Menü

Bizalom építés eszközei a weboldalon

2015. december 03. | 3209 |

Tudjuk, milyen meghatározó az első benyomás egy randin vagy egy üzleti találkozón. Hasonlóan lehengerlő hatást tehetünk az érdeklődőkre egy hiteles és figyelemfelkeltő weboldallal (és iszonyatos baklövést követünk el, ha nem aknázzuk ki a weboldalunkban rejlő lehetőségeket, nem építünk hosszabb időre szóló bizalmat, nem ragadjuk meg azonnal az érdeklődők figyelmét).

BJ. Fogg, az online megbízhatóság szakértője a hitelesség 4 típusát különbözteti meg:

1. Feltételezett hitelesség. Mindenki hallott már a Zara termékeiről, de senki sem kapná fel a fejét a Dara innovációira. A Zara esetén az emberek többsége minőségi termékekre gondol, a Dara kapcsán viszont fogalmunk sincs, miről lehet szó, így azonnal elveszítjük a bizalmunkat a márkát illetően. A jól ismert brandek sokkal megbízhatóbbnak tűnnek, mint a kevésbé ismertek. 

2. A hírnéven alapuló megbízhatóság. Hitelesebbnek érezzük azokat a termékeket, amiket a barátaink, családtagjaink „menőnek” és használhatónak tartanak. Ha a legjobb barátunk szuperlatívuszokban beszél egy sportcipőről, rövidesen mi is elgondolkozunk a kipróbálásán.

3. Felszíni megbízhatóság. Sokszor egy weboldal már első ránézésre áttekinthetőnek vagy kaotikusnak tűnik. Törekedjünk arra, hogy a második kategóriába kerüljünk, mert ez nemcsak a hitelességünket, az online eredményességünket is erősítő tényező. 

4. Megszerzett bizalom. Nyerjük el az online érdeklődők bizalmát egy jól működő, szemet gyönyörködtető oldallal, melynek minden része profizmusról tanúskodik. A helyesírási hibáktól hemzsegő, téves adatokat tartalmazó, nehezen kezelhető vagy túlzsúfolt weboldalról eszelős iramban menekülnek a látogatók, akiket örökre elveszítettünk. (Még riasztóbbak a belépéskor üvöltő zenével támadó oldalak.)

A kutatások szerint öt felhasználóból négynek kiemelten fontos az általa felkeresett weboldal megbízhatósága. Egy üzletbe besétálva a legtöbbször egy hiteles információkkal rendelkező, megbízható eladótól veszünk valamit. Az online érdeklődők is egy szimpatikus, megbízható oldalt és terméket keresnek, ami értékes számukra – egy ilyen tulajdonságokkal rendelkező weboldalon fognak vásárolni. Ezeken az oldalakon tartják hitelesnek a termékekről szóló adatokat, erre a bizalomra építve adják meg a személyes adataikat. Vásárlás közben pedig úgy érzik, megéri megrendelni az online termékeket, mert megbízhatónak érzik a vásárlási környezetet.

Ismerd meg a hiteles online jelenlét 23 titkát, amivel weboldalad megbízhatóvá válik a vásárlók szemében!

1. Az emberek szeretik az esztétikus webdesignt. Dr. Brent Coker tanulmánya szerint nagyon szeretjük a szép dolgokat: pszichológiailag úgy vagyunk „bedrótozva,” hogy megbízunk a szép emberekben, és ugyanez a helyzet a weboldalakkal is. Egy több mint 2500 vásárlót vizsgáló kísérlet résztvevőinek 46%-a fontosabbnak ítélte a design szerepét a weboldalak vizsgálatában, mint az összes többi tényezőt. Egy rendezett és szép weboldal professzionalizmust és megbízhatóságot sugall- ez a nyerő kombináció pedig rengeteg online vásárlást generál!

2. A cím, a telefonszám és a Gyakran Ismételt Kérdések szerepeljen jól látható helyen. Érdemes ezeket az oldal felső részére fókuszálni, ha különösen fontosak számunkra a bejövő hívások. 

3. A könnyű kontaktfelvétel már fél siker. A KAPCSOLAT legyen mindig elérhető a navigációs menüből, ez legyen a legutolsó fül. 

4. A releváns, személyre szabott üzenet még erősebb bizalmat építhet. Írjunk olyan tartalmat, ami az érdeklődők viselkedésén alapul (ehhez kiváló eszköz lehet a Google Analytics. )

5. Mutassuk meg korábbi vásárlóink „tömegét” a weboldalon. Így még több potenciális vásárló figyelmét ragadhatjuk meg a weboldalra érkezés pillanatában. Nagyobb bizalommal tekintenek a weboldalunkra, hitelesebb cégnek tekintenek minket, ha látják, milyen sokan vásároltak már előttük egy bizonyos termékből. A stratégia még ütősebb, ha egy látványos statisztikai ábra pörög a weboldalon, ami megáll egy adott számadatnál (pl. a nálunk vásárlók 85% elégedett a fogselyemmel). Szintén hatékony megoldás, ha az oldalon megjelenik a Facebook-fanok és Twitter-követők száma, ami tovább erősíti a brand iránti bizalmat. 

6. Szerepeljenek az oldalon vásárlói vélemények, ügyfél visszajelzések. Ezeket látva mások is kíváncsiak lesznek a termékedre, szolgáltatásaidra. A lelkes vásárlói beszámolók minden termékkel kapcsolatos kételyt száműznek, a pozitív tapasztalatok még több derűlátó véleményt generálnak. Azonban ez csak akkor lesz sikeres stratégia, ha a vásárlói vélemények fényképpel, névvel együtt jelennek meg. A népszerű véleményformálók (egy terület szakemberek, bloggerek, színészek) még nagyobb online érdeklődést és hitelességet teremtenek.

7. Az emberek mindig szakértőt keresnek. Mert egy terület szakértője fényévekkel hitelesebb, mint bárki az adott témában. Ismertess az oldaladon minél több esettanulmányt, amiből kiderül a szakértelmed, és a vásárlók is jobban bíznak majd benned.

8. Egyszerű és érthető nyelvezet. Az emberek nem bíznak abban, amit nem értenek. Beszélj a vásárlóid nyelvén, így még hitelesebben tekintenek majd a weboldaladra. 

9. Figyeljünk a „hejesirásra”! A nyakatekert nyelvtani szerkezetek és az ordító helyesírási hibák nevetségessé teszik az oldalt, elűzik a vásárlókat, mint a hagyma a vámpírokat. 

10. A folyamatosan frissülő blog erősíti a megbízhatóságot. A jó blog függővé teszi az érdeklődőket: napról napra értékes információkat kínál, amiért érdemes visszatérni az oldalra (a visszatérések számának növekedésével az is valószínűbbé válik, hogy vásárolni fognak valamit a weboldaladon). A blogcikkeknek köszönhetően ismét szakértőként jelenhetsz meg, aminél semmi sem építi jobban a hitelességed. Kiábrándító egy olyan oldalra érkezni, ahol a legutóbbi blogbejegyzést két éve írták (kevés jobb indikátora van a sikertelenségnek).

11. Ha díjakkal rendelkezel, ne titkold el! Mutasd meg őket a weboldalon, mert nagyban hozzájárulnak a hitelességed építéséhez. Hol, milyen versenyen, megmérettetésen milyen helyezést értél el.

12. Mutasd be minél részletesebben a terméked. A weboldalak 50%-a ezt nem teszi meg, és ez meglátszik az online értékesítések számán, a vásárlók bizalmán. Jól megalapozott döntést csak az a vásárló hozhat, aki megfelelő mennyiségű információval rendelkezik az adott termékről. Hozzuk a látogatókat információgazdag helyzetbe, hogy a rendelkezésükre álló információ a vásárlás irányába billentse az érdeklődőket. Az Econsultary egyik kutatása során a résztvevők 60%-a a részletes termékleírás alapján döntött a vásárlásról. A döntést három kritérium befolyásolta: a termékinformáció mennyisége, a termékkel kapcsolatos megbízhatóság és annak érzése, hogy a termék kifejezetten nekik való. 

13. Egyből mutassuk meg az árakat! Sok B2B vállalat ezt nem teszi meg, ezáltal veszít érdeklődőket. Egy weboldalra kattintva mindig tudni akarjuk az árakat, ennek hiánya is bizalmatlanságot okozhat.

14. Legyen egy jól működő Facebook-oldalad! Ami gyakran frissülő tartalmakkal „szórakoztatja” az érdeklődőket. A közösségi médiában ugyanis nem válnak be a nyomulós értékesítési technikák, az emberek inkább azért járnak fel a Facebookra, hogy kikapcsolódjanak. Itt színes, érdekes és sok like-ot, megosztást és kommentet generáló poszttal kerülhetünk a figyelem középpontjába (ezeket a tartalmak kapják a legjobb elérést a Facebookon).

15. Jelenjen meg az oldalon a csapatod életrajza és fotója. Így nemcsak a weboldalad lesz hiteles, az emberekben bizalom épül a vállalat egészével szemben. 

16. Csökkentsd a minimumra a reklámok számát a weboldalon. A folyamatosan felbukkanó reklám tönkreteszi a felhasználói élményt és azt kommunikálja, hogy nem a látogató az első.

17. A lassan betöltődő weboldal megbízhatatlanságot sugall. Az érdeklődőnek kételyei támadnak az extra lassan betöltő weboldaltól, már a terméked megismerése előtt elmenekül. Azt hiszi, meghackelték az oldalt, valamilyen biztonsági kockázatot jelent, esetleg egy komolytalan siteról van szó, amivel nem kell foglalkozni. Az átlagos betöltési idő 5 másodperc: ha ez nálad hosszabb, érdemes mielőbb javítani rajta. A KISSmetrics posztja szerint a betöltési idő lefaragásával járó minden perc jelentősen javítja a vásárlók bizalmát és arra is nagyszerű alapot teremt, hogy a gyorsabb betöltés miatt a weboldaladon maradók másoknak is meséljenek a termékedről. 

18. Mutasson az oldalunkra minél több link hiteles weboldalakról! Ha a területeden jól ismert és népszerű szakmai oldalak linkelik a weboldalad, az a Google keresőrobotjai felé is pozitív jelzés lesz, így a Google rendszerében is kereshetőbbé, könnyebben megtalálhatóvá válik az oldalad.

19. Mit mesél rólad a Google? Érdemes utánanézni, mit találnak a vállalatodról a keresőben, mit írnak rólad a korábbi vásárlóid a fórumokon. Arra is figyelnünk kell, milyen a weboldal Google-pontszáma, mert a magas szám könnyű kereshetőségről árulkodik, az alacsony érték pedig arra utal, hogy rendkívül kevesen találnak meg minket. 

20. Mutasd be az irodád néhány szuper fotóval! A vásárlók látják, hogy valódi céged van, élő emberekkel, így máris jobban megbíznak majd benned. Felejtsd el a neten található stock fotókat, a sokszor giccses és kamu képekkel csak rombolod a hitelességed. 

21. Legyen jól látható a pénz visszafizetési garancia. Az érdeklődők részletekbe menően akarják ismerni a vásárlási folyamatot. Nagyobb lelkesedéssel vágnak bele a költekezésbe, ha tudják, mi a teendő elégedetlenség esetén. Egy jól látható és érthető pénzvisszafizetési garanciával a vásárlás útjában álló utolsó akadályt is felszámolhatod, és még kedvezőbb alapokra helyezheted a megbízhatóságod!

22. Áttekinthető e-mail elvek. Azt is világosan tisztáznod kell, mihez kezdesz a vásárlóktól megszerzett e-mail címekkel.

23. A sikeres offline szereplés is feldobhatja az online forgalmad! Az online siker mellett az offline szempontról se feledkezz meg. Ha megjelenik egy cikk rólad vagy a vállalkozásodról valamelyik népszerű újságban, az még hitelesebbé tehet (már emiatt is felkereshetik a weboldalad! ). 

Aknázzátok ki a hiteles és megbízható weboldalban rejlő lehetőségeket. Az Econsultary vásárlói viselkedést vizsgáló kérdőíve kiderítette, miért bíznak meg az online érdeklődők egy korábban sosem látott weboldalban. A résztvevők 48%-az oldalon lévő bizalmi jegyekre figyelt fel, ezért döntöttek a vásárlás mellett. 

Erősödő reputációt és eredményes konverziót kívánunk!

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, például a Piac & Profit, WordPress Magyarország és a Biztonságportál oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!

Kapcsolódó cikkek