Minél bonyolultabb és összetettebb egy weboldal, annál szerteágazóbb feladat az élesítés előtti ellenőrzése. Az élesítés előtti pillanatokban már mindenki feszült és azon gondolkodik, nem felejtett-e el valamit.

A felelősség nagy, mivel elég egy látszólag aprónak tűnő tévedés és az új weboldal drasztikusan visszaeshet a Google-ban. De akár az is előfordulhat, hogy csak hetekkel, hónapokkal később jössz rá, hogy mi áll a forgalomesés és a vásárlások visszaesése mögött.

Ezeknek a problémáknak igyekszik elébemenni az alábbi ellenőrző listám, amely fontossági sorrendben taglalja a weboldal élesítés előtti teendőit.

Tartalomjegyzék

1. Google tiltás kiszedése

A weboldal fejlesztési fázisában általában egy ideiglenes tárhelyen üzemel, ahol le szoktuk tiltani a keresőrendszereket, nehogy beindexeljék a félig kész oldalt. 

Az élesítés előtt azonban nagyon fontos megbizonyosodni arról, hogy a keresőrendszerek tiltása kikerült a forráskódból, különben nagyon sok látogatót veszíthetsz, mire rájössz a probléma okára.

Bár ez a probléma banálisnak tűnhet, az indulás körüli utolsó simítások között sajnos feledésbe merülhet, aminek a Google helyezések szempontjából súlyos következményei lehetnek.

2. Navigáció tesztelése

A weboldal élesítése előtt nem árt végigkattintgatni az összes menüpontot és ellenőrizni, hogy mindegyik a megfelelő tartalomra irányít-e. Mivel a weboldal mobil menüje eltér a hagyományos asztali változat menüjétől, ezért azt is külön ellenőrizni kell.

Sok olyan weboldallal találkozom, ahol a mobil menü egyáltalán nem működik vagy hibás menüpontokat tartalmaz, ami ellehetetleníti az oldal kezelését. Ennek a problémának lehet elébe menni egy alapos teszteléssel.

3. Űrlapok ellenőrzése

A weboldalon az űrlapok valósítják meg a konverziót a legtöbb esetben. Űrlapokon keresztül jelentkeznek az érdeklődők, a hírlevél feliratkozók, de még a vásárlások véglegesítése is egy megrendelés űrlapon keresztül történik.

Ha az űrlapon bármilyen hiba van, akkor a konverzió meghiúsul. Ami azért is különösen fájó, mert közvetlenül vásárlás, megrendelés előtt veszíted el a biztos vevőt.

A leggyakoribb űrlap hibák amikkel szembesülünk:

  • Az űrlapról küldött üzenet elvész, nem érkezik meg a címzettnek
  • Nincsenek megjelölve a kötelezően kitöltendő mezők
  • Az űrlap nem ad hibaüzenetet vagy nem értelmezhető
  • A hibaüzenetek idegen nyelvűek
  • Az űrlap mobilon kilóg a képernyőről, nehezen kezelhető

4. 301-es átirányítások

A 301-es átirányítások teszik lehetővé, hogy a régi weboldal URL-jei helyett automatikusan az új weboldal megfelelő oldalai jelenjenek meg. 

Az URL struktúra az új weboldallal a legtöbb esetben módosulni fog, ezért kiemelten fontos, hogy a Google számára egyértelműsítsük, hogy melyik cím mire módosult. Ha az átirányítások nem történnek meg, akkor drasztikus helyezés eséseket szenved az oldal és több hónap kell ahhoz, hogy újra a régi látogatottságot hozza.

A 301-es átirányítások elvégzése legtöbbször nem automatikus. Egy összetett weboldal esetében több órás munka az összes régi URL új megfelelőjének kigyűjtése és az átirányítás beállítása.

5. Domain név átirányítások

A legtöbb vállalkozás több különböző domain névvel is rendelkezik és elterjedt az a megoldás, hogy mindegyik domain nevet ugyanarra a weboldalra irányítja.

Ez azonban nem jelent előnyt a Google szemében, sőt problémákat is okozhat, hiszen a keresőóriás nem tudja eldönteni, hogy melyik a preferált domain név, melyiket részesítse előnyben és jelenítse meg a találati listában.

Éppen ezért ha több domain név mutat ugyanarra a weboldalra, akkor egy megfelelő átirányítás segítségével biztosítani kell, hogy a látogató (és a Google) végül csak egyet lásson. Mindenképpen el kell kerülni, hogy ugyanaz a tartalom, több különböző domain név alatt is elérhető legyen, pl.: bodzakft.hu/szolgaltatasok/bodza-szedes – bodzaszedes.hu/szolgaltatasok/bodza-szedes

6. Www és www nélküli alak

Az előző ponthoz hasonlóan problémát okoz, ha egy weboldal a www-s és a www nélküli változattal is elérhető. 

A Google irányelvei szerint csak egyfajta változat a megengedett, ugyanakkor mindegy, hogy melyiket választod. A lényeg, hogy vagy csak a www-s vagy csak a www nélküli címen legyenek elérhetők a tartalmak.

7. SSL tanúsítvány

Az SSL tanúsítvány vagyis a biztonságos HTTPS kapcsolat megléte manapság már rangsorolási tényező a Google esetében, hiszen a keresőóriási azt szeretné, hogy a találati listák elején csak biztonságos weboldalak szerepeljenek.

Éppen ezért a weboldal élesítése előtt elő kell fizetni egy SSL tanúsítványra és a webfejlesztőnek be kell állítania, hogy az oldal csak HTTPS kapcsolaton keresztül legyen elérhető.

8. Google Analytics követő kód

A Google Analytics a weboldal látogatottság mérésének a legelterjedtebb megoldása. Látogatottság mérés híján nem lesz információd arról, hányan fordultak meg a weboldalon, milyen oldalakat tekintettek meg.

A Google Analytics beállítása azért is fontos, mert segítségével nyomon követhető, hogyan változik a látogatottság az új oldal élesítésével. Az Analytics követőkód beállítása nem bonyolult, de az élesítés körüli rohanásban feledésbe szokott merülni.

9. Google Search Console regisztráció

A Google Search Console fontos információkkal szolgál a weboldal állapotáról. A látogatottság, az indexelés állapota és a technikai problémák mellett a biztonsági hiányosságokra is felhívja a figyelmet.

Beüzemelésével az indulás után is nyomonkövethető a weboldal állapota és értesítést kapsz, ha valamilyen gond van vele.

A Google Search Console-ba beállítható a weboldal oldaltérképe, ezzel elősegítve a feltérképezést és az indexelést.

10. Külső linkek ellenőrzése

Amennyiben a weboldalról kifelé mutató linkek nem létező oldalakra mutatnak, nem csak a látogató lesz bosszús, de a Google is érzékeli ezeket a hibákat és hátrébb sorolhatja az oldalt.

Éppen ezért indulás előtt célszerű leellenőrizni, hogy minden kifelé mutató link működik és a megfelelő céloldalra mutat. Több száz blog cikk esetében ez nem egyszerű feladat, de hála istennek már vannak olyan ingyenes online eszközök, amelyekkel ezt pillanatok alatt megteheted.

11. Böngésző kompatibilitás

A Google Chrome böngésző magasan a legnépszerűbb az összes közül, ennek ellenére nem szabad, hogy a weboldal elveszítse látogatóinak 5%-át csak azért, mert a navigáció Microsoft Edge-be vagy Apple Safarin nem működik.

A böngésző kompatibilitás (cross-browser testing) ellenőrzése fontos részét képezi a weboldal élesítés előtti műveleteinek. Számtalan online eszköz áll rendelkezésre az ellenőrzés felgyorsítására.

12. Reszponzív tesztelés

A mobilról jövő látogatók arányának növekedésével egyre fontosabbá vált, hogy a weboldal ne csak asztali gépen, hanem kisebb kijelzőkön is tökéletesen működjön. A reszponzívitás mint technológia  teszi lehetővé, hogy a weboldal minden eszközön tökéletes felhasználói élményt nyújtson.

Annak ellenére, hogy manapság már csak reszponzív weboldalak készülnek, még mindig sok kisebb-nagyobb hibát találunk nap-mint-nap.

Élesítés előtt célszerűnek látom pár népszerűbb platform-on, eszközön átnézni a weboldal és tesztelni a hibátlan működést.

13. On-page SEO

Egy újonnan induló weboldal esetében sok esetben nem tisztázott, hogy ki az on-page SEO felelőse. A webfejlesztő úgy gondolja, hogy majd a SEO szakember csinálja meg, az ügyfél úgy gondolja, hogy majd a webfejlesztő csinálja meg és ebből adódóan végül senki nem csinálja meg.

Pedig az on-page SEO információk megléte alapvető fontosságú a jó helyezések eléréséhez. Éppen ezért az indulás előtt az alábbiakat célszerű ellenőrizni:

  • Egyedi oldal címek (TITLE) megléte
  • META adatok kitöltése
  • Kép ALT információk kitöltése
  • H1, H2 alcímek megléte
  • Belső linkelés

14. Hírlevélküldő és egyéb online marketing szoftverek

A mai modern weboldalak esetenként több különböző marketing szoftverrel is össze vannak kötve. Ezek közül a legnépszerűbbek a hírlevélküldő szoftverek. 

Élesítés előtt egy próba feliratkozással javasolt ellenőrizni, hogy a feliratkozó adatai megfelelő formában kerülnek-e be a hírlevélküldő szoftverbe, illetve a válasz üzenet is megfelelő helyen és formában jelenik-e meg. 

15. Ügyviteli szoftverekkel történő összekötés

A weboldal élesítésével az addig ideiglenes elérhetőség egy éles domain-re vált. Sok olyan ügyviteli szoftver van, amelyeknél ezt az élesítéssel járó címváltozást át kell vezetni, ezért ez a tevékenység is felkerült a listámra.

Bankkártyás fizetési szolgáltatóknál szintén gyakran előfordul, hogy az élesítéssel együtt a végleges domain nevet be kell jelenteni, ezért erről sem szabad megfeledkezni. 

16. Helyesírás és nyelvhelyesség

A legtöbb weboldal manapság már olyan tartalomkezelő rendszerrel rendelkezik, amely a Word-höz hasonlóan képes a helyesírási hibákat javítani. Ennek ellenére fontos átolvasni minden kész tartalmat, mert a helyesírási és nyelvhelyességi hibák a szövegben nagyon zavaróak lehetnek, és rossz fényt vetnek a cégedre. 

Célszerű megbízni egy szövegírót, hogy ellenőrizze le helyesírás és nyelvhelyesség szempontjából a weboldalra feltöltött szövegeket:

  • Címsorok formázása, címsor szintek egyezősége
  • Fogalmazási stílus, magázás/tegezés
  • Ismétlődő kifejezések egységesítése (pl. bővebben, részletek ...)
  • Felsorolások, számozások formázása
  • Oldalon belüli hivatkozások
  • Teszt adatok, teszt termékek, teszt szövegek eltávolítása

17. Nyelvi fordítások

Ha a weboldal nem csak egy nyelven készül, a különböző nyelvi verziókat egy utolsó alkalommal indulás előtt célszerű még egyszer alaposan ellenőrizni. 

Egy idegen nyelvű látogató számára borzasztó zavaró és persze negatív véleményt alakít ki a cégre nézve is, ha a fordítások nem tökéletesek, az oldal bizonyos részein, hibaüzeneteknél, köszönő oldalakon, menüben idegen nyelvű szövegek jelennek meg.

18. Adatvédelem, jogi nyilatkozat

A weboldalon szereplő képek és szövegek amennyiben saját készítésűek, szerzői jogi védelem alatt állnak. Többek között ezen szerzői jogi védelem alatt álló weboldal tartalom védelméről, felhasználásának feltételiről szól a jogi nyilatkozat, amelyet már a weboldal indulására célszerű feltölteni.

Ha a weboldalon regisztráció vagy hírlevél feliratkozási lehetőség van, akkor az itt megadott személyes adatok (pl. név) bizalmas kezeléséről és védelméről is kell egy dokumentumot készíteni, amelyet általában az adatvédelem menüpontba szokás feltölteni.

19. Favicon

A favicon-ok azok az ikonok, amelyek a böngésző bal felső sarkában jelennek meg a weboldal megnyitásakor. A favicon a weboldal hitelessége és brand-je szempontjából is jelentős szereppel bír, ezért indulás előtt nem szabad elfelejteni legenerálni és beállítani.