Menü

Internetes marketing könyvelők és adótanácsadók részére

2016. május 01. | 1476 |

2016.04.26-án Egerben, az Adótanácsadó Egyesület által szervezett Országos Adójogi Konferenciára tartottam előadásomat “Internetes marketing könyvelők és adótanácsadók részére” témában.

Előadásom célja, hogy újfajta megvilágításba helyezzem a szakma online érvényesülésének lehetőségeit, valamint olyan konkrét tanácsokkal lássam el a szakembereket, amelyeknek azonnal hasznát veszik cégükben.

Egy 2014-es kimutatás szerint az emberek 94%-a végez kutatást az Interneten, mielőtt valamilyen szolgáltatás vagy termék megrendeléséről dönt. Ezzel összefüggésben az interneten található információkat legalább annyira fontosnak tartjuk a döntésünk meghozatalában, mint a rokonoktól, ismerősöktől származó információkat.

Tehát nagy valószínűséggel még akkor is utánanézünk egy cégnek a weben, ha valamelyik ismerősünk, barátunk, rokonunk ajánlotta nekünk.

Ezzel szemben a Deloitte egy friss 2016. februári KKV szektorban végzett jelentésből  az derül ki, hogy " ... a cégek 56 százaléka nem rendelkezik weboldallal". Ebből pedig az alábbi következtetést vonták le, idézem:


 „ … Ez alapján persze, hogy problémás az ügyfélszerzés, hiszen fogyasztói oldalról jelentősen felértékelődött a vásárlás előtti információgyűjtés ... „ 


… Online jelenlét és megfelelő pozícionálás híján azonban a cégek le- és kimaradhatnak a piaci versenyből, miközben a megkérdezettek 65 százalékának jelent gondot a piac árérzékenysége… „ 

 

Előadásom célja, hogy segítséget nyújtsak azoknak a cégeknek, akiknek még nincs weboldaluk illetve tanácsokat adjak azoknak, akiknek van, de még nem aknázták ki az online marketing adta lehetőségeket.

Minden mérhető

Az Interneten manapság minden mérhető. Olyan ingyenes látogatottsági szoftvereket alkalmazhatunk, amelyek részletes információkkal szolgálnak egy weboldal látogatói szokásairól. Egészen pontosan tudjuk honnan érkezik egy látogató a weboldalra, milyen demográfiai jellemzői vannak, milyen aloldalakat tekint meg, mennyi időt tölt az oldalon, mikor hagyja el az oldalt. Ezen látogatottsági statisztikák összesítése alapján pontos képet kaphatunk arról, milyen információk alapján dönt egy leendő ügyfél, mikor pl. könyvelői vagy adótanácsadói szolgáltatásokat választ.

A legfrissebb kutatások alapján egy céges weboldal felkeresésekor az alábbi kérdések a legfontosabbak, amelyekre a látogató választ keres:

  • Mivel foglalkozik a cég?
  • Mióta?
  • Kik állnak a cég mögött? 
  • Hogyan dolgoztok? 
  • Hol vagytok? 

Ezek azok a legfontosabb információk, amelyeket mindenképpen fel kell tüntetni egy weboldalon. 

Az előbb felsorolt kérdésekre az alábbi menüpontok adják meg a választ: 

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Kapcsolat

Ha ezek közül bármelyik is hiányzik, a statisztikák szerint a látogatók jelentős hányada el fog kattintani. Elkattint, mivel tudja, hogy minimális energiával tucatnyi más konkurensünk oldalát tudja megtekinteni.

Az ügyfélszerzésen túl

De a céges weboldal nem csak új ügyfélszerzésben tudja támogatni üzleti stratégiánkat:

Ügyfelekkel történő kapcsolattartás

 A céges weboldalt felhasználhatjuk ügyfeleinkkel történő kapcsolattartásra is, amennyiben olyan letölthető anyagokat, iparági híreket, jogszabály változásokat töltünk fel, amely visszavonzza őket az oldalra, így elmélyítve a bizalmat és a kötődést cégünkkel.

Értékesítési folyamat automatizálása

A weboldalra feltöltött egyedi űrlapok segítségével az érdeklődőktől az információkat rögtön olyan formátumban küldik, hogy az minél hamarabb feldolgozható legyen ezzel is felgyorsítva az árajánlat készítés folyamatát. Ez azért is fontos, mert a statisztikák szerint a válaszidő döntő fontosságú a munka elnyerése szempontjából.

Brand építés

Az arculat tulajdonképpen nem más, mint a cég különböző megjelenési formáinak összessége. Az arculat egységes cégidentitást kommunikál az ügyfelek és versenytársak felé, erős partnert feltételez, és a legtöbb esetben magában hordozza a cég által fontosnak tartott alapelveket. Jó arculattal bizalom és üzleti előny nyerhető, míg a rosszul megválasztott arculati elemekkel a potenciális vásárló elrettenthető. 

Hírlevél feliratkozók gyűjtése

A hírlevél küldés még mindig az egyik legolcsóbb és leghatékonyabb online marketing eszköz. Weboldalunkat felhasználhatjuk arra is, hogy segítsen a hírlevél adatbázis építésében.

Közösségi média jelenlét támogatása

A weboldalra felkerülő hírek, cikkek, publikációk egyben forrásként szolgálhatnak a közösségi oldalakra is. Tehát egy jól sikerült cikk azon felül, hogy felkerül a weboldalra, kiküldhető hírlevélben és megosztható a közösségi oldalainkon is.

Költség csökkentés

Például nyomdaköltség csökkentése. Ahelyett, hogy dokumentumainkat, brosúráinkat folyamatosan nyomtatnánk, praktikusabb azokat a weboldalra feltölteni és onnan megosztani az érdeklődőkkel.

Az eddig felsorolt célokat az alábbi 7 menüpont jeleníti meg a weboldalon:

  • Bemutatkozás
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Ügyfeleink
  • Hírek
  • Letöltések
  • Kapcsolat

Ezen menüpontok mindegyike ismerős lehet a weboldalak többségéről, mivel szinte minden céges oldalon megtaláljuk őket. Kérdés az, hogy ha a cégek többsége lefedi ezeket a tartalmi elemeket, akkor hogyan lehet kitűnni a tömegből, mi lehet az a plusz, amivel többet nyújthatunk a konkurenseknél?

Tűnj ki a konkurensek közül!

Azt gondolom erre két lehetőségünk van: a minőségi tartalom és az extra bizalom építő elemek. Tehát első körben figyelj oda arra, hogy ez a 7 alap menüpont tökéletesen legyen felépítve és ha ez megvan, akkor építs be extra bizalom építő elemeket.

A tökéletes céges weboldal receptje ezzel összeállt. Hozzávalók a Bemutatkozás, Róluk, Szolgáltatásaink, Ügyfeleink, Hírek, Letöltések, Kapcsolat menüpont tartalmak. 

Bizonyára mindenkinek a családjában vagy ismerősi körében van olyan személy, aki úgymond „kreatívan” főz. Ez alatt azt értem, hogy az eredeti recepten apró változtatásokat eszközöl bízva abban, hogy nem sokat ront az ételt élvezeti értékén. Vegyük például egy tiramisu receptjét. Ha babapiskóta helyett kekszet használok, mert éppen az van itthon, ha kávé helyett kakaóba áztatom, mert így a kisebbek is fogyaszthatják, ha mascarpone helyett sajtkrémet töltök rá, mert szinte ugyanaz az íz és a végén kakaóport nem szórok rá, mert éppen nincs itthon, ráadásul az egészet poharakba töltöm, mert így kevesebb helyet foglal a hűtőben, akkor bizony a végeredmény már távolról sem emlékeztet tiramisura. Tehát látszólag jelentéktelen változtatásokkal egészen távol kerültem a tökéletestől.

Mikor egy weboldalt megtervezünk és elérkezünk a tartalom feltöltés fázisába, pont ezeket az aprónak tűnő változtatásokat szoktam átélni. A Bemutatkozás pontba elég lesz 3 mondat egy régi brosúrából, a Rólunk részt inkább hagyjuk ki, mert nincs tartalmunk hozzá, a Szolgáltatásaink részbe elég lesz egy rövid felsorolás, az Ügyfeleink menüpontot majd elkészítjük, addig legyen ott a „Feltöltés alatt…” szöveg, a Kapcsolatba pedig elég lesz cégnév, cím, telefonszám és e-mail cím. És itt ebben a pillanatban kerültünk nagyon messze a tökéletes céges weboldal receptjétől.

Ezeket a hibákat elkerülendő pontról-pontra végigmegyek az egyes menüpontokon és elmondom, hova mit érdemes feltölteni, mit vár el a látogató, mikor az adott menüpontra kattint. 

Bemutatkozás

A látogató szeretné tudni, hogy nem egy tegnap felbukkanó és esetleg holnap eltűnő cég oldalára tévedt, nem mellékes számára az sem, hogy az adott cég mit ért el eddigi működése alatt. Meséld el a személyes történeted! Mikor, milyen célból alapítottad a céged, mi motivál, mik az ambícióid, mi céged küldetése, víziója. Mutasd be céged fejlődésének főbb mérföldköveit, eddigi eredményeit, díjait. A leírást színezd néhány saját fotóval, esetleg bemutatkozó videóval.

Rólunk

A látogató itt arra kíváncsi, hogy kik állnak a cég mögött. Embereket szeretne látni fényképpel annak érdekében, hogy a weboldalt, mint virtuális felületet konkrét személyekhez tudja kötni. 
Látni szeretné mekkora a cég, hányan dolgoznak benne, kik a vezetők, ki az akivel a kapcsolatot felveheti. Akkor is erre a menüpontra kattint, mielőtt egy személyes találkozóra kerül a sor, mivel látni szeretné ki az, akivel találkozni fog. 

Fontos, hogy mosolygós képek legyenek feltöltve, mivel ez pozitív benyomást alakít ki. A személyes adatok mellett hasznos, ha feltöltesz pár érdekességet is az illetőről. Milyen végzettsége van, mivel foglalkozik a cégnél, mióta van a szakmában … stb. Ezek az információk a szakmai rátermettséget erősítik.

Szolgáltatásaink

A cég szolgáltatásainak leírásakor a legnagyobb hiba, ha magunkból indulunk ki és nem a látogató fejével gondolkodunk. A látogató gyakran elkattint, ha a szolgáltatás leírást nem tudja értelmezni, mert túl sok szakmai zsargont tartartalmaz, nehezen érthető. Éppen ezért fontos, hogy a laikus számára is értehetően fogalmazz. Mutasd be hogyan dolgozol, milyen munkafolyamatok jellemzik az adott szolgáltatást. Még az elégedett látogató is felteszi magában a kérdést: “Miért őket válasszam?” Menj elébe a kérdésnek és írj 5-10 pontot, amely felsorolásszerűen, tömören segít megválaszolni, miért érdemes a te cégedet választani, milyen előnyöket kínálsz, miben vagy jobb, mint a versenytársaid. 

A különböző szolgáltatások legyenek aloldalakon elkülönítve, így pontosabban tudod őket célozni, valamint a látogató is csak a számára érdekes, releváns információkat látja.

Az oldalak többségénél még mindig hiányzik a “Call to Action”, vagyis a cselekvésre történő felszólitás. Ne a látogatótól várd, hogy kitalálja mi a következő lépés. Mondd meg neki, hogy mit kell tennie a kapcsolatfelvételhez, vagy az árajánlatkéréshez: “Kattints ide és kérj tőlünk árajánlatot!”

Ügyfeleink

Eddigi partnereid megjelenítése bizalmat kelt a látogatóban. Egyrészt tudni fogja, hogy kellő tapasztalattal bírsz, túl vagy már jó pár sikeres projekten, másrészt bizalmat kelthet benne, ha olyan ügyfelet lát az oldaladon, akit esetleg személyesen ismer vagy a cég ismert márkája miatt jelent pozitív benyomást. Ha lehetőséged van rá, kérj engedélyt az ügyfelek logóinak feltüntetésére. A logó nem csak a cég nevét, hanem egyben arculatát is hordozza, így könnyebben felismerhető, beazonosítható. Ráadásul jobban is mutat, mint egy egyszerű felsorolás. Még inkább növeli a bizalmi faktort, ha ügyfeleid saját szavukkal mondják el munkádról véleményüket, természetesen névvel, lehetőség szerint képpel. Ne rejtegessük referenciánkat, a potenciális ügyfeleknek jó kiindulópont a döntésben, ha megismerheti eddigi munkáinkat.

Hírek

Az elmúlt pár év távlatában kijelenthetjük, hogy a tartalom marketing időszakát éljük. Értékesítésünket nagy arányban megkönnyítheti, ha magas minőségű, releváns tartalmat biztosítunk látogatóink számára. Egy folyamatosan aktív Hírek oldal vagy Blog kedvez az oldal keresőoptimalizáltságának, vagyis előkelőbb helyre kerülhetünk a keresők találati listáján, ezáltal folyamatosan új látogatók jutnak az oldalra, akiket a magas színvonalú tartalom szolgáltatásával potenciális ügyfelekké tehetünk. Híreinket megoszthatjuk a közösségi csatornákon, a jól sikerült, nagy érdeklődést generáló cikkek vírusként terjedhetnek az interneten.

Egy rendszeresen frissített Hírek oldal azt mutatja a látogatónak, hogy képben vagy az iparági újdonságokról és még figyelmet fordítasz arra is, hogy ezt megoszd ügyfeleiddel.

Elérhetőség

Ha a látogató eljutott a Kapcsolatok vagy Elérhetőségek oldalra, jó úton haladunk, hogy ajánlatot kérjen tőlünk. Itt közöljük az összes rendelkezésre álló kapcsolatfelvételi lehetőséget, beleértve közösségi oldalainkat egyaránt és tegyük lehetővé, hogy azonnal kontaktálni tudjanak velünk, akár egy űrlap segítségével. Amennyiben nem tudunk azonnal reagálni a megkeresésekre, érdemes közölni, hogy mennyi időn belül várhatják visszajelzésünket. Jelenítsük meg térkép segítségével is, hol találhatnak meg bennünket.

Nem szívesen adom meg

Tapasztalataink azt mutatják, hogy egyre kevésbé kerülnek kitöltésre a hosszú űrlapok. Igyekezzünk a valóban lényeges kérdésekre szorítkozni, hiszen a későbbiekben is beszerezhetjük a fontos információt ügyfeleinktől. Az alábbi felmérés azt mutatja, hogy melyek azok az adatok, amelyeket nem szívesen adnak meg a látogatók egy kapcsolatfelvétel során. Tanulság: a telefonszám ne legyen kötelezően kitöltendő mező, mert el fognak kattintani azok, akik úgy gondolják, hogy nem szívesen adnák meg.

Ha minden „alap” menüpontot sikerült tartalommal megtölteni, akkor ahogy korábban említettem két lehetőség van kitűnni a konkurensek tömegéből. 

  1. Minőségi tartalomra való törekvés, 
  2. Extra bizalom építő elemek beszúrása az oldalba. 

Nézzük ez utóbbit, melyek azok a bizalom építő elemeket, amelyek segítenek az ügyfél elköteleződés felépítésében és a javunkra billenti a mérleg nyelvét, amikor egy új ügyfél szolgáltatót választ.

Extra bizalom építő elemek a weboldalon

Fontos a cég megítélése szempontjából, hogy minőségi logó, dizájn, arculat fogadja a látogatót, érvényesüljön a “user experience”. Számtalan tényező befolyásolja a keresőoptimalizást és a látogató igényeit egyaránt, egyebek mellett ilyen például az oldal betöltési sebessége, eszköz független megjelenése, rendszeresen frissülő tartalom. Az ügyfél vélemények, elismerések, díjak és publikációk mind-mind erősítik a bizalmat, hogy amit csinálunk, azt bizony jól is csináljuk, mindenki nagy megelégedésére. Kiábrándítóan hat ha a tartalom gyenge megfogalmazású és helyesírási hibákkal tűzdelt, de ugyanígy ronthatja az összhangot egy gyenge minőségű kép vagy fotó. Igyekezzünk odafigyelni minden apró részletre, úgy ahogy azt ügyfelünk is elvárja a neki végzett munkánál.

Mit NE tegyünk?!

Íme egy 2015-ös kimutatás arról, melyek azok a tartami elemek, amelyek annyira idegesítik a látogatót, hogy inkább elkattint a weboldalról. Vezető ok az elkattintásoknál az üzenet hiánya, ami azt jelenti, hogy a látogató számára nem egyértelmű mivel foglalkozik a cég, mi az adott oldal célja. A kapcsolatfelvételi adatok hiánya szintén vezető ok az elkattintásoknál. Harmadik helyen szerepelnek az animált hirdetések, majd pedig a gyenge design és navigáció, utána pedig az automatikusan induló videók, zenék jönnek. Nézd át a weboldalad ebből a szempontból és pótold a hiányosságokat!

Online marketing eszközök

Ha úgy gondolod, hogy minden korábbi tanácsomat megfogadtad és sikerült egy valóban tökéletes céges weboldalt felépítened, akkor még csak a munka elején jársz: számos olyan online marketing eszköz van, amelyekkel a korábban felépített weboldalad népszerűségét növelheted. Ezekből mutatnék be néhányat.

Hírlevél küldés – a hírlevél küldés kiváló eszköz arra, hogy ügyfeleinkkel folyamatos kapcsolatot tartsunk és tájékoztassuk őket híreinkről, szolgáltatásainkról, akcióinkról, jogszabály változásokról. A hírlevél küldést ugyanakkor a legtöbb cég helytelenül használja és ezért nem ér el megfelelő hatékonyságot. 

Hagyományos marketing – léteznek hagyományos marketing eszközök amelyek nagy segítségünkre lehetnek az online világban. Ezek közül az egyik legfelkapottabb a QR kód. Egy QR kódot feltüntetve a marketing anyagainkban, névjegykártyán, brosúrán, szórólapon, autón lehetőséget biztosít arra, hogy egy telefonnal leolvasva átirányítsuk a látogatót a weboldalunkra. A legnagyobb hiba a QR-kód használata során, ha nem mobilra optimalizált weboldalra irányítod a látogatót. 

Nagyon vegyes a közösségi oldalak megítélése üzleti szempontból. Ha objektív akarok lenni azt mondhatom, hogy cégtől illetve iparágtól függ az, hogy valakinek érdemes-e illetve ha igen, akkor melyik közösségi oldalon célszerű megjelennie. De ha azt szeretnéd, hogy a weboldalon megjelenő hírek, információk minél hamarabb minél több emberhez eljutassanak, erre kiváló eszköz lehet a céges Facebook oldal. 

Blog – egy blog oldal vezetése és cikkek publikálása lehetővé teszi, hogy valamivel oldottabb, személyes hangnemben kötetlen formában beszéljünk szakmai dolgokról. Egy jó blog oldal erősítheti az író szakmai megítélését és ráirányíthatja a figyelmet a mögötte álló cégre is.

Szakmai fórumok – a legnagyobb portál oldalak mindegyike rendelkezik olyan szakmai fórumokkal, amelyekben egy aktív részvétellel, a felmerülő kérdésekre adott válaszokkal felhívhatjuk magunkra a figyelmet.

Linképítés – a weben számtalan tematikus gyűjtő oldal létezik amelyek egy adott témában a legfontosabb webes forrásokat jelenítik meg. A linképítés más néven linkmarketing célja a weboldal regisztrálása ezekbe a tematikus gyűjtőoldalakba. 

Fizetett hirdetések – amennyiben gyors és hatékony eszközre van szükséged a weboldal népszerűsítésére, a fizetett hirdetések a megoldás. Hirdethetünk a keresőrendszerekben, közösségi oldalakon, szakmai portálokon, blogokban. Azokon a területeken, ahol óriási az online konkurencia, szinte csak fizetett hirdetésekkel tud egy cég érvényesülni.

A keresőoptimalizálás még mindig az egyik legnépszerűbb online marketing terület. Célja, hogy a weboldal a legfontosabb kifejezésekre a lehető legjobb helyen szerepeljen a keresők találati listájában.

Digitális marketing trendek 2016

Előadásom zárásaként bemutatok pár marketing trendet az idei évből, amelyek még a következő években is nagy valószínűséggel felkapottak lesznek. Azok a cégek, amelyek folyamatosan képben vannak az aktuális trendekkel kapcsolatban és nem szeretnének lemaradni, érdemes megfontolni használatukat.

A tartalom marketing elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt pár évben és sikere töretlenül megmarad a következő években is. 

A marketing folyamatok automatizálása sok munkát vesz le a céges marketingesek válláról. A folyamatok komplexitása miatt egyre népszerűbb lesz az automatizálás.

A videó marketing népszerűsége is folyamatosan növekszik. Az emberek egyre kevesebbet olvasnak, sok esetben szívesen néznek meg egy 1-1,5 perces videót, ahelyett, hogy egy cikket elolvasnának.

A mobil marketing és azon belül a mobilra optimalizált hirdetések az okostelefonok terjedése miatt egyre népszerűbbek lesznek.

A közösségi média továbbra is az online marketingesek egyik kedvenc területe, a legnépszerűbb csatorna továbbra is a Facebook. Rengeteg innovációjuk jelenik meg folyamatosan annak érdekében, hogy az internetezők minél nagyobb százalékát érjék el.

Összefoglalás

Azok a cégek, amelyeknek még nincs weboldaluk, azt gondolom az utolsó utáni percben vannak. Rövid időn belül utolérhetetlen hátrányt szenvednek el a már évek óta weben lévő konkurenciától. De ha van is egy cégnek weboldala, akkor sem állhat le. Előadásomban igyekeztem rávilágítani arra, milyen sok apró részleten múlik, hogy a szinte minden területen jelen lévő óriási online konkurencia mellett sikerül-e egy látogató figyelmét felkelteni. Illetve sikerül-e ismeretlenül olyan bizalmat kiépíteni, hogy minket válasszon egy szolgáltatás megrendelésekor.

Azok a cégek, amelyek figyelemmel követik a digitális marketing trendeket és igyekeznek elsőként lépni, lehet, hogy kockáztatnak és sok energiájuk elmegy a kisérletezésre, de üttőrőként olyan előnyöket építhetnek ki, olyan tapasztalatot szerezhetnek, amely döntő szempont lehet egy telített piacon történő érvényesüléskor.

Sok látogatót és sikeres online üzletkötés kívánok!

Köszönöm a figyelmet! :-)

Tusnádi István

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, például a Piac & Profit, WordPress Magyarország és a Biztonságportál oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!