Menü

Honlap elemzés – minden amit tudnod kell róla

2017. július 17. | 373

Mi az a weboldal elemzés?

A weboldal elemzés nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, mikor fizetsz valakinek azért, hogy átvizsgálja a honlapod és megmondja, hogy mi az amiben jól és mi az amiben rosszul teljesít. Az átvizsgáláshoz a szakember a saját tapasztalatát és természetesen audit szoftvereket is felhasznál.

A webodal elemzés előnyei

Még mielőtt nagyon belemélyednék a témába, nézzük meg, hogy milyen előnyökkel jár a weboldal átvizsgálás. Íme a marketing oldalról legfontosabb előnyök:

  • A weboldal teljesítménye növekszik: az átvizsgálás nem csak az oldal tartalmát értékeli, hanem a technikai oldalát is. Ennek eredményeképpen lehetőséged lesz az oldal biztonságán, sebességén, navigációján és elérhetőségén is javítani.
  • Javul az oldal SEO-ja: az átvizsgálás rávilágít a keresőoptimalizálásban elhanyagolt területekre. Ezen felül gyakran találunk olyan megoldásokat, pl. kulcsszó halmozást, amelyek már hátrányosan érintik az oldal megítélését, ezért eltávolításukkal javulnak a Google helyezések. A weboldal átvizsgálás végén pontos képet kapsz arról, hogy melyek azok a területek, amelyekkel a lehető leghatékonyabban lehet javítani az oldal kereső helyezéseit és elkerülheted az elavult, illegális vagy egyenesen büntetett módszerek használatát. 
  • Növekvő konverzió: a weboldal teljes körű átnézése rámutat a lead generálás hiányosságaira. A leggyakrabban hiányzó vagy gyengén felépített landing oldalakkal, sok esetben a cselekvésre ösztönzés teljes hiányával találkozunk. A problémák és hiányosságok kiküszöbölése után nő a konverziós ráta, a látogatók nagyobb százaléka válik ügyféllé az oldalon. 

Az előbbi felsorolásból jól látszik, hogy a technika és tartalmi átvizsgálás drámaian javítja az oldal látogatottságát és a konverzió optimalizálásával növekszik a lead-ek száma.

Weboldal elemzésre van szükségem

Weboldalam nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Honlap elemzést kérek!

A weboldal elemzés típusai

Sok fajta átvizsgálás létezik és nem is tudok ebben a cikkben mindegyikre kitérni, de a SEO szempontból legfontosabbakat összeszedtem az alábbi listában:

  • Weboldal „egészség” audit: rámutat az oldal általános állapotára és rávilágít az esetleges forgalom visszaesés vagy helyezés vesztés okaira.
  • „Piros zászló” vizsgálat: a honlap potenciális büntetéseire fókuszál. Az „egészség” audit része is lehet, de sok esetben önállóan is alkalmazzák
  • Versenyképesség analízis: a főbb versenytársak átvilágításán keresztül mutat rá az oldal hiányosságaira. Sokan arra használják ezt az auditot, hogy lemásolják a konkurensek stratégiáját, de ez bizonyos esetekben rizikós lehet.
  • Konverzió optimalizálási átvilágítás: a konverziós hibákra világít rá tartalmi és technikai oldalról. 
  • Negatív SEO elemzés: az oldal analitikában látszó forgalom visszaesésre koncentrál SEO oldalról
  • Büntetés és helyreállítás audit: a forgalom visszaesést vizsgálja annak tudatában, hogy Google algorimus frissítés után manuális vagy automatikus büntetésben részesült. 
  • Biztonsági audit: az oldal támadhatóságát, sérülékenységét vizsgálja különösen nagy forgalmú oldalak esetében.

(Megjegyzés: az előbb felsoroltak akár egy komplex audit részei is lehetnek, de akár önállóan is elvégezhetők ügyfeleink igényeinek megfelelően.)

Melyik site átvizsgálásra van szükséged? Ez általában az adott oldaltól függ, ettől függetlenül általában egy „egészség” audittal szoktunk minden esetben kezdeni.

Hogy néz ki egy audit?

Ahány cég, annyiféleképpen prezentálja a weboldal elemzés eredményét, tehát nem lehet egzakt módon azt mondani, hogy ez egy jó riport, míg a másik pedig rossz. Az audit riport megítélése sokkal inkább függ attól, hogy mennyire hasznos a számodra. Ennek ellenére van pár dolog, amely egyik riportból sem hiányozhat: 

  • Összefoglalás és tennivalók listája: az átvilágítás nagy mennyiségű információt tartalmaz. Pont a hosszúsága miatt van szükség egy összefoglalásra, amely tömören összeszedi és érthetővé teszi az eredményeket, azt, hogy az oldal milyen állapotban van és javaslatot tesz a további teendőkre vonatkozóan.
  • „Piros zászló” figyelmeztetések: az elemzést végző személy elképzelhető, hogy másként nevezi, de itt azokról az elemekről van szó, amelyek potenciális büntetést vagy komoly konverziós hibákat mutatnak.
  • Adat: az audit riportban szerepelni fognak olyan statisztikai adatok, kimutatások, diagramok, amelyek alátámasztják a megállapításokat.
  • Akcióterv, tennivalók listája: minden audit jelentésben szerepelnek olyan ajánlások, amelyek a potenciális hibák, hiányosságok elhárítására adnak javaslatot.

Az audit riport

Ha meghoztad a döntést és megrendelted a weboldal elemzést, akkor vajon milyen végeredményre számíthatsz? Hogyan fog kinézni az audit riport, az a dokumentum, amely az átvilágítás végeredményét mutatja be? Erről szól az alábbi fejezet.

Az audit riport nem egyszerűen …

  • egy Screaming Frog riport
  • egy bármilyen online szoftver riportja
  • egy W3C riport
  • Google Analytics adatok összessége
  • szubjektív állásfoglalás bármilyen az előbbi pontokban felsorolt szoftver alátámasztása nélkül

A listát a végtelenségig lehetne folytatni, de a lényeg az, hogy a weboldal elemzés végeredménye audit riport) nem szimplán egy tucat szoftver által automatikusan generált lista, mert ezt kis túlzással te is meg tudnád csinálni.

Amiért az auditornak fizetsz, az az a tudás, amely a szoftverek által generált adatokból ki tudja szűrni azokat, amelyek a te honlapod szempontjából fontosak, prioritásokat tud felállítani közöttük és meg tudja mondani, hogy melyek azok az eljárások, amelyekkel a hiányosságokat, hibákat meg tudod szüntetni. 

Bárki képes lehet előfizetni a profik által használt szoftverekre, le tudja futtatni őket és megkapja ugyanazokat a riportokat. Szakértő híján a szoftverek generálnak neked több tucat figyelmeztetést, de azt nem mondják meg, hogy ezek közül melyek a fontosak, melyikkel érdemes foglalkozni és pontosan mit kell csinálni a megszüntetésükhöz.

És van itt még egy fontos dolog: az auditorok többsége a webfejlesztésben is járatos, de legalább is van rálátása abban, hogy az átvilágítás során talált hiányosságok kijavítása vajon milyen munka, idő és költség igényt jelent a webfejlesztő részéről, így ezeket a paraméterekkel is számolni tud, mikor prioritásokat illetve akció tervet dolgoz ki. Így nem fog a webfejlesztőd napokat dolgozni egy probléma elhárításán, ha egyszer ugyanannyi idő alatt 10 hasonló fontosságút is el tud hárítani. 

Az alábbi két dologra mindenképpen szükség lesz

Mielőtt elkezdődne a weboldalad elemzése, az alábbi két kérésre biztosan számíthatsz az auditor részéről:

  • Egy „mi az amit eddig tudnunk kell?” típusú egyeztetés az elemzés végző és az ügyfél között. Itt a szakember rendszerint arra kíváncsi, hogy milyen az oldal teljesítményét befolyásoló események voltak az elmúlt időszakban. Milyen online marketing tevékenységek folytak, például linképítés, keresőoptimalizálás. Milyen fejlesztések, módosítások történtek az oldalon, történt-e domain név váltás, tárhely szolgáltató váltás, … stb. Egy szóval a pontos diagnózis érdekében fontos, hogy az auditor tudjon minden olyan tevékenységről, amely az oldalon történt az elmúlt hónapokban.
  • Hozzáférés az oldal Google Analytics fiókjához és a Webmester eszközökhöz. Rendes átvizsgálást nem lehet úgy végezni, hogy az auditor nem fér hozzá az oldal statisztikai és teljesítmény adataihoz. 

A Google Analyitcs és Google Webmester eszközökön felül elképzelhető, hogy az auditornak további hozzáférésekre lesz szüksége vagy követőkódokat kér majd beilleszteni az oldal forráskódjába attól függően, hogy ő maga milyen szoftvereket használ.

A weboldal átvizsgálás nem egy szoftver lefuttatását és az eredmények kinyomtatását jelenti!

Ha valahol olcsó weboldal átvizsgálást hirdetnek, az nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy egy szoftverből készített automatikus riportot kapsz, amely mögött nincs szakértői folyamat és amelyből nem tudod meg melyek a legfontosabb teendők az oldalon és mit kell tenni az elhárításukhoz.

Ez nem azt jelenti, hogy vagyonokat kellene átvilágításra költened, de mindenesetre légy óvatos a nagyon olcsó ajánlatokkal kapcsolatban, mert nagy valószínűséggel azok a riportok az asztalfióknak készülnek, nem leszel képes azok alapján javítani az oldalad teljesítményén.

A weblap elemzés csak akkor lesz megfelelő minőségű, ha egy olyan szakember áll mögötte, aki elmagyarázza a kapott eredményeket, prioritásokat állít fel a hiányosságokat illetően és akciótervet készít a javításukra vonatkozóan. 

A folyamat tartalmi- és technikai részei

1. A tartalom vizsgálata

A weboldal elemzés első részében az oldal tartalmára fókuszálunk. A tartalom vizsgálat magába foglalja a landing page-ek, a blog cikkek és az összes többi menüpont vizsgálatát is. Készítünk egy listát az oldal tartalmi elemeiből és utána az alábbi kérdések megválaszolása segít abban, hogy felmérjük a site teljesítményét és megtaláljuk a tartalom szempontjából kritikus részeket.

A weboldalam tartalma jó minőségű?

Az oldal tartalmának elemzése során a célközönség fejével kell gondolkodni. Kielégítő volt az általuk olvasott információ? Megválaszolta a látogató minden felmerülő kérdését? Minden szükséges témát érintett a cikk? Megtudta a látogató, hogy mi a következő lépés?

Ne feledd, hogy a minőségi tartalom a látogató érdeklődésének, igényeinek és problémájának a kielégítésére íródik és alapos, részletes információkkal szolgál egy adott témában. Ezen felül irányítja a látogatót a következő lépés felé például további anyagokkal vagy tevékenységre ösztönzéssel (call-to-action – CTA)

A weboldalad tartalma keresőbarát?

Bizonyosodj meg arról, hogy a weboldalad tartalmai megfelelnek a SEO ajánlásoknak. Ennek kiderítésére egy kulcsszó kutatást szoktunk végezni, melynek során …

  • az analitikákban megnézzük a kulcsszavak teljesítményét. Melyek azok a kulcsszavak, amelyek a legnagyobb forgalmat és a legtöbb lead-et hozzák?
  • érdemes megvizsgálni hogyan illeszkednek a kiemelt kulcsszavak a weboldal tartalom marketing stratégiájába. Milyen mennyiségű tartalom készül a kiemelt kulcsszavak támogatására?
  • megnézzük az oldal alap SEO elemeit, pl. URL-eket, oldal címeket, META leírásokat abból a szempontból, hogy hiánytalanul és egyedileg vannak-e megadva.

A weboldal maximális felhasználói élményt nyújt látogatóinak?

Minél több látogatót sikerül elérni, annál több lehetőséged van lead-eket szerezni és a lead-eken keresztül ügyfeleket generálni. De ez csak akkor működik, ha az oldalad magas felhasználói élményt nyújt. Attól, hogy VAN weboldalad, még egyáltalán nem biztos, hogy jól is működik és mindent megtesz annak érdekében, hogy lead-eket gyűjtsön. A felhasználói élmény során többek között azt vizsgáljuk, hogy a látogató oldaláról minden szempont teljesül-e annak érdekében, hogy a végén ügyfeled lehessen. Ez a vizsgálat érinti a navigációt, a design-t, a layout-okat, a bizalom építő elemeket … stb. 

A felhasználói élmény elemzés során az alábbi területeket érintjük:

  • Az összes főbb tartalmi elem könnyen elérhető a főmenün keresztül? A navigáció könnyen kezelhető minden platformon és felbontáson?
  • Az oldal könnyen áttekinthető és intuitív design-t és elrendezéseket alkalmaz? Nem túlzsúfoltak az oldalak, nincs túl sok hirdetés?
  • A konverziós útvonalak egyértelműek? A kosár működése és a fizetési folyamat könnyen használható? Nincsenek a konverziós folyamatban olyan elemek, amelyek frusztrálólag hatnának a látogatóra és amelyek miatt idő előtt elhagyhatja az oldalt?

A felhasználói élmény (User Exprerience – UX) alaposabb felülvizsgálata során user test-eket is célszerű végezni a célközönség profiljába illeszkedő csoporttal. Már alacsony számú 3-5 teszt személy is rávilágíthat a komolyabb felhasználói élmény problémák 80%-ára.

A weboldal tartalma megfelelően optimalizált lead generálás és konverzió szempontjából?

Bár a jó minőségű és keresőbarát tartalom a kulcsa annak, hogy megfelelő mennyiségű látogató érkezzen az oldalra, a konverzió és lead az oldalon generálódik, tehát ami ott történik az a legfontosabb. A CTA-k, a marketing ajánlatok, landing page-ek kulcsfontosságú szerepet játszanak az oldal teljesítménye szempontjából. 

A weboldal tartalom konverzió generálás támogatásának vizsgálatához az alábbi kérdéseket kell feltennünk:

  • Hány marketing ajánlat van a tartalmi arzenálban a langing page-ek mögött?
  • Milyen differenciálit marketing ajánlatokkal tudod elérni a különböző potenciális célközönséged?
  • Vannak landing page-ek, amelyeket felül lehet vizsgálni?
  • Milyen mértékben optimalizáltak a langing oldalak?
  • Milyen konverziós lehetőségek vannak az értékesítési csatornában?
  • Az oldal hatékonyan alkalmazza a CTA-kat? Vannak olyan oldalak, ahonnan hiányoznak a CTA-k?

2. A technikai vizsgálat

Az oldal technikai vizsgálata az rész, ahol a szakemberek programozói tudására is szükség van. Vannak átfedések a tartalmi és a technikai rész között, ráadásul a célok is hasonlóak: az oldal teljesítményének növelésén keresztül a felhasználói élmény javítása. 

Íme azok a kérdések, amelyek a technikai átvilágítás során felmerülnek …

Reszponzív a honlap design-ja és működése?

A reszponzív működés azt jelenti, hogy az oldal különböző felbontású és méretű kijelzőkön is tökéletesen jelenik meg és működik. 2017-ben iparágtól és célcsoporttól függően 15-60% a tabletről illetve mobilról jövő látogatók aránya. A nem reszponzív weboldalak látogatóik nagy részét elveszíthetik csak azért, mert mobilon kezelhetetlen, olvashatatlan az oldal.

A weboldal nem generál hibaüzeneteket?

A weboldal tartalmi és strukturális módosításai során oldalak szűnnek meg vagy változik meg az elérhetőségük. Ennek a folyamatnak az eredményeképpen hibaüzenetek fogadhatják a látogatót. Ezek a nem megfelelően lekezelt hibaüzenetek értelemszerűen roppant idegesítőek ráadásul drasztikusan növelik a visszafordulások arányát, amelyet a Google is negatívan értékel, tehát hosszútávon a helyezések romlását is magával vonja. A Google Webmester Eszközök nagyon hasznos eszköz ezen hibaüzenetek detektálásához és kijavításához.

A weboldal URL-jei optimalizálva vannak? Keresőbarát URL-eket alkalmaz?

A weboldal URL-jei zavaró paramétereket és látogatók számára értelmezhetetlen kódokat nem tartalmaznak? Az oldal URL struktúrája egységes a teljes menü mélységben? A látogató számára beszédes URL-eket alkalmaz az oldal?

Flash mentes az oldal és nem tölt be túl sok felesleges JavaScript állományt?

Mivel a Flash technológia már rég elveszítette a támogatását, ezért fontos, hogy az oldal ilyet sehol ne használjon. A JavaScript állományoknál arra kell ügyelni, hogy tömörítve legyenek és méretükkel ne hátráltassák az oldal betöltődési idejét. Ezen felül böngésző kompatibilis (cross-browser compatible) megoldásokat alkalmazzon. Ha egy JavaScript-ben leprogramozott navigáció bizonyos böngészőkben nem működik megfelelően, akkor ezt a hibát nehéz detektálni, ugyanakkor a látogatók nagy százalékát emiatt elveszítheted. 

Az oldal struktúrája keresőbarát módon van megtervezve és leprogramozva?

Nem csak látogatói oldalról, hanem a keresők oldaláról is fontos, hogy egy oldal logikusan legyen felépítve és könnyen bejárható legyen. Tapasztalataink alapján a Google-nak rendkívül kifinomult eszközei vannak arra, hogy olyan lapokat is megtaláljon az oldalon belül, amire nem is gondolnánk, mégis fontosnak tartom, hogy a kiemelt oldalak könnyen indexelhetők legyenek.

Milyen az oldal sebessége?

Mekkora az egyes aloldalak teljes fájlmérete és ez hogyan befolyásolja a betöltődési időt? Milyen a szerver válaszideje? Milyen a szerver rendelkezésre állási ideje? Sűrűn vannak kiesések a szerver működésében? Az oldal betöltődési sebessége nagy hatással van a visszafordulások arányára. Minden másodperccel nő az oldalt elhagyók száma, ezért kulcsfontosságú, hogy 3-5 másodpercen belül minden lap betöltődjön. A gyors betöltődés nagy mértékben javítja a látogatók elégedettségét, a felhasználói élményt, ugyanakkor komoly munka és számtalan terület együttes jó teljesítménye kell ahhoz, hogy ezt elérjük.

Meg van határozva, hogy a keresőmotorok hogyan térképezik fel és indexelik az oldal tartalmát?

Többfajta metódus létezik a robots fájltól a címkézésen át a sitemap-ig, amely a feltérképezést befolyásolja. Ezeknek a beállításoknak az ellenőrzése szintén a weboldal átvilágításhoz tartozik. 

Meg van határozva a tartalom kanonizálása?

A honlap tartalom kanonizálása az egyik utolsó technikai művelet, amelyet el kell végezni. Elsősorban az oldalon található tartalom duplikáció kontrollálására alkalmas a kanonizálás. Segítségével be lehet állítani, hogy ha egy tartalom többször is előfordul az oldalon, akkor melyik számítson „eredetinek” és szerepeljen a keresőben és melyek legyenek a „másolatok”. Ha a kanonizálás nincs beállítva, akkor a Google elmarasztalja az oldalt a duplikált tartalom miatt. Ha rosszul van beállítva, akkor nem fogjuk érteni, miért nem jelenik meg a Google találatok között.

15 lépésből álló weboldal átvilágítás folyamata:

Az alábbi szoftver eszközöket használjuk a weboldal átvizsgáláshoz:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • Copyscape
  • Barracuda Panguin Tool

Nem mindegyikre van feltétlenül szükség, de segítségükkel egyszerűbbé tehető az elemzés folyamata.

1. lépés: egy weblap feltérképezés indítása

Első lépésként mindig egy weboldal feltérképezést szoktunk elindítani a háttérben. Egy SEO feltérképező szoftver hasonlóképpen nézi át az oldalt, mint ahogy a Google teszi, csak az előbbi hasznos információkat nyújt a keresőoptimalizálás pillanatnyi állapotáról.  Ez az a pont, ahol a Screaming Frog-ot szoktuk használni. 

Amint lefutott az első lépésben indított weboldal átvizsgálás, érdemes górcső alá venni az eredményeket és javasolt kijavítani a hibákat.

2. lépés: a weboldal csak egyfajta címen legyen elérhető

Egy látogató sokfajta címen el tudja érni a weboldalad. Ha több különböző domain-t is beregiszráltál, akkor ezeknek a címeknek a különböző formájával sokfajta variáció jön létre.

Például: 

  • http://domain.hu
  • http://www.domain.hu
  • https://domain.hu
  • https://www.domain.hu
  • http://domain.com
  • http://www.domain.com
  • … stb.

Nagyon fontos, hogy ezen variációk közül csak címen keresztül legyen elérhető az oldal közvetlenül. Az összes többi variáció legyen 301-es átirányítással lekezelve.

Az utóbbi években a Google is a biztonságos SSL kapcsolatot preferálja, ezért mi is a https:// címet javasoljuk ügyfeleinknek. A Google ajánlásán túl az SSL kapcsolat valóban biztonságos böngészést tesz lehetővé a látogató számára különösen az olyan oldalakon, ahol bizalmas információkat, például hitelkártya adatokat adnak meg.

3. lépés: a weboldal keresőoptimalizáltság manuális ellenőrzése

Ezen a ponton néhány fontosabb on-page SEO beállítást ellenőrzünk. A legegyszerűbb, ha a nyitólapon betöltve egy jobb egérgomb kattintás után megnézzük az oldal forráskódját.

Az alábbi kérdések merülnek fel ezen a ponton:

  • Meg van határozva az oldal cím (META TITLE) és tartalmilag, hosszúságában megfelel a SEO irányelveknek?
  • Van egyedi META DESCRIPTION megadva? Optimalizálva van SEO szempontból?
  • Az oldal tartalmában van H1-es tag? Csak egy van belőle? Tartalmilag beszédes?
  • Megfelelően használja az oldal az alcímeket (H2, H3 … stb)? 

Oldal cím

Az oldal cím még 2017-ben is az egyik legfontosabb rangsorolási szempont. Az alábbi módosításokat javaslom:

  • Az oldal címben szerepeljen a cég/brand megnevezése
  • A cím kb. 55 karakter hosszúságú legyen
  • Egy fő kulcsszóra koncentráljon

META DESCRIPTION

A META DESCRIPTION-nek nincs közvetlen hatása a helyezésekre, nem ranking factor. Ennek ellenére mivel sok esetben szerepel a Google találati listájában, ezért ha jól van megírva, hatással van az átkattintási arányra. És mivel az átkattintási arány már számít a Google megítélésben, ezért ha közvetlenül is, de mégis hatással van a helyezésekre.

Főcím (H1 tag)

A H1 tag még mindig egy fontos rangsorolási tényező. Fontos, hogy minden oldalon legyen H1-es tag, de csak egy legyen belőle. A H1-es tag az oldal fő tartalmát kommunikálja a látogató és a keresőrendszer felé.

Alcímek (H2, H3 … stb.)

Nagyobb mennyiségű szöveges tartalom esetén a H2, H3 alcímek segítenek az oldal strukturálásában és elősegítik a szöveg feldolgozását. Mivel a látogatók nagy része szkennelve olvas, ezért a beszédes alcímek meggyorsítják az oldalon található információ befogadását. 

4. lépés: a tartalom duplikációk elkerülése

A Google nagyon nem szereti a tartalom duplikálást. Ennek alapjai akkorra vezethetők vissza, mikor az oldal tulajdonosok felismerték a tartalom fontosságát, ugyanakkor más oldalakról történő másolással próbálták meg a dolgot olcsón megúszni. Az így össze-plagizált oldalak természetesen nem adtak többletet a weben elérhető információhoz képest, ezért a Google annak érdekében, hogy a felhasználói valóban egyedi és értékes információkat találjanak a keresőben és ne plagizált tartalmakat, elkezdte módszeresen hátrébb sorolni, büntetni a duplikált tartalmakat. A tartalom duplikálás egy oldalon belül sem megengedett, ezért erre minden oldal tulajdonosnak figyelnie kell. 

5. lépés: Google tesztek futtatása

Márka információk (brand érték) a Google-ban

Először is rákeresek a Google-ban a márkára. Hacsak nem nagyon új az oldal, arra számítok, hogy első lesz a találatok között. Ha mégsem, akkor ez intő jel lehet arra, hogy valami nincs rendben, például súlyos büntetés állhat a háttérben.

„site:” előtaggal történő keresés a Google-ban

A „site:” előtaggal történő keresés során láthatóvá válik, hogy a Google hány oldalát indexelte a site-nak. Ez a típusú keresés rávilágít az esetleges indexelési problémákra. A keresési string pontos formája így néz ki: „site:domain.hu” természetesen idézőjelek nélkül. :-)

Érdemes átnézni a listát és eltávolítani, majd pedig 301-es átirányítással lekezelni azokat az oldalakat, amelyek alacsony vagy gyenge minőségű tartalmat jelenítenek meg.

6. lépés: a keresési forgalom elemzése

A honlap elemzés egyik fő célja, hogy javítsa a látogatottságot. Éppen ezért érdemes megvizsgálni a pillanatnyi állapotot. Erre a célra az egyik leghatékonyabb eszköz a Google Analytics. 

Az Analytics-be belépve meg kell nézni a keresésekből származó forgalmat, ezen belül pedig azonosítani azokat az oldalakat, amelyek a legtöbb látogatót hozzák. Ha nagyobb mennyiségű oldal között oszlik meg a látogatottság, akkor az jó hír. Ez azt jelenti, hogy az oldal kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt és stabil „lábakon” áll.

Ezután érdemes dátum tól-ig tartományt egy nagyobb időszakra beállítani és megvizsgálni a nagyobb forgalom visszaeséseket, ugyanis ezek sok esetben valamilyen Google büntetésből származhatnak.

7. lépés: a Google Search Console adatainak elemzése

A Google Search Console (korábbi nevén Google Webmester Eszközök) nagyon hasznos információkat nyújt a weboldal elemzés szempontjából.

Feltérképezési hibák megjelenítése

Először is megnézzük, hogy a Google tesz-e jelentést feltérképezési hibákról (Crawl > Crawl Errors).

Az alábbi képernyőkép arról árulkodik, hogy 47 darab 404-es (not found) és 8 db 403-as (access denied) hibát talált az oldalon.

Ha alaposabban megvizsgáljuk ezeket a hibákat, akkor kiderül, hogy korábban az oldalról eltávolított cikkek okozhatják a problémát. Ebben az esetben azt javaslom, hogy a megszűnt oldalak URL-jét 301-es átirányítással vezessük át egy hasonló oldalra van egy szinttel feljebb található gyűjtő oldalra. Legrosszabb esetben a nyitólapra.

Ezzel a megoldással a látogatók kevésbé fognak bosszankodni a nem létező oldal miatt, ráadásul a Google sem könyveli el bizalom vesztésként a sok nem létező oldalt. Tehát humán oldalról és gépi oldalról is jót cselekedtünk. 

Mikor arra a kérdésre keresed a választ, hogy az elemzés során kapott weboldaladra vonatkozó hibák, problémák miért „szúrják” a Google szemét és miért bünteti vagy sorolja hátrányos helyzetbe az oldaladat a konkurenciával szemben, akkor azt javaslom gondolkodj üzleti szemmel. A Google egy profitorientált üzleti vállalkozás. A célja a piacvezető szerep megtartása. Ezt csak úgy tudja elérni, ha a keresőt használó emberek elégedettek a szolgáltatással. És mitől lesznek elégedettek? Ha a keresőbe beírt kifejezésre a találatok között releváns, hasznos és értékes oldalakat találnak. Ez pedig csak úgy teljesül, ha a rendszer hátrébb sorolja vagy eltávolítja adatbázisából azokat az odalakat, amelyek ilyen-olyan szempontok szerint nem elég jó minőségűek, nem elég értékesek. És visszatérve a 404-es hibákra, ha egy oldalon túl sok nem létező cikk van és a látogató a valós tartalom helyett egy hibaüzenetre fut, akkor nem csak az oldalban fog csalódni, hanem végső soron a Google-ban is. Hát pont ezt próbálja meg kiküszöbölni azzal, hogy a túl sok nem létező oldalt tartalmazó site-okat hátrébb sorolja a találati rangsorban.

A HTML-fejlesztések ellenőrzése

A HTML fejlesztések riport a Keresési megjelenés / HTML-fejlesztések menüpontban található és egy átfogó képet mutat arról, hogy a Google milyen problémákat talált az oldalon az indexelés során. Itt látod például, ha a Google duplikált TITLE tag-et vagy duplikált META DESCRIPTION-t talált az oldalon. 

8. lépés: Ahrefs Site Explorer riport elemzés

Az Ahrefs Site Explorer riportja remek áttekintést és hasznos információkat nyújt az oldal organikus forgalmáról és az oldalra mutató linkekről. Gyors visszajelzést kapunk arról, hogy a SEO erőfeszítéseink mennyire bizonyultak hasznosnak a helyezéseket és a látogatottságot illetően. Ha folyamatosan növekednek az oldalra mutató külső hivatkozások, akkor ennek a helyezésekben is gyorsan megmutatkozó pozitív hatása lesz.

Ha azt látjuk, hogy az egyes kulcsszavak helyezései és az organikus forgalom folyamatosan növekszik, akkor jó irányban haladunk és érdemes a keresőoptimalizálást tovább folytatni.

9. lépés: az 5-10 közötti pozíciókban szereplő oldalak kulcsszó elemzése

Egy népszerű kulcsszóra az első 5-10-be kerülni nagy dolog. De még nagyszerűbb, ha ezeket az oldalakat az első 5-be sikerül felhozni. A jó hír, hogy ha egy oldal már viszonylag jó pozícióban szerepel, akkor egy kis proaktív SEO elégséges lehet ahhoz, hogy bekerülj a legjobbak közé.

Éppen ezért a cél az Ahrefs Site Explorer szolgáltatásával azoknak az oldalaknak az összegyűjtése, amelyek a népszerűbb kulcsszavakra már az 5-10. pozíció környékén vannak.

Hogyan lehet ezeket a helyezéseket tovább növelni? Íme néhány tipp:

  • Néhány belső link hozzáadása az oldalakhoz
  • Friss oldalra mutató backlinkek beszerzése
  • Az oldalak tartalmának frissítése és bővítése
  • Az oldalak kulcsszó optimalizálásának javítása

10. lépés: az oldala mutató linkprofil elemzése

Egy gyors manuális auditot hajtunk végre az oldal link profilján, hogy a lehetséges problémákat azonosítsuk. Az Ahrefs ebben megint csak segítségünkre lesz. A backlink elemzések az alábbi területekre terjednek ki:

  • Horgonyszöveg elemzés
  • Törött backlinkek összegyűjtése és javítása
  • Alacsony minőségű vagy gyanús backlinkek azonosítása 

11. lépés: oldal büntetések azonosítása

Ez az a terület, ahol a Panguin eszköz hasznos lehet, mivel villámgyorsan azonosítja azokat a forgalom visszaeséseket, amelyek a Google algoritmus frissítésének köszönhetők. A folyamat az következő:

  1. Töltsd be a Panguin eszközt és lépj be az Analytics-be
  2. Válaszd ki a vizsgálni kívánt oldalt a bal oldali menüben
  3. Amint ez megtörtént, egy diagramot látsz az organikus forgalomról. A diagramon különböző színű vonalak azonosítják a Google frissítéseket.
  4. Az egyes frissítéseket ki- és be lehet kapcsolni a jobb oldali gombok segítségével.

12. lépés: a weboldal sebesség vizsgálata

A Google már sokszor megerősítette, hogy a honlap sebessége az egyik legfontosabb rangsorolási kritérium lett az utóbbi időszakban. Természetes, hogy egy gyorsan betöltődő oldal magasabb felhasználói élményt nyújt, mint egy lassabb. Ennek alapvetően két oka van: egyre többet böngészünk okostelefonról, ugyanakkor ezeknek az eszközöknek a mobil internet kapcsolata még mindig elmarad egy asztali gép teljesítményétől. Éppen ezért a nagyobb méretű oldalak lassabb betöltődési ideje sokkal érzékenyebben érinti a felhasználókat, mintha asztali gépről neteznének. 

A másik ok a böngészési szokásokban keresendő. A látogatók egyre türelmetlenebbek, sokkal kevesebb időt hajlandók áldozni arra, hogy megtalálják a számukra fontos információkat. Egy ilyen helyzetben a türelmetlenségből fakadóan kevésbé tolerálják, ha egy weboldal 10 másodperc alatt sem töltődik be és inkább elkattintanak.

A Google PageSpeed Insights eszköze villámgyorsan rámutat azokra a komponensekre, amelyek felelősek az oldal lassú betöltődéséért.

13. lépés: a strukturált adatok elemzése

A weblap elemzés folyamat következő lépése az, hogy tesztelünk minden olyan strukturált adatot, amelyet a webhely tartalmaz és ellenőrizzük azok formátumát.

Miért fontos a strukturált adat?

A strukturált adatok használata növeli a weboldal láthatóságát a böngésző találati listában és javítja az átkattintási arányt.

Valahogy így néz ki:

A strukturált adatok segítségével a találati listában szereplő információkat további adatokkal lehet kibővíteni, például

  • értékelésekkel
  • termék adatokkal
  • eseményekkel
  • cikk szerzői adatokkal

Ezen felül a strukturált adatok segítenek a Google-nak abban, hogy jobban megértse az oldal tartalmát. A Google Structured Date Testing Tool a meglévő strukturált adatok tesztelésében segít neked.

14. lépés: a tartalmi „rések” azonosítása

Mi azok a tartalmi rések? Azok a kulcsszavak, amelyekre a versenytársaid jó helyezéseket érnek el, de a te oldalad nem. Mondanom se kell, hogy ezek a hiányosságok javításra szorulnak. Van egy egyszerű riportja az Ahrefs Site Explorer-nek, amely ezeket a tartalmi réseket segít azonosítani és „betömni”.

15. lépés: egy teljes tartalom analízis elvégzése

Az utolsó lépés a honlap átvizsgálás folyamatában első meglehetősen furcsának hangozhat. Ugyanis itt arról van szó, hogy cikkeket, aloldalakat fogunk eltávolítani a weboldaladról. Biztos, hogy ez segít a látogatottság növelésében?

A rövid válasz az, hogy igen. A gyenge minőségű tartalom ugyanis az egész oldalra negatív hatással lehet. Íme a teendők dióhéjban:

  1. Keresd meg azokat az alacsony minőségű tartalmakat az oldaladon, amelyek nem hoznak látogatókat
  2. Ha lehet javítani rajtuk, akkor frissítsd, bővítsd ki őket
  3. Ha nem érdemes, akkor töröld ki őket és az URL-jeiket irányítsd át 301-el egy releváns oldalra

Nagyon óvatosan és körültekintően kell eljárni ebben a folyamatban és ha lehetséges, akkor inkább a tartalom frissítését és javítását szoktuk alkalmazni az oldal törlése és átirányítása helyett.

Weboldal elemzésre van szükségem

Weboldalam nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Honlap elemzést kérek!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom