak a témához

Megjelenésükben nem illeszkednek az oldal arculatához illetve egymáshoz. A fotók szerves részét képezik a weboldal megjelenésének. Éppen ezért, ha igénytelen, rossz minőségű képeket válogatunk az oldalhoz, az a teljes összképre negatív hatással lesz. Stock fotókat válogatni ugyanakkor nem egyszerű feladat és sokszor órákig tart, mire összejön 20-30 olyan kép, amelyekből végül alig 5-10 olyat találunk, amelyek megvágva, témájukban, hangulatukban és színeikben is passzolnak az oldalhoz.

Hiányzó (vagy hibás) cselekvésre ösztönző gombok (Call-to-Action)

A weboldal nem irányítja a látogatót, így sok potenciális ügyfelet veszít. A cselekvésre ösztönzés (Call-to-Action) a konverziók elérésének egyik leghatékonyabb eleme, azaz meghatározó szerepe van abban, hogy sikerül a célcsoportot a kitűzött cselekvésre (kattintás, vásárlás, feliratkozásra, stb) rávenni. Éppen ezért nagy hiba lenne meggyőzni magad arról, hogy a Call-to-Action gomb csupán egy téglalap szöveggel, mert sokkal több annál, fegyver lehet a kezedben. Az a webfejlesztő, aki nincs tisztában ezzel a ténnyel, kihagyja a Call To Action gombokat az oldalakról és ezzel később potenciális ügyfeleket veszítesz.

Hibás reszponzív működés

Reszponzívnak (mobilra optimalizáltnak) mondott oldal mobilon mégis hibásan jelenik meg. Az internetes forgalom nagy része ma már mobileszközökön keresztül folyik. Telefonon és tableten olvassuk a híreket, vásárolunk, böngészünk. Amerikában például a népesség 80%-a használja telefonját, vagy táblagépét TV nézés közben. Emellett már a kereséseknek is több mint a fele mobileszközről érkezik, valamint sokan már telefonon intézik a vásárlást is. Beláthatjuk tehát, hogy elengedhetetlen a tökéletes reszponzívitás.

Laikus fejlesztőknél gyakran találkozunk azzal a hibával, hogy a reszponzívnak mondott oldal imitt-amott hibásan működik, ezért látogatókat veszít. Leggyakoribb hiba, hogy a mobilon megjelenő menü eltér az asztali változat menüjétől. Nem ritkán üres vagy teszt szöveggel van feltöltve az oldal mobil menüje. A másik gyakori hiba a mobil verzión olvashatatlanul kis betűméret vagy alacsony kontraszt.

A Red Baron számára készült webfejlesztés projekt

Hiányos fordítások az oldalon

Hiányos fordítások a menüpontokban vagy az oldal szöveges részeiben vagy az űrlapokon. Találkoztunk már olyan magyar webshoppal, ahol a kosár és a teljes megrendelés rész szöveges tartalma idegen nyelven jelent meg. Az ilyen hibák drámaian visszavetik az oldal forgalmát. A weboldal indítása előtti alapos tesztelés sokszor órákat vesz igénybe, de segítségével elkerülhetők az ilyen utólag nehezen észrevehető fordítási hiányosságok. A fejlesztő alaposságának tesztelésére elég ha az egyik űrlapon kitöltés nélkül egy küldést nyomsz és megnézed kapsz-e hibaüzeneteket és ha igen, akkor milyeneket.

Cross-browser tesztelés

A webfejlesztő feladata az általa készített weboldal letesztelése a népszerűbb böngészőkkel. A mai modern böngészők már automatikusan frissítik magukat, így egyre kevesebbszer fordul elő az, hogy  valamelyik ügyfelünknél egy régi elavult verzióval találkoznánk. Ennek ellenére sajnos továbbra is előfordulnak olyan különbségek az egyes böngésző között, amelynek okán szükségszerű a weboldal alapos letesztelése.

A tesztelés azért is különösen fontos, mert ha nem történik meg, akkor előfordulhat, hogy a weboldal tulajdonos soha többet nem kap visszajelést arról, hogy egy adott böngészőben nem működik a weboldala. Nem jelenik meg a navigáció vagy valamelyik fontos funkció működésképtelen. Ha ez a látogatottsági statisztikák elemzéséből sem derül ki, akkor a weboldal elveszíti látogatóinak és potenciális ügyfeleinkek jónéhány százalékát.

A webfejlesztők egy része ennél a pontnál tovább görget, mondván, hogy úgyis a Google Chrome a legnépszerűbb böngésző, feleslegse a többire is tesztelni. De vajon az ügyfél is úgy gondolja, hogy az Internet Explorerben vagy Firefoxban nem működő weboldala miatt nem gond-e, ha a bevételének 1-2%-tól elesik?

Lassú betöltődés

A weboldal forráskódja nincs optimalizálva, túl sok modult tölt be, amelynek eredményeképpen lassú lesz és sok látogatót veszít.

A látogatók komoly százaléka elkattint, ha az oldal nem töltődik be 3-5 másodpercen belül. A weboldal sebesség optimalizálása egy külön művelet, amely magas szakértelmet és sok időt igényel. Ki kell szedni az oldal forráskódjából a nem használt modulokat (vagy nem is kell olyanokat betenni), optimalizálni kell a képeket, tömörítést kell beállítani, cache-elést kell beállítani ... stb. Természetes, hogy az egyszemélyes fejlesztőnek erre sem kompetenciája, sem pedig ideje nincsen.

Hiányzó élesítés utáni műveletek

Egy új weboldal élesítésével szoros összefüggésben számos műveletet kell elvégezni:

  • Google kompatibilis sitemap elkészítése a gyorsabb indexálás érdekében
  • a régi URL-ek átirányítása annak érdekében, hogy a korábbi oldalak ne vezessenek nem létező oldalra
  • regisztráció a Google Search Console-ba és Google indexelés kérése, ellenőrzése
  • 404-es hibaoldalak ellenőrzése a Google Search Console-ban
  • regisztráció a Google Analytics-be
  • teszt verziók, korábbi oldal verziók megszüntetése
  • felesleges állományok törlése vagy tiltása az indexálásból

Ezen műveletek "elfelejtése" estén az új oldal egyből rosszabb esélyekkel indul, mint a konkurensei. Komolyabb hiányosságok esetén tartósan hátrébb esik a Google-ban. Nemrégiben találkoztunk egy olyan oldallal, ahol a fejlesztő nem törölte a régi verziót az új indításakor és ezért hónapokig párhuzamosan üzemelt gyakorlatilag két weboldal ugyanazon a tárhelyen hasonló tartalommal.

Nincs utánkövetés, nincs karbantartás

A fejlesztő „eltűnik” az átadás után, nem elérhető, így az utólagos fejlesztések, módosítások ellehetetlenülnek. Az oldal gazdátlanná válik és sokszor hónapokig hibásan üzemel, mert nincs aki kijavítsa. Ráadásul karbantartás nélkül, napról-napra nő az oldalunk sebezhetősége, ami óriási biztonsági kockázatot hordoz magában.

Milyen lépésekből áll egy webfejlesztés projekt?

Cikkemben leírt hibákat, problémákat elkerülendő, megpróbálom összeszedni, hogy ideális esetben milyen lépésekből áll egy webfejlesztés projekt. Az alábbiakban leírt lépések megléte valamint sorrendje kulcsfontosságú a projekt sikere szempontjából.

  1. Információ gyűjtés
  2. Tervezés (design)
  3. Programozás
  4. Tartalom feltöltés
  5. Tesztelés
  6. Élesítés
  7. Üzemeltetés

A digitális termékek tervezése során a felhasználói élmény alapú megközelítés egyre inkább elterjedtebb, ezért az itt leírása kerülő munkafolyamat nagy átfedésben van az ebben a cikkemben korábban már leírt UX design folyamattal.

1. Információ gyűjtés

Ideális esetben a webfejlesztő már felkészülten érkezik az első általában személyes megbeszélésre, így tudja, hogy melyik cégről van szó, melyik iparágban tevékenykednek, hogyan néz ki a jelenlegi weboldaluk, milyen elképzeléseik, igényeik vannak az fejlesztendő oldallal kapcsolatban.

A személyes találkozó során további információkat gyűjt a cégről, a tervezendő weboldal céljairól, a korábbi weboldalon tapasztalt problémákról. Javaslatok ad a weboldal tartalmára (menüpontok) és funkcionalitására vonatkozóan. Átbeszélik a meglévő online marketing folyamatokat és a weboldal szerepét a marketing stratégiában.

Az első találkozó ad lehetőséget arra is, hogy a webfejlesztő minél több információt szerezzen a célközönségről. Kiknek készül az oldal, milyen demográfiai jellemzőik, érdeklődési körük, netezési szokásaik vannak. Ez azért kiemelten fontos, mert a weboldalak nem a cégvezetésnek, nem is a webfejlesztőnek, hanem a célközönségnek készülnek. Ha ők elégedettek a megjelenéssel, funkcionalitással, felhasználói élménnyel, akkor az oldal sikeres lesz.

Az összegyűjtött információkból egy úgy nevezett specifikáció készül, amely írásban pontosan rögzíti a készítendő weboldallal szembeni elvárásokat. 

2. Tervezés (design)

A tervezési szakasz első körében drótvázak készülnek, amelyek fekete-fehér általában szabadkézi rajzok formájában mutatják be a weboldal egyes oldalainak elrendezését. A drótváz gyors elkészítése és módosítása kiválóan alkalmas ötletelésre, tesztelésre és a legjobb megoldás megtalálására.

A drótvázak jóváhagyása után a webdesign szakasz következik, ahol a meglévő elrendezések végleges formát öltenek. Elkészül a weboldal grafikai terve, amely már arculati színekkel, 1:1 méretarányban, böngészőből megtekinthetően mutatja be a site végleges megjelenését.

3. Programozás

A webfejlesztés ezen szakaszában a programozók megkapják az ügyfél által jóváhagyott grafikai terveket, amelyekből egy kattintható, működőképes weboldal készítenek. Projekttől függ, hogy a reszponzív működés kidolgozása a programozóra marad vagy már a tervezési fázisban meghatározzák.

A webfejlesztő felelőssége, hogy a kész weboldal tartalomkezelő rendszerből módosítható, reszponzív és keresőbarát legyen. Illetve támogassa a specifikációban meghatározott nyelveket. 
Mivel a weboldalak sebessége kiemelten fontos lett a felhasználói élmény szempontjából, ezért a programozást és tesztelést úgy kell végezni, hogy a végén a lehető legjobb eredményt érjük el.

4. A webfejlesztés része a tartalom feltöltés

A weboldal első tartalom feltöltése is a webfejlesztés része, amiben nem lehet a megbízót magára hagyni. A leggondosabb tervezés ellenére is előfordul, hogy a kész tartalmak néhol nem pontosan illeszkednek ahhoz a szerkezethez, amelyet előre megterveztünk. Ilyenkor még utólagosan kisebb-nagyobb módosításokat kell elvégezni annak érdekében, hogy a megjelenés tökéletes legyen.
A másik gyakran előforduló probléma, hogy a nyelvi fordítások, pl. egy német nyelvű szöveg hosszúsága miatt nem fér el akkora helyen, mint egy magyar. Ilyenkor szintén szükség némi utólagos módosításra az oldalon.

5. Tesztelés és végső finomítások elvégzése

A kész weboldalt a fejlesztő különböző eszközökön és böngészőkben teszteli annak érdekében, hogy megbizonyosodjon róla, minden hibátlanul működik. Annak ellenére, hogy a Google Chrome 90% feletti részesedéssel bír, a többi népszerűbb böngészőben is tesztelni kell, mert nem engedhetjük meg magunknak, hogy a látogatók 3%-át elveszítsük valami hiba folytán.

6. Élesítés

A weboldal élesítése során fontos, hogy a domain név www-s és anélküli alakja is át legyen irányítva a tárhelyre. Ezen felül a webfejlesztőnek kell gondoskodnia az átirányításokról, annak érdekében, hogy biztosan csak egyfajta címen legyen a tárhely és az azon tárolt weboldal elérhető. 
Gyakori hiba, hogy a weboldal különböző domain nevek alatt és azoknak is a különböző változatai  -  www-s, https-es, http-s … stb. elérhető. Ilyenkor a Google nem tudja megállapítani, hogy melyik az elsődleges változat, több címen is megjelenhet az oldal a találatok között, ami tartalom duplikációt és ezáltal SEO problémákat eredményez.

7. Üzemeltetés

A weboldalak üzemeltetése sokrétű feladat. A tartalomkezelő rendszereket (CMS-eket) folyamatosan frissíteni kell annak érdekében, hogy biztonságosan üzemeljenek és az oldal el tudja hárítani az netről jövő naponta akár több száz támadást.

Ha ennek ellenére megtörténik a baj és a weboldal vírus fertőzött lesz, akkor fontos, hogy a webfejlesztő azonnal elérhető legyen és el tudja hárítani a problémákat.

A weboldal működése, frissítése során rendszeresen előfordulnak olyan kisebb-nagyobb kérések, fejlesztések, amelyek szintén egy webfejlesztő jelenlétét igénylik. Gyakori probléma, hogy a weboldal átadása után a webfejlesztő „eltűnik”, így az oldal gazdátlan lesz, nincs kihez fordulni a legkisebb kérdés esetén sem.

Összefoglalás

Egy jó weboldal létfontosságú minden vállalkozás növekedéséhez. Azok a weboldalak melyeket átgondoltan terveztek és profin valósítottak meg, sok forgalmat generálnak. Megtalálni a tökéletes, vagyis a számunkra legmegfelelőbb webfejlesztőt nem könnyű feladat. Egy jó és hatékony módja ennek megítélésére, ha megnézed eddigi munkájukat (korábban említettem, hogy egy profi ajánlat tartalmazza a referenciákat is!) és felteszed a következő kérdéseket:

  • Sikeresek ezek a weboldalak?
  • Minden vállalását teljesítette a webfejlesztő?
  • Hozzánk hasonló profilú vállalkozásnak fejlesztettek már weboldalt?
  • Kikkel dolgoznak jelenleg?
  • Hányan dolgoznak a cégben?
  • Jól használhatóak, felhasználó barátok az általuk készített weboldalak?
  • Gyorsan töltődnek be ezek az oldalak?
  • A rendelkezésre álló legmodernebb technológiákat használják?

Webfejlesztőre van szükségem!

Új weboldalra van szükséged? Kattints az alábbi gombra!

Webfejlesztés árajánlatot kérek!