A linképítés célja, hogy weboldalunkra mutató külső hivatkozásokat hozzunk létre és ezzel a természetes link képződés folyamatát felgyorsítsuk. Miért kell weboldalunkra mutató linkeket létrehozni? A Google kereső a helyezések megállapítása során fokozottan figyelembe veszi, hogy weboldalunkra hány külső hivatkozás mutat.

Ha a link képződés folyamata mesterségesen felgyorsítható és ezzel a kereső helyezések javíthatók, akkor természetes, hogy  Google mindent megtesz annak érdekében, hogy megkülönböztesse a természetesen képződött linkeket a linképítéssel létrehozottaktól.

A Google 1-3 havonta frissíti Panda névre hallgató algoritmusát, amely a kereső helyezések megállapításáért felelős. A cél, hogy egy olyan mesterséges intelligencián alapuló programot hozzanak létre, amely képes megkülönböztetni a minőségi és egyedi tartalmat megjelenítő weboldalakat a gyengébbektől. Ezen túl a Panda algoritmus megpróbálja elkülöníteni a mesterséges linkeket a természetesen létrejöttektől, amely szintén egy a weboldal rangsorolása során felhasznált minőségi mutató.

A Panda algoritmus fejlődésével párhuzamosan a keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek is folyamatosan finomítani kell módszereiket annak érdekében, hogy azok a Panda számára elfogadhatók legyenek. Vannak olyan eszközök a linképítésben amelyek korábban még javítottak a weboldal helyezésein, de a Panda frissítése óta már inkább hátrányosan érintik az oldal megítélését.

Az alábbiakban a 8 leggyakrabban elkövetett linképítés hibát próbálom meg összeszedni, amelyekkel weboldal elemzéseink során találkozunk:

1. hiba: túl sok kulcsszó a hivatkozások horgonyszövegeiben

Ha túl sokszor fordul elő konkrét kulcsszó a külső hivatkozások horgonyszövegeiben, akkor az büntetést vonhat maga után és helyezéseket veszíthet a weboldal.

2012. március 23-án jött ki a Panda 3.4-es verziója, amelynek újítása az volt, hogy kiemelkedően figyel a kulcsszó sűrűségre a linkek horgonyszövegeiben. A mesterséges linképítés egyik fő jellemzője, hogy az elvárhatónál lényegesen több kulcsszó fordul elő a linkekben, ezért ennek a mutatónak a figyelésével próbálja meg a Google szűrni a manipulált tartalmat.

2. hiba: nem elég szemantikus szó a linkek horgonyszövegeiben

A szemantikus azt jelenti, hogy olyan szavak szerepelnek a horgonyszövegben, amelyek a kulcsszót írják körül, illetve a kulcsszóval kapcsolatos kifejezéseket tartalmaznak. Tehát nem magát a kulcsszót, hanem a szinonimáit illetve a vele kapcsolatos kifejezéseket helyezzük el a horgonyszövegben.
A szemantikus szavak használata segíti a keresőt abban, hogy meghatározza a kulcsszavakat milyen formában, milyen környezetben használjuk a weboldalon. Használatuk a horgonyszövegben kifejezetten előnyös a helyezések szempontjából.

3. hiba: nincs elég haszontalan szó a horgonyszövegekben

Ha a horgonyszövegek csakis kizárólag kulcsszavakat tartalmaznak, akkor nagy valószínűséggel mesterséges linképítésről beszélünk. Viszont ha a linkek között vannak haszontalan kifejezések is, mint például általános kifejezések, kulcsszótól távol álló kifejezések vagy például az, hogy "Kattints ide", "Bővebben ...", "Tovább ...", azt a Google természetesebbnek veszi.

4. hiba: nincs elég márkanév, cégnév, oldal név a horgonyszövegekben

Ha egy weboldal tartalomra hivatkozunk, akkor az esetek egy részében ezt olyan formában tesszük, hogy megadjuk a weboldal nevét, majd ezt linkeljük magára az oldalra. Például ha talál valaki egy érdekes cikket a Usernet oldalán, akkor a hivatkozása nagy valószínűséggel így fog kinézni "... erről van egyébként egy jó leírás a Usernet oldalon ... ". A természetes link képződés folyamatában tehát sok esetben szerepelnek márkanevek, cégnevek, oldal nevek a horgonyszövegben. Ha ez nem így van, akkor a Google szerint (jogosan) manipulált linképítésről beszélhetünk.

5. hiba: nincs elég közösségi jelenlét

A legfrissebb Panda algoritmusok alapján úgy tűnik, hogy a Google próbál kisebb jelentőséget adni az oldalra mutató hivatkozásoknak, mikor a weboldalak közti rangsort határozza meg, azért, mert ez a mutató a mesterséges linképítéssel könnyen manipulálható.

Helyette nagyobb hangsúly tevődik a weboldal közösségi kapcsolataira. Ha valóban értékes tartalom található egy weboldalon, akkor ezen tartalmat nagyobb mértékben osztják meg a különböző közösségi oldalakon és ezért ez objektívebb képet mutat, mint a külső hivatkozások száma.
Magyarán ha azt szeretnénk, hogy weboldalunk jól szerepeljen a keresőkben, nemcsak a linképítésre, hanem a közösségi jelenlétre is koncentrálni kell:

  • A közösségi kapcsolatokat a weboldal jól látható részén célszerű hirdetni
  • Fel kell szólítani az olvasókat a megosztásra, like-olásra.
  • Célszerű a közösségi oldalakon való hirdetést megfontolni
  • Aktív közösségi életet kell élni, ami azt jelenti, hogy híreket, cikkeket töltünk fel, reagálunk a visszajelzésekre, hozzászólásokra, vitát kezdeményezünk, kérdéseket teszünk fel ... stb.

6. hiba: link vásárlás

A link vásárlást a Google szigorúan bünteti, ezért mindenképpen célszerű kerülni.

7. hiba: nagy mennyiségű linkcsere

A linkcsere egy másik webmesterrel vagy weboldallal nagyon népszerű módja a külső hivatkozások mennyiségének növelésére, de sajnos kevesen tudják, hogy a Google számára ez nem minősül legális megoldásnak. Nagy mennyiségű linkcsere esetén pedig kimondottan bünteti a linkcserével élő oldalakat.

8. hiba: sitewide linkek használata

Nincs közvetlen összefüggésben a Google Panda frissítésével, de továbbra is oda kell figyelni arra, hogy ne alkalmazzunk úgy nevezett sitewide linkeket. A sitewide link az, amikor az oldalunkra mutató hivatkozás egy weboldal láblécében vagy fejlécében ismétlődik. Ez a linkelési mód egyértelműen manipulatív szándékú, ezért a Google nagy mennyiség esetén büntetheti akár mindkét felet is! Azt az oldalt ahol a link van elhelyezve és azt is, amelyikre a link mutat.

Összefoglalás

Nincs egyszerű dolga a seo szakembereknek, mikor egy újonnan indult oldalt próbálnak meg "bevezetni" a piacra illetve akkor sem, mikor egy régebbi oldal pozícióit próbálják meg erősíteni. Az esztelen linképítés és tartalom manipulálás kora lejárt. A Google minden elkövet annak érdekében, hogy a találati listák elején valóban azok az oldalak szerepeljenek, amelyek folyamatosan változó, értékes tartalmat hordoznak és kiszorítsa azokat az oldalakat, amelyek manipulatív módszerekkel próbálnak meg versenyelőnyt elérni.

Ha linképítésbe kezdünk mindenképpen tartsuk szem előtt az előbb felsorolt szempontokat. Ha külsős céget bízunk meg, akkor fokozottan ügyeljünk arra, hogy betartják-e a legfontosabb szabályokat ellenkező esetben inkább kárt okozunk semmint profitálnánk belőle.