Menü

A legjobb 404-es hiba oldalak

2017. április 05. | 1508 |

Heti cikkünkben egy legtöbbször elhanyagolt területtel, valamint a felhasználók által talán legkevésbé szeretett weboldal résszel, közismert nevén a 404-es hiba oldallal foglalkozunk. Bemutatjuk mi is ez pontosan, miért is van rá szükség és hogyan fordíthatjuk az előnyünkre. Valamint bemutatunk néhányat az általunk legjobbnak és legötletesebbnek vélt megoldásokból.

Mi az a 404-es hiba oldal?

404-es hiba oldal akkor jelenik meg, amikor egy honlap olyan oldalt próbál elérni, amely nem található a szerveren. Ez többek között azért fordulhat elő, mert téves URL - címet írtál be. Illetve azért, mert a weboldalt törölték, megváltoztatták az URL-jét vagy átköltöztették.

A 404-es hiba oldalnak azonban akkor lesz igazán jelentősége, amikor a felhasználó a keresett oldal helyett csak egy hibaüzenetbe fut, mivel az nem túl bizalomgerjesztő élmény számára. Ebben a helyzetben segítséget kell neki nyújtani linkekkel és egyéb információkkal. Pontosabban megoldást kell kínálni számára, hogy végül eljusson az általa keresett oldalra.

Hogy nézzen ki a 404-es hiba oldal?

Egy 404-es hiba oldalad akkor jó, ha irányítja a felhasználóidat. Az esetek többségében nem egyértelmű, hogy miért nem arra az oldalra jutottak, amit eredetileg kerestek. Emiatt el kell látni a felhasználókat információkkal, és további funkciókat kell kínálni nekik. Ezáltal ottmaradnak a weboldaladon, és egy újra megpróbálják elérni a keresett tartalmat.

Mit tartalmazzon a 404-es hiba oldal:

  • Mondd el a látogatónak hogy mi történt: például egy elavult linkre kattintott, az adott aloldalt törölték, vagy ő gépelhette el az URL-címet. Fogalmazz szépen, barátságosan.
  • Logikailag nézzen ki úgy mint az összes többi aloldal. Fejléc, navigációs sor, lábléc esetleg oldalsáv: ezek mind legyenek állandó elemek, a látogató érezze, hogy nem került az oldalon kívülre
  • Segítsen neki abban, hogy mi a következő lépés:
    • legyen egy keresés mező, hogy azonnal rákereshessen az adott kulcsszóra
    • legyen egy oldaltérkép, hogy segítse gyorsan átlátni a lehetőségeket
    • kiemelve adjuk meg a legfontosabb aloldalainkat, hogy azok könnyen észrevehetők legyenek.

Hatással van a 404-es hiba oldal a keresőoptimalizálásra (SEO)?

Keresőoptimalizálási (SEO) szempontból nézve mindegy, mi van a 404-es hiba oldaladon, nem sokat fog számítani a helyezésednél. Főleg mivel sem a hibaoldaladra mutató linkek, sem pedig a hibaoldaladról kifelé mutató linkek nem befolyásolják a rangsorolásod. Továbbá esetleges büntetést sem von maga után az, hogy 404-es hibaüzenetekkel találkozik a weboldaladon a Google az indexelés során, mivel azon az állásponton van a Google, hogy a 404-es hiba oldalak nagy része egyszerűen nem a weboldaltulajdonosok hibája.

Mire ügyelj mindenképpen a 404-es hiba oldallal kapcsolatban

Bármennyire is felhasználóbarát a 404-es hiba oldalad, sosem szabad elfelejteni, hogy ezt az oldalt csak akkor kell bárkinek is látnia, ha valami hiba történt. Ezért nem lenne jó, ha a szépen kialakított egyéni hibaoldalad a Google keresőrobotja indexelné, és hamarabb dobná ki a keresési találatok között, mint mondjuk az egyik terméked vagy szolgáltatásod aloldalát. Tehát mindenképp gondoskodj arról, hogy a hiányzó oldalak lekérésekor a webszerver valódi 404-es HTTP állapotkódot adjon vissza, ami megakadályozza, hogy a Google (és természetesen a többi keresőmotor) indexelje a 404-es hiba oldalad. 

Ki készíti és állítja be ezt az oldalt?

A 404-es hiba oldalt az esetek többségében a webfejlesztő állítja be, ugyanakkor az ötletelésben és tervezésben a webdesignernek is nagy szerepe van. Hiánya legkésőbb egy weboldal elemzés során ki szokott derülni.

Néhány példa a legszebb 404-es hiba oldalakból

Dan Woodger

South West Trains

Airbnb

 

Lego

Daniel Karcher Film Design Studios

Mailchimp

Bluegg

Tripomatic

Spotify

 

Dropbox

 

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, többek között az Origo, 24.hu, Piac & Profit és a Pénzcentrum oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!