Menü

Webshop UX audit a magasabb konverzióért és a több bevételért

2019. március. 03. | 827 |

Az UX audit egy diagnosztikai eljárás, amely a weboldalak és webshopok megjelenésének és működésének hibáit segít felderíteni ezzel biztosítva a magasabb konverzió elérését.

Ha egy olyan webshopod van, amelynek kifejlesztésébe és népszerűsítésébe sok pénzt öltél, akkor nagy valószínűséggel naponta sok látogatód is van. De ha azt érzed, hogy ezekből a látogatókból nagyon kevesen lesznek vásárlók, akkor elképzelhető, hogy a webshop megjelenésében és működésében olyan kisebb-nagyobb hibák vannak, amelyek lerontják a konverziót. Általában ez az a pont, ahol egy webshpo ux auditra van szükséged.

Mi az a webshop UX audit?

Az UX audit egy olyan diagnosztikai eljárás, amely rámutat a weboldalak és webshopok olyan problémás részeire, amelyek lerontják a felhasználói élményt. A rossz felhasználói élmény csalódott, bosszús látogatókat eredményez, akik általában elhagyják az oldalt és pénzüket valahol máshol költik el.

A UX audit során a szakemberek olyan eljárásokat alkalmaznak, amelyek segítenek feltárni a problémákat. Az audit végén egy akciótervet kapsz, amely megmondja, hogy hol, milyen jellegű módosításokra van szükség az oldalon ahhoz, hogy jobban teljesítsen.

Nehezen olvasható szöveget találtunk a webshop UX audit során

A nehezen olvasható szöveg a képen csökkenti a konverziót

Az UX audit előnyei

A UX audit a felhasználó szemszögéből vizsgálja meg a webshopot és feltárja azokat a rizikó faktorokat, amelyek a látogatóknak problémát, kényelmetlenséget okozhat.

Azok a cégek, akik a UX-be fektetnek, alacsonyabb konverziós költségeket érnek el, hiszen ugyanannyi látogatóból több vásárlójuk lesz és magasabb ügyfél elégedettséget érnek el. A Forrester Research tanulmánya szerint minden UX-be fektetett 1.000 Ft, 100.000 Ft bevételt termel.

Kinek van szüksége webshop UX auditra és mikor?

Ideális esetben egy UX designer (csapat) végigkíséri a webshop tervezésének folyamatát, amely garancia arra, hogy a piacra lépő site ne tartalmazzon felhasználói élmény szempontjából kritikus részeket.

Tapasztalataink alapján azonban még nem jellemző, hogy UX szakemberek lennének ott a webshopok fejlesztésénél, ezért az UX auditra általában akkor van szükség, mikor már üzemel egy ideje a site, a vezetés érzi, hogy problémák vannak vele, nem úgy teljesít, ahogy elvárnák, de pontosan nem tudni mi okozza a gondokat. Ilyenkor jól jön egy külsős auditor, aki általában független szemmel képes felmérni a helyzetet, felderíteni a hiányosságokat és javaslatokat adni a kijavításukra.

UX auditra ezen felül még az alábbi esetekben van szükség:

  • webshop tulajdonosoknak és üzemeltetőknek, akik UX szempontból szeretnék felmérni és a konkurensekkel összehasonlítani oldaluk teljesítményét
  • azoknak, akik egy webshop redesign során UX szempontból ellenőrizni szeretnék a grafikai terveket, még mielőtt a programozásra kerül sor, így idő- és költség-takarékosan lehet az esetlegesen felmerülő problémákat javítani
  • olyan webshopoknak, akik független szemmel szeretnék oldaluk UX teljesítményét auditálni annak érdekében, hogy biztosak legyenek benne, hogy a fejlesztések jó irányba haladnak

Webshop UX auditra van szükségem

Webshopom nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Webshop UX audit árajánlatot kérek!

Milyen területeket vizsgálunk az UX audit során?

1. Nyitólap és kategória oldalak navigációja: a nyitólap, a főmenü, a lenyíló menük, termék kategória oldalak, egyedi aloldalak design-jának, navigációjának és felhasználói élményének vizsgálata. A termék kategorizálás logikája. A fejléc és a lábléc megjelenése. 

2. Bizalomépítő elemek: a bizalom kiépítésére és az elköteleződés növelésére szolgáló elemek megléte és design-ja.

3. A kereső működése: az oldalon található kereső működésének tesztelése. Milyen jellegű információkra lehet keresni, hogyan működik a kereső, milyen automatikus kiegészítéssel rendelkezik, hogyan néznek ki a találati listák.

4. A termékek listázása, a szűrési és sorbarendezési lehetőségek: a termék listázás design-ja, logikája, a különböző layout-ok minősége, a szűrési és sorbarendezési lehetőségek valamint a lapozás működése, a thumbnail képek megjelenítése, az összehasonlítási lehetőségek működése.

5. A termék oldalak: az egy terméket megjelenítő oldalak design-ja és felhasználói élménye. A képek és termék információk megjelenítése, termék variánsok kezelése, a kosárba dobás lehetősége, a kapcsolódó termékek megjelenítése. Felhasználói értékelések megjelenítése.

6. A fizetési folyamat: hogyan működik, milyen lépésekből áll a fizetési folyamat. Adatok megadása, javítása, törlése, hibaüzenetek, űrlap mezők megjelenése és működése. A szállítási és fizetési lehetőségek kezelése.

7. Mobil működés: az oldal design-ja és felhasználói élménye mobilon. A mobil menü. Navigálhatóság, a desktop funkciók mobil leképezései, a termék listázás, egy termék oldal, a kereső, a kosár és vásárlás folyamatának működése.

Az audit jelöli a probémás részeket a webshopban

A négy egyforma nyomógomb eltereli a figyelmet, elbizonytalanítja a látogatót, hogy milyen irányba kellene tovább lépnie.

Fontos kérdések, amelyeket fel kell tenni a webshop UX audit során

  1. Vannak cél nélküli design elemek a webshopban?
  2. A legfontosabb tartalmak az oldal tetején vagy ahhoz közel vannak?
  3. A cselekvésre történő felhívások (Call To Action-ök) kiemelkednek a környezetükből és jól érhetőek?
  4. A termék és kategória képek jó minőségűek, egységesek?
  5. Egyedi termék és kategória leírással rendelkezik a webshop vagy csak átmásolták a gyártó oldaláról?
  6. A fizetési és szállítási információk valamint a garancia jól látható helyen van feltüntetve?
  7. A kereső jól látható helyen van és jól működik?
  8. Elegendő mennyiségű és minőségű bizalomépítő elem van elhelyezve a webshopban,
  9. A checkout folyamat jól áttekinthető, a lépések meg vannak jelölve?
  10. Az oldal gyorsan töltődik be? Nincsenek betöltődést gátló elemek?

A webshop audit hibás működést tár fel és jelöl

Az hiányos tartalom elbizonytalanítja a látogatót azt illetően, hogy hibás működés miatt vagy szándékosan hiányzik a kosárba dobás gomb.

Mire van szükség a webshop UX audit elvégzéséhez?

A legegyszerűbb esetben a webshop elérhetőségére vagyis domain nevére van szükségünk, hogy meg tudjuk nézni egy böngészőben. Komplexebb átvilágítás során ezen felül szükségünk van …

  • a közvetlen konkurensek elérhetőségére
  • a Google Analytics hozzáférésre
  • a Google Search Console hozzáférésre

Ha nincsenek még telepítve ezek az eszközök, akkor nem gond, tudunk benne segíteni.

Mi az UX audit végeredménye?

A webshop UX audit végeredménye egy legalább 15 oldalból álló PDF riport, amely egyesével leírja az összes talált problémát, hiányosságot, képernyőképpel jelöli a helyét a webshopban, majd pedig javaslatokat tesz azok javítására és bemutat 1-2 esettanulmányt is, ami rávilágít arra, hogy a konkurensek hogyan oldották meg az adott helyzetet.

Hibás registrációs folyamat jelölése UX audit során

Az új vásárló regisztráció oldalon tévesen vannak feltüntetve a lépések, ami összezavarja a látogatót és emiatt elállhat a regisztrációtól.

Mennyi idő alatt készül el az UX audit és mennyibe kerül?

Két webshop UX audit csomagunk van:

  • Gyors audit: végigmegy a cikkben felsorolt 7 területen és feltárja az ott tapasztalt problémákat egy részletes riportban. Az elkészítés határideje 3-5 nap.
  • Kiterjesztett audit: a gyors auditon felül Google Analytics és Google Search Console és hőtérképes elemzést is tartalmaz. Az elkészítés határideje 2-3 hét.

Webshop UX auditra van szükségem

Webshopom nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Webshop UX audit árajánlatot kérek!