Az organikus forgalom növeléséhez nem elég, hogy jó tartalmaid legyenek és technikailag rendben legyen a weboldalad. Foglalkoznod kell az off-page SEO-val, azaz a linképítéssel is.

A linképítés során tudatosan menedzselheted a weboldaladra mutató külső hivatkozásokat, így pedig újabb látogatókat terelhetsz a honlapodra és erősítheted az oldalad hitelességét a Google szemében. 

A legfontosabb az elején tisztázni, hogy a mennyiség nem mehet a minőség rovására. Habár a cél az, hogy minél több, egymástól teljesen független oldalról szerezz linkeket, ez csak abban az esetben válik a hasznodra, ha valóban hiteles és minőségi hivatkozásokat szerzel. 

Milyen a minőségi link?

Akkor lehetsz biztos abban, hogy jó linkkel van dolgod, ha az

  • releváns, tehát olyan honlapon jelenik meg, ami témájában összefügg a linkelt tartalommal,
  • hasznos az olvasó számára, mert értékes tartalmat és információkat mutat be,
  • természetesen illeszkedik a szövegbe, azaz nem lóg ki tartalmilag vagy semmi nem utal tiltott technika alkalmazására,
  • az iparágadban, a szakmában jól ismert oldalról származik,
  • és a Google számára hiteles és megbízható honlapon található.

A rossz minőségi linkek nemcsak, hogy nem használnak, de még ártanak is. A linkekkel való ügyeskedést a Google bünteti, így hamar elveszítheted a helyedet a találati listában: eshet a forgalmad és fekete listára kerülhetsz. A leggyakoribbak a linkfarmok, melyek minőségi tartalom nélkül akár több millió külső linkkel rendelkező weboldalak.

Miért érdemes kézbe venni a linképítést?

A linképítés során stratégiában kell gondolkodnod: látnod kell a célt, a mérföldköveket és a használható eszközöket. Ha te magad, vagy egy általad megbízott profi SEO ügynökség végzi a linkek menedzselését, akkor

  • biztos lehetsz abban, hogy mindig releváns, minőségi és az iparágadban jól teljesítő weboldalról hivatkoznak rád,
  • meggyőződhetsz arról, hogy dofollow link kerül a tartalomba, ami SEO erőt hordoz (a nofollow-típusú hivatkozást a keresőrobot nem képes feltérképezni, így SEO szempontból sem számít),
  • te magad határozhatod meg a horgonyszöveget, így a Google az adott kulcsszóra úgy fog tekinteni, hogy az valóban releváns a honlapodat illetően,
  • megadhatod a link pontos helyét és szövegkörnyezetét, hogy az természetesen illeszkedjen a tartalomba (érdemes az első három bekezdésbe beszúrni).

Ha SEO-ról van szó mindig hosszútávban kell gondolkodnod: linképítés tekintetében ez azt jelenti, hogy hónapról hónapra kell építkezned, nem pedig egyszerre rengeteg linket szerezned.

Mik a működő linképítési technikák 2020-ban?

1. Vendégblogolás 

Linképítés terén a legnagyobb szabadságot és kontrollt a vendégblogolással érheted el. Ekkor nagy részben te határozhatod meg, hogy milyen tartalmat írsz, a cikkben hol jelenjen meg a link és mi legyen a konkrét horgonyszöveg. 

Lényegében egy általad készített cikket adsz át egy másik oldalnak, ami számára is releváns tartalmat jelent és forgalmat teremt neki. Ez az igazi win-win szituáció, hiszen mindketten profitáltok a kapcsolatból. 

Vendégblogolás a szakmai berkeken belül

Előre össze kell állítanod, hogy mely szakmai oldalakról szeretnél hivatkozást szerezni, és ezekhez milyen témákat dolgozhatsz fel. Nem szabad megfeledkezned arról, hogy ez esetben minőségi domainre és a saját profilodhoz kapcsolódó oldalakra lesz szükséged. Még értékesebb lesz a link, ha a konkurencia blogjára kerülsz ki. 

Ha például műszaki cikkekkel foglalkozol, akkor egy szépségápolással foglalkozó honlapon megjelenő cikked, nem fog olyan jól teljesíteni, mintha egy elektronikai webáruház blogján jelenne meg.

A közéleti témák felhasználása

Ha képes vagy olyan tartalmat előállítani, ami széles rétegeket szólít meg, a hazai nyilvánosság számára érdekes és új nézőpontokat mutat meg, akkor vendégblogolás tekintetében nem kell feltétlen a saját iparágadon belül maradnod. Megkereshetsz hírportálokat és magazinokat is, akik amennyiben profi tartalomról van szó, szívesen kiteszik majd a cikked, hiszen részükről semmilyen erőforrásra nincs szükség, ingyen kapják és közben egy minőségi írást közölhetnek.

Ilyenkor nagyon fontos, hogy képes legyél összekapcsolni az általad képviselt szakmát a közéleti témákkal. Olyan témát kell választanod, ami aktuális, sokakat érint és még nincs feltétlen róla korábbi cikk. Foglalkozhatsz például környezetvédelemmel, oktatással, testi és lelki egészséggel vagy akár celebekkel kapcsolatos eseményekkel.

Új témák bemutatása

A hazai piacon az ismeretlen, új témák bemutatása is utat biztosíthat számodra linképítés terén. Ha követsz külföldi blogokat, szakmai portálokat, akkor találkozhatsz olyan témákkal, amivel a magyar szakmai réteg még nem foglalkozott. Ezeket az újondonságokat érdemes a saját blogodon publikálni, majd mint a téma szakértője vendégcikkeket készíteni belőle.

Így nemcsak, hogy könnyen beelőzheted a konkurenciát, még növelheted is a szakmai hírnevedet.

2. Online PR: adj ki sajtóközleményeket!

Az online PR során egy bizonyos téma vagy hír köré épülő tartalmat minél több portálhoz juttatsz el. Ehhez jó eszköz a sajtóközlemény, amit érdemes mindig kicsit az adott médium profiljára szabni, mert így nagyobb eséllyel publikálják a cikket.

A sajtóközleményekben érdemes a horgonyszöveget a márkanévre tenni, így valószínűbb, hogy bent hagyják a linket a szövegben.

Az online PR esetében minden a megkereső e-mailen áll vagy bukik. Épp ezért az e-mail tárgyának figyelemfelhívónak és tömörnek kell lennie. Az üzenetbe érdemes leírni, hogy miért éri meg az adott médiumnak közzétennie a sajtóközleményt. 

Az online PR-nál habár a téma lesz a sorsdöntő, a megbízható és széles kapcsolati háló elengedhetetlen. Mivel nem könnyű kiépíteni a partnerkapcsolatokat, érdemes ezt a feladatot egy ügynökségre bízni, akik már komoly tapasztalattal és kapcsolati hálóval rendelkeznek.

3. Linkbeillesztés

Amennyiben kevés a kapacitásod, és nem tudsz havi több cikket írni, akkor a linkbeillesztés nyújthat megoldást. Ilyenkor egy már korábban publikált tartalomba utólag kerül beillesztésre egy link a megfelelő horgonyszöveggel. A tapasztalat az, hogy a horgonyszöveggel kapcsolatban elég rugalmasak a szerkesztők (pár szót megváltoztatnak, ha szükséges), azonban a teljesen új bekezdések beillesztésére már kevésbé hajlandóak.

Arra kell figyelned, hogy olyan tartalmakat keress, melyek már jelentős organikus forgalommal rendelkeznek és a találati listában jó helyen szerepelnek a számodra releváns kulcsszóra. Az Ahrefs Top pages funkciója segíthet neked ebben.

Törött linkek lehetősége

A törött linkek azt jelentik, hogy a tartalomba korábban beszúrt link hibás vagy esetleg már megszűnt. Ez felhasználó szempontból és a Google irányából is problémás lehet. Épp ezért, ha ilyennel találkozol, jelezd az oldal kezelőjének a jelenséget, és javasold helyette a saját tartalmad linkelését.

4. Együttműködés más szervezetekkel

Nemcsak az üzleted és a kapcsolati hálód bővítheted, de a linképítés során is felhasználhatod, ha más szervezetekkel, cégekkel dolgozol együtt. 

Ha például előadsz egy konferencián, tanfolyamot tartasz egy cégnél vagy egy civil szervezettel működsz együtt, akkor kérheted, hogy helyezzenek el egy linket a weboldalukon. Még jobb, ha hasznos és időtálló tartalmat kapcsolsz hozzá, így a blogjukon biztosan fennmarad a linked, nem fog eltűnni, ahogy a konferencia vagy a tanfolyam programja változik.

+1 Egosimogatás

Készíthetsz olyan tartalmakat, melyekben a top weboldalakat mutatod be egy adott témában. Például a top10 online marketinggel foglalkozó szakmai blogot vizsgálod meg. 

Ez a taktika arra épít, hogy a cikkben szereplők - csak azért, mert ők benne vannak - megosztják vagy linkelnek majd a tartalmadra, azaz közvetlen a honlapodra.

Ez három lépésből épül fel:

  1. Széleskörű kutatást végzel a kiválasztott iparágban lévő blogokkal kapcsolatban. Bizonyosodj meg arról, hogy rendszeresen frissítik az oldalt, a közösségi médiában népszerű és biztosan van elérhető e-mail cím a bloggerhez.
  2. Úgy írd meg a cikket, hogy részletes információkat adsz a kiválasztott blogról: tegyél bele képet a weboldalról vagy a bloggerről, linkeld a honlapját és fejtsd ki, miért kivételes az adott személy vagy az oldal.
  3. Ha publikáltad a cikket, küldd is el a benne szereplő weboldalak szerkesztőinek. Írd meg, hogy miért választottad ki őket, és hogy szívesen fogadsz visszajelzést. Röviden és tömören fogalmazz, és hízelgés nélkül mutasd meg, hogy nagyra tartod a másik munkásságát. Ha pedig nem kapnál választ, akkor bátran emlékeztesd őket hétről-hétre.

Számos linképítési technika közül választhatsz, a legfontosabb, hogy találd meg azt, amelyik számodra a legjobban működik, és amire van elég erőforrásod. Ha profi segítségre van szükséged és biztosra akarsz menni az organikus forgalom növelésében, akkor pedig keress fel egy megbízható SEO ügynökséget.

A cikk szerzője:
Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként startupoknak, valamint közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.