Menü

Hogyan épül fel egy webshop

2017. augusztus 23. | 133

Egy webshop esetében kiemelten fontos, hogy a felhasználók jól tudják használni a weboldalt. A cél nagyon egyszerű, minél többen vásároljanak minél több terméket. Ahhoz, hogy ezt elérjük nem árt, ha betartunk néhány alapvető dolgot.

Tartalom 

Mivel a felhasználók a leghasznosabbnak a termékinformációkat tarják, nélkülözhetetlen, hogy a lehető legrészletesebb módon mutassuk be azokat. A teljesség igényével igyekezzünk kialakítani, egy-egy terméklapot, és legalább 3 képet töltsünk fel az adott termékről. Tartalom kialakítása legyen átlátható, jól strukturált, egyértelmű kategorizálással.

Letisztult dizájn és jó minőségű termékfotók

A termékoldal kialakításának hatalmas szerepe van a vásárlói döntésekben. Egy átlátható, jó felbontású és szép képeket használható, részletes leírást tartalmazó oldalon a termék eladási esélyek jóval magasabbak. Sokat számít, ha egy termékről több szögből is készülnek fotók és azt minden oldalról szemügyre lehet venni.

Vásárlásra ösztönzés

Amikor a vásárló a keresési fázison már túl van, és csak azt mérlegeli, hogy az adott webáruházban vegye meg a terméket, vagy épp máshol, jól jöhetnek a cselekvésre buzdító kifejezések, interakciók. A vásárlói visszajelzésekkel, értékelésekkel, bizalmat keltünk a vásárlókban.

Betöltési sebesség

A tartalmon túl a másik fontos technikai tényező a sebesség. Nagymértékben befolyásolja a látogatók döntéseit, ha lassan töltődnek be a termékadatok. Ezen felül a weboldalak betöltődési sebessége kiemelkedően fontos Google szemében is, valamint befolyásolja a konverziós arányt. Törekedjünk a minél gyorsabb oldalbetöltési sebességre, ami maximum 2 másodperc legyen.

Vásárlási folyamat

Már fél siker, ha a látogató a kosárba helyezte a megvásárolni kívánt terméket. Túl az emberi tényezőkön sok múlik a vásárlási folyamat egyszerűségén is. Még mindig viták övezik azt, hogy az egy-, vagy többoldalas „checkout” folyamat hoz-e jobb konverziót. A lényeg, hogy a szükségesnél ne legyen bonyolultabb, s a lehető legkevesebb erőfeszítéssel jusson túl rajta a vásárló. Csak azokat az adatokat kérdezzük meg, amikre a vásárláshoz, vagy a későbbi marketing tevékenységünk miatt feltétlenül szükség van.

Adatok gyűjtése és regisztráció

Sokan a kötelező regisztrációt látva gondolják meg magukat, és hagyják el a weboldalt. Ezért igyekezzünk az adatbekérő formokat a lehető legegyszerűbben tálalni. Gondoljuk végig, hogy melyek azok az adatok, amelyek mindenképp kellenek. Ne terheljük felesleges kérdésekkel a vásárlóinkat.

Fizetési módok

Fontos, hogy a vásárló a lehető legtöbb fizetési mód közül választhasson, és ezek között megtalálja az általa preferáltat is. Magyarországon még mindig népszerű az utánvétes fizetési mód, azonban ma már sem technikailag, sem anyagilag nem megterhelő például a bankkártyás fizetés vagy a PayPal beépítése.

Szállítási módok és ingyenes szállítás

Hazánkban népszerű futárszolgálattal együttműködve intézni a kiszállítást. Az értékhatárhoz, vagy megvásárolt termékek számához kötött ingyenes házhoz szállítást sokan alkalmazzák itthon is. Ezzel további termékek megvásárlására ösztönözhetjük a látogatókat, de gondosan kell eljárni az értékhatár megállapításánál.

Mitől fog webshopod jól teljesíteni?

Amikor jól használható a weboldalad, könnyű a navigáció és logikus a felépítés, még nem biztos, hogy eléred vele a kívánt eredményt, hiszen nem fogja vonzani az embereket, nem tudnak vele érzelmi kapcsolatot kialakítani. Fontos a használhatóság, de legalább ennyire fontos, hogy valami megfogja őket, amikor rápillantanak a weboldaladra. Emellett lesznek olyanok, akiket elsősorban az érdekel majd, hogy a számukra fontos információk ott legyenek a weboldalon, végre tudják hajtani azt a feladatot, amit célul tűztek ki, és ügyet sem vetnek a használhatóságra vagy a kinézetre. Ahhoz tehát, hogy egy webdesignra valóban rá lehessen sütni, hogy teljesíti küldetését, a fent leírt követelménynek egyszerre kell megfelelnie. Összefoglalva ez a három pont:

  1. Használhatóság

  2. Esztétika

  3. Hatékonyság 

Használhatóság

Egy weboldal lehet akármennyire szép, ha azt nem tudják használni az emberek, akkor nem fogja betölteni a célját, mert nem felel meg a vele szemben támasztott egyik igénynek. A használhatóság érdekében az információkat és funkciókat könnyen elérhetővé kell tenni a felhasználók számára, biztosítani kell a logikus navigációt.

Amennyiben a felhasználók nem találják meg az őket érdeklő információkat és funkciókat a webshopodban, akkor nem fognak vásárolni, mivel a felhasználók nagyon türelmetlenek az interneten. A weben sokkal könnyen alternatívákat találni, ha valamiért úgy érzik, hogy a webshopunk nem igazán használható. Először a használhatósággal kell törődni, csak azután szabad azzal foglalkozni, hogy mennyire vonzó a webshop. A használható és működő oldalt csak a felhasználói élmény maradéktalan figyelembe vétele után lehet egy magasabb szintre emelni. Ekkor kerülnek a képbe az esztétikai szempontok, melyek révén viszont már érzelmi kapcsolatot alakíthat ki a webshop a potenciális vásárlókkal. 

Esztétika

Az első benyomás fontosságát sose felejtsük el, és hogy ehhez kell a vonzó külső a webshopok esetében is. Az a néhány másodperc, amelyet egy felhasználótól kapunk, nem sok, és ennyi idő alatt kevésbé a racionális felépítéssel és navigációval fogjuk meggyőzni, sokkal inkább a látvánnyal.

Emellett a vállalkozásunk szempontjából is fontos, hogy milyen kép alakul ki rólunk, a cégünkről vagy a termékeinkről a webshop kinézete alapján. Egy esztétikailag hibátlanul kivitelezett oldal azt a benyomást kelti a felhasználókban, hogy törődünk azzal, amit csinálunk. Ráadásul a webshop kifejezheti cégünk egyediségét egy egyedi látványvilág által, megkülönböztet ennek révén a többiektől, márpedig alapvető fontosságú, hogy egyedinek kell lennünk.

Hatékonyság

Egy webshop azért jön létre, mert el szeretnénk adni termékeinket. Vagyis az oldalunk lehet bármennyire felhasználóbarát vagy éppen egy „műalkotás”, még nem biztos, hogy hozza az elvárt eladásokat. Anélkül pedig nincs értelme webshopot létrehozni, ha alapvető célját nem teljesíti. Egy jó dizájn tehát arra irányul, hogy világosan kiderüljön mit akarunk, mit kínálunk az embereknek, milyen problémájukra nyújtunk megoldást. Kommunikálja vállalkozásunk megbízhatóságát, termékünk, vagy szolgáltatásunk egyediségét és kiválóságát, valamint elősegíti a konverziók teljesülését.

Természetesen a három feltétel összefügg, a használhatóságnak és az esztétikának is arra kell irányulnia, hogy a webshop hozza az elvárt eladásokat. Egy jól használható oldal nélkül vagy épp egy igénytelen kinézetű oldallal kevesebb lesz az eladásunk is: nem lehet pusztán rendetlenül összelapátolt, hangzatos reklámszövegekkel és rikító vásárlásra ösztönző (CTA) gombokkal megnyerni a vevőket.

A lényeg azonban az, hogy a három tényezőt minden esetben össze kell hangolni, hiszen egy célra irányulnak: a felhasználó meggyőzésére és ezáltal az eladásra. Ehhez önmagában egyik sem lesz elegendő, de már akkor is gond lehet, ha a hangsúlyok túlzottan eltolódnak egyik vagy másik irányába. 

A 4 legnagyobb hiba, amit elkövethetsz webshopodban

Rossz piackutatás

Meg kell vizsgálnod, hogy a terméked eladható egyáltalán az internet segítségével, ha igen, akkor milyen formában. Továbbá fel kell térképezni a már létező konkurencia árait, milyen áron kínálják ők a termékeidet. Előfordulhat, hogy ők olcsóbban kínálják, mint a Te beszerzési költséged.

Mindenkinek el akarsz adni

A piackutatás elvégzése után meg kell határozni, hogy adott termékcsoporton belül először melyik termékeket is szeretnéd értékesíteni, és ezekből mekkora mennyiséget szeretnél forgalmazni.
Minél magasabb a termékek száma, annál nagyobb erőforrásokra lesz szükséged: a feltöltések, az árak frissítésének tekintetében, de a termékek beszerzésénél és a rendelés teljesítésének esetében is.

A több terméknek persze van előnye is: a Google találati listájában jobb eredményt érhetsz el.
Első lépésként mindenképpen érdemes végiggondolni, hogy mennyi időt tudsz naponta az webáruházaddal tölteni, ez határozza meg minden további lépést. Ha jól pozicionálod magad, a vásárlók a termékcsoportod szakértőjeként tartanak majd számon.

Nem megfelelő webshopmotort használsz

A rossz webshop ismérve, hogy lassan töltődik be, nem mutatja be megfelelően a termékeket, nem keresőbarát, nem nyújt pozitív élményt vásárláskor, és nincs mobilbarát verziója.

A legtöbb esetben nem esztétikus és nem áttekinthető, és az elemek felépítése átgondolatlan. A dizájnnak szolgálnia kell a vásárlókat, meg kell szólítania őket. Ne használj olyan grafikai megoldásokat, melyek feleslegesek és nincs feladatuk. A háttér inkább fehér színű legyen, az olvasóhatóság szempontjából a betűszín minél sötétebb és kontrasztosabb.

Túlzsúfolt a webshopod

A leghatékonyabb webáruházakat nagyon könnyű átlátni. Amennyiben sok felesleges grafikát, és egyéb lehetőséget zúdítasz az oldaladra látogatók nyakába, inkább elkattintanak róla, semmint hogy végig vigyék a vásárláshoz vezető utat. A legtöbb magyar webáruházban nincs kiépítve az értékesítési tölcsér sem, ez is a biztos bukáshoz vezet.

Új webshopot szeretnél, vagy megújítanád a meglévőt? Segíthetünk?

Ha szeretnél árajánlatot kérni, akkor ezek a cikkek segíteni fognak: „Hogyan kérj weboldalkészítésre árajánlatot?” és "Weboldal árajánlat kérés minta"

Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom

Kapcsolódó cikkek