Menü

Mi az a CMS? Előnyök és hátrányok. Melyik CMS-t válaszd?

2019. szeptember 17. | 374 |

Mi az a CMS?

A CMS (Content Management System), vagyis a tartalomkezelő rendszer, olyan szoftver, amely speciális műszaki ismeretek nélkül segít a felhasználóknak egy weboldal tartalmának létrehozásában, kezelésében és módosításában.
Magyarán, a tartalomkezelő rendszer olyan eszköz, amely segít egy weboldal tartalom módosításaiban anélkül, hogy egy webfejlesztő szakember segítését kellene igénybe venni.

A tartalom menedzsment mellett a CMS segítségével alapvető elsősorban technikai SEO beállításokat valamint multimédiás tartalmakat is kezelni tudsz.

A CMS 6 legfontosabb tulajdonsága

1. Könnyű kezelhetőség

A modern tartalomkezelő rendszerek könnyen kezelhetők és a tartalomszerkesztés WYSIWYG vagyis „amit látsz, azt kapod” alapon működik ezért nem igényel programozói képzettséget és tudást. Ezért használatuk könnyen elsajátítható!

2. Biztonság

Az internet világa mindig is rejtett kockázatokat magában. Gyakoriak a weboldalak elleni támadások, melyek segítségével a hackerek megváltoztathatják egy weboldal megjelenését, funkcióját és legrosszabb esetben megszerezhetik a felhasználóid adatbázisát és adatait.

A CMS-ek fejlesztői folyamatosan ellenőrzik a platformjuk sebezhetőségét, és ha rést fedeznek fel a rendszerükben, akkor a lehető leghamarabb kijavítják a hibát. Ezáltal a felhasználóik gyorsan befoltozhatják a biztonsági réseket. A tartalomkezelő rendszerek elleni támadások okairól, következményeiről és a károk elhárításáról itt olvashatsz. 

3. Többnyelvűség

Az internetet használók közel háromnegyede nem angolul kommunikál, ezért sok esetben elengedhetetlen egy weboldal nyelvének lokalizálása. 

Ezen célok elérése érdekében a CMS-nek támogatnia a többnyelvűséget. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a CMS támogassa az egyes nyelvek megjelenítéséhez szükséges speciális karaktereket és tegye lehetővé egy cikk különböző nyelveken történő feltöltését, valamint az egyes nyelvek cikkeinek elkülönítését.

4. Keresőoptimalizálási (SEO) eszközök

A keresőoptimalizálás (SEO) támogatása a CMS-ek nélkülözhetetlen eleme. A következők a legfontosabb részei:

  • Oldal címek és a META adatok módosítása
  • SEO-barát URL-ek támogatása
  • XML Sitemap készítése
  • 301-es átirányítások támogatása
  • ALT tag-el használata
  • Gyors betöltődési sebesség támogatása (pl. cache-elés által)

5. Támogatás

A legjobb tartalomkezelő rendszereket az ügyfél elégedettség határozza meg. Ez igaz az élet minden területére, hiszen egy hiba vagy akadály felbukkanása esetén az ügyfelek gyors és hatékony segítséget várnak el. Ha gond van a CMS használata közben, akkor azonnali segítségre van szükség, ami lehet egy folyamatos ügyfélszolgálat biztosítása vagy online help leírások, videók letölthetősége.

6. Reszponzívitás 

A felhasználóknak nincs szükségük weboldaluk mobil verziójára, hogy a honlapjuk mobilbarát legyen. A megfelelő CMS adaptálja weboldaladat bármilyen felbontással rendelkező eszközhöz. Ez a megközelítés rengeteg időt és energiát spórol meg a CMS-t használóknak, hiszen a weboldal csak egyetlen verzióját kell elkészíteni és a rendszer bármilyen felbontáson megfelelően fogja azt megjeleníteni.

Mindehhez a CSS3 technológiát használja. A CSS3 például lekerekített sarkokat, animációkat, árnyékokat, valamint új oszlopokat és rácsokat tartalmazó elrendezéseket hoz létre, attól függően, hogy a weblap milyen eszközön és felbontáson jelenik meg.

Nyílt forráskódú vagy egyedi CMS? Mi a különbség közöttük?

Nyílt forráskódú CMS

A WordPress-nek köszönhetően a nyílt forráskódú CMS-ek manapság a legelterjedtebbek. Szinte minden iparágban, cég méretben találkozunk nyílt forráskódú CMS-ekkel megvalósított weboldalakkal. Az alaprendszer ingyenessége okán sok webfejlesztő erre a platformra összpontosít, amelynek köszönhetően hatalmas a támogatói bázisa és rengeteg kiegészítő érhető el hozzájuk.

Példák: Wordpress, Joomla !, dotCMS, eXo Platform

Egyedi CMS

A fentiekkel ellentétben az egyedi CMS-ek használata után licenszdíjat kell fizetni. Ezért a díjért cserébe azonban olyan szolgáltatásokat kapunk, melyeket a nyílt forráskódú rendszerek nem tudnak biztosítani. A legnagyobb előnyük, hogy minden kezelőfelület és funkció az adott weboldal, ügyfél igényére van szabva, nem kell kompromisszumokat kötni. Illetve minden, esetleges hiba kijavítása a licensztulajdonos feladata.

Példák: CoreMedia WCM, Ektron CMS, SharePoint
A nyílt forráskódú és az egyedi tartalomkezelő rendszerek közötti különbséggel már egy korábbi cikkemben is foglalkoztam, érdemes elolvasni.

Melyek a legnépszerűbb CMS-ek?

1. WordPress

A WordPress rendszere a világon legtöbb weboldal által használt CMS. Blogolási rendszerként jött létre, azonban napjainkra már rengeteg weboldal alapja, az egyszerű bemutatkozó oldalaktól kezdve, webshopokon át, a teljes körű szociális hálózatokig. Több ezer ingyenes és még több fizetős weboldal sablon érhető el a WordPress rendszeréhez. Arról nem is beszélve, hogy több tízezer bővítmény között böngészhetünk, melyekkel növelhetjük weboldalunk funkcionalitását.

A WordPress rendszere ingyenes, és számtalan oktatóanyag elérhető a használatához. Ennek a rendszernek van a legnagyobb fejlesztői közössége, ezáltal lehetőséged nyílik arra, hogy a kívánalmaidnak megfelelő weboldalt hozz létre, felhasználóbarát környezetben.

2. Joomla

Számos multicég használja a Joomla rendszerét, többek között a Music Television és a Harvard Egyetem. A Joomla alkalmas többek között háttérhálózatok kezelésére is, a világ egyik legnagyobb pénzintézete (CitiBank) a Joomlát használja a háttérfolyamatai tartalomkezelőjeként. Az összetett készletgazdálkodási rendszerek, és az egyszerű weblapok kezelésére is kiválóan alkalmas.

Több mint 200.000 felhasználóból és közreműködőből áll a Joomlát használók tábora. Évtizedes fejlesztésének köszönhetően nagyon aktív fejlesztői tábora van, ezért oktató anyagai könnyen elérhetők és szinte minden kérdésre hamar választ kaphatunk a fejlesztői fórumain. A WordPresshez hasonlóan itt is elérhető számtalan bővítmény a weboldalakhoz.

A Joomla azonban kevésbé felhasználóbarát a WordPress-el összehasonlítva, illetve nem állnak rendelkezésre a WordPresshez hasonló színvonalú weblap sablonok. Az utóbbi években népszerűsége sokat csökkent a WordPress-hez képest.

3. Drupal

A Drupal a harmadik legnépszerűbb tartalomkezelő rendszer, amit számos ismert vállalat és intézmény használ, mint például a New York Observer, a Sony Music és a Massachusetts Institute of Technology (MIT). A Drupal rengeteg olyan funkcióval rendelkezik, melyek elengedhetetlenek egy weboldal felépítéséhez, és az azon található tartalom rendszerezéséhez.

A Drupal közössége nagyon aktív, számos fórummal rendelkezik, sőt évente több konferenciát is szerveznek. Ez a közösség folyamatosan frissíti a Drupal dokumentációját, ezért mindent információ rendelkezésre áll a CMS telepítésétől kezdve a weboldalépítés és a kiegészítők telepítésének folyamatáról.

A Drupal azonban nem javasolt egyszerűbb weboldalak esetében, mivel számos olyan kiegészítővel rendelkezik, melyek lassíthatják azokat a weboldalakat, melyek nem használják őket. Nagyon kevés ingyenes weboldal sablon áll rendelkezésre és azok nem érik el a WordPress és a Joomla által kínált minőséget. A felhasználó felülete sokkal kevésbé felhasználóbarát mint az előző két tartalomkezelő rendszer esetében.

A CMS-ek használatának előnyei

1. A tartalom szerkesztése elkülönül a fejlesztéstől

A tartalom szerkesztése elkülönül a weboldal tervezésétől és fejlesztésétől, ezért a technikailg képzetlen felhasználók is probléma nélkül hozzáadhatnak, formázhatnak és szerkeszthetnek tartalmat a weboldalon anélkül, hogy az befolyásolná a weboldal működését.

2. Szelektív hozzáférési jogosultságok

Minden felhasználóhoz különböző hozzáférési jogosultságokat rendelhetsz az alapján, hogy milyen szerepet tölt be a weboldaladon. Meghatározhatod például, hogy egyes felhasználók saját tartalmat adhatnak hozzá és szerkeszthetnek, miközben másoknak akár teljes hozzáférést is biztosíthatsz. Ezzel biztonságosabbá és átláthatóbbá teheted a weboldalad működését, mivel minden egyes felhasználó csak a szerepénének megfelelően fér hozzá a weboldalhoz.

3. Gyors frissítés

Tartalomkezelő rendszer használatával könnyen és gyorsan frissítheted a weboldalad menüit, fejléceit, lábléceit és minden elemet.

4. Egyszerű keresőoptimalizálás (SEO)

A CMS-ek nagyon „SEO barátok”. Minden oldalhoz külön címkéket és META adatokat adhatsz hozzá, ráadásul egyedi URL címeket is be tudsz állítani az aloldalakhoz. Továbbá számos bővítmény érhető el a különböző tartalomkezelő rendszerekhez, melyekkel még hatékonyabbá teheted a weboldaladat.

5. A legnépszerűbb CMS-ek ingyenesek

A legjobb, hogy a legtöbb tartalomkezelő rendszer ingyenes. Fizetni legtöbbször az extra testreszabási lehetőségekért, egyedi fejlesztésekért kell.

A CMS-ek használatának hátrányai

Miután bemutattam a CMS-ek legfőbb előnyeit, az a korrekt ha írok a potenciális hátrányokról is.

1. Biztonsági kockázatok

A CMS-ek a webről folyamatos támadásoknak vannak kitéve, ugyanakkor a tartalomkezelő rendszer biztonsága kiemelten fontos a weboldal elérhetősége, az adatbiztonság, adatvédelem és a látogatói bizalom fenntartása érdekében.

2. Tartalom szerkesztési és módosítási korlátok

A mai modern CMS-ek szerkesztői felülete egyre letisztultabb, egyre kevesebb funkciót tartalmaz annak érdekében, hogy az egyszerű és „bolondbiztos” kezelhetőséget fenntartsák. Amint a rendszert bővítő moduljain (plugin-ek) keresztül újabb funkciókkal látják el, a használata is bonyolultabbá válik, szükség esetén a felhasználó felé oktatást igényel.

Ez a lavírozás a biztonság – egyszerű kezelhetőség – „bolondbiztosság” között meghatározza a CMS-ek működését.

3. Funkcionalitási korlátok

Vannak olyan, általában nagyon speciális és egyedi folyamatok, melyeket magának a weboldal kódjának átírása nélkül nem tud kezelni a tartalomkezelő rendszer. Természetesen megoldható minden felmerülő probléma, azonban ilyen esetben mindenképpen webfejlesztő szakemberhez kell fordulni.

Mit kell figyelembe vennie egy tartalomkezelő rendszer kiválasztása előtt?

A CMS platformok nagyon különbözőek, ezért nem árt tisztában lenni a tulajdonságaikkal, mielőtt kiválasztod melyiket fogod használni.

Egyszerű használat. Ez vonatkozik minden rendszerre, de különösen a CMS - re, főleg ha tartalomkezelést többen fogják végezni. A könnyű használat azt jelenti, hogy a rendszert gyorsan beállítható, az alapvető eszközök könnyen hozzáférhetők, és van egy részletes tudásbázis.

A beépülő modulok (plugin-ek). Sok felhasználó számára bonyolult lehet egy plugin vagy harmadik féltől származó alkalmazás integrálása, ezért fontos, hogy a telepítéskor a rendszer már tartalmazza a szükséges plugin-eket. Ezek magukban foglalják a SEO eszközöket, a közösségi média elemeket az online marketing eszközöket.

Alapvető funkciók. Győződj meg arról, hogy a platform rendelkezik az alapvető tartalomkezelő eszközökkel az aloldalak/posztok/cikkek létrehozásához, szerkesztéséhez és rendezéséhez. Szükség van egy WYSIWYG szerkesztőre is, amely lehetővé teszi a Word-ben megszokott egyszerű szövegszerkesztést.

Képkezelés. Ez elsősorban a képek attribútumokkal történő elérésére vonatkozik. A keresési szűrők akkor fontosak, ha gyorsan meg szeretnéd találni a régi képeket, amelyek a sok új kép miatt kézi kereséssel nehezen megtalálhatók

E-kereskedelem és marketing integráció. A weboldalad elsősorban egy értékesítési eszköz; még a statikus vállalati webhelyek célja is sokszor az eladás. Ezért fontold meg egy olyan CMS használatát, ami a jövőben lehetővé teszi a kosaras webshop integrációját. Ha nem ma, akkor holnap talán hozzá kell adnod egy online bevásárló kosár részt, hogy bővítsd az értékesítési csatornáid számát. Emellett az e-kereskedelem-barát CMS nagy valószínűséggel lehetővé teszi a digitális marketing eszközök integrációját is.

Reszponzívitás támogatása. Amint a fentiekben rámutattam, nem szabad figyelmen kívül hagyni a mobiltelefon felhasználók millióit, akik okostelefonjukról férnek hozzá az internethez. Használj olyan rendszert, amely támogatja a reszponzív tartalmak létrehozását.

Népszerűség. A CMS kiválasztása hosszú távú döntés. Ha nyílt forráskódú rendszerben gondolkodsz, akkor ellenőrizd, hogy a választott platformot hányan használják, mennyire elterjed. Egész egyszerűen azért, mert a népszerűbb rendszerekhez sokkal több támogatást találsz a weben.

Árazás. Nyílt forráskódú CMS használata esetén is ellenőrizni kell a fizetős modulok, plugin-ek árát és ellenőrizni kell, hogy a választott platform lehetővé teszi-e a bővítés vagy a kifinomultabb funkciók hozzáadását. Ha az igényeid növekednek, akkor az ingyenes verzió sokszor nem lesz elegendő, ezért győződj meg arról, hogy rendelkezésre állnak fizetős modulok, amelyek az igényeidhez igazodnak.
Az árazással kapcsolatban azt is figyelembe kell venni, hogy a CMS üzemeltetése, a biztonsági frissítések elvégzése milyen költséget jelent a webfejlesztő részéről.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!