A SWOT (vagy magyarul GYELV) elemzés egy hihetetlenül egyszerű, mégis rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia fejlesztésében, függetlenül attól, hogy egy induló vagy egy már meglévő vállalkozáshoz készíted el.

A SWOT elemzéssel feltérképezheted egy piac, iparág, üzlet, termék vagy szolgáltatás életképességét, valamint megismerheted, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Leggyakrabban az üzleti terv része, hogy látható legyen mik a fejlődési pontok, mit kell erősíteni a vállalkozásodban a siker érdekében.

Minek a rövidítése a SWOT?

  • Strengths - Erősségek
  • Weaknesses - Gyengeségek
  • Opportunities - Lehetőségek
  • Threats – Veszélyek

A magyar nyelvben szokták használni a GYELV rövidítést, viszont a cikkünkben az angol verziót használjuk, mivel az a sokkal elterjedtebb!

Az erősségek és a gyengeségek a vállalkozás belső tényezői: olyan dolgok melyekre befolyásunk van és képesek vagyunk megváltoztatni őket.

A lehetőségek és a veszélyek rajtunk kívül álló, külső tényezők: kihasználhatjuk a lehetőségeket és felkészülhetünk a veszélyekre, azonban nem tudjuk megváltoztatni őket.

A SWOT elemzéssel meghatározod és listába szeded a vállalkozásod legfőbb erősségeit és gyengeségeit, valamint számba veszed a vállalkozásodra leső veszélyeket és a kínálkozó lehetőségeket. Az elemzés segítségével lehetőséged nyílik meghatározni a legfőbb feladatokat, melyek végrehajtásával fejlődhetsz és növelni tudod majd bevételeidet.

Tartalomjegyzék

Kinek kell elkészítenie a SWOT elemzést?

Ahhoz, hogy az elemzés sikeres legyen elsődlegesen a vállalkozás tulajdonosainak és a vezetőinek részt kell venniük az elkészítésben, ez nem az a feladat melyet „ki kell osztani” az alkalmazottaknak. Azonban az elemzés akkor lesz a legalaposabb, ha minél több nézőpontot tartalmaz. Ezért érdemes a vállalkozás minden részlegéből bevonni a vezetőket. Amennyiben pedig egy induló, kis cégről van szó, akkor is érdemes minél több véleményt kikérni, legyen az a könyvelő, az adótanácsadó vagy akár a beszállítók. Hidd el a legtöbben szívesen segíteni fognak.

Az induló vállalkozások esetében a SWOT elemzés az üzleti terv része, legtöbbször az alapja. Egy már meglévő vállalkozás esetében pedig az aktuális piaci helyzet felmérésére és a jövőbeni üzleti stratégia meghatározására szolgál.

Hogyan készítsünk el a SWOT elemzést?

Először is írd össze a vállalkozás erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a rá leselkedő veszélyeket. Amennyiben először készítesz SWOT elemzést, nehéz lesz elindulnod, azonban összegyűjtöttünk néhány kérdést, melyek segítséget nyújtanak abban, hogy Te és a csapatod meghatározhassa a legfontosabbakat.

Erősségek - Strengths

Az erősségek a vállalkozás belső, pozítív jellemzői. Ezek azok a dolgok melyeket Te irányítasz. Vizsgáld meg őket mind a saját, mind a (leendő) ügyfeleid szempontjából és a versenytársaid szempontjából. Ez utóbbi azért fontos, mert például ha a legfőbb versenytársaid is magas minőségben nyújtják a szolgáltatásaikat, akkor a „magas minőségben nyújtott szolgáltatások” nem erősségek lesznek, hanem szükségszerűségek.

  • Milyen üzleti folyamataid sikeresek?
  • Milyenek a vállalkozás dolgozói? Magasan képzettek? Nagy szakmai tapasztalattal rendelkeznek? Szakmai hírnevük van?
  • Milyen eszközökkel rendelkezel? Milyen technológiát használsz a munkád során?
  • Milyen előnyeid vannak a versenytársaidhoz képest?
  • Mit csinálsz jobban mint bárki más?
  • Mit gondolnak mások, mik lehetnek az erősségeim?

Gyengeségek – Weaknesses

A gyengeségek azok a tényezők, melyek negatívan befolyásolják az erősségeket. Ezek azok a dolgok, melyek fejlesztésére szükség van a versenyképesség szempontjából. Vizsgáld meg őket mind a saját, mind a (leendő) ügyfeleid szempontjából és a versenytársaid szempontjából. A gyengeségeket a legnehezebb meghatározni, mert sokszor önmagunknak is nehéz őket elismerni.

  • Mi az amit a versenytársaid jobban csinálnak mint Te?
  • Milyen üzleti folyamataidon kell javítani?
  • Vannak olyan eszközök melyekre szüksége van a vállalkozásodnak?
  • Rendelkezel elég tőkével?
  • Hiányos a csapatod? Kell felvenned további munkaerőt?
  • Mit gondolhatnak mások, mik a gyengeségeim?
  • Mit láthatnak az ügyfelek gyengeségnek a vállalkozásommal kapcsolatban?

Lehetőségek – Opportunities

A lehetőségek olyan külső tényezők, melyek valószínűleg hozzájárulhatnak ahhoz, hogy sikeresebb legyél. Lehetőség például: Technológia fejlesztések, új és jobb adózási formák várható bevezetése, vagy a társadalmi folyamatok melyeket kihasználhasz.

  • Növekszik a gazdaság? Növekszik az iparágad?
  • Lesznek olyan események a közeljövőben melyeket kihasználva növekedhet a vállalkozásod?
  • Várhatóak olyan jogszabályi vagy adózási változások, melyek előnyösek lesznek a számodra?
  • Milyen kínálkozó lehetőségekre számítasz a közeljövőben?
  • Milyen trendek várhatóak az iparágadban?

Veszélyek – Threats

A veszélyek olyan külső tényezők melyeket nem tudsz befolyásolni, viszont meghatározásukkal fel tudsz rájuk készülni és minimalizálni tudod a hatásukat.

  • Van potenciális versenytársad, aki most tervezi elindítani vállalkozását?
  • A szállítóid minden esetben képesek tartani a határidőiket?
  • Lehetséges olyan technológiai változás, amely negatívan hat a vállalkozásodra? Esetleg részben kiválthat téged?
  • Változik-e a fogyasztók magatartása, és az negatívan befolyásolja-e vállalkozásodat?
  • Vannak olyan piaci trendek melyek veszélyt jelentenek?
  • Mit csinálnak a versenytársaid?
  • Változik a tevékenységedre vonatkozó jogi és adózási környezet?
  • Vannak pénzügyi problémáid?
  • Vannak adósságaid?

Példa a SWOT elemzésre

A következő példa egy most induló pár fős vállalkozás SWOT elemzése. A benne szereplő jellemzők általánosak, azonban nagyon jól mutatják, hogy mit kell tartalmaznia egy megfelelően elkészített SWOT elemzésnek.

Erősségek – Strengths

  • Nagyon gyorsan tudunk reagálni az ügyfelek megkereséseire, mivel a kis méretünkből adódóan nincs szükség vezetői jóváhagyásra a válaszaink kiküldése előtt
  • Kiemelkedő az ügyfélszolgálatunk, mivel jelenleg kevés a megbízásunk és rengeteg időt tudunk szentelni a meglévő ügyfelekre
  • Gyorsan változtatni tudunk marketing tervünkön, ha a jelenlegi nem hozza a várt eredményt
  • Alacsonyak a rezsi költségeink, ezért kiemelkedő ár-érték arányú szolgáltatást tudunk nyújtani ügyfeleinknek

Gyengeségek – Weaknesses

  • A vállalkozásunkat kevesen ismerik, nincs semmiféle hínevünk
  • Kevesen vagyunk, ezért vannak olyan szakterületek ahol kevés a szaktudásunk
  • Egy hosszabb betegség vagy felmondás nehezen érintené a vállalkozást
  • A bevételek a kezdeti időszakban alacsonyak és kiszámíthatatlanok lesznek

Lehetőségek – Opportunities

  • Az iparág amiben tevékenykedünk folyamatosan bővül, ezért sok jövőbeni új megbízásra van lehetőség
  • A helyi önkormányzatok ösztönzik az induló vállalkozásokat
  • A versenytársaink lassan vezethetik be a legújabb technológiákat

Veszélyek – Threats

  • A technológia fejlődés esetleges hirtelen felgyorsulásához nem biztos, hogy alkalmazkodni tudunk
  • Amennyiben egy nagyobb és tőkeerős versenytársunk elkezd foglalkozni a részpiaccal amiben tevékenykedünk, az eltörölheti az eddig elért eredményeinket.

Összefoglalás

A SWOT elemzés egy egyszerű, de rendkívül hasznos keretet ad a vállalkozásod erősségeinek és gyengeségeinek, valamint az előtted álló lehetőségek és veszélyek elemzéséhez. Segít az erősségeidre összpontosítani, minimálisra csökkenteni a rád leselkedő veszélyeket, és a lehetőségeid lehető legjobb kihasználásában is. Használni tudod a stratégiád kialakításában, vagy a meglévő startégiád módosításában is. Segítségével akár megértheted versenytársaidat is, amennyiben elkészíted a rájuk vonatkozó SWOT elemzést.

Fontos megemlíteni, hogy amikor SWOT elemzést végzel az üzleti stratégiád kiértékelése miatt, akkor a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy mindenféle erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyt felsorolj; hanem inkább azon, hogy felismerd azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak Rád.