Menü

Mi az a UX (User Experience) design?

2018. április 11. | 1217

Mi az az UX design?

A UX design-ra nincs általános, közösen elfogadott definíció. A User Experience design egy koncepció, aminek több dimenziója van és magába foglal rengeteg különböző tudományágat – mint például az interakció designt, az információ építészetet, a vizuális designt, a használhatóságot és ember-számítógép közti interakciót. A következő fejezetben megpróbálok világosabb képet alkotni arról, hogy ez pontosan mit is jelent.

Az UX design definíciója

A felhasználói élmény (UX) tervezés olyan termékek létrehozásának folyamata, amelyek a hasznosságon túl személyes élményt is nyújtanak használóiknak. Az UX design-ba beletartozik a termék használhatósága és az az élmény is, amely a használat során ér minket. A termék megszerzésének és integrálásának teljes folyamatát is magában foglalja, beleértve a márkaépítéssel, tervezéssel, használhatósággal és funkcióval kapcsolatos szempontokat.

Azokat a termékeket, amelyek jó felhasználó élményt nyújtanak (pl: az iPhone) úgy tervezik , hogy nem csak a termék használatát tartják szem előtt, hanem az egész megszerzési folyamatot, a birtoklást és a hibaelhárítást is figyelembe veszik.

Az UX design fontos része az a folyamat, amelynek során a fogyasztók élményt alkotnak. Amikor először találkoznak a termékkel, a fogyasztó pillanatnyi véleményt alkot, ami idővel - tipikusan a termék használata során - folyamatosan változik. Ebben a folyamatban a fogyasztó élményei, cselekedetei, motivációja és megismerése kombinálja és alkotja a felejthetetlen és összefüggő történetet: a „user experience”-t. Ez a folyamat érzelmi reakciókat vált ki, melyek nagymértékben befolyásolják azt, hogy az élmény pozitív vagy negatív lesz.

Az UX tervezők munkájuk során folyamatosan a felhasználói élmény javítására törekednek. Ahhoz, hogy ez sikerüljön az UX tervezőnek figyelembe kell vennie a termékkel kapcsolatban a mit, a miért-et és hogyan-t.

A Miért arra keres választ, hogy a fogyasztó miért választotta az adott terméket. Azért, mert egy adott feladatot akar végrehajtani vele, vagy azért, mert birtoklásának és használatának értékét részesíti előnyben. Ismerős ugye, mikor valaki pusztán azért vásárol meg egy terméket, mert a birtoklása örömet okoz? A Mit azt fejezi ki, amit a termékkel végezni lehet, tehát a funkcionalitását. A Hogyan pedig használhatósági és esztétikai szemszögből vizsgálja a termék funkciójának tervezését. UX design a miért-tel kezdődik, utána meghatározza a Mit, végül pedig választ ad a Hogyan-ra annak érdekében, hogy olyan termékeket alkossanak, amelyeket élvezet használni.

Miért fontos a user experience design?

Mondhatjuk egyszerűen azt, hogy „Fontos, mivel a fogyasztók szükségleteivel foglalkozik”, és ezzel a lényeget el is mondtam. De az az igazság, hogy ez nem mindig volt így. Mielőtt világossá vált és megértettük a fogyasztó-centrikus design-t, a döntéseinket két dolog alapján hoztuk meg: mi az amiről mi tervezők azt gondoltuk, hogy jó lesz és mi az amit az ügyfél látni szeretett volna. Az elmúlt évtized azonban rengeteg változást hozott ezen a téren. A weboldalak annyira bonyolultak és funkció gazdagak lettek hogy változtatni kellett a korábbi szemléletmódon.

A fogyasztók mobil eszközök segítségével böngésznek, több operációs rendszert, sok fajta böngészőt használva különböző sávszélességű Internet kapcsolat mellett. Tisztában lettünk az elérhetőség, a sebesség fontosságával. Nem egy sokszor a valóságtól elrugaszkodott csapat igényei szerint fejlesztünk, hanem a látogatóknak. Azon belül is annak a látogatói rétegnek, akik az adott weboldal célközönségét alkotják.

Ezen hatalmas változások mellett csak azok a weboldalak emelkednek ki a tömegből, amelyeket a felhasználók igényeire szabnak és amelyeket öröm használni. Napjaink weboldalainak fejlesztése során a legfontosabb mozgatórugó az a felhasználói élmény lett, amelyben weboldalaink látogatóit szeretnénk részesíteni. Mert a boldog, elégedett látogató fel fog iratkozni, vásárolni fog, megosztja a cikkeket és népszerűsíti az oldalt.

Az UX-et befolyásoló tényezők

Az UX alapja annak biztosítása, hogy a felhasználók értéket találjanak abban, amit nyújtunk nekik.

  • Hasznos. Gyakorló szakemberként nem lehetünk elégedettek a menedzserek által felvázolt irányvonalakkal. Elég bátorság és kíváncsiság kell ahhoz, hogy feltegyük a kérdést magunkban, a termékünk valóban hasznos lesz-e a látogatók számára. És ha nem vagyunk biztosak a válaszban, akkor olyan új megoldásokat kell keresni, amivel hasznosabbá tudjuk tenni.
  • Használható. A könnyű használat továbbra is létfontosságú, ugyanakkor az interfész központú tervezési módszertanok és a humán-számítógép interakciós perspektívák nem érintik minden területét a web design-nak. Röviden a használhatóság szükséges, de nem elegendő.
  • Kívánatos. A hatékonyságra való törekvést az arculat, identitás, márka és a többi érzelmi design elemmel kell támogatni annak érdekében, hogy a látogató ne egy rideg profit gyárat lásson, hanem egy szerethető márkát.
  • Megtalálható. Könnyen navigálható weboldalakat kell fejleszteni annak érdekében, hogy a fogyasztók megtalálják, amit keresnek.
  • Elérhető. Ahogyan az épületeknek is vannak liftjei és kerekesszékes feljárói, a mi weboldalainknak is elérhetőnek kell lenniük olyan emberek számára, akik fogyatékossággal élnek (több mint 10%-a a populációnak).
  • Hiteles.  A Web Credibility Project-nek köszönhetően kezdjük megérteni, hogy melyek azok a design elemek, amelyek befolyásolják a fogyasztók véleményét abban a tekintetben, hogy elhiszik-e azt, amit mondunk nekik, bíznak-e a weboldal által közölt információkban.
  • Értékes. Oldalainknak értéket kell közvetíteni a látogatók felé. Mindegy, hogy non-profit vagy porfit orientált vállalkozásról van szó, a user experience kiemelt terület az ügyfél elégedettség növelésének folyamatában.

A felhasználói élmény felépítéséhez tartozó területek

Az UX egy folyamatosan növekvő terület, amely még mindig újabb és újabb elemekkel bővül. Egy igazán sikeres felhasználó centrikus design elkészítéséhez ismerni kell az ember-számítógép interakció elveit és ezen túl még az az alábbi területeket:

  • Projekt Menedzsment: egy prokjekt és annak erőforrásainak megtervezésére és lebonyolítására fókuszál. Ebbe beletartozik az életciklus meghatározása és menedzsmentje, a projekt csapat összeállítása és vezetése míg az le nem zárul.
  • Fogyasztó Kutatás a felhasználók viselkedésének, szükségleteinek, motivációjának megértésére fókuszál, megfigyelő technikákat, feladat elemzést és más módszertanokat alkalmazva.
  • Használhatóság elemzés arra fókuszál, hogy a fogyasztók milyen jól tudják megtanulni és használni a terméket a céljaik elérése érdekében. Ebbe az is beletartozik, hogy a felhasználók mennyire elégedettek a folyamattal.
  • Információ Építészet arra fókuszál, hogy az információ milyen jól van megszervezve, struktúrálva és prezentálva a felhasználók felé.
  • Felhasználói Felület Design (User Interface Design) arra fókuszál, hogy kitalálja a felhasználók mit szeretnének csinálni és biztosítja, hogy a felület elemei könnyen elérhetők és megérthetők legyenek és segítsék a felhasználót céljai elérésében.
  • Interakció Design elsősorban olyan interaktív rendszerek létrehozására összpontosít, amelyek jól átgondolt viselkedést mutatnak.
  • Vizuális Design azt az esztétikailag tetszetős felületet biztosítja, amely összhangban van a márka céljaival.
  • A Tartalom Stratégia középpontjában a témaválasztás megtervezése, az időzítés, a hasznos és releváns cikkírás valamint publikálás áll.
  • Elérhetőség arra fókuszál, hogy egy fogyatékossággal élő hogyan fér hozzá és hogyan képes befogadni a weboldalon, szoftverben megjelenő információkat.
  • Web Analitika a weboldal adatainak a összegyűjtésére, elemzésére és a riportok készítésére fókuszál.

Mi a különbség az UX és az UI (User Interface) Design között?

Az utóbbi években folyamatosan szaprodnak az UX-el kapcsolatos elnevezések, amelyek csak tovább bonyolítják a tevékenységgel kapcsolatos fogalmi zavarokat. Ebben a részben megpróbálok rávilágítani az UX és a User Interface (UI) design közötti különbségekre. A két fogalmat azért is könnyű összekeverni, mivel sok átfedés van a két terület között, különösen mikor a felhasználó tesztelést végezzük. Nézzük tehát a fő különbségeket az UX és UI között:

User Experience (UX) Designer

  • ügyfelekkel és vásárlókkal történő egyeztetések
  • fogyasztói kutatások végzése
  • a fogyasztók céljainak és a user perszónáknak a meghatározása
  • terméktervezés a fogyasztók igényeinek szem előtt tartásával
  • a User Interface követelményeinek meghatározása
  • a látogató útvonalának megtervezése a weboldalon 
  • drótváz és UI specifikációk elkészítése

User Interface (UI) Designer

  • a felhasználói touchpoint-ok megtervezése
  • a User Interface viselkedésének tervezése
  • az interfész vizuális megjelenésének elkészítése
  • szín és tipográfiával kapcsolatos döntések meghozatala
  • vizuális hierarchia tervezése
  • felhasználói interakciók megtervezése
  • konzisztens vizuális nyelv kifejlesztése és meghatározása

User Experience az üzleti életben

Mi a közös egy starup-ban, egy kisvállalkozásban és egy nagyvállalatban? A válasz viszonylag egyszerű: minden cég sikere azon múlik, hogy a fogasztóik elégedettek-e a termékeikkel és szolgáltatásaikkal.

Az utóbbi években sokan rájöttek az UX design fontosságára és egyre többet és többet fektetnek a terület kutatásába és fejlesztésébe.

Függetlenül attól, hogy fizikai vagy digitális, egy termék érzelmi és intellektuális hatással van fogyasztójára nem csak azzal, ahogy működik, hanem kinézetével és érzésével is. Hogy ez az élmény jó lesz vagy rossz, nagy hatással lesz az értékesítésre és pontosan ez az, amiben a jó UX design csapat sokat tud segíteni.

Hogyan támogatja a UX az értékesítést?

Az UX alapvetően két dologról szól – a felhasználóról és az élményről. Nyújts a felhasználóknak pozitív élményt és viszonzásul ők megjutalmaznak bizalmukkal és hűségükkel. A tengerentúli statisztikák szerint a hatékony UX-el rendelkező cégek 37%-al növelték bevételüket. Ez jól mutatja az UX design rendkívüli megtérülését.

Ha a termék használata során a felhasználónak rossz tapasztalata van, akkor villám gyorsan tovább áll és keres egy másikat. A fogyasztók 90%-a a gyenge teljesítmény miatt hagy fel egy applikáció használatával, 86%-a pedig funkcionalitás vagy a design problémák felmerülése miatt törli vagy távolítja el a szoftvert eszközéről. Eközben kutatások azt mutatják, hogy a felhasználók 86%-a szerint megéri többet fizetni a kimagasló fogyasztói élményért cserébe. Ezeket figyelembe véve nem olyan nehéz megérteni, hogy a User Experience miért összpontosít olyan cégekre mint az Apple, a Google, az Adobe, a Dropbox és az Amazon, melyek sok éve vezető cégek saját szakterületükön. 

Bár fontos, hogy jó termékkel rendelkezzünk, manapság ez már nem elég ahhoz, hogy az üzleti életben a konkurensek előtt járjunk egy lépéssel. Sok esetben az UX design-ba fektetett energia az, ami eldönti ki lesz egy adott területen a piacvezető. A megnyerő felhasználói élmény bizonyítottan felkelti a felhasználók érdeklődését, de ami még fontosabb - hűségüket is elnyeri. A felhasználók 48%-a szerint, ha egy olyan weboldalra tévednek, amely nem működik, nem jelenik meg rendesen mobilon, akkor az a cég nem törődik ügyfeleikkel. És 52%-uk szerint, ha rosszul jelenik meg mobilon az oldal, akkor nem valószínű, hogy fel fogják venni a céggel a kapcsolatot.

A reszponzivitás manapság már nem elégséges; a felhasználók 40%-a kilép a weboldalról, ha több mint három másodperc alatt tölt be, míg 79%-a inkább keres egy másik oldalt problémája megoldására.

Felhasználói élmény tervezés

Mi a helyzet a design-nal? Vajon mennyire fontos weboldalad (vagy terméked) esztétikuma, mikor a felhasználói élményről van szó?

M. Tractinsky egy érdekes kísérlet segítségével tesztelte a fogyasztók élményeit a számítógépes rendszerek esztétikájának és használhatóságának kapcsolatáról. Az eredmény mindent kizáróan bebizonyította, hogy kiemelten fontos az esztétikai szerepe az ember és a számítógép interakciójában, és mindig figyelembe kell venni a fogyasztók szükségleteinek kielégítésekor. 

Biztosan állíthatom, hogy az UX design piaci értéke annyira magas, hogy egy cég sem engedheti meg magának, hogy mellőzzön egy olyan jól képzett UX design csapat támogatását, akik létre tudják hozni azt az élményt, amelyet a fogyasztók a termék vagy szolgáltatás során megélnek.

Mivel a design a fogyasztó élményére összpontosít, a cég kénytelen a fogyasztó számára készíteni a terméket. Ezzel egy folyamatosan erősődő kapcsolat jön létre a vevő és a termék között. 

A legfontosabb UX és UI kifejezések

Mint minden szakma, az UX design is saját jellegzetes zsargonnal és rövidítésekkel rendelkezik. Íme a lista a 10 legfontosabb kifejezésről.

Fogyasztó-központú design: az a design folyamat, ahol a fő referencia pont a fogyasztó szükségletei (és nem pedig a programozó vagy az ügyfél szükségletei).

Fogyasztói szokások felmérése: Információszerzési technikák, melyek segítségével megértjük a fogyasztók viselkedését és igényeit. Ide tartozhatnak a fogyasztókkal készített interjúk, amelyek formális összejövetelek vagy kötetlen beszélgetések lehetnek egy személlyel vagy egy csoporttal. A  cél az, hogy segítsen az UX design tervezőnek megérteni a fogyasztók igényeit és a céljait.

Fogyasztói út: Azoknak a lépéseknek a leírása, amelyet a fogyasztó bejár, miközben kapcsolatba lép a termékkel és végül felhasználója lesz.

Használhatóság: Mennyire könnyű megtanulni a termék használatát.

Személyiség (persona): a fogyasztói csoport egy profilja, (pl: Péter a projektmenedzser, Anna a könyvelő, András a recepciós), amely meghatározza a karaktert és céljait a termék/szolgáltatás használat során.

Fogalomalkotási vázlatok: kicsi, rögtönzött tömör vázlatok a fogyasztói felületekről, mint például weboldalak, applikációk, csomagolás.

Drótváz: a weboldal vagy alkalmazás tervezésének durva vázlata. A wireframe célja az alaprajz és a vizuális hierarchia megtervezése figyelemelterelő képek, színek és tipográfia nélkül. 

Átadandó: az a termék, amit az ügyfélnek átadunk. Ez lehet köztes termék, mint például a drótváz vagy egy mintadarab, vagy lehet kész termék, például az elkészült végleges stílus ismertető vagy egy teljes szett alkalmazásokhoz készült képernyő design.

A leggyakoribb UX téveszmék 

Tervezd pontosan azt, amit a felhasználóid akarnak

A fogyasztói input az egyik legfontosabb dolog a UX design-ban. Ez az információ segít abban, hogy megértsük a fogyasztó felhasználói élményének pozitív és a negatív oldalát. Van azonban egy fontos dolog: amikor a fogyasztókat hallgatod, próbáld meg nem pontosan azt tervezni, amit akarnak. Inkább összpontosíts arra, hogy mik az igényeik. Hallgasd meg őket, végezz kutatásoket, kérdezz és gondolkodj előre. A jó tervező mindig mélyre ás és megpróbálja megérteni a kívánság mögött rejlő okokat. A fogyasztók valós szükségleteinek felismerése bizonyítottan a legjobb megoldás. 

Az UX és UI azonos

A két fogalom nem kevés átfedésben van egymással és lehetetlen az UX-el foglalkozni az UI-re figyelés nélkül. De nagyon fontos, hogy a design folyamat során megértsük a kettő közötti különbséget. Az UX az átfogó üzleti, társadalmi és technológia elemzések eredménye. Az UI viszont ebből az a vizuális rész, amely közvetlenül a fogyasztókkal kommunikál egy olyan egyedi formavilág segítségével, amely az egész UX-et jobbá teszi.  Az UX és az UI egyensúlya vezet a sima és zökkenőmentes fogyasztói élményhez.

A legjobb mindig az, ha követjük a trendeket

A legjobb megközelítés ilyenkor az, hogy megértjük miért is népszerű az adott trend és szabad-e erre az UX startégiánkat építeni. Például az egyedi design mindig jobb választás, mint a trendi sablonok használata. A sablon-alapú projektekkel ezen felül az a gond, hogy nagyon nehéz velük kitűnni a többi közül. Ennek ellenére a mi gyakorlatunkban is van arra eset, hogy idő, költség, hatékonyság szempontokat megvizsgálva egy sablon alapú megoldásból indulunk ki.

Az egyszerű minimalistát jelent

A mondás szerint a zsenialitás az egyszerűségben rejlik. Azonban az egyszerűség nem mindig jelent minimalistát. Az egyszerű design mögött gyakran nagyon komplex UX szerkezet rejlik. Sokkal fontosabb a designt világossá, érthetővé tenni és nem pedig az egyszerűséget megjelölni prioritásként.

A jó design jó UX-et is jelent

Sokan idézik ezt a tévhitet és magától értetődőnek is tekintik. Azt is hihetnénk, hogy igaz, de valójában nem mindig az. A jó design esztétikailag gyönyörű lehet, de nem mindig nyújt jó felhasználói élményt.

Tegyük fel, hogy könyv vásárlás céljából nézel meg egy weboldalt. Az oldal tele van hatalmas jó minőségű képekkel, lenyűgöző flash animációkkal, gyönyörű betűtípussal, … stb. De nem találod a keresőt, amivel a kívánt könyvet megtalálhatnád. Végre megvan a könyv, de nem találod, hol lehet kosárba dobni. Alighogy megvan a kosárba dobás, fizetni szeretnél, de az oldal nagyon lassan jön be és mikor nyomsz egy frissítést, elfelejti a kosár tartalmát, visszadob a nyitólapra, kezdheted az egészet elölről. Meg fogod venni ezt a könyvet? Szerintem nem. Pedig olyan szép oldal volt …
Ne feledd, a jó UX az élményre összpontosít – a funkcióra, a könnyű használatára és sok más elemre, ami hozzá tartozik. Nem csak a design a lényeg.

Az UX csak egy lépés a teljes projekt folyamatban

Vannak, akik azt gondolják, hogy az UX csak a felhasználói felületek tervezéséről szól. Valójában az UX a stratégiával és a kutatással kezdődik, amelyek később észrevétlenül beleolvadnak a projekt fejlesztésének folyamatába. Az UX olyan ismétlődő folyamat, amely magába foglalja a tesztelést, a fejlesztési támogatást és az utólagos javításokat és módosításokat is, amennyiben szükségesek.

Az UX-el kapcsolatos mítoszok eloszlatása sok esetben arról szól, hogy megpróbálunk átlépni rajtuk annak érdekében, hogy ne legyünk áldozatai az általuk felhúzott korlátoknak. Ezeket a gyakran elképzelt tévhiteket folyamatosan meg kell kérdőjeleznünk, csakis így nyílik lehetőségünk arra, hogy élenjáró fantasztikus termékeket tudjunk előállítani.

Az UX baromi drága

Egy másik gyakori tévhit az UX-ről az, hogy nagyon drága időben és pénzben is. Ennek oka rendszerint az a költség, amibe egy tapasztalt, tehetséges UX szakember alkalmazása kerül. Másrészt sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az UX folyamat végtelenül hosszúra nyúlhat és emiatt elszállhatnak a költségek. 

De ha egyfajta befektetésként gondolsz rá, ami hosszútávon fenntartható bevételt biztosít, akkor a korábban magasnak gondolt költségek egészen más megvilágításba kerülnek.

A weboldal kezdőoldala a legfontosabb

Az UX szakemberek régóta vitatják, hogy vajon a kezdőoldal-e a legfontosabb oldal a website-on. A logika az állítás mögött akkoriban érthető volt, amikor ezek a kijelentések hétköznapinak számítottak. Azonban a felmérések kimutatták, hogy a keresőmotorokkal fejlődésével ez a szabály már sok éve megváltozott. 

A Google algoritmusa a honlap összes oldalát indexeli, amelyekre így a felhasználók kereséseik során  rátalálhatnak. Ez azt jelenti, hogy a látogató az első benyomását lehet, hogy egy teljesen random oldalról szerzi a weboldaladon belül. Ez még inkább alátámasztja a jól megtervezett weboldal struktúrának és tartalmi hierarchiának a fontosságát. Másrészt megcáfolja azt az elvet, hogy a nyitólapnak kell jónak lennie, az aloldalakba elég kevesebb energiát fektetni.

A fogyasztóid olyanok, mint te magad

Egy weboldal megtervezésekor egyszerű azt feltételezni, hogy a látogatók pont úgy fogják értelmezni és úgy fognak navigálni, mint te magad. De a valóság az, hogy előre teljesen kiszámíthatatlan módon fognak viselkedni. Ezt a számítógépes ismeretek és a látogatók személyiségének különbsége okozza. Erre a tényre egyébként csak maguk az UX kutatások világítottak rá. Mikor leültettünk pár célszemélyt egy gép elé és megkértük, hogy nézzenek meg egy weboldalt, közben pedig rögzítettük hova néznek és milyen egérmozgást végeznek, csak akkor vált nyilvánvalóvá, hogy az esetek nagy részében elképzeléseinkkel ellentétes módon viselkednek. Nem abban sorrendben és sebességgel fogadták be az oldalon látható információkat és sokszor nem oda kattintottak, mint ami számunkra valószínűsíthető lett volna.

Ezért is fontos a lehető legegyszerűbbé tenni a felhasználói felületet és a böngészési élményt az oldaladon. Ezen felül ajánlott kutatásokat végezni és fókusz-csoportokat felállítani annak érdekében, hogy minél jobban megértsük a célközönségünket. 

Az emberek olvasnak a weben

Amikor a felhasználó belép a weboldaladra, átfut a tartalmon kulcsszavakat és címeket keresve. Hacsak nem érdekli nagyon a tartalom, nem fogja szóról szóra elolvasni a szöveget, csak a főcímeket és a kiemelt részeket. Ha az oldal nincs erre az úgy nevezett szkennelve olvasásra optimalizálva, a felhasználó nem fogja megtalálni azt amit keres, úgy fogja elhagyni az oldalt, hogy sosem tudja meg mit hagyott ki. 

Ennek tudatában nagyon fontos olyan weboldalt készíteni, amely kiszolgálja az ilyen gyors információ böngészési stílust. Ez az elv magába foglalja a nagyobb szövegrészek kisebb, emészthetőbb darabokra bontását, a nagy vastag betűs címek, listák és alcímek alkalmazását mindenhol, ahol ez lehetséges. 

A leggyakoribb UX hibák, amiket jobb elkerülni

Egy olyan világban, ahol a legjobb felhasználói élmény nyújtására összpontosítunk a magasabb számú eladások és növekvő feliratkozások érdekében, könnyen megfeledkezhetünk olyan apróbb részletekről, amelyek igazán kiemelkedővé teszik weboldalunkat. Mindegy, hogy weboldalt vagy mobil appot tervezel, itt találod azokat a leggyakoribb és legnagyobb UX hibák, amelyekkel nagyon el tudod rontani a dolgokat egy projektben. 

1. Nem fordítasz elég időt kutatásra 

Ez az egyik leggyakoribb hiba, amit amatőr tervezők elkövetnek. Amikor applikációt vagy weboldalt készítünk, kulcsfontosságú az alapos kutatómunka elvégzése. Alaposan ismerni kell a célközönséget, annak érdekében, hogy olyat alkossunk, amely megfelel az igényeiknek. Mivel a grafikai tervezés nem olcsó mulatság, ezért csak úgy szabad hozzálátni, ha már ismerjük a célközönség viselkedését és elvárásait.

2. A/B tesztelés hiánya

Ez a hiba nagyon gyakori, ráadásul a konverziókra is nagyon rossz hatással lehet. Egy projekt elindítása előtt többször is tesztelni kell ahhoz, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy amit alkottunk az eredményes lesz. Annak érdekében, hogy elhárítsunk minden hibát, végezzünk A/B teszteket többször is, amíg elégedettek nem leszünk az eredménnyel. A folyamat elég időigényes és teljes koncentrációt igényel, de a siker garantált.

3. Túl sok űrlap mezőt használsz

Egy űrlap megtervezésekor is a felhasználói elégedettségnek kell prioritásban lennie. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha elkerülöd a túlzott űrlap mező használatot. Ha egy felhasználó túl sok űrlap mezővel találkozik, akkor lehet, hogy elveszíti türelmét és kilép, még mielőtt felvenné veled a kapcsolatot vagy megrendelne egy terméket vagy szolgáltatást. Kérdezd meg magadtól, hányszor kellett már regisztrálnod weboldalakon úgy, hogy felesleges információkat kellett megadnod? Ne várd el látogatóidtól, hogy nálad türelmesebbek legyenekek. Távolítsd el azokat a mezőket az űrlapjaidból, amelyekre vonatkozó információkat később, a kapcsolatfelvétel után is könnyen begyűjthetsz.

4. A felhasználók bejelentkezésre kényszerítése

Össze sem tudom számolni, hogy hányszor próbáltam már valami egyszerű dolgot csinálni egy weboldalon úgy, hogy rá kellett jönnöm bejelentkezés nélkül nem megy. Maga a bejelentkezés valamivel egyszerűbbé vált a közösségi média belépés opciókkal, bár az a tény, hogy ki kell adnom a Facebook felhasználónevemet (és potenciális célpont leszek) elég idegesítő. Az UX szempontjából a bejelentkezés szükségességét ki kell iktatni vagy legalább is mellőzni kell, amíg csak lehetséges.

5. A mobilra optimalizálás hiánya

Ennek fontosságát nem tudom eléggé hangsúlyozni! Ha nem kezdtél még el a reszponzívitáson gondolkodni, akkor sajnos nagyon le vagy maradva. A mobilkészülékek hirtelen térnyerése és az asztali géphasználat visszaszorulása miatt szükséges a weboldaladat mobilbaráttá tenni. Ha a felhasználónak várnia kell, míg betölt az összes kép, vagy méreteznie a képernyőt, hogy el tudja olvasni a szöveget, akkor a design nagyon komolyan befolyásolni fogja a konvertálást. Az egyik legegyszerűbb módja a probléma elkerülésének a reszponzív design használata. Ezzel a technikával nem kell több weboldal változatot készítened ahhoz, hogy eszközfüggetlen legyen (és a Google is ezt a megoldást javasolja.)

6. Zavaros felhasználói felület

Minden fáradozásod kárba vész, ha a felhasználó nem tud az applikáción/weboldalon belül egyszerűen navigálni. A rossz és megtévesztő felület kevesebb letöltéshez, konverzióhoz, feliratkozáshoz vezet. Egy új látogató lehet, hogy letölti az applikációt elsőre, de miután meggtapasztalja, hogy milyen bonyolult a felületet használni, gondolkodás nélkül törölni fogja. Amikor a design minőségére koncentrálunk, figyeljünk arra, hogy egyszerű és felhasználó-barát legyen, hogy a látogató problémamentesen használni tudja.

7. Nem veszed figyelembe a felhasználók visszajelzéseit

Az UX egy nagy területe azzal foglalkozik, hogy az ideális felhasználó milyen módon tud visszajelzést küldeni weboldaladra vagy applikációdra. Nyilvánvalóan nagy hiba lenne nem beépíteni a felhasználói visszajelzéseket a design javításának folyamatába. Mi mint tervezők nehezen tudjuk imitálni ugyanazt az élményt, amit egy ember az első látogatásnál átél. Ezért is fontos inkább visszajelzést kérni, semmint magunk próbáljunk meg találgatni az oldal minőségére, működésére, funkcióira vonatkozóan. Fontos, hogy a visszajelzéseket a lehető leghamarabb megkapjuk, mert ha az utolsó pillanatra hagyjuk, akkor nagy valószínűséggel már nem fogunk tudni sokat javítani a design-on.

8. Nem figyelsz a tartalom minőségére

Mindegy, hogy mennyire megragadó egy weboldal design-ja, ha nem tudsz jelentéssel bíró és érdekes tartalmat írni hozzá, akkor nehéz lesz a felhasználókat rávenni az oldal látogatására. Attól függetlenül, hogy weboldalról, blogról vagy egy applikációról van szó, a tartalom mindig nagyon sokat számít. A releváns és hasznos információkkal ellátott oldal nem csak új felhasználókat vonz, de a meglévőket is további böngészére sarkallja. Ez a további böngészés növeli az oldalon eltöltött időt, amelyet a Google pozitívan értékel, javítja az oldal helyezéseit, amelynek eredményeképpen a keresőkből jövő új látogatók száma is növekedni fog.

9. A történetmesélés hiánya

A tervező számára kulcsfontosságú, hogy a látogató útvonalán minden egyes lépést történetmeséléssel színezzen. Az embereknek gyakran túl időt vesz igénybe az egyes dolgok mögött rejlő üzenet megragadása. Ahhoz, hogy könnyen értelmezhetővé á és emlékezetessé tegyük a felhasználó útját, egy kis történetmeséléssel dobjuk fel az oldalt.

10. Azt hiszed, hogy a konkurencia nem foglalkozik UX-el

Ne gondold, hogy csak neked jut eszedbe a UX-el foglalkozni. Tudván azt, hogy a weboldal és app design területe tele van tehetséges újoncokkal, butaság lenne azt feltételezni, hogy a konkurencia nem foglalkozik a UX-al. Sajnos túl sok kezdő designer nincs tisztában az UX alapjaival, és aki igen, azokat sokszor egyszerűen nem érdekli. Éppen ezért érdemes pár UX-el kapcsolatos dologra rákérdezni a designer-nél és ha úgy látod, hogy nincsenek ismeretei vagy nem foglalkozik vele, akkor jobban teszed, ha keresel egy másik csapatot, mert a konkurenseid is hasonlóképpen tennének.

11. Túlbonyolítod a dolgokat

Minél egyszerűbb a design, annál könnyebb megérteni, használni, navigálni és minden mást, ami az UX-hoz tartozik. A komplikált design elkészítése nemcsak nehézkes, de a felhasználóknak is idegesítő használni, főleg mobilon. A komplikált design kis érintőfelülethez, pici linkekhez, olvashatósági és sok más egyéb problémához vezethet.

12. Nem teszed boldoggá a látogatókat

Minden weboldal tulajdonos fő célja az értékesítések maximalizálása. Létezik erre egy rövid és nagyon hatásos megoldás: a módszer úgy működik, hogy boldoggá teszed a felhasználókat. A projektet elindítása után törekedj a felhasználók elégedettségének növelésére és meglátod rövid időn belül nagyon jó eredményeket fogsz elérni. Ez az egyik legjobb módja annak, hogy az egyszerű felhasználót potenciális vevővé változtasd. 

UX auditra van szükségem

Weboldalam nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

UX auditot kérek!

Mit csinál az UX designer?

Drótvázak

A drótváz (wireframe) - ami tulajdonképpen egy vázlatos terv a weboldal vagy applikáció layout-hoz - elkészítése a UX designer feladatai közé tartozik.

A tervezők által korábban készített képek helyett manapság olyan eszközökkel dolgozunk, mint például a Balsamiq Mockups és Axure RP, amelyek kódolás nélkül teszik lehetővé a drótváz átalakítását interaktív prototípussá.

Bár sok UX designer kihangsúlyozza, hogy ők nem csak drótváz készítéssel foglalkoznak, tény, hogy sokan közülük drótváz készítéssel kezdi: egy alap weboldal wireframe-jét mindegyikük meg tudja csinálni és az ehhez szükséges szoftverek elsajátítása sem bonyolult dolog.

Felhasználói tesztelés (user testing)

Az egyik alapvető formája a felhasználói tesztelésnek az, hogy leültetjük a felhasználókat a weboldal vagy applikáció elé és előre megtervezett feladatokat adunk nekik miközben megkérjük őket, hogy hangosan gondolkodjanak a megoldáson.

Az, hogy hány tesztalanyt vonunk be, mennyire hasonlítanak a célközönséghez és hogy hányszor futtatjuk le a tesztet olyan döntések, amit a rendelkezésre álló idő és pénzügyi keret határoz meg. 

A felhasználói tesztelés olyan egyszerű, hogy bárki kipróbálhatja az alkalmazását. Egy szobában lenni egy olyan személlyel, aki éppen birkózik a termékünk használatával nagy hatással van a tervezőkre, fejlesztőkre és egy olyan empatikus folyamatot indít be, amely minden projektben résztvevőre pozitív hatással lesz.

Személyiségek (personas)

A persona kitalált identitást takar, ami azt a felhasználói csoportot tükrözi, akik számára a terméket tervezzük. 

A persona-kat kutatások segítségével kell tájékoztatni annak érdekében, hogy a felhasználói tesztelés hasznos legyen. Sokat segít, ha minél hihetőbbé és érdekesebbé tesszük számukra azt a felmérést, amiben részt vesznek. A cél az, hogy ezek a személyiségek tükrözzék a célközönség szokásait, viselkedését, hozzállását a termékhez.

Helyzetek és forgatókönyv (scenario and storyboard)

A scenario egy olyan elbeszélő leírás, amelyben elmondod egy persona átlagos napját beleértve, hogy hogyan épül bele az életébe a weboldal vagy applikáció használata.  Ha jártas vagy a felhasználói történetek írásában, akkor képes leszel scenario-k írására is, ugynanakkor a fókusz itt az általános használaton van és nem pedig az egyedi eseteken.  

Közönségtől függően a forgatókönyv lehet a legalkalmasabb eszköz ahhoz, hogy megragadja, hogy mikor, hol és miért használná valaki a terméket. A filmiparból kölcsönvett forgatókönyv tulajdonképpen egy eseményeket megjelenítő vizuális képsor, ami bemutatja a felhasználó kapcsolatát a termékkel. A forgatókönyv lehet egy nagyon durva vázlat – főleg az ötletek tisztázására - vagy akár egy jól kidolgozott képregény is a döntéshozók bevonására.

UX design trendek 2017-ben

1. Időkímélő design

A jó UX intuitív és időt spórol a felhasználók számára – különösen a lineáris design esetén, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy egyszerre csak egy témára koncentráljanak. Például az Über egyszerű és jól átláható lépések sorozatán visz keresztül a foglalási rendszerében.

A chatbotok és mesterséges intelligenciák fejlődésével manapság egyre több érdekes időspóroló megoldással találkozunk. Az olyan dolgok, mint például a mesterséges intelligenciával támogatott chatbotok ügyfélszolgálati feladatok kezelésére nem csak a felhasználóknak lesz időkímélő, hanem a cégek alkalmazottainak is és az így megspórolt időt további innovációkra lehet fordítani.

2. Okosabb perszonalizáció

A cégek és felhasználók egyaránt szeretik a perszonalizációt. 2017-ban az információ személyreszabása azonban kellemetlen meglepetésekkel szolgált. Sokan megdöbbentek a Brexit és az USA választásainak eredményein, mivel a közösségi médiában mindenhol azt látták, hogy az egész világ velük azonos állásponton van.

„A személyre szabott élmény következő generációjának változnia kell.”

A Facebook-nak és a többi közösségi oldalnak is változtatnia kell algoritmusán annak érdekében, hogy ne zárja a felhasználóikat saját véleményük csapdájába. Ezek lehetnek olyan megoldások például, amely szándékosan jelenít meg eltérő véleményeket a hírfolyamban, ezzel elkerülve a túlzott perszonalizáció csapdáját.

3. Mérések a felhasználói felületen túl

A UX mérésének hagyományos módszerei közé tartozik, hogy a felhasználó mennyi időt tölt a site-on, hogyan navigál az oldalak között vagy azt, hogy hol lép ki mielőtt vásárolna. Mivel egyre több élmény mutat túl a digitális jellegen, – maga az élmény lesz a termék  - ezért a cégek több élmény-központú mérést végeznek annak érdekében, hogy a használati szokásainkat felmérjék. 

A Snapchat Spectales szemüvegeket gyártó cég tökéletes példája annak, hogy hogyan lehet egy digitális terméket észrevétlenül beépíteni a felhasználó életébe. Egy olyan divatos kiegészítőt gyárt, ami korszerűsíti a felhasználók közti interakciót a Spanchat segítségével és mindezt telefonos használata nélkül. Pozitív hatást érnek el a felhasználóknál ezzel a multifunkcionális termékkel, ami az élmények megosztásának egy egyszerű és könnyű módja. Ezen a téren érdekes tapasztalok várhatók.

4. Bővülő UX területek és specializálódás

Az UX mindig is egy széles sávban mozgó terület volt, de 2017-ben a specializálódás az olyan új technológiák és iparágak felé irányul majd, mint például a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia és az olyan iparágak felé, mint az egészség és a fitnesz.

„Mindenki, aki részt vesz a felhasználóhoz kapcsolódó elemek fejlesztésében, az UX csapat részévé válik.”

Ahogyan maga a termék élménnyé válik, a cégeknek meg kell tanulniuk, hogy az UX nem csak az UX designerhez tartozik, mindenkinek részt kell vennie a felhasználói élményt érintő feladatok elvégzésében.

5. Az UX mint menedzsment gyakorlat

Az előre gondolkodó cégek már látják az UX design hasznát és fontosságát termékeik és szolgáltatásaik fejlesztése során. De ami a jövőben még gyakoribb lesz - sőt, akár hétköznapi is lehet - az az UX design az alkalmazottak számára.

A jövőben a vezetők az alkalmazottak helyébe képzelik magukat és bejárják az ő felhasználói útvonalukat: megvizsgálják az élményeiket a mindennapi munkájuk során. Megvizsgálják hogyan élik meg az ötletelést, a sikert vagy éppen a kudarcot a cégen belül. Ez a tapasztalat nagy hatással lesz az alkalmazottak motiválására és az üzleti folyamatok minden részén egy sor innovációval jár majd.

A legfontosabb UX design trendek 2018-ban

1.Hangalapú keresés és vezérlés

2017 áttörést hozott a hangalapú, pontosabban a hanggal irányított eszközök életében. Számtalan vállalat (Google, Amazon, Apple) kínál ilyen eszközöket, és napjainkban csak az Egyesült Államokban több mint 30 millió háztartás rendelkezik ilyen eszközökkel. Vagyis már hajlandóak megvásárolni az emberek, de a mindennapi életbe még nem épült be annyira, mint előzetesen számítottak rá.

Az előbbi számokból jól látszik, hogy 2018-ban már prioritásként kell tekinteni a hangalapú rendszerek használatára. Egyre inkább meg fog szűnni a felhasználók és az eszközeik közötti fizikai érintkezés. Ez hatalmas kihívás és egyben lehetőség is az UX designerek részére az innovációra és a kísérletezésre, mivel még nincsenek szabványként elterjedt eszközök és szoftverek.

2. A virtuális valóság elérhetővé válik a nagy tömegek számára

A virtuális valóság egyre inkább az életünk részévé válik. A szórakoztatóipar kezdve a kiskereskedelemen át egészen az orvoslás területéig számtalan területen hasznosítható a technológia. A virtuális valóság már nem egy tudományos-fantasztikus film részlete, hanem a mindennapok része.

Ezzel együtt óriási felelőssége van az UX designereknek abban, hogy elérhetővé váljon a technológiája a széles tömegek számára is. Könnyen kezelhető és elérhető felhasználói élményt kell létrehozniuk, hogy a legtöbb felhasználó elfogadja, pontosabban befogadja ezeket a tartalmakat.

3. A felhasználói élmény tervezés (UX Design) eléri a tárgyalótermeket 

Minden jel arra mutat, hogy a UX designerek végre megkapják azt az elismerést amit megérdemelnek. Egyre több vállalatvezető ismeri fel, hogy a felhasználói élmény tervezésnek mekkora jelentősége van egy szolgáltatás vagy termék megtervezésénél vagy akár piaci bevezetésénél.

Óriásit változott a hozzáállás az elmúlt években, már nem csak grafikusok és webtervezők játékszerének tekintik a UX designt, hanem előrelépett az egyik legfontosabb folyamattá a tervezés során!

4. Eszközök mindenkinek

Mivel a UX egyre inkább csapatmunkává válik, 2018-ban a vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a hatékony munkafolyamatok megalkotásalesz. A projektmenedzsment eszközök és a belső kommunikációs platformok még nagyobb szerepet fognak játszani ebben az évben. Hasonlóképpen számíthatunk arra is, hogy nagyobb figyelmet fordítunk az együttműködő, felhőalapú eszközökre.

A tervezők és a fejlesztők közötti szorosabb együttműködés új generációs eszközöket is igényel. Egyre több olyan program fog megjelenni a piacon, amelyek nem csak a tervezők vagy a fejlesztők számára lettek létrehozva, hanem a munkafolyamatok hatékony összehangolására.

A legfontosabb UX és UI eszközök

Egy jegyzettömb sokat segíthet abban, hogy ötleteket, rögtönzött vázlatokat vessünk papírra vagy éppen perszonákat találjunk ki. Nem kell mindig valamilyen elektronikus kütyü ahhoz, hogy igazán jó ötleteket gyártsunk.

Drótváz készítő eszközök: nagyon sok szoftver érhető el manapság. Az javaslom, hogy olyan olcsóbb csomagokon kezdj el tanulni, mint a Balsamic Mockups, Framebox vagy a Sketch. Ha már igazán belejöttél, akkor lehet a professzionálisabb, komplexebb eszközök felé elmozdulni.

Grafikai tervező eszközök: ismerkedj meg a Photoshoppal és az Illustratorral – ingyen is kipróbálhatod őket az Adobe Creative Cloudon keresztül. A Sketch tökéletes mockup-ok összerakására és felhasználói felület részeknek - ikonoknak és illusztrációknak az elkészítésére. Kísérletezhetsz akár a Figma-val is, ami egy kicsit olyan, mint a Sketch-nek egy böngészőn belüli verziója. 

Csoportmunka és prototípus eszközök: próbáld ki ezeket: Origami Engine, Framer JS, Invision és Marvel.

Az UX blogok és hírlevelek a fő eszközei annak, hogy tartsd a lépést a UX Design világ fejleményeivel, újdonságaival, híreiel. Először ezeket nézd meg: Invision Blog, Marvel Blog, The UX Notebook, UX Mastery, UX Design Weekly. 

10 gyors tipp a felhasználói élmény javításához

Bár mindannyian tudjuk, hogy a felhasználói élmény fontos, mégis figyelmen kívül hagyjuk a weboldal más szempontjai miatt. Sok esetben a grafikára, a megjelenésre helyezzük a hangsúlyt, mivel ez adja a cég arculatát, de sokan elfelejtik, hogy ez a két dolog összekapcsolódik. Nehéz olyan sikeres weboldalt alkotni, amelynek kiemelkedő a vizuális designja, de hiányzik belőle a jó felhasználói élmény, és ez fordítva is igaz.

A felhasználói élmény azért fontos, mert az egész weboldalra egységesen összpontosít. Még ha a megjelenés is van prioritásban az oldalt elérhetősége, sebessége, könnyű navigációja, a márka arculat megtartása, a közösségi médiával történő integrálása és a jó felhasználói élmény létfontosságú a siker szempontjából.

Ennyi dologra nagyon nehéz egyszerre figyelni, ezért könnyen bele eshetünk abba a hibába, hogy a felhasználói élmény egy részét tökéletesítjük, míg a többi szempontot elhanyagoljuk a fejlesztés során. Gyakran hasznosabb sok apró javítást, fejlesztést elvégezni, mint egy nagy problémával megküzdeni.

Listámban összeszedtem 10 olyan kisebb fejlesztést, amelyekkel sokat javíthatsz a felhasználói élményen.

1. A felhasználók felmérése

Az első pont a tizes listánkon a felhasználók megismerése. Honnan tudod, hogy a felhasználóid mit akarnak a weboldaladtól, ha nem kérdezed meg őket? Egy kis felmérés sokat segít abban, hogy megértsd mit akarnak és milyen igényeik vannak azoknak az embereknek, akik meglátogatják a weboldaladat.

A vendégek felmérésére gyakori megoldás lehet egy kérdőív megjelenítése a böngészés ideje alatt vagy a vásárlás után, esetleg kiküldheted a felmérést e-mailben a feliratkozóknak. Ösztönzésként  akár valami apróságot is ajándékozhatsz az embereknek, amiért részt vesznek a felmérésben. 

Míg a vendégek megkérdezése önmagában nem fogja a felhasználói élményt javítani, mégis érdemes időt szánni rá. A felmérés eredménye egy tennivaló listát fog alkotni, amely rövidebb-hosszabb távon irányt mutat az oldal fejlesztéseire vonatkozóan. 

A System Usability Scale egy olyan felmérés típus, amely kifejezetten azzal a céllal készült, hogy rámutasson arra a látogatók milyen véleménnyel vannak a webodalról. Ráadásul hihetetlenül könnyen kivitelezhető.

2. A cél

A jó felhasználói élmény egyik kulcsa a kutatás. Lehet, hogy már megállapítottad mit akarnak a felhasználók az oldaltól, de vajon te tudod már, hogy mit akarsz tőlük?

Egy honlap világos cél nélkül nem vezet jó felhasználói élményhez. Ha a látogatók homályban maradnak a weboldal céljaival kapcsolatban, akkor hogyan tudnád az élményüket optimalizálni?

Mielőtt a weboldal bármely más részén elkezdesz dolgozni, el kell döntened, hogy mi lesz a site fő célja. Sokfajta célt lehet elképzelni, a termék értékesítésről a tájékoztatáson át a szakértői szerep kiépítéséig vagy a brand ismertségének növeléséig. Készíts a célokról egy pontos leírást és soha ne téveszd szem elől.

3. Oldal sebesség

Annak ellenére, hogy a reszponzívitás kialakítása nincs rajta ezen a tizes listán, az oldal sebesség egy olyan szempont, ami abszolút nélkülözhetetlen. Ha a weboldaladnak egy pár másodpercnél több kell a betöltődéshez akár számítógépen akár mobilon, akkor látogatókat fogsz veszíteni, sajnos nem is keveset.

A Google 2016. szeptemberi jelentése alapján a mobilfelhasználók 53%-a elhagyja azt a weboldalt, amelynek több mint 3 másodpercre van szüksége a betöltéshez, ezzel is bizonyítva a gyors betöltés fontosságát.

Van egy fajta elvárás az oldalak gyorsaságával és betöltési idejével szemben. Minél lassabb az oldal, annál frusztráltabbak lesznek a felhasználók. Ez a frusztráció növekvő oldal elhagyásokhoz és alacsonyabb konverziókhoz fog vezetni, amely idővel negatív hatással lesz az üzletre.

4. Design és elrendezés

A web design nagyon komplex és szubjektív terület, de egy jó design és layout csodákat tud művelni. Vannak bizonyos szempontjai a web designnak, melyek közvetlen kapcsolatban vannak a felhasználói élménnyel. Az egyik ilyen szempont a szöveg-kép arány. Ez minden weboldal esetében egyéni érték. Folyamatos tesztelés lehet a legjobb módja anna, hogy meghatározzuk, mi működik a legjobban a mi esetünkben.

Egy másik tényező, amit fontos észben tartani a white space használata az oldalon. A white space (nem is nagyon van rá magyar megfelelő) alapvetően az a hely, ami az elemek között van egy oldalon. Ha helyesen használod, olyan elrendezést kapsz, ami esztétikus és kiegyensúlyozott látványt nyújt. A white space javítja az olvashatóságot, az interakciót és még a navigációban is segít a látogatónak. 

5. Olvashatóság

Az előbb említett ponthoz hasonlóan, az olvashatóságot is nagyon fontos szem előtt tartani. Ha a tervezés során az oldalankénti tartalom felosztásán dolgozunk, az olvashatóság javítása a jobb felhasználói élmény fejlesztésének hihetetlenül könnyű módja lehet. 

Az olvashatóság fejlesztéséhez tartozik a felsorolások és címsorok alkalmazása, amellyel a nagyobb szövegeket kisebb, könnyebben befogadható részekre tudod bontani. 

Az előbbi pontban már említettem a white-space-t. A white space nem csak a grafikában elterjedt kifejezés, használhatod arra is, hogy nagy mennyiségű szöveget feltördelj kisebb bekezdésekre, blokkokra. Ez a kis trükk javítja az olvashatóságot és a szöveget könnyebben szkennelhetővé teszi.

Még egy rész ami az olvashatósághoz tartozik, az pedig a betűméret, sorhossz és a betűköz. Ezekre szintén fontos megfelelő figyelmet fordítani. Az oldal elhagyások egyik vezető oka az, hogy a látogató nem tudja elolvasni a túl kis méretű betűvel formázott szövegeket az oldalon.

6. Cselekvésre történő ösztönzés (Call-to-Action, CTA)

A Call to Action egy bizonyos cselekvésre buzdítja a felhasználót általában egy nyomógomb, ikon vagy link formájában. A CTA-k hihetetlenül fontos elemei a termékeket, szolgáltatások reklámozó weboldalaknak. Ha azonban túlzásba viszed a CTA-k használatát, akkor az túlságosan értékesítés orientált vagy spammelő jelleget kölcsönözhet az oldalnak, amelyet javasolt elkerülni, mert elveszítheted a felhasználók bizalmát. 

Ehelyett kevesebb, de jól elhelyezett és figyelmesen átgondolt CTA-val valószínűleg sokkal jobb hatást érsz el. Egy oldalon belül javasolt kerülni a többfajta CTA használatát, mert rontja a konverziót.  Összpontosíts a fő célra (vásárlás, megrendelés, kapcsolatfelvétel, feliratkozás, … stb.) és kerüld az ütközéseket. Az oldal designja, struktúrája, szerkezete támogassa a CTA-kat és finoman terelje a felhasználót az általunk elérni kívánt cél felé (lásd még: konverziós útvonal).

7. Képek

A képek a web designer legjobb barátai, feltéve ha helyesen használja őket. A probléma elsősorban azzal van, ha túl sok vagy éppen ellenkezőleg, túl kevés képet használunk. Már csak azért is, mert manapság a fogyasztók a weboldalakat a képek alapján ítélik meg.

A rossz minőségű vagy sablonos stock fotókat figyelmen kívül hagyják a látogatók. A weboldalon megjelenő képek a látogatók szemében a hitelességet és megbízhatóságot közvetítik. Éppen ezért a tippem a képekkel kapcsolatban: használj saját fotókat még akkor is, ha azok gyengébb minőségűek, kevésbé jól beállítottak, mint a stock fotók. Sok nagyvállalat szándékosan rontja el a saját fotóik minőségét annak érdekében, hogy ne tévesszék össze a stock fotókkal és így építenek hitelességet. Mivel elsősorban a képek felelősek a lassú oldal betöltődésért, ezért fontos méretben és tömörítésben is optimalizálni őket.

8. Grafika

Nem összetévesztendő a képekkel, a grafika egy másik kulcsfontosságú eleme a felhasználói élménynek. A logók, ikonok, bannerek és még számtalan más grafika az egyik legjobb eszköz a repertoárban, ha a weboldal személyreszabásáról van szó. 

A jó minőségű grafikában ott rejlik a lehetőség, hogy a weboldalt nézettségét fellendítse. Sokoldalúak és egyszerűen újratervezhetők, így a márka közösségi oldalain, reklámjaiban is felhasználhatók.
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az összes grafika ugyanazt a design témát (arculat, szín, formavilág … stb.) kövesse annak érdekében, hogy a márka identitását, image-ét teljes körűen betartsuk.

9. Közösségi média integráció

A weboldal és a cég közösségi oldalainak integrálása jó lehetőség arra, hogy a website-ra felkerülő tartalmakat megosszuk a social media csatornákon is, ezzel lényegesen nagyobb számú embert tudjunk elérni. Ezen felül a potenciális ügyfelek márkáddal való megismertesének egyik legjobb platformja a közösségi média. A weboldaladon pedig úgy tudod a felhasználói élményt növelni, ha lehetőséget adsz a látogatónak arra, hogy a számára fontos közösségi média oldalakon meg tudja osztani cikkeidet.

10. Következetesség

Végezetül, de legkevésbé sem utolsónak jöjjön a következetesség. Tulajdonképpen a következetesség a felhasználói élmény feljesztésének egyik legfontosabb része. Az elsőbb felsorolt 9 pont konzisztes betartása általános elégedettséget fog kiváltani a látogatóidból, amely egyenes út weboldalad népszerűségének növekedéséhez.

A következetesség betartásának egyik módja a stílus útmutatók (style guide-ok) használata. A style guide-ok pontosan leírják az oldalon használt színeket, betűtípusokat, formákat, grafikai elemeket, de még a szövegezésre, fogalmazásra is kitérnek. Bármelyik részét is fejleszted a weboldaladnak, fontos a style guide-ban lefektetett szabályok pontos betartása, mert ezzel tudod az egész site konzisztens kialakítását megtartani.

Weboldal UX audit

A User Experience Audit (UX felülvizsgálat) egy olyan módszertan, amely rávilág a digitális termékek UX szempontból problematikus pontjaira. A pénzügyi auditokhoz hasonlóan a UX audit empírikus módszertanokat alkalmaz a pillanatnyi állapot elemzésére és javaslatokat tesz a fejlesztési lehetőségekre szigorúan a felhasználók igényeit szem előtt tartva. Ezen felül az UX audit segít a site konverziójának növelésében azzal, hogy javaslatokat ad a felhasználói élmény növelésére illetve azon belül a konverziós problémák javítására.

UX auditra van szükségem

Weboldalam nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

UX auditot kérek!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom