Menü

Online versenytárs elemzés

Egy versenytárs elemzés elvégzésével még a cégalapítás előtt megkímélheted magad a kellemetlen meglepetésektől. De ha már kiléptél a piacra, akkor is hasznos szemmel tartani a konkurenciát, ugyanis  a versenytárs elemzés a sikeres üzleti vállalkozások egyik sarokköve, főleg a weben.

Mit értünk versenytárs elemzés alatt általában

  1. Azonos termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtó cégek felkutatása egy meghatározott piacon. Ezen felül a cégek szerkezetét és a működését is vizsgáljuk. Például egy Nike kereskedő, aki edzőcipőkre specializálódott, utána néz a többi Nike kereskedőnek a városban.
  2. Úgynevezett helyettesítő termékeket kínáló cégek felkutatása. Példa: Egy Nike kereskedő megkeresi az összes más márkájú edzőcipőt értékesítő kereskedőt a városban.
  3. A legtágabb értelemben hasonló termékeket kínáló cégek felkutatása. Példa: A Nike kereskedő megkeresi az összes cipő és sportáru kiskereskedőt a városban.

Mit vizsgálunk?

  • A konkurens gazdasági helyzetét
  • A konkurens hogyan pozícionálja magát a piacon
  • A konkurens cég szervezeti struktúráját
  • A konkurens kínálatának szerkezetét
  • A fogyasztókkal és a viszonteladókkal való kapcsolatokat

Mik a célok?

  1. A versenytárs elemzésnek lehetővé kell tennie a hosszú távú döntéseket. Például: Hol lenne előnyös a Nike kereskedőnek új helyszínt nyitnia?
  2. A versenytárs elemzés elősegíti a versenyt érintő változatások felismerését és az új piaci feltételekre való gyors reagálást. Például: A két utcával arrébb levő Nike kereskedőnek készlethiánya van egy bizonyos cipőből, de neked van raktáron és ezt tudod célzottan reklámozni.
  3. A versenytárs elemzés lehetővé teszi az olyan konkurens cégek felkutatását, akikkel partnerségbe lehet lépni. Például: A kiskereskedők és sportcikk áruházak hivatkoznak a Nike kereskedőre és ő ezt viszonozza.

Az online konkurencia megtalálása

Konkurenseid lehetnek azok a cégek, amelyek a kereső találatokban előtted szerepelnek. Ahhoz, hogy megtaláld őket, nyisd meg a Google ablakot és írd be a céged legfontosabb kulcsszavait. 
Például: „Nike edzőcipő vásárlás

Ha értékesítésed egy bizonyos földrajzi helyre korlátozódik, akkor a keresésben ne felejtsd el hozzátenni a város vagy megye nevét.
Például: „Nike edzőcipő vásárlás Budapesten

Egy jól megfogalmazott kérdés is segíthet a konkurensek felderítésében, mivel sok felhasználó már okostelefonról végzi el a keresést. Az élő szavas keresés ilyenkor a preferált módszer kerek mondatok és kérdések használatával.
Például: „Hol tudok Nike edzőcipőt venni Budapesten?

Az indirekt konkurenseket is pontosan ugyan így lehet megtalálni. Ehhez csak bővíteni kell a keresési kifejezéseket.
Például: „Edzőcipők vásárlása Budapesten

A konkurensek vizsgálata

Amint megtaláltad a potenciális konkurenseid, jöhet az elemzés. A feladatod az lesz, hogy kitaláld a konkurenseid mit csinálnak jobban vagy éppenséggel rosszabbul.

A következő pontokra kell odafigyelned a konkurensek elemzése során: 

  1. Megtalálhatóság
    Milyenek a Google helyezéseik?
    Milyen gyakran vannak hivatkozva más oldalakról?
    Milyen gyakran és milyen kulcsszavak alapján tűnnek fel a hirdetéseik?
  2. Értékesítési csatornák
    Csak online árusítanak vagy helyileg is?
    Feltüntetik más piacokon is a termékeiket, mint Amazon vagy eBay?
    Milyen gyorsan tudnak kézbesíteni?
  3. Árazás
    Milyen magasak az áraik?
    Milyen magasak a lehetséges szállítási díjjak?
    Vannak járulékos plusz költségek bizonyos fizetési módszereknél?
  4. Választék
    Milyen termékeket/ szolgáltatásokat tartalmaz a kínálatuk?
    Milyen széles a választék?
    Árulnak használt termékeket / B készletből?
    Kizárólag csak luxustermékeket árulnak vagy csak bizonyos márkákat?
  5. Célközönség
    Kiknek a tetszését akarják elnyerni?
    Hogyan szólítják meg a célközönséget?
  6. Termékminőség
    Milyen jók vagy rosszak a termék értékeléseik például az Amazon-on?
    Milyen jól vagy rosszul teljesítenek a termékeik az önálló teszteken?
  7. Közösségi médián levő cselekvések
    Van Facebook, Twitter, Instagram vagy hasonló fiókjuk?
    Milyen aktívak a közösségi médián?
    Milyen gyakran említik meg a közösségi médián?
    Mennyi ismerőse, rajongója, követője van?
  8. Imázs
    Milyen jó vagy rossz a konkurens hírneve?
    Hogyan mutatja be magát?
    Milyen filozófiát képviselnek?

Ezekre a kérdésekre sok választ találhatsz közvetlen a konkurensed weboldalán. Ehhez a következőket javaslom tenni:

Elemzési területek bemutatása részletesen:

  • a konkurensek erősségeinek és a gyengeségeinek feltérképezése, szegmentálása
  • információszerzés, adatgyűjtés a cégek online jelenlétére, marketing stratégiájára vonatkozóan
    • weboldal
    • tartalom marketing stratégia
    • közösségi jelenlét
    • online hirdetési szegmensben való jelenlét
  • versenytársak weboldalainak átfogó feltérképezése
    • tartalmi elemek
    • technikai elemek
    • bejövő/kimenő hivatkozások
    • legnépszerűbb hivatkozók
    • keresőoptimalizálási (SEO) beállítások
    • domain rangja, elismertsége, bizalmi faktora
  • versenytársak jelenléte a keresőkben
    • használt kulcsszavak
    • legnagyobb látogatottságot generáló kulcsszavak
    • pozíciók a keresőkben
    • keresési csatornák, médiumok összetétele
  • weboldal látogatottsági adatok elemzése
    • weboldal látogatások mennyisége
    • látogatók profilja
    • weboldal látogatások forrása
    • legnépszerűbb oldalak

Eredmény: pontos áttekintés az iparág legfontosabb szereplőinek online jelenlétéről és stratégiájáról.

A versenytárs elemzés főbb lépései

Versenytársaink megismerése az egyik kulcsa saját sikereinknek. Már a versenytársaink honlapjából rengeteg információt tudhatunk meg arról, hogy ők hogyan próbálják elérni a célközönséget, ami megegyezik a miénkkel.

A versenytársak azonosítása

A mai világban, tevékenységtől függően, akár a világ másik oldalán található cég is lehet versenytársad. Gondolj bele, egy webáruház esetében ugyanúgy lehet versenytárs egy amerikai garázscég, mint egy a tőled 10 kilométerről szállító cég.

  • Mi a vállalkozásod célpiaca? Csak helyi szinten működsz, esetleg bárhova szállítasz a világon?
  • Hogyan árazod a termékeidet?
  • Ki a célcsoportod?
  • Mik a hátrányaid? Mik az előnyeid?

Miután megválaszoltad ezeket a kérdéseket, gondold át kik lehetnek azok, akik hasonló válaszokat adhatnak a kérdésekre mint Te. Próbáld meg 3-4 versenytársadat beazonosítani.

Egy másik hatásos módja versenytársaid beazonosítására, a Google keresője. Keress rá azokra a kulcsszavakra melyekről azt gondolod, hogy a vevőid használnak a megtalálásodhoz. Fontos, hogy kapcsold be az „Inkognító” módot a böngésződben, hogy az eddigi keresési előzményeid ne befolyásoljanak, ezáltal tisztább képet fogsz kapni arról kik is a versenytársaid.

Fontos, hogy ne sablonokban gondolkozz, miközben meghatározod versenytársaidat. Ne csak azt tekintsd konkurenciának, aki hasonló termékeket forgalmaz, mint Te, hanem azt is, akinek ugyanaz a célcsoportja, mint Neked. Az előbbit közvetlen, az utóbbit pedig közvetett versenytársnak nevezzük.

Tartalmi (On-page) elemzés

Ha már van egy listád a lehetséges versenytársakról, vizsgáld meg egy kicsit alaposabban őket. Az alábbiakban felsorolt vizsgálati módszerek segítenek kiszűrni a listádból azokat, akik nem valós versenytársak, másrészről részletes információkat kapsz arról, hogy mely területeken érdemes még fejlődnöd.

Felhasználói élmény (User Experience)

Amikor egy oldal felhasználói élményét vizsgáljuk, az alábbi főbb szempontokat szoktuk górcső alá venni:

  • Milyen az oldal betöltődési sebessége?
  • Milyen az oldal arculata, megjelenése?
  • Milyen az oldal tartalma, nyelvezete, szöveges minősége?
  • Milyen az oldal navigáiója, kezelhetősége?
  • Milyen funkciókkal érik el a kitűzött marketing célok teljesítését?

Keresőoptimalizálás (SEO)

Ne ijedjünk meg, itt a legalapvetőbb szempontokra gondolunk, amikből viszont hasznos következtetésünket tudunk levonni, saját üzletünk számára.

Kezdjük azzal, hogy megnézzük hány aloldala van versenytársainknak. Nincs optimális weboldal méret, viszont ezáltal megtudhatjuk mennyi tartalom található versenytársunk oldalán. Egy korábbi cikkünkben részletesen írtunk arról, mik a legfőbb szempontok a keresőoptimalizálás során, érdemes újra elővenni, és ezek alapján tekinteni a versenytárs oldalára.

Tartalom

Amikor tartalomról beszélünk, a legtöbbeknek a blog szó ugrik be először. Felmerül tehát a kérdés, van a versenytársadnak blogja? Milyen gyakran posztol? Milyen minőségűek az ott megjelenített cikkek?

Nyelvezet és helyesírás

Sok mindent elárul versenytársunkról a tartalmainak felépítése, a nyelvezete és a helyesírása.

Márkázott-e a tartalom

Nézd meg, hogy a versenytársaid bejegyzései általánosságban írnak-e egy adott témáról vagy kifejezetten a termékeikről születtek-e. Természetesen előfordulhat ezek bármilyen arányú „keveréke” is, de mindenesetre beszédes, hogy mire helyezik inkább a hangsúlyt.
Véleményünk szerint, hosszútávon az általános bejegyzések hasznosabbak, mivel nem azt érzi a látogató, hogy eladni szeretnénk neki, hanem segítséget nyújtunk a számára. Mintegy szakértőként tüntetjük fel magunkat, az adott témában.

Lead generálás

Nehéz erre magyar kifejezést találni, talán az „értékesítési lehetőség”. Lead-nek nevezzük, mikor valamilyen közvetett értékesítési lépcsőfok elérését szeretnénk elérni, mint amilyen az ajánlatkérés, termékminta kérése vagy visszahívás kérése. Vagyis ez nem összekeverendő a közvetlen értékesítéssel, amit a webshopok végeznek.

Mikor van szükség a lead generálásra, mint célra? Amikor szinte lehetetlen, vagy legalábbis nagyon nehéz a közvetlen értékesítés. Egy parfümöt vagy műszaki cikket be tud a vásárló tenni egy virtuális kosárba és meg is tudja rendelni egyszerűen, de egy bonyolultabb döntésnél ez (még) nem működik.

Amennyiben olyan iparágban tevékenykedsz, ahol nehézkes, vagy (még) nem kivitelezhető a közvetlen értékesítés, nézd meg versenytársaid miképpen próbálják felkelteni a látogatóik érdeklődését, a termékeik iránt.

Off-page elemzés (hivatkozások az oldalra)

Azokat a szempontokat vizsgáljuk, amik a weboldalon kívül történnek. Az oldalra mutató linkek száma és minősége sokat elárul arról, hogy végeznek-e keresőoptimalizálást és ha igen, milyen minőségűt.

Közösségi média

Tekintsd meg a versenytársad közösségi média profiljait, és az ottani aktivitásukat. A következőkre figyelj:

  • Milyen gyakran tesznek közzé új bejegyzést
  • Saját képeket használnak, stock fotókat vagy grafikákat?
  • A bejegyzéseikből elérhető a weboldaluk?
  • Milyen stílusban kommunikálnak? Tegeződnek vagy magázódnak?
  • Van cselekvésre ösztönzés (CTA) a bejegyzéseikben?
  • Milyen visszajelzéseket adnak a felhasználóik? Hozzászólnak vagy csak „like”-olnak
  • A weboldalukon található bejegyzéseket egyből meg lehet osztani a közösségi médiákban?

Hasznos eszközök a versenytárs elemzéshez

Általános versenytárs elemzési eszközök

Bár az eszközök többsége egy bizonyos területre fókuszál, az alábbi felsorolásban szereplő szoftverek konkurensed online marketingjének több területét is elemzik ahhoz, hogy egy áttekintést adjanak rövidebb és hosszabb távú stratégiájukról.

Kompyte - Hasonlítsd össze a forgalmat, ajánlásokat, látogatói viselkedést,  kulcsszavakt, kereső helyezéseket és a közösségi média mérőszámokat. Tartsd a lépést a konkurensek e-mailjeivel. Manuálisan is megadhatod a konkurenseket, akiket követni szeretnél vagy hagyd, hogy a Kompyte ajánljon neked kulcsszavak alapján, amiket követsz. 

SimilarWeb – áttekintést nyújt egy weboldal látogatottságáról, ajánlásairól, keresési forgalmáról, kulcsszavairól, közösségi médiájáráról, hirdetéseiről, célközönségéről, a hasonló oldalakról. 

Keresőoptimalizálás és kulcsszó elemző eszközök

Spyfu - Azon felül, hogy a viszontlinkeket és rangsorolást figyeli, a Spyfu-nak van egy nagyszerű kulcsszó eszköze, ami megmutatja, hogy a konkurensed hány kulcsszóra hoz találatokat és hogy mennyire fedik az ő kulcsszavai a tiedet. 

SEMRush – A szoftver részletes mérőszámokat mutat a kulcsszavakról, fizetett hirdetésekről és a kereső helyezésekről. 

Viszontlink elemző eszközök

Open Link Profiler – Széleskörű link elemző eszköztárt nyújt, beleértve a viszontlinkek áttekintését lebontva országra, iparágra és a linkek korára is. Mindezt 90 napra visszamenőleg. 

Monitor Backlinks –  A regisztrációt követően heti e-mail-ekben megkapod az új linkeket, elveszett linkeket, konkurenseid új linkjeit és heti domain változásokat. 

Tartalom elemző eszközök

Feedly – A hír gyűjtő oldalakból manapság nincs hiány. Feedly-vel testre szabhatod azokat az oldalakat, amiket követsz, így kategorizálhatod őket iparági trendekre, vevőkre és konkurensekre. 

BuzzSumo – Ezze az ingyenes eszközökkel tartalmat kereshetsz kulcsszavak alapján vagy a konkurens URL-je alapján. Ezután finomíthatod a keresést dátum, tartalom típus és közösségi médián történő megosztások alapján. 

Fizetett hirdetési eszközök

iSpionage – Ez az eszköz megállapítja a top PPC konkurenseidet, elárulja az ő havi költségvetéseiket és teljes Adwords stratégiájukat. Hét évnyi PPC és SEO kulcsszó adathoz férhetsz hozzá.

Whatrunswhere – Nézd meg, hogy a konkurenseid hol reklámoznak, hogyan néznek ki a reklámjaik, és hogy milyen hatásosak ezek a reklámok. Hozzáférhetsz az 150,000 legjobban teljesítő kampány részletes adataihoz. 

Kereső helyezés figyelő eszközök

Whatsmyserp – Az abszolút rangsorolás már a múlté, mivel a keresési eredmények ország, elhelyezkedés és legutóbbi keresési előzmények alapján vannak személyre szabva. Ha szeretnéd, hogy az eszköz ki is mutassa ezeket az eredményeket, akkor a Whatsmyserp alkalmazás kell neked, egy egyszerű, ingyenes eszköz, ami információt ad arról, hogy weboldalad helyezései hogy állnak.

Web látogatószámláló eszköz

Alexa – A 20 évvel ezelőtt alapított és Amazon tulajdonában levő Alexa alkalmazás weboldalakat rangsorol a látogatók mennyisége alapján. Az Alexa olyan mérőszámokat is nyújt, mint például a megtekintett oldalak száma, visszapattanási ráta, oldalon töltött idő és demográfia. 

E-mail hírlevél eszköz

Owletter – Az Owletter összehasonlítja a vetélytársaid hírleveleit és weboldalait és az eredményeket egy jól kereshető központi felületen jeleníti meg.

A/B tesztelési eszköz

CroMonitor – Ez az alkalmazás megmondja neked, hogy a konkurencia mikor végez A/B tesztelést. Mindezt úgy, hogy különböző IP címekről tekinti meg a konkurensed oldalait és képernyőfotókat végez, amelyeket utána egy központi felületen jelenít meg.

E-kereskedelem eszköz

Prisync – A Prisync automatikusan követi a konkurencia árait és elérhető árukészleteit, amiket egy web műszerfalon vagy e-mailen keresztül értesít. 

Közösségi média elemző eszköz

Brandwatch Analytics - Részletes kereséssel, kategórizálással, szabályokkal, értesítésekkel és több mint 85 millió oldal folyamatos megfigyelésével finomíthatod a platformot, hogy azt figyeld, ami neked számít. A szoftver Facebook és Twitter csatornáival figyelheted a konkurencia közösségi média teljesítményét. Készíthetsz kereséseket, hogy számon tartasd az konkurencia összes említését az interneten, hogy napra kész legyél a konkurencia tartalmával és híreivel.

Vond le a megfelelő következtetéseket

Most már csak az a kérdés, hogy a konkurencia elemzésből a megfelelő következtetéseket tudod-e levonni. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket.

  • Mi a te egyedi termék tulajdonságod?
  • Mi a konkurens cégek egyedi termék tulajdonsága?
  • Mit csinálsz jobban?
  • Mit nem csinálsz olyan jól?
  • Min tudsz reálisan változtatni?
  • Milyen területeken vagy annyira alárendelt helyzetben, hogy nem érdemes tovább versenyezned?
  • Mire nem gondol a konkurenciád és ezt hogyan tudod kihasználni?
  • Hol lenne értelme egy partneri viszony kialakításának?

Összefoglalás

Versenytársaid alapos elemzése és megismerése arra fog ösztönözni, hogy saját online jelenléted még jobbá tedd, és pontos információ kapj arról, hogyan tudod megelőzni őket. Nagyon fontos, hogy a cikkben leírt elemzéseket a saját weboldaladon is végezd el, ezután pedig tisztább képet fogsz kapni arról miben vagy jobb versenytársaidnál, esetleg hol kell még fejlődnöd.

Kérj árajánlatot online versenytárs elemzésre!

Ajánlatodra 6 órán belül válaszolunk

Olyan partnert kerestünk, aki a referenciák alapján már bizonyított, aki a megoldásaiban korszerű technológiát alkalmaz ... A Usernet teljes mértékben megfelelt az elvárásainknak és a tervezett webes alkalmazás elképzeléseink szerint időben el is készült.

Briski Vilmos ügyvezető igazgató CYEB Energiakereskedő Kft.  

... a Csoport honlapját is a legmodernebb dizájn- és technológiai alapokra helyeztük. Ebben hatalmas segítséget nyújtott a Usernet, hiszen szakmai hozzáértésük, rugalmas és ügyfélbarát hozzáállásük révén a bevezetés számos apró nehézségén segítettek át bennünket ...

Szalai András Partner, ügyvezető igazgató Process Solutions Hungary

Kiemelt Ügyfeleink

Ügyfeleink között tudhatjuk az alábbi vállalatokat

Referenciáink

Válogatás az elmúlt 16 év több száz referenciája közül