Menü

SEO kontra SEM. Mi a különbség köztük?

A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization - SEO) és a keresőmarketing (Search Engine Marketing - SEM) valószínűleg a két leggyakrabban használt kifejezés az online marketingben. Gyakran összemossák, vagy szinonimaként használják őket, ami csak növeli az egyszeri felhasználók bizonytalanságát. Eheti cikkünkben bemutatjuk a különbségeiket és a kapcsolódási pontjaikat is.

Mi az a keresőmarketing (Search Engine Marketing – SEM)

A keresőmarketing (SEM) egy olyan digitális marketing stratégia, melynek segítségével növelhetjük weboldalunk láthatóságát a különböző keresőmotorok (Google, Yahoo, Bing) keresési és találati oldalain. Sokáig a keresőmarketing (SEM) magában foglalta mind a keresőoptimalizálást (SEO) mind a fizetett hirdetéseket, napjainkban már kizárólag a fizetett hirdetéseket jelenti, mint például a kattintásonként fizetett hirdetéseket (PPC).

Miért elengedhetetlen a keresőmarketing?

  • Dinamikusan növekszik azoknak a fogyasztóknak a száma, akik a vásárlás előtt online néznek utána a kívánt terméknek, illetve már online intézik a vásárlásaikat. A megnövekedett keresési forgalom miatt a keresőmarketing használata kulcsfontosságú eszköz lett a weboldalak láthatósága szempontjából
  • A látogatók többsége internetes keresésekkel találja meg a különböző weboldalakat
  • A hirdetések után a hirdetők a legtöbb esetben kattintás után fizetnek, vagyis csak akkor ha a látogató fel is keresi a weboldalt. Ráadásul ez a látogatottság növekedés segíti az organikus keresési találatok közötti előkelőbb helyezés elérését
  • A keresőmarketing keretében megjelenő hirdetések mindig a megfelelő időben jelennek meg a felhasználóknak. Magyarán csak akkor mikor a tevékenységünkhez kapcsolódó információt keresnek
  • A keresőmarketing (SEM) eredményei azonnal érzékelhetők. Ez a leggyorsabb módja annak, hogy weboldalunkra új látogatókat tereljünk

Hogyan működik a keresőmarketing?

A különböző kereső motorok összetett algoritmusokat használnak annak érdekében, hogy minden egyes keresés esetében a legrelevánsabb találatokat jelenítsék meg a felhasználóknak. A keresőmarketing keretében fizetett hirdetések a keresési és találati oldal tetején, az organikus találatok előtt jelennek meg, hogy minél könnyebben láthatóbbak és elérhetőek legyenek a felhasználók számára.

Egy egyszerű példán keresztül szemléltetve: Egy felhasználó egy terméket szeretne megvásárolni, ezért a keresőbe beírja, mit keres (kulcsszavak). A keresési és találati oldalon különböző hirdetések fognak megjelenni, melyek kulcsszavai megegyeznek a felhasználó által keresett kulcsszavakkal. A hirdetések kiemelt helyen jelennek meg, és szorosan kapcsolódnak a felhasználó kereséséhez, ezért nagy a valószínűsége, hogy fel fogja keresni a hirdetett weboldalt.

A keresőmarketing működése a hirdető szemszögéből, sem sokkal bonyolultabb, mivel a hirdetések beállítása egy teljesen „önkiszolgáló” rendszerben történik. A szöveges, a keresési és találati oldalon megjelenő hirdetések beállításához a következőket kell tenned:

  • Add meg a kulcsszavakat, melyek kapcsolódnak az érkeztető oldaladhoz és hirdetésedhez
  • Válaszd ki földrajzilag hol szeretnéd megjeleníteni a hirdetéseket
  • Hozd létre a szöveges hirdetést
  • Add meg, hogy maximum mennyit vagy hajlandó fizetni egy kattintásért és a teljes költségvetést

A szöveges hirdetések létrehozása egyszerű, meg kell adni a fejléc, és egyéb szövegeket, a cselekvésre ösztönzést (CTA) és a link címét ahova a kattintás után a felhasználók jutnak.

Sokak szerint a szöveges hirdetés a leghatékonyabb módja a reklámozásnak.

Hogyan használd a kersőmarketinget hatékonyan?

Készíts stratégiát

Gondold át a rövid és hosszútávú startégiádat, hogy fizetett vagy inkább organikus keresési találatokra van-e szükséged a siker érdekében, vagy esetleg mindkettőre. Az organikus keresési találatok közötti előkelő helyezések eléréséhez időre van szükség, azonban fizetett hirdetésként szinte azonnali eredmények érhetőek el. Az idő tényezőn kívül fontos szempontok még:

  • Kitűzött forgalomnövekedés
  • Rendelkezésre álló költségkeret
  • Pontosan meghatározott elérhető marketingcélok

Kulcsszavak meghatározása

Mielőtt optimalizálod weboldaladat és elindítod a fizetett keresési kampányt, állítsd össze a használni kívánt kulcsszavak listáját. Ötleteket meríthetsz a versenytársaidtól, illetve használhatod a Google kulcsszótervező eszközét is, ami ráadásul forgalombecslést is készít az adott kulcsszavakról.

Optimalizáld a weboldaladat, érkeztető oldaladat

  • Frissítsd esetleg írd is át az oldalon található tartalmat, hogy azok szervesen tartalmazzák a legfontosabb kulcsszavaidat
  • Az oldaladon található tartalom megfelelően és logikusan legyen rendszerezve
  • Minden olyan technológiát törölj az oldaladról ami akadályozhatja a keresőmotorokat a tartalom beolvasásában (például Flash alapú tartalom)

Az oldaladra mutató linkek létrehozása

A keresőmotorok algoritmusai pozitívan értékelik, jutalmazzák azt, ha egy weboldalra külső linkek mutatnak, mert azt feltételezik, hogy az oldalon található tartalom értékes a felhasználók számára. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy minden küldő link azonos súllyal esik latba, hiszen az algoritmusok különbséget tudnak tenni megbízható helyről érkező, valódi linkek és az „értéktelen” linkgyűjteményekből érkező hivatkozások között.

Egyéb online tartalmak és kampányok létrehozása

Az alábbi tevékenységek javítják az organikus keresési találatok között elfoglalt helyezésedet:

  • Aktív közösségi média használat
  • Blog szerkesztése a weboldalon
  • Vendég blogolás

Készítsd és indítsd el a szöveges hirdetésed

  • Hozd létre a céloldaladat vagy céloldalaidat a kampányhoz
  • Írd meg a hirdetés szövegét
  • Regisztrálj a kívánt hirdetési hálózatba (Google Ads; Bing Ads)
  • Állítsd be és indíts el a kampányt
  • Kövesd az eredményeket

Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálás mindazokat technikákat és stratégiákat foglalja magában, amelyek egy weboldal megjelenésének valószínűségét növelik az internetes keresők organikus vagyis természetes találatai között, törekedve a minél előkelőbb helyezésre.

A keresőmotorok nap mint nap átfésülik az internet egészét, és minden egyes tartalmat megjegyeznek, indexelnek. Amikor egy felhasználó elindít egy keresést például a Google rendszerében, a cég algoritmusa létrehoz egy listát azon weboldalakból melyeket hasznosnak vél a keresés szempontjából.

A keresőmotor algoritmusa dönti el, hogyan rangsorolja a weboldalakat. Honlap tulajdonosként annyit tehetünk, hogy folyamatosan a célcsoportunknak releváns tartalmakat hozunk létre és segítségül hívunk egy szakembert aki segít a találati lista minél előkelőbb helyére kerülni.

Mi, a Usernetnél évek óta foglalkozunk az online marketing ezen ágával is, és a nem is olyan régen, a sok év alatt megszerzett tapasztalatunk alapján, illetve a keresőoptimalizálással foglalkozó más szakemberek tapasztalataira támaszkodva, összeállítottunk egy elég pontos listát a tényezőkről, amik befolyásolják a megjelenésünket a keresési találatok között.

A keresőoptimalizálás (SEO) 3 alapvető részből épül fel:

  1. On – Page (tartalmi) SEO

  2. Technikai SEO

  3. Off – Page SEO, vagyis hogy az oldaladon kívül mennyien hivatkoznak Rád

1. Tartalmi (On-Page) SEO

A tartalmi SEO minden olyan feladatot magában foglal, ami a weboldalon belül zajlik és befolyásolhatja a keresőmotorok találati listáján elfoglalt helyezésed és nem technikai jellegű.

A teljesség igénye nélkül a legfontosabb tényezők:

  • kulcsszavak

  • kulcsszavak szövegben elfoglalt helye 

  • weboldal design

  • oldal címe (title)

  • weboldal URL-je

  • címsorok (headingek: H1, H2)

  • képek címe (image title), alt text

  • a tartalom (paragrafusok, bekezdések, szöveg)

A weboldalunknak olyan tartalmakat kell tartalmaznia melyek hasznosak a látogatóink számára. Elmúlt az az idő, amikor a Google rangsorában előre tudtunk kerülni a kulcsszavak minél gyakoribb alkalmazásával. Kiemelkedően fontos lett a szövegkörnyezet a Google és más keresők algoritmusai számára.

2. Technikai SEO

A technikai SEO elsődlegesen azt jelenti, hogy elősegítjük a keresőmotoroknak a minél egyszerűbb oldalfeltérképezést. Egy weboldalnak úgy kell felépülnie, hogy a keresőmotorok azonnal minden egyes elemét fel tudják ismerni.

A teljesség igénye nélkül a legfontosabb tényezők:

  • weboldal struktúrája

  • felhasználói élmény (UX)

  • az oldal sebessége

  • a képek optimalizáltsága

  • a belső linkek struktúrája

  • Meta Tag – ek

3. Off – Page SEO

Magában foglal minden olyan dolgot, ami nem a weboldalunkon történik. Fontos része a linképítés, de napjainkban már nem a linkek száma, hanem azok minősége a meghatározó. A külső hivatkozásoknak mindnek elismert weboldalról és releváns tartalomból kell érkezniük.

A teljesség igénye nélkül a legfontosabb tényezők:

  • Közösségi média

  • Vendégblogolás

  • Interjúk

  • Említések

Miért fontos a keresőoptimalizálás (SEO)?

Az előkelőbb pozíció – a keresési és találati oldalon – több látogatót jelent a weboldaladon. Amennyiben magasabb forgalmat szeretnél elérni a weboldaladon, de nem szeretnél külön hirdetésekért fizetni; akkor a keresőoptimalizálás (SEO) erősítése a megoldás.

A keresési és találati oldal első 3 helyezettje átlagosan a kattintások 60 % - át kapja; ennél jobb érvre nincs is szükség a keresőoptimalizálás (SEO) erősítésére.

A keresőmotorok találatai célzottak és személyre szabottak: Miután egy felhasználó keresést hajt végre például a Google rendszerében, az algoritmus számtalan tényezőt figyelembe véve, a felhasználó számára legrelevánsabb találatokat jeleníti meg.

A közösségi médiákból érkező forgalomhoz viszonyítva, az organikus találatok a legtöbb esetben jobban konvertálnak, mivel ezek a felhasználók valamilyen kérdésükre/problémájukra keresik a választ.

A weboldal forgalomnövekedése mellett a keresőoptimalizálás (SEO) használata a következő előnyöket biztosítja:

Megbízhatóság és elismerés: a felhasználók megbíznak a keresőmotorokban, mert tisztában vannak azzal, hogy a kereséseikre mindig a legrelevánsabb találatokat jelenítik meg. Ebből következik, hogy minél előkelőbb pozíciót foglal el egy weboldal a keresési és találati oldalon, annál megbízhatóbbnak tartják a felhasználók.

A bizalom ráadásul nem csak több konverziót jelent, hanem növeli a weboldal és a márka/vállalkozás ismertségét, ezáltal más online csatornákon is megkönnyíti a marketing tevékenységet.

A keresőoptimalizálás (SEO) ráadásul segítséget nyújt a jobb felhasználói élmény (UX) létrehozásában is, mivel a kereső algoritmusok nem csak a kulcsszavakról szólnak, hanem arról is hogy milyen élményt és használhatóságot biztosít a weboldaladon való böngészés a felhasználók számára.

Amennyiben a felhasználók igényeit kielégíti a weboldalad, a keresési és találati oldalakon is előkelő helyezést fog elfoglalni.

Összefoglalás

Manapság már egy vállalkozás sem lehet sikeres az online világban, ha nem követi megfelelően a keresőmarketing trendjeit és gyakorlatát. A keresőmotorok marketingje, vagyis a keresőmarketing (SEM) biztosítja a keretet, az eszközöket és folyamatokat ahhoz, hogy a weboldalad – hirdetési díj ellenében - gyorsan előkelő helyezést érjen a keresési és találati oldalakon. A keresőoptimalizálás (SEO) pedig a hosszútávú megoldás a természetes találatok között elfoglalt helyezés javítására.

Segíthetünk?

Ha úgy érzed, hogy weboldalad vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni.