Menü

Milyen a jó startup weboldal?

2016. július 29. | 1491 |

A startup nem újkeletű vállalkozási forma, nálunk mégis csak a közelmúltban kezdett el igazán felkapottá válni. A startup mindenben kicsit más: kicsit mások az alapítók, a cégtulajdonosok, a mentalitás, az iroda. És egy kicsit más a weboldal, az online megjelenés is. A mai cikkben a startupok hatékony weboldalának ismérveit veszem górcső alá. 

Mi az a startup?

Bár a fogalom népszerű, és gomba módra szaporodnak Magyarországon is a startupok, mégis sokszor úgy látom, hogy egy kis káosz van a fejekben, ezért kezdjük az elején: mit is jelent maga a startup? Ki nevezheti magát startupnak? Vonatkozik-e Rád, és a te weboldaladra a startup definíciója, hasznosak lesznek-e számodra az alábbi tippek?

A Wikipédia szerint „A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék- vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. A magas növekedési potenciál alapvetően a nemzetközi piacokon értendő a startup vállalkozások esetén, így a nemzetközi skálázhatóság különösen fontos eleme a meghatározásnak.


(…) A startup kifejezés a magyar gazdaságpolitikában "innovatív mikrovállalkozásként" szerepel.

Ha tehát a te céged 

  • innovatív
  • nagy növekedési potenciállal rendelkezik
  • nemzetközi piacot céloz meg

akkor olyan honlapra van szükséged, ami megállja a helyét a többi, hasonló startup között. 

Ha a fentiek alapján úgy érzed, nem egy startupon dolgozol, akkor is érdemes tovább olvasnod a cikket, hiszen a startupok jelenleg trendet teremtenek, vagyis az ebben az írásban foglaltak egy része már most, másik része pedig hamarosan számodra is fontossá válik!

Miért más egy startup weboldala?

Ahogy már a bevezetőben és a definícióban is említettem, a startupok általában különösen innovatív vállalkozások, melyek sok tekintetben különböznek a hagyományos vállalkozási formáktól. Ezt a különlegességet kell sugallnia a honlapjuknak is, ezért nem lehet teljes egészében az általános design- és ux (user experience, vagyis felhasználói élmény) vonalat követni. 

A startupok közül sok cég kis büdzsével indul, ezért nem tud brandingre, hirdetésre költeni, vagyis a weboldal, mint marketing eszköz lesz az első és talán az egyetlen megjelenési forma, amivel a leendő vevők, ügyfelek, partnerek – és befektetők! – találkoznak. 
Éppen ezért a startupok weboldalának kialakítására különösen oda kell figyelni.

5 megkerülhetetlen szabály, ha azt akarod, a hatékony startup weboldal tervezéséhez

…méghozzá fontossági sorrendben:

1. Öreg szabály nem vén szabály

A trendek, a divat, a stílusirányzatok jönnek-mennek, de vannak olyan alapszabályok a weboldaltervezésben, amik tegnap is érvényesek voltak, ma is érvényesek, és holnap is azok lesznek. Ilyen például az olvashatóság, a használhatóság, átláthatóság, a megfelelő keresőoptimalizálás. Fontos a könnyű navigáció, a menük helyes kialakítása, elhelyezése is. 

2. A cél mindenekelőtt

Átlagosan a legtöbb weboldalnál elmondható, hogy az az elsődleges célja, hogy valamilyen módon bevételt hajtson a cégnek, amelyik készíttette. 
A startupok weboldalánál azonban ez még a szokásosnál is fontosabb.
Sok startup indul minimális költségvetésből, és a fennmaradáshoz, növekedéshez elengedhetetlenül szükséges, hogy minél hamarabb bevételt termeljen. Éppen ezért, nem hagyhatja, hogy a weboldal céltalanul lebegjen a semmiben, hogy a kialakítás csupán „szép” legyen! A weboldal megtervezésekor az első lépés a cél meghatározása, és az oda vezető út részletes kialakítása kell, hogy legyen, és csak ezután lehet szó arról, hogy a hozzá tartozó design-ról beszélgessünk.

3. A weboldal legyen reszponzív!

Úgy gondolod, hogy 2016-ban a weboldal reszponzivitása már nem is kérdés? Akkor gratulálunk, te egy felkészült cégvezető vagy, aki képben van a fontos trendekkel és irányvonalakkal.
Azonban a mai napig sok olyan weboldalfejlesztő cég van, akik számára nem magától értetődő a reszponzivitás, vagyis hogy minden eszközön helyesen jelenjen meg a weboldal.

Alapvetően elmondható, hogy minden vállalkozás, minden cég, sőt, minden project számára elengedhetetlen a reszponzív weboldal – a Google már bünteti is ennek hiányát – de a startupoknál talán még ennél is fontosabb.

Miért?

Mert ezeknek az innovatív termékeknek, szolgáltatásoknak a célcsoportja is legtöbbször az innovatív fiatalokból kerül ki, akik elsősorban már nem a számítógép előtt ülve bukkannak rá az újdonságokra, hanem sokszor menet közben, a mobiljukról vagy tabletjükről böngészik az oldalakat.
Ha van egy szuper terméked, amit többen is megosztottak a Facebook-on, de a célcsoport nem tudja a metrón ülve megnézni, akkor nem fogja venni a fáradtságot arra, hogy hazaérve bepötyögje a weboldaladat a számítógépen. Egyszerűen elfelejti, vagy még rosszabb: menet közben ránéz a nem-optimalizált weboldaladra, és azonnal el is temeti magában ezt az elavult, ósdi céget.

4. Egyedi, letisztult design

Igen, jól látod: a design csak a 4. legfontosabb a sorban. Ez NEM azt jelenti, hogy lényegtelen lenne, hiszen új, feltörekvő vállalkozásként különösen fontos az első benyomás. 
Ez nem csak a szép képeket, és a megfelelő stílusban kialakított gombokat/menüpontokat jelenti, hanem azt is, hogy a design célja a brand lényegének, a cég üzenetének hangsúlyozása, erősítése

Startupként általában olyan közönséghez szólsz, akik igénylik az újdonságot, a másságot, az egyedi megoldásokat, és ezt a weboldalad külsejének is hangsúlyoznia kell: meg kell felelned a legújabb trendeknek, sőt, az a legjobb, ha egy orrhossznyival meg is tudod előzni őket!

5. Merj kísérletezni!

A marketingben, különösen az innovatív vállalkozásoknál nincsenek olyan kőbe vésett szabályok, amik mindig, minden esetben 100%-ig működnek. Szerencsére azonban a marketing legtöbb ága tökéletesen mérhető, pontosan célozható egzakt tudomány, ezért ne félj kísérletezni, tesztelni és statisztikákat készíteni! Eleinte talán egy kicsit macerásnak tűnhet, de hosszú távon ez garantálja majd, hogy a weboldalad nem csak szép lesz, de el is éri a célját. 

Röviden összefoglalva: startup weboldalt tervezni mindig érdekes feladat, aminek egy része a jól bevált módszerek mentén halad – a másik része azonban telis-tele izgalmas, új kihívásokkal.

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, például a Piac & Profit, WordPress Magyarország és a Biztonságportál oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!