Menü

Mi az a linképítés?

A linképítés egy olyan online marketing tevékenység, ahol a weboldalra mutató külső hivatkozásokat hozunk létre. A keresők a találati rangsorok megállapításánál nagy mértékben veszik figyelembe a weboldalra mutató hivatkozásokat, ezért a linképítés célja a linkek mennyiségi és minőségi javítása.

A Google célja, hogy kiszűrje az üzleti célú link elhelyezéseket, ezért a linképítés során törekedni kell arra, hogy csak a Google számára elfogadott, legális eljárásokat alkalmazzunk. Ellenkező esetben hosszú távon weboldalunk büntetést vagy a keresőből való kizárást is kaphat.

A külső linkek szerepe a találati rangsorokban

Ha rákeresünk egy kifejezésre, akkor a Google nem véletlenszerűen jeleníti meg a találatokat. A weboldalak sorrendjének megállapítása során a kereső több különböző szempontot is figyelembe vesz.

A Web kezdeti időszakában a keresők zömében csak a weboldal tartalma alapján rangsorolták a találatokat. Ezt a módszert könnyű volt becsapni, hiszen a weboldal tulajdonos maga tudta úgy alakítani az oldal tartalmát, hogy az bizonyos keresőszavakra "kedvezőbb képet mutasson" a keresőkben. A Google-t alapító Larry Page és Sergey Brin nagy újítása az volt, hogy kifejlesztettek egy olyan algoritmust, amely azt is nézi, hogy az adott weboldalra hányan hivatkoznak, vagyis hány külső link mutat rá és ezt egyfajta mérőszámként használták a rangsorolásnál (Pagerank).

Ennek a módszernek az az alapja, hogy ha egy weboldalon található tartalmat a látogatók értékesnek találnak, akkor nagy valószínűséggel hivatkozni fognak rá valamilyen külső link formájában. Ezen gondolat mentén haladva minél többen hivatkoznak egy weboldalra, valószínűleg annál értékesebbnek számít, ezért a találati listákon is előrébb fog kerülni.

A weboldal tulajdonos saját oldalának tartalmát szabadon manipulálhatja, de a külső linkek keletkezésére nincs nagy ráhatással, ezért ez utóbbi objektívabban határozhatja meg a oldalt, mintha szimplán csak a tartalmát nézzük.

A Google ezen külső linkek mennyiségét és minőségét is figyelembe veszi a találati listák kialakítása során, amellyel biztosítva lesz, hogy az értékesebb, megbízhatóbb információkat tartalmazó oldalak előrébb kerülnek. Hosszú távon ez a Google kereső megbízhatóságát, hatékonyságát javítja, amellyel a vetélytársak fölé tud kerekedni. Magának a Google-nek is érdeke, hogy a találati listákon az értékesebb oldalak előrébb legyenek, ellenkező esetben veszít a megbízhatóságából.

Ennek a folyamatnak az eredményeképpen a Google az utóbbi években egyre nagyobb szerepet tulajdonít a külső linkeknek egy weboldal adott tartalomra való relevanciájának megállapítása során.

Azonban a külső linkek között is nagy különbségek lehetnek. Nézzük meg, hogyan csoportosíthatjuk őket.

A linkek típusai:

1) "Mennyiségi" link

"Mennyiségi" linkről akkor beszélhetünk, ha egyértelműen a mennyiség dominál. A Google tárolja adatbázisában, hogy hány különböző URL cím alatt van olyan link, amely az adott weboldalra hivatkozik és ez beleszámít az oldal megítélésébe.

Nagy mennyiségű külső link elérésére használják például az úgynevezett „sitewide” linket, amely egy weboldal szinte minden aloldalán megjelenik. Ezt úgy lehet elérni, hogy általában az oldal fejlécében vagy még gyakrabban a láblécében helyezik el a linket minden oldalon ismételve.

A Google kereső nem kifejezetten szereti a sitewide linkeket. Amennyiben túlzásba visszük, nem csak a linket adó oldal kaphat érte büntetést, hanem az is, aki kapja - ennek mértéke helyzetfüggő. A kereső képes elég jól behatárolni azokat az oldalakat, ahol linkeladás történik például sitewide link formájában, ezért ha nem akarjuk azt a látszatot kelteni, hogy partnerünknek linket adtunk el, akkor ügyelni kell arrra, hogy oldalunk csak egy bizonyos aloldaláról linkeljünk és lehetőség szerint csak egyszer.

2) "Releváns" link

A releváns azt jelenti, hogy a tárgyhoz tartozó. A Google a releváns linkeket értékesebben tartja. Tehát egy fitnesz szalon weboldaláról egy futógép forgalmazó oldalára mutató link értékesebb, mintha egy kávézó oldalára mutatna. A releváns link visszafelé is kifejti jótékony hatását: ha a weboldal releváns oldalakra hivatkozik, akkor értékesebbnek ítéli meg a Google.

3) A "Színes" link

A linkek száma mellett az sem mindegy, hogy ezek hány különböző domain-ről jönnek. Tehát minél több különböző domain-ről érkezik a weboldalra hivatkozás, annál többet számít a hitelesség megállapításánál és ezzel együtt annál többet ér a kereső helyezések megállapítása során. Azonban a linképítés során ügyelni kell arra is, hogy az értékelésnél számít a domain-ek és maguknak a linkeknek az életkora is. Tehát egy régebben alapított oldalon elhelyezett régebbi link többet ér, mint egy 1 hónapja létrehozott oldalra feltöltött friss link.

4) Az "Értékes" link

A honlapok relevanciáját és értékességét a Google egy PageRank nevű értékkel méri. Minél hitelesebb, megbízhatóbb egy weboldal, annál többen hivatkoznak rá, így a PageRank értéke is magasabb lesz.

Ha egy magas PageRank értékű oldalról mutat egy link a weboldalunkra, akkor az jó minőségű tartalmat feltételez és ezért a Google is kiemelten jó ajánlásnak veszi. Ennél fogva sokkal értékesebb lesz. Az alacsonyabb PageRank oldalról származó link kevés hitelességet kölcsönöz, kevesebbet javít a weboldal megítélésén. Egyetlen 7-es PageRank oldalról származó link felér akár több ezer 1-es PageRank oldal linkjének értékével!

5) A "Mély" link

A webhely relevancia megállapítása során a Google nem csak azt vizsgálja, hogy a kezdőlap hány linket kap, hanem azt is, hogy az aloldalakra hány link mutat és azok milyen minőségűek.

Megint csak természetes folyamat, hogy az a weboldal az értékesebb, amelynek aloldalai is megfelelő számú hivatkozást kapnak. Ha csökken az aloldalakra mutató élő hivatkozások száma, az azt jelentheti, hogy az oldal már kevésbé aktuális, így a Google besorolása szerint is kevésbé értékes lesz. A linképítés során tehát törekedni kell arra, hogy egyenletesen és folyamatosan növekedjen az oldalra mutató külső linkek száma és azok ne csak a nyitólapot, hanem az aloldalakat is figyelembe vegyék.

A linképítés a keresőoptimalizálás folyamatában

Pusztán csak linképítéssel viszonylag gyorsan megfelelő eredményeket lehet elérni, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a keresőoptimalizálás folyamatában ez csak az egyik eszköz. Ha hosszú távon jó eredményeket szeretnénk elérni, törekedni kell arra, hogy weboldalunk valóban keresőbarát legyen, megfelelő mennyiségű és minőségű tartalommal legyen feltöltve és gyakran frissüljön. Vagyis teljesítse azokat a szempontokat, amelyek a Google „szemében” is fontos kritériumok a jó megítéléshez.

A Google algoritmusát hónapról-hónapra folyamatosan változtatják annak érdekében, hogy a különböző algoritmus kicselezésére tett kísérleteket visszaszorítsák. Amennyiben hosszú távon olyan eszközökhöz folyamodunk, amelyekkel a valóságtól nagyon eltérő képet próbálunk mutatni weboldalunkról, előbb-utóbb számíthatunk rá, hogy Google észre fogja venni és a helyezések visszasorolásával fejezi ki „nemtetszését”.

Hogyan lehet külső linkeket szerezni?

Mindegy, hogy honnan származik, csak lényeg, hogy link legyen?

Sajnos ez nem ilyen egyszerű. Ahogy korábban már írtuk, a linkeket nem egyformán értékeli a Google, sőt vannak olyan linkek, amelyek egyáltalán nem számítanak bele az értékelésbe.

A linképítési láz során nagyon elszaporodtak a blogok, fórumok hozzászólásaiba csempészett üzleti célú spam linkek. Ennek a folyamatnak a meggátolására nagyon sok oldal automatikusan egy úgynevezett „nofollow’” (ne kövesd) tag-et helyez el a kifelé mutató linkekre. Ez a „nofollow” tag a weboldal kódjában egy olyan jelölés, amely jelzi a Google keresőnek, hogy az oldal besorolásánál ne vegye figyelembe az adott linket. Ezzel értelmét veszti a fórumokba, blogokba való marketing célzatú link elhelyezés. A legtöbb blog és fórumon túl „nofollow” tag kerül például a Wikipedia összes kifelé mutató linkjére is.

Linképítésre lehet használni a partner linkcserét. Ez azt jelenti, hogy egy partner oldallal megegyezve, kölcsönösen kirakja mindkettő a másik linkjét. A kölcsönös linkelést viszont az utóbbi időben a Google sokkal kisebb értékűnek veszi, mivel jellegéből adódóan nem természetes linkelésnek számít, hanem manipulatív módon megegyezéssel születik, tehát valóban nem hordoz egyértelműen az oldal relevanciájára vonatkozó információt.

Ahogy korábban már írtam, partner linkcsere esetén az úgy nevezett sitewide linkelést javasolt mindenképpen kerülni, mert bizonyos esetekben büntetést vonhat maga után.

A linkek elhelyezésénél fontos, hogy mit rakunk az úgy nevezett horgonyszövegbe. A horgonyszöveg az, amire a látogató kattint, mikor a linket követni szeretné. Javasolt az oldal számára fontos kulcsszót vagy kifejezést alkalmazni. Például egy autószerelő műhely esetén az "autószerelés" vagy "autószerelő" szavakat célszerű a horgonyszövegbe rakni, hogy erre kattintva jussanak el a cég weboldalára.

Vannak kimondottan illegális linképítési technikák is. Ilyen például az, mikor oldalunk szövegével, struktúrájával, tartalmával azonos egy vagy több weboldalról linkelik be az oldalt. Ez akkor fordulhat elő, ha úgy próbálunk meg előrébb kerülni a Google találati listán, hogy ugyanazt a weboldal szöveget próbáljuk meg több különböző domén alatt futtatott weboldalon megjeleníteni. Vagyis egy oldalból többet csinálunk egyszerű másolással. Ebben az esetben a Google a weboldalt kitiltja a keresőből.

Összefoglalás

Összefoglalva tehát azt mondhatjuk, hogy a sikeres linképítéshez javasolt minél több olyan weboldalról szerezni linket ...

  • amelyeket a Google magas PageRank értékkel jellemez, tehát az adott témában releváns
  • amely nem tesz "nofollow" tag-et automatikusan a linkre
  • amelynek tartalma, szerkezete nem azonos a saját weboldaléval
  • amely nem kér a link elhelyezésért viszontlinket cserébe
  • ahol lehetőség szerint mi magunk tudjuk megadni a horgonyszöveget