A weboldal tesztelés a legfontosabb eljárás a weboldal megfelelő működésének ellenőrzéséhez és a zökkenőmentes felhasználói élmény biztosításához.

Az alábbi útmutatóm részletesen tárgyalja a weboldal tesztelést, kitérve a főbb tesztelési típusokra, a bevált gyakorlatokra és azokra az eszközökre, amelyek segítenek a lebonyolításban.

Mi az a weboldal tesztelés?

A weboldal tesztelés a weboldal működésének felhasználói nézőpontból történő ellenőrzése. A funkciók, gombok, űrlapok, linkek és folyamatok vizsgálata mellett kiterjed a biztonságra, a fizetési szolgáltatások működésére, a teljesítményre és az akadálymentes használhatóságra is, hogy biztosak legyünk benne: minden az elvártaknak megfelelően működik.

A tesztelés történhet automatikusan (programokkal, szoftverekkel), vagy manuálisan (kézzel, valódi felhasználói interakciók szimulálásával).

Egy automatizált teszt során például használhatunk olyan programot, amely ellenőrzi a weboldalon található kapcsolatfelvételi űrlapokat, és megbizonyosodik arról, hogy megfelelően működnek.

Miért fontos a weboldal tesztelés?

Az emberek egyre rövidebb ideig képesek fókuszukat megtartani, különösen igaz ez böngészés közben. Elég egyetlen apró kis hiba vagy bizonytalanság a weboldal működésében és máris elhagyják az oldalt. Éppen ezért kiemelten fontos minden cég számára, hogy weboldala hibátlanul működjön. Erről pedig csak egy átfogó teszteléssel lehet meggyőződni.

Íme néhány érdekes statisztikai adat, amely a weboldal tesztelés fontosságát támasztja alá:

  • Minden harmadik látogató elhagyja a weboldalt, ha rossz felhasználói élményt tapasztal.
  • A felhasználók 58%-a nem ajánl olyan vállalkozást, amelynek weboldala nem működik mobilon megfelelően.
  • Az online ügyfelek 87%-a állítja, hogy kisebb valószínűséggel tér vissza egy weboldalra, ha előző alkalommal negatív tapasztalata volt.

A weboldal tesztelés főbb megközelítései

A weboldalak teszteléséhez két különböző megközelítést alkalmazhatunk:

1. Manuális tesztelés

A manuális tesztelés során a tesztelők maguk próbálják végig a weboldal funkcióit, a felhasználói felületeket és a felhasználói élményt, mindenfajta automatizációs eszköz nélkül.

Előnyök:

  • Rugalmas megoldás az UI/UX problémák felfedésére
  • Nem igényel programozói tudást vagy speciális szoftverek használatát
  • Léteznek olyan hibák, amelyek csak manuális teszteléssel tárhatók fel

Hátrányok:

  • Időigényes
  • Nem skálázható
  • Az emberi megközelítésből eredően hibalehetőséget hordoz magában

2. Automatizált tesztelés

Az automatizált tesztelés során előre megírt programokat, szoftvereket használnak, ami gyors és pontos ellenőrzést tesz lehetővé.

Előnyök:

  • Gyors és megbízható
  • Nagy projektekhez, gyakori frissítésekhez ideális
  • Kevesebb emberi beavatkozást igényel, így hosszútávon olcsóbb

Hátrányok:

  • A kezdeti költségek magasabbak, mint a manuális tesztelés során
  • A teszt scripteket karban kell tartani
  • Nem annyira hatékony UI/UX hibák észlelésében, mint a manuális tesztelés.

Tipp: a legjobb eredmény eléréséhez érdemes a manuális és automatizált tesztelést együttesen alkalmazni.

Weboldal tesztelés típusai

A weboldalak tesztelésének számos típusa van aszerint, hogy milyen célokat szolgálnak. Íme a leggyakrabban használtak:

  1. Funkcionalitás tesztelés – ellenőrizzük, hogy a weboldalon minden funkció és szolgáltatás hibátlanul működik-e.
  2. Használhatósági tesztelés – mennyire egyszerű és intuitív az oldal használata.
  3. Kompatibilitás tesztelés – különböző eszközökön, operációs rendszereken és böngészőkben is jól működik-e az oldal.
  4. Böngészőközi (cross-browser) tesztelés – az oldal minden fő böngészőben (Chrome, Firefox, Safari, Edge) helyesen jelenik-e meg és működik.
  5. Reszponzív tesztelés – ez a tesztelés ellenőrzi, hogy a weboldal elrendezése és kialakítása megfelelően alkalmazkodik-e a különböző képernyőméretekhez és eszközökhöz, így egységes felhasználói élményt nyújtva asztali számítógépeken, táblagépeken és okostelefonokon egyaránt.
  6. Hozzáférhetőségi tesztelés – fogyatékkal élők számára is használható-e az oldal, a WCAG szabványoknak megfelelően.
  7. Teljesítmény tesztelés – oldalbetöltési sebesség, válaszidő és általános teljesítmény ellenőrzése.
  8. Felhasználói elfogadási tesztelés (UAT) – az UAT (felhasználói tesztelés) során a végfelhasználók tesztelik a weboldalt, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy az megfelel-e az igényeiknek és elvárásaiknak.
  9. Visszatesztelés (regresszió) – A regressziós tesztelés magában foglalja a weboldal újbóli tesztelését a változtatások vagy frissítések elvégzése után, annak biztosítása érdekében, hogy az új funkciók vagy javítások ne okozzanak új problémákat, vagy ne zavarják meg a meglévő funkciókat.
  10. Nyelvi / lokalizációs tesztelés – Ha a weboldalt több nyelven vagy régióban való használatra tervezték, a lokalizációs tesztelés ellenőrzi, hogy a tartalom, a formázás és a funkciók megfelelően működnek-e az egyes nyelvi beállításokon.

Hogyan végezzük a weboldal tesztelést?

1. Böngészők közötti kompatibilitás biztosítása

Minden böngészőnek megvan a saját renderelő motorja. Sőt, a renderelő motorok eltérőek lehetnek a különböző böngészőverziókban. Nagy a valószínűsége annak, hogy egy weboldal egyedileg jelenik meg a különböző böngészőkben. Egyszerűen fogalmazva, egy weboldal megjelenése inkonzisztens lehet a különböző böngészőkben vagy böngészőverziókban.

A megtekintési élményben mutatkozó ilyen inkonzisztenciák elkerülése érdekében célszerű egy alapos böngészők közötti tesztelést elvégezni a weboldalon. Ez segít optimalizálni a weboldal megtekintési élményét az összes vezető böngészőben, és kijavítani az egyes böngészőkben megjelenő megjelenítési problémákat.

2. Reszponzív tesztelés

A reszponzívitás lehetővé teszi a weboldalak számára, hogy dinamikusan átméretezzék magukat a megtekintett képernyőméreteknek megfelelően. A bejövő weboldali forgalom közel 60%-a mobileszközökről származik, de vannak olyan szektorok, ahol 80% felett is lehet.

A webfejlesztőknek biztosítaniuk kell, hogy weboldalaik mobilbarátak legyenek, így a látogatók optimális megtekintési élményben részesüljenek a különböző képernyőfelbontásokon.

A mobilbarát kialakítás elengedhetetlen, mivel a Google már jó ideje áttért a mobile-first (mobil nézetet előnyben részesítő) indexelő algoritmusra.

Attól, hogy egy weboldalt a fejlesztő reszponzívnak hív, még lehetnek olyan felbontások vagy eszközök, ahol a megjelenítésben hibák vannak. A reszponzív tesztelés célja ezeknek a hibáknak a feltárása.

A teszt végrehajtásához ideális egy olyan online reszponzív dizájn-ellenőrző eszköz használata, amely a weboldal különböző eszköztípusokon (mobilok, táblagépek, asztali számítógépek) történő megjelenését szimulálja.

3. Funkcionalitás tesztelése

Ez a legalapvetőbb, mégis kritikus weboldal minőségellenőrzési fázis, ahol a szakembereknek alaposan tesztelniük kell az összes felhasználói felület elemet, figyelembe véve minden lehetséges esetet.

A felhasználói felület elemeinek validálása a következő teszteléseket foglalja magában:

  • Adatbeviteli űrlapok, regisztráció és bejelentkezési eljárás
  • Szövegmezők
  • CTA-k
  • Legördülő menük
  • Fejléc navigáció és keresőmező
  • Formázás és térközök

A fenti elemek manuális tesztelése ideális lehet egy kisebb weboldal esetében. A nagyobb weboldalak átfogó felhasználói felület tesztelése azonban nagy volumenű, időigényes feladat. Éppen ezért a szakembereknek tesztautomatizáló eszközöket, például a Seleniumot kell előnyben részesíteniük az automatizált tesztek futtatásához. Ezek a szoftverek segítenek a felhasználói felület funkcionalitásának gyorsabb validálásában.

4. Hibás linkek ellenőrzése

A hibás, sehova sem vezető, hibaüzenetre futó linkek rendkívül frusztráló élményt nyújtanak a weboldal látogatóinak, különösen fontos információk keresésekor. Ezen kívül a hibás linkek hátrányosan befolyásolják a weboldal SEO-ját is. Természetes, hogy a weboldal tesztelést végző szakembereknek nagy figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy minden link a kívánt oldalra vagy dokumentumra mutasson.

A hibás linkek keresése jól automatizálható megfelelő szoftverek segítségével. Ugyanakkor a link javításához a legtöbb esetben emberi beavatkozásra van szükség.

A hibás linkek ellenőrzésén túl ide tartozik, de lényegesen nehezebb feladat a működő linkek helyességének ellenőrzése. Vagyis annak ellenőrzése, hogy a weboldalon található linkek valóban a megfelelő oldalra vagy dokumentumra mutatnak-e.

5. Biztonsági teszt

Az online üzleti életben a weboldalak személyes adatokat kezelhetnek, különösen igaz ez e-kereskedelmi weboldalak esetében. Éppen ezért a weboldal ellenőrzőlista részeként a biztonsági tesztelés kiemelkedő fontosságú.

A weboldal SSL tanúsítvány megléte manapság már nem kérdéses. Ezen felül ellenőrizni kell minden olyan területet, amely érzékeny adatok (személyes adatok, hitelkártya adatok … stb.) kezelésében érintett.

6. Online fizetési rendszerek tesztelése

A digitális fejlődésnek köszönhetően ma már kényelmesen lehet online fizetéseket elfogadni a weboldalakon. A gyors tranzakciók érdekében az e-kereskedelmi weboldalakon alaposan tesztelni kell a fizetési szolgáltatóval való integrációt, hogy az ügyfelek ne ütközzenek akadályokba az online fizetés során.

Az ideális módszer az, ha teszt fizetéseket hajtunk végre egy sandbox környezetben, így ellenőrizve az összes fizetési módot.

7. Sütik tesztelése

A sütik szöveges fájlok a felhasználó böngészőjében. A felhasználóhoz kapcsolódó specifikus  információkat tartalmaznak, például bejelentkezési adatokat, kosáradatokat, meglátogatott oldalakat, IP-címet stb. Ha a felhasználó bejelentkezik egy weboldalra, az oldal egy sütit helyez el a bejelentkezési munkamenethez. Ezt a sütit később különféle célokra használhatják, például a tartalom személyre szabására, személyre szabott hirdetések küldésére stb.

A süti tesztelést a weboldalon több különböző felhasználói viselkedés szerint kell elvégezni, majd pedig kiértékelni az oldal működését engedélyezett vagy letiltott sütikkel.

A webhely tesztelését a népszerű böngészőkben valós felhasználói körülmények között, valós eszközök segítségével kell elvégezni.

Népszerű weboldal tesztelő eszközök

A manuális tesztelés kiegészítése érdekében kulcsfontosságú a tesztelési eljárások automatizálásának mielőbbi megkezdése. Automatizálás biztosító szoftver eszközök használata nélkül a tesztelés nem csak kihívást jelent, de nagyobb weboldalak esetében egyenesen lehetetlen.

1. BrowserStack

A BrowserStack egy iparágvezető tesztelési infrastruktúra, amely hatékony manuális és automatizált tesztelési képességeket kínál a weboldal böngészők és eszközök közötti elemzéséhez.

2. Selenium

A Selenium egy automatizálási keretrendszer, amely több programozási nyelvet támogat, például Java, Javascript, C#, Python, Ruby stb. Támogatja az összes főbb böngészőt (Chrome, Edge, Firefox és Safari), valamint számos operációs rendszert (Windows, Mac és Linux alapú operációs rendszerek). A Selenium jó választás a funkcionális tesztelés és a regressziós tesztelés megkönnyítésére.

3. Cypress

A Cypressszel történő tesztelés megbízható és gyors, mivel a szoftverben nincs böngésző-illesztőprogram. A Cypress kapcsolatba lép a böngészővel, így a tesztek gyorsabbak és stabilabbak lehetnek. A Cypress jó választás a teljes körű teszteléshez.

4. Playwright

A Playwright egy nyílt forráskódú eszköz. Több böngészőt is támogat, például Chromium, Firefox, Edge, Chrome és Safari (csak Webkit kiadásokban).

5. Puppeteer

A Puppeteer egy NodeJS alapú automatizálási keretrendszer, amely lehetővé teszi a programozását Javascripten keresztül. Nyílt forráskódú és a Google tartja karban. A Puppeteer keretrendszer közvetlen kommunikációt tesz lehetővé Chrome-alapú böngészőkkel, például a Chrome-mal és a Chromiummal, míg fejlett funkciói lehetővé teszik a Firefox (Nightly Build) működését is.

A weboldal tesztelés előnyei

Egy alapos, mindenre kiterjedő weboldal tesztelés az alábbi előnyökkel jár:

  • Továbbfejlesztett funkcionalitás: Megerősíti, hogy minden funkció a kívánt módon működik  különböző eszközökön, képernyőfelbontásokon és böngészőkön.
  • Javított felhasználói élmény: A használhatósági problémák észlelésével és megoldásával javul a felhasználói élmény, elégedettebbek lesznek a látogatók.
  • Jobb teljesítmény: A betöltési idők optimalizálásával javul a válaszidő, csökken a lemorzsolódás és csökken az elkattintók aránya.
  • Erősebb biztonság: A sebezhetőségek azonosításával a felhasználói adatok védelme biztosított és a potenciális támadások megelőzhetők.
  • Böngészőközi kompatibilitás: Biztosítja, hogy a weboldal zökkenőmentesen működjön, és egységes felhasználói élményt nyújtson a különböző böngészőkben.
  • Alacsonyabb költségek: A problémák korai felismerése csökkenti a fejlesztésekkel járó kockázatot és fejlesztési időt takarít meg.
  • Megnövekedett konverziós arány: A weboldal hibamentesen működésével a konverziók is automatikusan javulni fognak.

Weboldal tesztelésének bevált gyakorlatai

Kombináld a manuális és az automatizált tesztelési módszereket a legjobb eredmények elérése érdekében. Míg a manuális tesztelés segít a felhasználói felület/felhasználói élmény (UI/UX) problémáinak észlelésében, az automatizálás hatékonyan megkönnyíti a regressziós és teljesítménytesztelést, így csökkentve a hibákat.

A weboldal tesztelést nem csak egyszeri tevékenység. Nem csak a weboldal élesítését megelőzően, hanem rendszeres időközönként el kell végezni a hibamentesség fenntartása érdekében. A weboldalt érintő fejlesztések, a tartalom módosítások, a külső linkek megszűnése, a böngészők fejlődése mind potenciális hibák kialakulását hozhatják magukkal, amelyeket legtöbbször csak egy teszteléssel lehet kiszűrni.

Gyakran ismételt kérdések

Mennyi ideig tart egy alap weboldal tesztelése?

Néhány órától pár napig, a funkciók számától és az eszköz-/böngésző-kombinációktól függően.

Elég a manuális tesztelés?

Kisebb oldalaknál sokszor igen, de frissítések után érdemes automatizált regressziót futtatni.

Milyen gyakran teszteljek?

Élesítés előtt mindig, utána negyedévente egy rövid regresszió + amikor nagyobb változás történik.

Mérhető a tesztelés hatása?

Igen: kevesebb hibajegy, kevesebb visszapattanás, jobb konverzió, gyorsabb oldal.

Összegzés

A jó weboldal nemcsak szép és gyors, hanem következetesen hibamentes is. A weboldal tesztelés javítja a felhasználói élményt, növeli a bizalmat és a konverziót. 

A fenti ellenőrzőlista segít a kritikus területek átnézésében; ha szeretnéd, a Usernet csapata tesztelési tervet is készít az oldaladhoz.