Menü

Mi a különbség a jó és a rossz webfejlesztő között?

2017. május 18. | 533

Manapság egy weboldalt elkészíteni nem nagy ördöngősség. Rengeteg ingyenes és fizetős honlap készítő program áll rendelkezésre, olyanok, mint a Wix, Weebly, Squarespace és társai. Segítségükkel szinte bárki el tud készíteni egy weboldalt. A kihívást az jelenti, hogy egy olyan professzionálisan kivitelezett weboldalt hozzunk létre, amely alkalmas a cég marketing céljainak teljesítésére és új ügyfeleket hoz, bevételt termel. Mi a különbség a jó és a rossz webfejlesztő között? Min múlik az, hogy professzionális vagy amatőr weboldalad lesz? Ezt a témát boncolgatjuk eheti cikkünkben.

Nem készül konkurencia elemzés

Nagy hibának találom, hogy sok weboldal úgy készül el, hogy a megrendelő és a fejlesztő sincs tisztában azzal, hogy az iparágban milyen versenytársak vannak, nekik milyen weboldalaik vannak, kik a  közvetlen konkurensek akikkel a kész weboldalnak majd fel kell vennie a versenyt. (A konkurencia elemzésről itt már írtunk korábban.) Ha nincs konkurencia elemzés, akkor nagyobb valószínűséggel készül egy olyan weboldal, amely funkcionalitásában, tartalmában nem követi a konkurencia által elvárható minimumot, vagy olyan extrém megjelenésbeli megoldásokat vonultat fel, amelyeket láttán a látogató inkább valamelyik versenytársadat választja. Nem tudom elégszer mondani, hogy weboldalt nem csak az abszolút weben éppen elterjedt trendek szerint fejlesztünk, hanem minden esetben figyelembe vesszük a már piacon lévő konkurenseket is. Az ő weboldalaikon ideális esetben már látszik a több éves webes tapasztalat, amelyet tanulmányozva rengeteg tanulópénztől kímélheted meg magadat.

A webfejlesztő cég nem ad tanácsot az oldal megjelenésére, funkcionalitásra vonatkozóan

Kizárólag a megrendelő javaslatai, ad-hoc ötletei alapján dolgoznak. Ebben az esetben érdemes a legrövidebb időn belül megbízni egy másik fejlesztőt a munkával. Minden esetben tartsd szem előtt, hogy azért bíztad profikra a fejlesztést, mert ők nem csak a legújabb technológiákkal és trendekkel vannak tisztában, de tanácsot is tudnak neked adni a weboldalad megjelenésére és tartalmára vonatkozóan.

Nem készül specifikáció. Nincs írásba foglalva, hogy a projekt pontosan milyen feladatokat foglal magában. 

A legtöbb esetben nem merül fel semmilyen probléma, kivéve akkor mikor a megrendelő igényei már elkezdett feladat során változnak, újabb ötletei merültek fel. Bizonyos határig ez persze megengedhető, de egy határ után olyan sok időt, munkaórát, energiát emészt fel, hogy az eredeti árajánlatba már nem fér bele ez a tevékenység.

Ezt lehet megelőzni egy weboldal specifikáció leírással, mielőtt még bármilyen munka is elkezdődne a honlappal kapcsolatban. Nem kell az ördögtől valónak tekinteni a specifikációt, hiszen mindkét partner részére, a fejlesztő és a grafikus valamint a megrendelő számára is érthetővé, kivitelezhetővé, és a legfontosabb, hogy számon kérhetővé teszi a feladatot. Dokumentálásra kerülnek az elvárások amiket teljesíteni kell a weboldalnak. Pontosan körülírt illetve meghatározott módon kerül leírásra, hogy a weboldal hogyan működjön, milyen feladatokat kell elvégezni.

Nincsenek pontos marketing célok kitűzve. A weboldal nem illeszkedik a cég marketing stratégiájába, nincsenek pontos céljai, feladata, „csak úgy van.” 

A kommunikációs stratégiánkhoz egy olyan tervet kell kidolgoznunk, mely fenntartható, illetve hosszabb időtávra is meghatározza a szükséges végrehajtandó tevékenységeinket annak érdekében, hogy növekedjen ismertségünk a piacon, illetve termékünk vagy szolgáltatásunk iránt növelje a bizalmat. Az első lépés, melyről a legtöbb vállalkozás rendszerint megfeledkezik, hogy egy mindenre kiterjedő, hosszú távú stratégiát kell kialakítani, melynek egy fontos része lesz a marketing kommunikációs stratégia. A témával részletesen foglalkoztunk egy korábbi cikkünkben, érdemes újra elolvasni. Ennek a kommunikációs stratégiának a részét kell képeznie a weboldalnak is. Más szóval a weboldal adta lehetőségeket a marketing célok megvalósításának kell alárendelni. Ha ez nem történik meg, akkor hiába várunk eredményeket az új weboldaltól.

Nem készül tételes árajánlat, a megrendelő nincs tisztában azzal mi foglaltatik a feladatban és mi nem.

Felmerülhet a kérdés, hogy miről ismerhető fel az átgondolt, személyre szabott honlapkészítés árajánlat?

A legtöbb esetben, az árajánlat összeállítása előtt visszakérdez a cég munkatársa, hogy néhány paramétert tisztázzon: az árajánlat kérője nem webfejlesztő, így jó eséllyel lesznek az ajánlatadó számára fehér foltok az árajánlatkérésben. Mindemellett megeshet, hogy precízen vannak megfogalmazva az igények, erre itt találsz egy mintát . Ebben az esetben is elvárható, hogy a cég visszajelezzen, hogy köszönettel vették az ajánlatkérést, és „x” napon belül küldik is az árajánlatot.

Nem az e-mailben írják le az árakat, hanem a csatolmányban. Nem azért, mert ez így divatos, hanem mert egy csatolt dokumentum sokkal áttekinthetőbb, nyomtatáskor nem kerül a fej- és láblécbe felesleges információ mint egy email nyomtatásakor. Egy professzionális árajánlat annyi információt tartalmaz, aminek megjelenítésére az email egyszerűen nem alkalmas.

Az árajánlat tételes, azaz nem egy összegben határozza meg a honlapkészítés árát, hanem modulárisan. Külön árat kap például a webdesign (akár ezt is több részre lehet bontani), a front-end kódolás (azaz a böngészőben látható megjelenés kialakítása), és egyenként árazza be az igényelt modulokat, például termékkatalógus, hírlevél, ajánlatkérő űrlap, összetett kereső, stb.

A tételes árajánlattal lehetőséget kapunk, hogy költségkeretünk függvényében egyes modulokat akár későbbre halasszunk, vagy másikat válasszunk helyette. Nem beszélve arról, hogy egy szép nagy kerek szám meglehetősen hasraütés szerűnek tűnik, míg a tételes kalkuláció bizonyítja, hogy átgondolták és a Te igényeidre szabták az ajánlatot.

Részletesen kifejti, mit tartalmaznak az egyes modulok. Hogy miért? Egy példával szemléltetve: a legegyszerűbb hírlevél modul annyit takar, hogy a honlaptulajdonos egy Word-szerű felületen beírja a tartalmat és kiküldi a címlistára. Ez ebben a formában egy nagyon egyszerű megoldás. Ez bővülhet például a template-es küldéssel, az időzített küldés lehetőségével, valamint egy statisztikával a kézbesítési-, megnyitási-, átkattintási- és leiratkozási arányról. Nyilvánvaló, hogy a két megoldás nem egyenlő értékű.

Az ajánlat tartalmazza a fizetési feltételeket. Egyáltalán nem mindegy, hogy egy összegben a végén, vagy előleggel, esetleg több részletben fizetjük ki a webfejlesztés költségét.

Tartalmazza a legfontosabb céginformációkat, referencia- és/vagy ügyféllistát, és összefoglalja azokat az előnyöket, miért érdemes az adott céggel a honlapot elkészíttetni.

Nem készül szerződés, nincsenek határidők, mérföldkövek kitűzve

Minden üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás. Normális esetben az üzleti kapcsolat – ahogy az üzleti élet többi ágazatában is – a korrekt teljesítésen és a pontos elszámoláson alapszik. A szerződés elkerüli a későbbi vitás helyzeteket azzal, hogy lefektetni milyen feladatot, milyen határidővel és milyen díjazáson kell elvégezni. Ezen felül rendelkezik a titoktartásról, a szerzői jogokról és még egy sor egyéb fontos tényezőről. Ha nincs szerződés, akkor utólag már nehéz megoldani a vitás helyzeteket.

Összefüggéstelen grafikai megjelenés

Jellemző, hogy sok weboldal első ránézésre azt a benyomást kelti, mintha egyidőben, többen egymástól függetlenül fejlesztenék. Egy weboldalnak kellemes összbenyomást kell keltenie a látogatóban. A színeknek, képeknek betűtípusoknak teljes összhangban kell funkcionálniuk. Az összefüggéstelen grafikai megjelenés oka az esetek egy részében az, hogy maga a webfejlesztő "készíti" a grafikai tervet, holott ez manapság már egy különálló szakma, nem szabadna laikusokra bízni.

Rosszul megtervezett, kaotikus, nehezen használható navigáció

A navigáció megtervezése egy weboldalnál olyan, mint egy ház alapjának a megépítése. Ha hibázunk az alapoknál, akár össze is omolhat a ház. És teljesen mindegy, hogy egyébként milyen szép volt. Ugyanígy a weboldalunk sem lesz működőképes, ha rossz a navigáció. Időt kell tehát szakítani arra, hogy megtervezzük, hogyan fognak a felhasználók kapcsolatba kerülni a tartalmainkkal, és alaposan végig kell gondolni, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban elrendezni és prezentálni azt számukra. Ha ezt elrontjuk, akkor a látogatók egy nagy részét nagy valószínűséggel elveszítjük.

A navigáció megtervezése olyan, mint minden más területe a webdesignnak: nincs egy általánosan elfogadott helyes út, amit mindenkinek követnie kell. Minden weboldalnak megvannak a maga kihívásai, melyek többféle módon is megoldhatók.

A weboldalba beillesztett szöveges és képi tartalom pontatlan, nem konzekvens

A végeredmény úgy néz ki, mintha valaki csak úgy „bedobálta” volna. Ennek általában az az oka, hogy a webfejlesztő egy olyan sablonból dolgozik, amely nem alkalmas az adott projekt tartalmainak megjelenítésére. Más szóval a grafika nem az adott projekt igényeire lett tervezve, hanem egy sablonra próbálják meg ráerőltetni a tartalmakat. Idő vagy hozzáértés híján a fejlesztő egy olyan sablont választ, amely sem elrendezésében sem pedig funkcionalitásában nem alkalmas az adott cég igényeinek kiszolgálására. 

A weboldal képi anyagai rossz minőségűek, rosszul vágottak, nem kapcsolódnak a témához

Megjelenésükben nem illeszkednek az oldal arculatához illetve egymáshoz. A fotók szerves részét képezik a weboldal megjelenésének. Éppen ezért, ha igénytelen, rossz minőségű képeket válogatunk az oldalhoz, az a teljes összképre negatív hatással lesz. Stock fotókat válogatni ugyanakkor nem egyszerű feladat és sokszor órákig tart, mire összejön 20-30 olyan kép, amelyekből végül alig 5-10 olyat találunk, amelyek megvágva, témájukban, hangulatukban és színeikben is passzolnak az oldalhoz.

Hiányzó (vagy hibás) cselekvésre ösztönző gombok (Call-to-Action)

A weboldal nem irányítja a látogatót, így sok potenciális ügyfelet veszít. A cselekvésre ösztönzés (Call-to-Action) a konverziók elérésének egyik leghatékonyabb eleme, azaz meghatározó szerepe van abban, hogy sikerül a célcsoportot a kitűzött cselekvésre (kattintás, vásárlás, feliratkozásra, stb) rávenni. Éppen ezért nagy hiba lenne meggyőzni magad arról, hogy a Call-to-Action gomb csupán egy téglalap szöveggel, mert sokkal több annál, fegyver lehet a kezedben. Az a webfejlesztő, aki nincs tisztában ezzel a ténnyel, kihagyja a Call To Action gombokat az oldalakról és ezzel később potenciális ügyfeleket veszítesz.

Hibás reszponzív működés

Reszponzívnak (mobilra optimalizáltnak) mondott oldal mobilon mégis hibásan jelenik meg. Az internetes forgalom nagy része ma már mobileszközökön keresztül folyik. Telefonon és tableten olvassuk a híreket, vásárolunk, böngészünk. Amerikában például a népesség 80%-a használja telefonját, vagy táblagépét TV nézés közben. Emellett már a kereséseknek is több mint a fele mobileszközről érkezik, valamint sokan már telefonon intézik a vásárlást is. Beláthatjuk tehát, hogy elengedhetetlen a tökéletes reszponzívitás. ( A témával korábban részletesen foglalkoztunk, érdemes leporolni. ) Laikus fejlesztőknél gyakran találkozunk azzal a hibával, hogy a reszponzívnak mondott oldal imitt-amott hibásan működik, ezért látogatókat veszít. Leggyakoribb hiba, hogy a mobilon megjelenő menü eltér az asztali változat menüjétől. Nem ritkán üres vagy teszt szöveggel van feltöltve az oldal mobil menüje. A másik gyakori hiba a mobil verzión olvashatatlanul kis betűméret vagy alacsony kontraszt.

Hiányos fordítások az oldalon

Hiányos fordítások a menüpontokban vagy az oldal szöveges részeiben vagy az űrlapokon. Találkoztunk már olyan magyar webshoppal, ahol a kosár és a teljes megrendelés rész szöveges tartalma idegen nyelven jelent meg. Az ilyen hibák drámaian visszavetik az oldal forgalmát. A weboldal indítása előtti alapos tesztelés sokszor órákat vesz igénybe, de segítségével elkerülhetők az ilyen utólag nehezen észrevehető fordítási hiányosságok. A fejlesztő alaposságának tesztelésére elég ha az egyik űrlapon kitöltés nélkül egy küldést nyomsz és megnézed kapsz-e hibaüzeneteket és ha igen, akkor milyeneket.

Lassú betöltődés

A weboldal forráskódja nincs optimalizálva, túl sok modult tölt be, amelynek eredményeképpen lassú lesz és sok látogatót veszít.

A látogatók komoly százaléka elkattint, ha az oldal nem töltődik be 3-5 másodpercen belül. A weboldal sebesség optimalizálása egy külön művelet, amely magas szakértelmet és sok időt igényel. Ki kell szedni az oldal forráskódjából a nem használt modulokat (vagy nem is kell olyanokat betenni), optimalizálni kell a képeket, tömörítést kell beállítani, cache-elést kell beállítani ... stb. Természetes, hogy az egyszemélyes fejlesztőnek erre sem kompetenciája, sem pedig ideje nincsen. A témában született egy átfogó cikkünk, megéri elővenni. 

Hiányzó élesítés utáni műveletek

Egy új weboldal élesítésével szoros összefüggésben számos műveletet kell elvégezni:

  • Google kompatibilis sitemap elkészítése a gyorsabb indexálás érdekében
  • a régi URL-ek átirányítása annak érdekében, hogy a korábbi oldalak ne vezessenek nem létező oldalra
  • regisztráció a Google Search Console-ba és Google indexelés kérése, ellenőrzése
  • 404-es hibaoldalak ellenőrzése a Google Search Console-ban
  • regisztráció a Google Analytics-be
  • teszt verziók, korábbi oldal verziók megszüntetése
  • felesleges állományok törlése vagy tiltása az indexálásból

Ezen műveletek "elfelejtése" estén az új oldal egyből rosszabb esélyekkel indul, mint a konkurensei. Komolyabb hiányosságok esetén tartósan hátrébb esik a Google-ban. Nemrégiben találkoztunk egy olyan oldallal, ahol a fejlesztő nem törölte a régi verziót az új indításakor és ezért hónapokig párhuzamosan üzemelt gyakorlatilag két weboldal ugyanazon a tárhelyen hasonló tartalommal.

Nincs utánkövetés, nincs karbantartás

A fejlesztő „eltűnik” az átadás után, nem elérhető, így az utólagos fejlesztések, módosítások ellehetetlenülnek. Az oldal gazdátlanná válik és sokszor hónapokig hibásan üzemel, mert nincs aki kijavítsa. Ráadásul karbantartás nélkül, napról-napra nő az oldalunk sebezhetősége, ami óriási biztonsági kockázatot hordoz magában.

 

Összefoglalás

Egy jó weboldal létfontosságú minden vállalkozás növekedéséhez. Azok a weboldalak melyeket átgondoltan terveztek és profin valósítottak meg, sok forgalmat generálnak. Megtalálni a tökéletes, vagyis a számunkra legmegfelelőbb webfejlesztőt és designert nem könnyű feladat. Egy jó és hatékony módja ennek megítélésére, ha megnézzük eddigi munkájukat (korábban említettem, hogy egy profi ajánlat tartalmazza a referenciákat is!) és feltesszük a következő kérdéseket:

  • Sikeresek ezek a weboldalak?
  • Minden vállalását teljesítette a fejlesztő?
  • Hozzánk hasonló profilú vállalkozásnak fejlesztettek már weboldalt?
  • Kikkel dolgoznak jelenleg?
  • Hányan dolgoznak a cégben?
  • Jól használhatóak, felhasználó barátok az általuk készített weboldalak?
  • Gyorsan töltődnek be ezek az oldalak?
  • A rendelkezésre álló legmodernebb technológiákat használják?

A végén pedig tegyük fel (talán) a legfontosabb kérdést: Elkötelezettek a munkájuk iránt?
Ez utóbbi azért fontos, mert nem mindegy, hogy ha leszerződünk weboldalunk elkészítésére, a napi rutin részei leszünk, vagy esetleg egy olyan weboldalt kapunk majd, melyre mi és a fejlesztők is büszkeséggel néznek majd. Mint minden üzleti döntés, a webfejlesztő kiválasztása is kockázatokat rejt magában, viszont ezt a kockázatot minimalizálhatjuk, amennyiben követjük a cikkben leírtakat és a józan paraszti eszünket.

Webfejlesztőt keresel? 

A fenti cikket az alapján írtuk, ahogy mi Ügyfeleinkhez viszonyultunk az elmúlt több mint 16 évben és az elkövetkezendő 16 – ban is viszonyulni fogunk. Találkozzunk új irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel Velünk a kapcsolatot! 

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom