Online marketing bevezető

A digitális lefedettség manapság roham tempóban fejlődik. A társadalom egyre nagyobb hányada tájékozódik az Internetről, és ahogy ez a szám nő, úgy kap nagyobb súlyt az online marketing.

A sikeres online megjelenésnek számos összetevője van. Manapság már elég ha egy cégnek weboldala van, az online marketing minden elemét használnunk kell, ha sikereket akarunk elérni az eladások területén, vagy ha azt szeretnénk, hogy minél többen megtalálják termékeinket, szolgáltatásainkat.

A Usernet olyan online marketing megoldásokat kínál ügyfelei számára, melyeknek az üzletmenetet pozitívan befolyásoló, mérhető eredménye van. Ennek érdekében a legmodernebb technológiákat és eszközöket vetjük be.

Módszereink egyaránt alkalmasak piacra lépést tervező és piacon már aktív vállalkozások, szolgáltatások és termékek ismertségének növelésére. Szolgáltatásaink köre az online marketing stratégia megtervezésétől, a folyamatosan menedzsmenten át az eredmények monitorozásáig és értékeléséig tart.

Az online marketing szerepe egy cég életében:

  • növeli a termékek, szolgáltatások eladását
  • az online csatornák segítségével a hagyományos marketinghez képest többlet értéket ad
  • segíti a ügyféllel történő kommunikációt, kapcsolattartást
  • költséget (pl. nyomdai költségek) takarít meg
  • segíti a márka építést

Online marketing stratégia

Az online marketing stratégia meghatározása kulcsfontosságú része a marketing tervezésnek. Lépései a következők:

  1. Piaci szegmentáció
  2. Célcsoport és annak szükségletei
  3. Piaci szereplők meghatározása (versenytársak)
  4. A taktika felépítése a célcsoport szükségletei alapján
  5. Javasolt stratégia

1. Piaci szegmentáció

Ahhoz, hogy jobban megértsük a piaci viszonyokat és a benne lévő saját helyzetünket, nélkülözhetetlen lépés a piaci szegmentáció. Mielőtt szó esne a weboldalunk konkrét célcsoportjáról, el kell döntenünk, hogy a sok piaci szereplő közül kit akarunk megszólítani elsősorban. Egy weboldalnak, persze céloktól függően több felé kell kommunikálnia, és ezzel kapcsolatban beszélhetünk néhány fő szegmensről:

  • vállalatok közötti kommunikáció (B2B business to business)
  • vállalatok és a fogyasztók közötti kommunikáció (B2C business to consumer)
  • vállalatok és a média közötti kommunikáció (B2M business to media)

A piac szegmentálása után konkretizálhatjuk az elérni kívánt célcsoportokat.

2. Célcsoport és annak szükségletei

Ha az elsődleges szegmentáció megtörtént, jöhet a célcsoport meghatározása.

Nagyon fontos megismerni ezt az e-célközönséget, annak szükségleteit. Csakis abban az esetben, amikor tisztában leszünk az ő helyzetükkel "miért tesznek azt, amit tesznek", tervezhetjük meg a kommunikációs csatorna kiválasztását.

Az e-célközönség meghatározása után fontos tisztában lennünk a célcsoport ismérveivel és szükségleteivel. Tudnunk kell hány százalékuk internetezik és azt milyen gyakran teszi. Milyen weboldalakat látogatnak, milyen internet használati szokásokkal, milyen informatikai intelligenciával rendelkeznek ... stb. A célcsoport szükségletei nagyon fontos tényező ahhoz, hogy jól tudjunk kommunikálni velük és a megfelelő eszközöket válasszuk ki a kommunikációhoz.

3. Piaci szereplők meghatározása

Fontos tudnunk, hogy kik a közvetlen versenytáraink, milyen online jelenléttel rendelkeznek. Milyen az internetes láthatóságuk? Milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva a weboldaluk? Mennyi link-partnerük van? Milyen gyakran, milyen irányban változik a weboldaluk? Milyen a közösségi jelenlétük?

Sokszor kiderül, hogy a keresőkben nem is a hagyományos versenytársaink azok, akik az első találati oldalon jelennek meg, hanem valamely média vagy vertikális portál. Érdemes utánajárni, hogy a portál tulajdonosi struktúrájában ki található - nehogy a versenytárs ott legyen.

Amikor meghatároztuk, hogy ki az online versenytársunk, értékes információt nyerhetünk SWOT elemzéssel (erősségeink, gyengeségeink, lehetőségeink és veszélyeink), minden egyes versenytársra nézve. A taktikai lépések tervezése előtt ezekből az információkból tudni fogjuk, hogy kinek milyen erős és gyenge pontjai vannak, és hol tudunk mi "támadni" saját kommunikációnkkal.

4. A taktika felépítése a célcsoport szükségletei alapján

Ha tehát pontosan tudjuk, hogy ki a célcsoport és mik a szükségletei, illetve kik a versenytársak az interneten és mi a piaci helyzetük, elkezdhetünk gondolkodni azon, hogy a célcsoportot hogyan tudjuk leghatékonyabban és optimális költséggel elérni (milyen eszközökkel). 
Az eszközök kiválasztásnál vegyük figyelembe azt is, hogy az egy "ügyfél elérési költsége" ne haladja meg az eladott termék nyereségi arányát. Ez minden iparágnál (vállalkozás típusnál) másmilyen számításokat igényel - valahol könnyű, máshol nehezebb átlátni és kiszámolni, de meg kell próbálkozni, mert tudnunk kell, hogy mennyi pénzünk áll rendelkezésre, az ügyfél megszerzésre. Ennek függvényében lehet elkezdeni az online és az offline eszközök kiválasztását.

5. Javasolt stratégia

Most már tudjuk, hogy a piac mely szegmenseket kell megcéloznunk, ki a célcsoportunk és milyen szükségletei vannak, kik a versenytársaink az interneten és milyen üzleti modellel működnek, illetve mi a jelenlegi helyzetük, és azt is tudjuk, hogy ennek a függvényében milyen módszerekkel lehet elérni a kívánt közönséget promóciós üzenettel.
Jöhet a stratégia építése, mely következő részletektől függ:

  • kommunikációs büdzsé egy évre
  • termék vagy szolgáltatás szezonalitása
  • "reklámzaj" adott csatornán (egy-egy website, hírlevél stb.)
  • kampány időzítések és gyakoriság meghatározása
  • törvényi korlátok a termékkel kapcsolatban (pl. vényköteles gyógyszerek vagy dohánytermékek)

Online marketing kommunikáció csomag

Ügyfeleink részére összeállítottunk egy online marketing kommunikáció csomagot, amely

  • teljes körű marketing megoldásokat tartalmaz
  • skálázható, így pontosan igazodik a vállalkozás méretéhez és igényeihez
  • költséghatékony és teljesítmény orientált eszközöket alkalmaz

Online marketing kommunikáció csomagunk része egy stratégia összeállítása, amely segít ...

  • a vállalkozás pontos online piaci helyzetét meghatározni
  • feltérképezni a célcsoportot és meghatározni szokásait, igényeit
  • meghatározni az online konkurenseket, erősségeiket, gyengeségeiket
  • megtervezni az online marketing kommunikáció céljait
  • kiválasztani az online marketing kommunikáció eszközeit
  • mérni az eredményeket és ez alapján levonni a következtetéseket