Menü

Mit takar a one-page design és kinek érdemes használni?

Egyre többen ismerik és kedvelik az úgynevezett one-page vagy magyarosan „egyoldalas” designt. Azonban még sokan nem ismerik, még nem fedezték fel a benne rejlő lehetőségeket. Cikkünkben bemutatjuk, hogy mit is takar pontosan a one-page design és kinek érdemes elsősorban a használata.

Mi a célja?

Az egyoldalas design használatának a legfontosabb célkitűzése, hogy a látogatók számára tökéletes (kevés olvasással feldolgozható) mennyiségű információt biztosítson a döntéseik meghozatalában. A one-page designnal készült weboldalakon vagy csak nagyon kevés aloldal található, vagy egyáltalán nincsenek. Az ilyen weboldal készítői megpróbálják eltávolítania „zűrzavart”, hogy a felhasználók a figyelmüket a legfontosabb tartalmakra összpontosíthassák.

A one-pager, magyarul egyoldalas weboldalak előnye, hogy kiváló olvashatóságot, gyors navigációt, elegáns dizájnt és természetesen teljes mobil kompatibilitást tesznek lehetővé. A mai világban, amikor minden csatornán információk tömege zúdul a felhasználókra, a one-pager oldalak egyszerű felépítése felüdülést jelent minden weboldal látogató számára.

A one-page designban kiváló lehetőség rejlik sokak számára, azonban ez nem jelenti azt, hogy az egyoldalas weboldalak használata egy univerzális megoldást kínál mindenki számára. 

Elfogadott aloldalak

Az előbbiekben kifejtettük, hogy mi is pontosan a one-pager weboldalak célja, miért törekszik a minimális oldalhasználatra. Azonban van néhány aloldal, melyek használata elfogadott és megengedett. 

Használatuk esetén mindig tartsuk be a következő szabályokat:

  • Az aloldal teljes mértékben kapcsolódik a főoldalhoz és nem tartalmaz semminemű felesleges információt. Angol nyelvterületen az ilyen felesleges információt „bullshit”-nek nevezik.

  • Az aloldalak linkjei csak a láblécben találhatóak meg, ezáltal nem vonják el a latogatók figyelmét a tartalomról, viszont könnyen elérhetőek, ha szükség van rájuk.

A legtöbb Európai Uniós országban kötelező a weboldalakon az „impresszum” feltüntetése. Illetve amennyiben a weboldalon adatokat is kezelünk, vagy termékeket/szolgáltatásokat kínálunk úgy kötelező elem az Adatvédelmi és a Vásárlási tájékoztató megléte!

Kinek érdemes használnia one-page design-t?

Mielőtt belefognál a weboldalad gyökeres átalakításába, mindenképpen mérlegelj; ez a legjobb lehetőség céljaid eléréséhez? A következőkben segítséget nyújtunk a döntés meghozatalában.

Mikor éri meg használnom?

Neked ajánljuk ezt a stílust, ha nem rendelkezel túl sok tartalommal és a meglévő tartalom egy téma köré összpontosul.

Néhány példa arra, amikor a one-page design használata lehet a legjobb választás:

  • Személyes weboldal vagy online portfólió,

  • Mikro- és kisvállalatok weboldalai melyek néhány terméket vagy szolgáltatást értékesítenek,

  • A webshopod egy terméket értékesít,

  • Promócióhoz kapcsolódó érkeztető oldal (landing page),

  • Online önéletrajz,

  • Események oldalai, mint például konferenciák és esküvők.

Mikor nem ajánljuk?

Ha a weboldalad összetett, sok információ és tartalom van oldaladon melyek folyamatosan bővülnek, akkor az egyoldalas webdesignt semmiképpen sem ajánljuk.

5 tipp a szép és hatékony egyoldalas (one-pager) weboldal létrehozásához

1. Egyszerűség

A kevesebb néha több, ez a mondás a webdesign-ra is sokszor igaz. Első lépésként meg kell határoznod a fő üzenetet, amit a weboldaladdal el szeretnél juttatni a felhasználókhoz. Ezután törekedj arra, hogy a szövegezés egyszerű, rövid és lényegre törő vagyis könnyen emészthető legyen minden látogató számára.

Mindig gondolkozz az oldaladra látogatók fejével. Amikor felkeresi valaki a weboldalad, azonnal meg kell hogy találják a számukra lényeges információkat. Semmi esetre sem szabad eltéríteni a figyelmüket felesleges dolgokkal, mint például egy térképpel a hozzánk vezető útvonallal. Minden lényegtelen információt el kell távolítani a weboldalról.

Az interneten böngészők több mint fele átlagosan kevesebb mint 15 másodpercet tölt el egy-egy weboldalon. Ezért érdemes hozzájuk hasonlóan 15 másodpercet eltölteni az weboldaladon és feltenni a következő kulcskérdéseket magadnak:

  • Könnyen megtaláltam a legfontosabb információkat?

  • Az oldal üzenete egyértelmű volt számomra?

  • Kíváncsivá tett az oldal és szeretnék többet információhoz jutni?

2. Logikus felépítés

A könnyű olvashatóság megtervezése elengedhetetlen. A weboldal tartalmát érdemes szakaszokra osztani, ezáltal a látogatók könnyebben megtalálják a számukra érdekes információkat. Ennek egy nagyon hatékony módja az úgynevezett „kúp” felépítés. A leglényegesebb információkat (például hogy miről szól az oldal) a weboldal tetején kell elhelyezni és lefelé haladva egyre konkrétebb és részletesebb információkat kell elhelyezni.

Konkrét példán keresztül szemléltetve a „kúp” felépítés

Egy esküvőhöz kapcsolódó weboldal esetében a weboldal tetejére kerül, a házasulandók neve, az esküvő helyszíne és időpontja. A kevésbé lényeges információk, mint például az ülésrend pedig az oldal alsóbb részén jelenik meg.

Néhány hasznos elem a weboldal logikus felépítéséhez:

  • A különböző szakaszoknál, más háttérszínt használjunk

  • Minden szakaszhoz hozzunk létre egyedi fejlécet

  • Az egyes szakaszokat még érdekesebbé és szebbé tehetjük, ha hasábokban jelenítjük meg az információkat

  • Egyes szakaszok közé illesszünk be képeket, ezzel is megtörve a szöveget

  • Nyugodtan használjunk úgynevezett „white space” – t vagyis üres tereket a weboldalon. Nem kell minden egyes területet tartalommal feltölteni!

  • A felhasználóknak minden legyen lehetősége visszaugrani az oldal tetejére. Érdemes egy folyamatosan megjelenő gombot használni az oldal tetejére ugrás elősegítésére

3. Vizualitás

Mivel a legtöbb ember vizuális típus - lehet akármennyire tökéletesen megírva a weboldalad tartalma – ha nincs megfelelő képi tartalommal ellátva az oldal, a látogatók hamar elveszíthetik érdeklődésüket és el fogják hagyni a weboldalad.

Használj képeket, videókat vagy ábrákat és diavetítéseket a tartalom illusztrálásához.

Képek: Egy jól kiválasztott magas felbontású statikus kép használata növeli az esélyt arra, hogy a weboldalunkra látogatók első benyomása pozitív lesz, és emiatt nőni fog a weboldalunkon végrehajtott konverziók száma.

Videók: Egy kép többet mond ezer szónál, egy videó pedig egy milliónál! A videó használata a legegyszerűbb és legjobb mód arra, hogy megragadjuk a látogatóink figyelmét.

Diavetítés: Lehetőséget nyújt arra, hogy viszonylag kis területen, egyszerre több képet is megjelenítsünk.

4. Egyszerű navigáció

Annak ellenére, hogy a one-page design-al készült weboldal egyszerűen görgethető, mindig szükség van navigálási lehetőségre az oldalon. Ebben az esetben a navigáció arra szolgál, hogy eligazítsa a látogatókat hol találhatóak meg a konkrét információk, a rendelkezésre álló egy oldalon belül.
One-pager weboldalak esetében a látogatókat nem a különböző oldalakra navigáljuk, hanem horgonyhivatkozások segítségével, egy oldalon belül tesszük lehetővé az ugrást a keresett információhoz. 

Az oldalon elhelyezett külső hivatkozások zavaróak lehetnek a látogatók számára. Ha mégis úgy döntesz, hogy elnavigálod a látogatókat az oldaladról, a legjobb megoldás ha egyértélművé teszed a szándékodat, például egyértelmű ikonok segítségével.

5. Egyértelmű cselekvésre késztetés (CTA)

Minden weboldalon lényeges elemei a cselekvésre késztető gombok (CTA) és hivatkozások. Az egyoldalas design esetében sincs ez másképp.

Feliratkoztál már valaha is egy weboldal hírlevelére? A válasz biztosan igen, és ha belegondolsz többek között azért is tetted, mert egyértelműen jelezte az adott website, hogy milyen cselekvést vár el tőled. Fontos, hogy Te is egyértelműen kifejezd látogatóid felé, milyen cselekvést vársz el Tőlük.

One pager weboldal minták

Amennyiben ötleteket és ihletet keresel egyoldalas elképzelésedhez, javasoljuk az alábbi listában szereplő weboldalakat, melyekből megismerheted a one page design szerintünk legjobban sikerült darabjait; magánszemélyektől és vállalkozásoktól, akik egyoldalas koncepciót használtak weboldalaik elkészítéséhez.

Kasko Arsenal 


 

Sennep Games 


 

Future Comes Agency 


 

Village Kids 


 

Milk / coppé 


 

Readymag 


 

Titan Smartwatches 


 

WBM Miami 


 

Lo Pesce 


 

Mercedes Benz 


 

Yuto Takahashi designer 


 

Swatch 


 

Muffin Group 


 

Elias Ambühl 


 

The Parfait Stand

Összefoglalás

Mielőtt nekiugranál, hogy megtervezd új, one-page design-al készült weboldalad, tedd fel magadnak a legfontosabb kérdést: Ez a legjobb módszer, hogy weboldalammal elérjem a kitűzött célom?
Ha a válasz egyértelmű igen, akkor ne habozz és vágj bele! A cikkben bemutatott 5 pont egy kiváló alapot szolgáltat a tervezéshez.

Webfejlesztőt keresel? Segíthetünk?

Cikkünk megírásához sokévi webfejlesztői tapasztalatunkból merítettünk ihletet. Ha úgy érzed, hogy weboldalad vagy webshopod hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot!