Egyre többen használják a Google hangalapú keresőjét. Általános igazságként a mobil okos eszközök elterjedését említhetjük, azonban azt is látnunk kell, hogy az Egyesült Államokban a hangalapú keresések aránya sokan nagyobb ütemben növekszik, mint az okostelefonok használata. 

Ennek ellenére a hangalapú keresésekről, illetve az ilyen jellegű keresések kiszolgálását segítő keresőoptimalizálásról kifejezetten keveset hallhatunk. Ennek magyarázata elsősorban azzal magyarázható, hogy a webmesterek és a honlaptulajdonosok nem szívesen tesznek különbséget a hagyományos és a hangalapú keresőoptimalizálás között. Az állóvizet John Mueller Google szóvivő Twitter üzenete kavarta fel; Mueller azt kérte a követőitől, adjanak visszajelzést, ha a Search Console felületén szívesen látnák elkülönítve a hangalapú lekérdezéseket.

A webmesterek és honlaptulajdonosok tábora két részre szakad; sokan nem igazán értik, mi szükség lehet a hagyományos és a hangalapú keresési lekérdezések különválasztására, hiszen a keresési kifejezések rendszerint ugyanolyan elv szerint fogalmazódnak, akár asztali számítógépen vagy mobil eszközön írjuk be, akár hangként diktáljuk. Ugyanakkor van néhány nyomós érv a hangkeresések lekérdezésének különválasztására.

A hangalapú keresés térnyerése

A hangalapú keresés terjedésére vonatkozó előrejelzések rendkívül optimisták. A Google közzétette az Android operációs rendszerrel működő eszközökön végrehajtott hangalapú keresések arányát: a keresések mintegy 20 százaléka történik ilyen módon. Habár ez az arány magasnak tűnhet, a korábbi megkérdezéseken alapuló kutatási eredményekhez képest visszalépésnek tűnik. Az aránytalanság magyarázata abban rejlik, hogy a kimagasló eredményeket mutató kutatások az Egyesült Államok mobil felhasználóit célozták. 

A prognózis azonban továbbra is kimagasló: sokan 50 százalékos részesedést vizionálnak a 2020-es esztendő végére. Ez a szám ma még túlzónak tűnik. Igencsak nehéz elképzelni, hogy a hároméves időszakban a hangalapú keresések aránya ekkora növekedést mutatna. Az 50 százalékos részesedés nem csak a hazai felhasználók esetében, hanem az amerikai piacokon is túlzónak tűnik, ugyanakkor a dinamikus előretörés nem kétséges. Még mindig jelentős a mobileszköz számának növekedése Magyarországon, ráadásul ezek a készülékek mindig velünk vannak. Csak egy mozdulat, és máris indíthatjuk a hangalapú keresést…

A hangalapú keresés sikere nagyban annak tudható be, hogy az eszközök egyre pontosabban és megbízhatóbban működnek. Nem csak a Google, hanem az Apple, az Amazon és más cégóriások is jelentős előrelépéseket értek el a hangalapú keresések megbízhatóságának javításában. A „használhatóság” jelentős javulása garantálja, hogy egyre többen fogják felfedezni és használni az online keresésnek ezt a módját.

A Google, az Apple és az Amazon hozzávetőlegesen 95 százalékos pontossággal ismerik fel a szavakat és a keresőkifejezéseket. A gyakorlatban ez azt jelenti, húszból mindössze egyetlen egy hibát vétenek, ráadásul egyre jobban teljesítenek a halk beszéd, tájszólás és enyhe beszédhiba esetén is.

Mikor, hol, hogyan használjuk a hangalapú keresést? 

Megkérdezéseken alapuló felmérések szerint a hangalapú keresés funkció legfőbb jelentősége vezetés közben mutatkozik meg. Ilyen esetben a hagyományos adatbevitel balesetveszélyt jelentene, a hangalapú keresés viszont relatív biztonságosan elvégezhető. Viszont a kijelző figyelése ugyanúgy elvonja a figyelmet a vezetésről és az úttestről. Soha ne kockáztassuk a magunk és mások biztonságát! Ha mindenképpen szükséges a telefonhasználat, álljunk félre!

A hangalapú keresést gyakran alkalmazzuk más jellegű aktivitások végzése során, legyen szó főzésről, kutyasétáltatásról vagy más hasonló tevékenységről. Szintén gyakran használjuk a funkciót tévénézés és munkavégzés közben. Ritkábban, de jellemzően használjuk sétálás, fürdés és ágyban pihenés közben is.

Noha alapvető különbségeket nehéz megfogalmazni a hagyományos és a hangalapú keresések között, bizonyos keresőkifejezések sokkal inkább jellemzők a hangalapú keresésekre. Ezek jellemzően a tájékozódást segítő kifejezések, amelyeket a lehető leggyorsabban, minimális figyelemvesztés nélkül szeretnénk elvégezni. Ha egy utcát vagy egy üzletet keresünk, szeretnénk minél könnyebben megtalálni anélkül, hogy a tétovázásunkkal akadályoznánk a forgalmat, Ilyen esetekben a hangalapú keresések ideális megoldással szolgálnak. Ezért kijelenthető, hogy a tájékozódást segítő keresőkifejezések jellemzők a hangalapú keresésekre.

Érdekes, hogy a hangalapú keresési mód a 18-24 éves korosztály tagjai között a legnépszerűbb, a 25-34 éves korosztály számára kevésbé népszerű, majd 35 és 55 között ismét szívesen használjuk ezt a funkciót. Valószínűsíthető, hogy ebben a látás romlása is szerepet játszik; egyszerűbb a hangalapú keresést használni, mint elővenni a szemüvegünket.

A hangalapú keresések és a keresőoptimalizálás

Nagyon nehéz elkülöníteni és megnevezni azokat a módszereket, amelyek különbséget jelentenek a hagyományos és a hangalapú keresések optimalizálása során. Mivel egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a felhasználói viselkedéshez köthető adatok, így biztosak lehetünk abban, hogy a hangalapú keresések során is juthatunk versenyelőnyhöz, ha a látogatóink szeretik az oldalainkat. De mit tehetünk még?

A hangalapú keresések optimalizálásának középpontjában a minőségi tartalom helyezkedik el. Habár ez elmondható a hagyományos keresésekről is, általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a hangalapú keresések során hajlamosak vagyunk hosszabb leíró keresőkifejezéseket használni. Ezek optimalizálása már nehezebb kizárólag az onsite SEO eszközeivel; releváns minőségi tartalomra és erős bizalmi értékekkel rendelkező webhelyre van szükség.

A technikai SEO jelentősége mellett sem mehetünk el szó nélkül. A legalapvetőbb elvárás a feltérképezéshez köthető, ezek segítése kiváltképp fontosnak tekinthető a hangalapú keresőoptimalizálás tervezése során. Ha nem fordítunk kellő figyelmet a feltérképezhetőség javítására, jelentős organikus keresési forgalomtól eshetünk el. A technikai SEO átgondolt és körültekintő megoldásaival biztosítani tudjuk a robotok közlekedését; fordítsunk figyelmet a meta elemek megfelelő kialakítására, használjuk a megfelelő next/prev elemeket a lapozóoldalak esetén, alkalmazzuk megfelelően a kanonikus tagokat, vizsgáljuk meg a különböző szűrések által generált tartalmak indexelési jogosultságát, figyeljünk a feltérképezési büdzsére... 

A feltérképezhetőség javításában fontos szerepet tölthet be az XML honlaptérkép is. Habár maga az indexelés megtörténik az XML formátumban feltöltött honlaptérkép nélkül, annak biztosítása jelentős segítséget biztosít a robotok számára. Így megkönnyíthetjük és gyorsabbá tehetjük a feltérképezést végző robotok dolgát, aminek köszönhetően mihamarabb organikus forgalmat remélhetünk az újonnan létrehozott oldalak esetén is. 

Fontos odafigyelnünk a megfelelő oldalstruktúra kialakítására is, aminek köszönhetően nem csak a látogatók számára biztosítunk megfelelő navigációs lehetőségeket, hanem a robotokat is minőségi releváns tartalmakról tájékoztathatjuk.

Amikor a hangalapú keresések SEO-járól beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a strukturált adatok mellett sem. Ezek az elemek egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a keresőoptimalizálásban, legyen szó asztali vagy mobil eszközről, illetve hagyományos vagy hangalapú keresésről. Ezek az adatok nem csak a robotoknak, hanem a felhasználóknak is hasznos információkkal szolgálhatnak, gondoljunk csak a találati listákon megjelenő értékelésekre, termékárakra vagy más kiegészítő információra.

Kép források:

https://searchenginewatch.com/2016/06/03/what-does-meekers-internet-trends-report-tell-us-about-voice-search/
https://googleblog.blogspot.com/2014/10/omg-mobile-voice-survey-reveals-teens.html