Menü

Konverzió – legfontosabb tudnivalók egy cikkben

2019. április 15. | 473 |

A konverziós arány kifejezéssel már mindenki találkozott, azonban a valós jelentésével és jelentőségével már sokan nincsenek tisztában. Az átkattintási aránytól (CTR%) vagy a kattintásonkénti (CPC) költségtől eltérően a konverziós arányból kiderül, hogy a felhasználók milyen aránya végzi el a számunkra értékes műveletet. Emiatt általánosságban kijelenthető, hogy minél magasabb a konverziós ráta, annál hatékonyabb a marketingünk és maga a honlapunk.

Cikkünkben bemutatjuk, hogy mi is pontosan a konverziós arány, és ami még ennél is fontosabb: hogyan tudod növelni!

Mi az a konverziós arány?

A legegyszerűbben megfogalmazva: a konverziós arány a felhasználók azon százaléka, akik a weblapodon konverziót hajtanak végre, magyarán az általad előre meghatározott célt végrehajtják. A konverzió a weboldal céljától függően, szinte bármi lehet. Következzen néhány a leggygakoribb konverziós eseményekből:

  • Vásárlás
  • Űrlap küldése (például kapcsolatfelvételi űrlap elküldése)
  • A vállalkozás hívása
  • Az online csevegés használata
  • Feliratkozás előfizetésre (fizetett vagy ingyenes például: hírlevél)
  • Regisztrálás a webhelyen
  • Tölts le valamit (szoftver, eBook, mobilalkalmazás, stb.)
  • A szolgáltatás frissítése

Ezeken kívül még számtalan konverziós esemény létezik, ezért alapvetően minden konverzió egy mérhető intézkedés, ami a weboldal tulajdonosa számára értékkel bír.

Hogyan számolom ki a konverziós arányt?

A konverziós arány kiszámítása valójában meglehetősen egyszerű. A kiszámításához az adott időszakban végrehajtott konverziók számát el kell osztani a weboldalad összes látogatójának számával, és a kapott összeget megszorozni 100 – al. Így megkapod a konverziós arányt százalékos formában.

konverziós arány (%) = (konverziók száma / összes látogató) * 100

Vagyis például, ha weboldaladon márciusban 17.492 látogató járt és 2.305 konverziót hajtottak végre, akkor a konverziós arányod: (2.305 / 17.492) * 100 = 13,18%. Ennyire egyszerű az kiszámítása. A legtöbb analitikai szoftver (pl.: Google Analytics) természetesen képes kiszámítani a hirdetésekből származó konverziós arányt, amennyiben összekötöd azt a Google Ads fiókoddal.

A konverziós rátát természetesen több tényezőre és felületre is ki tudod számolni attól függően, hogy mi a célod. Ezáltal például a különböző marketing csatornáid teljesítményét is összehasonlíthatod. A legjellemzőbb konverziós ráta összehasonlítási alapok:

  • Összes konverziós arány: hogyan konvertál a weblapom, függetlenül a látogatók forrásától?
  • Marketingcsatornák konverziós aránya: a Google Ads – ból, vagy a Facebook Ads – ból származó látogatók konvertálnak jobban?
  • Oldalszintű konverziós arány: weboldalad melyik oldalán hajtanak végre több konverziót?
  • Kampány konverziós arány: melyik célcsoportnak magasabb a konverziós aránya?
  • Hirdetések konverziós aránya: melyik kreatívnak magasabb a konverziós rátája?
  • Kulcsszó konverziós arány: Melyik használt kulcsszavad konvertál jobban? Melyikre érdemes többet költened?

Az előbbi példák csak a jéghegy csúcsai. A konverziós ráta egy olyan mérőszám az online világban, ami a weboldalad vagy kampányaid bármely aspektusának teljesítményértékeléséhez kiváló alapot nyújt. Használatával kiderül, hogy a felhasználói kattintások melyike értékes, és melyike hasztalan a számodra.

A konverziós ráta értelmezése

A konverziós arány kiszámításakor mindig szem előtt kell tartani a kiindulási adatok minőségét is. Például lehet, hogy a konverziós arányod 100%, ami kiemelkedő, addig amíg ki nem derül, hogy a weboldaladnak összesen 1 látogatója volt.

A konverziós ráta megbízhatóságához mindenképpen nagy minta szükséges. Tegyük fel, hogy a weboldaladon 20 felhasználó járt, és ebből 1 fő konvertált, ami 5% - os konverziós rátát jelent. Azonban ha például végül mégsem iratkozik fel a hírleveledre, akkor a konverziós rátád egyből 0% - os lesz.

Azonban amennyiben 10.000 látogatód van és ennek ugyanúgy 5%-a konvertál, vagyis iratkozik fel a hírleveledre, de végül 5 – en azonnal le is iratkoznak, akkor hiába csökken minimálisan a konverziós arányod, a kiindulási adatot mégis megbízható maradt.

Mivel a felhasználók egy részéről mindig kiderül, hogy végül nem hajtanak végre konverziót (habár elsőre úgy tűnt), a konverziós ráta megbízható méréséhez kellően hosszú időszakra és „látható” felhasználómennyiségre van szükség.

Azonban előre nem lehet meghatározni azt, hogy mi a megfelelő időkeret. Ökölszabályként legalább 1 hónapot javaslunk, azonban ha például egy nagy forgalmú webshopot üzemeltetsz akkor 1-2 nap alatt is megbízható lesz a konverziós arányod.

Mi számít jó konverziós aránynak?

Erre vonatkozóan rengeteg esettanulmány látott már napvilágot, azonban azt a kérdést, hogy „Mi a jó konverziós arány”, nem lehet egyértelműen megválaszolni. Függ attól, hogy milyen iparágban tevékenykedsz, mi az üzleti tevékenységed, mekkora a verseny, milyen csatornákat használsz hirdetésre, de még attól is, hogyan épül fel a weboldalad.

Ráadásul nem győzöm hangsúlyozni, hogy a konverziós arány nem mindig ugyanaz mint a vásárlás vagy megrendelés a weboldalon. A konverziós ráta egy nagyon hasznos online marketing mérőszám, azonban nem a konverziók előállításának kell lenni a célnak, hanem az értékesítés növelésének!
Arról nem is beszélve, hogy a magas konverziós ráta nem ér semmit, ha a konverziókat nem tudod értékesítéssé alakítani.

Konverziók követése

Habár a konverziós arány nem a sikeresség mérőszáma, a teljesítmény követésének egyik legjobb eszköze. A konverziós arány kiszámításának első lépése, hogy a konverziókat mérni kell tudni, azaz követni kell. Egy kis munkával minden reklám és analitikai eszközön képes leszel nyomon követni a konverzióidat.

A legismertebb ilyen eszközök:

  • Google Ads
  • Google Analytics
  • Facebook Ads (beleértve az Instagramot is)

Hihetetlenül hangzik, de egy kutatás szerint az online hirdetők mindössze 60% - a méri a hirdetéseiből származó konverziókat. Ráadásul az hirdetők fele, akik nyomon követik a konverzióikat, rosszul került beépítésre a konverzió követő kód a weboldalukba…

Egy sikeres online marketing kampányhoz elengedhetetlen a megfelelő konverzió követés, hiszen ezáltal tudod optimalizálni kampányaidat a legjobban. Csak a helyesen mért adatokból tudsz valós következtetéseket levonni!

Konverziós arány optimalizálása

Egy dolog ismerni a konverziós arány fogalmát és hogyan tudod nyomon követni, azonban mit fogsz kezdeni a kapott adatokkal? De ami még ennél is fontosabb, hogy növeled a konverziós arányodat?
A konverziós arány optimalizálása az a folyamat melynek segítségével növelheted a weboldalad konverziós arányát. Segítségével többet kihozhatsz a már meglévő forgalmadból. Például ha 1% - ról, 2% - ra növeled a konverziós arányodat, változatlan forgalom mellett: megdupláztad a konverzióid számát!

Következzen néhány módja annak, hogy megnöveld weboldalad konverziós arányát.

1. Hozz létre dedikált aloldalakat

Amennyiben forgalmad egy része fizetett hirdetésekből származik (Google Ads, Facebook Ads) akkor minden hirdetési rendszernek hozz létre egy külön aloldalt. Ennek legfőbb oka, hogy ha már fizetsz a hirdetésekért, akkor a felhasználóidat egy olyan aloldalra irányítsd ami kifejezetten az terméked, vagy szolgáltatásod eladására készült. Ezzel is csökkentheted a felhasználók oldalelhagyását.

2. A/B tesztelés

Az A/B tesztelés lehetővé teszi a weboldal tulajdonosok számára, hogy folyamatosan növeld a konverziós arány a weboldaladon, miközben adatokat is gyűjtesz az eredményekről. Ez lehetővé teszi számod hipotézisek kialakítását és jobban megismered, hogy bizonyos elemek miként befolyásolják a felhasználók viselkedését a weboldaladon belül. Ez természetesen azt is jelenti, hogy kiderülhet, hogy egy adott feltevésünk téves volt és változtatnunk kell rajta, hogy a weboldalunk minél hatékonyabban működjön.

Amikor egy változtatást tesztelsz, az A/B tesztelés segít annak kiderítésében, hogy mely változtatások befolyásolják a felhasználói viselkedést a weboldalunkon, és melyek azok amik nincsenek semmi befolyással a felhasználóinkra.

Az A/B tesztelés segítő kezet nyújt a marketing döntések meghozatalában, mivel megismered, hogyan tudnád kampányaid hatékonyságát javítani!

Összefoglalás

A konverziós arány az egyik legfontosabb mutató az online világban. Segítségével megtudhatod, hol és mit kell változtatnod a weboldaladon, vagy a marketing tevékenységedben ahhoz, hogy még sikeresebb legyen a weboldalad!

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!