Menü

Marketing automatizálás

2017. július 13. | 291

Mire használhatjuk egyáltalán a marketing automatizálást? A legtöbb tévhittel ellentétben, nem csak arra használhatjuk az automatizáló szoftvereket, hogy hírleveleket küldjünk, bár tény, hogy a legtöbben még csak erre használják. Miután bemutattuk a marketing automatizálásban rejlő lehetőségeket, cikkünk végén összeszedtük az 5 legközkeletűbb tévhitet a témával kapcsolatban.

Mit jelent a marketing automatizálás?

A marketing automatizálás elnevezés olyan szoftvert, vagy platformot takar, aminek fő célja, hogy egy vállalkozás igényei alapján, minél hatékonyabban automatizálja az online (marketing és értékesítési) folyamatokat. Ezek az igények sokfélék lehetnek, ami igen változatos skáláját teremti meg a marketing automatizálásnak. Bizonyos esetekben csupán az email marketing egy összetettebb változatáról beszélhetünk, máskor viszont olyan összetettségű rendszerrel találkozhatunk, ami az adott felhasználó korábbi tevékenysége alapján generál érkeztetési oldalt vagy céloldalt (landing page) az üzleti célok minél magasabb arányú elérése érdekében.

A hírlevél automatizálás mellett gyakran használják még ügyfélkapcsolat kezelésre (CMR), a kampányok menedzselésére, érkeztető oldalak (landing page) létrehozására és a leadek kezelésére is, de az automatizálás lehetőségei nem merülnek ki ezekben.

Mire használhatunk egy automatizáló szoftvert?

Elemezhetjük vele a kampányunk hatékonyságát, összekapcsolhatjuk és szinkronba hozhatjuk az összes marketing tevékenységünket, szegmentálhatjuk a közönségünket, elemezhetjük az ügyfeleink demográfiai összetételét, de gondolhatunk konkrétan a web-analitikára is. Kisebb arányban a marketing automatizálást használják a tartalmak kezelésére, keresőoptimalizálásra és a fizetett (Pay Per Click) kampányok irányítására is. Összességében tehát bármilyen online marketing folyamatot lehetséges automatizálni.

Napjainkban alapvetően három csoportra lehet osztani a marketing automatizálási lehetőségeket:

  • email marketing

  • értékesítés

  • tartalom alapú automatizálás

Email marketing

A legtöbb emberben még az a tévhit él, hogy az email marketing egyenlő a hírlevelekkel. Napjainkban ez természetesen ebben a formában már nem igaz. A hírlevelek valóban fontos részét képezik az email marketingnek, ám ennél jóval több lehetőség rejlik benne. Az automatizálás lényege egyszerű; az adott email marketing rendszerben meglévő és abba bekerülő adatok használatával, előzetesen meghatározott szabályok alapján történnek az email kiküldések.

Egy egyszerű példával illusztrálva: Egy cipőket árusító webshopban beállítjuk, hogy azok, akik bőrcipőt vásároltak 3 nap múlva kapjanak egy emailt arról, hogy a termék megóvása érdekében vásároljon cipőápolót. Az emailben egyből fel is sorolunk 3 féle márkájú cipőápolót, amit most azonnal megvehet, és a két terméket egyszerre szállítjuk ki neki.

Értékesítés alapú automatizálás

Valójában itt kezdődik az, amikortól valójában marketing automatizálásról beszélhetünk.

Milyen folyamatok tartoznak ide:

  • a honlap látogatóinak valós idejű követése

  • céloldalak (landing page) és űrlapok készítése

  • keresőmarketing integráció

  • ügyfélkapcsolat kezelés (CRM) integrálása

  • értékesítési információs adatbázis építése

  • progresszív űrlapkészítés

  • értékesítők valós idejű értesítése

Egyértelműen látható, hogy ide már olyan funkciók tartoznak, amik közvetlenül kapcsolódnak a lead generáláshoz, és így az értékesítéshez is. Ezeknek a funkcióknak egy célja van: Azzal, hogy folyamatosan gyűjtjük az információkat egy adott felhasználóról, egyre személyre szabottabb ajánlatokat tudunk készíteni. Ez természetesen azzal is jár, hogy az ügyfelek irányába történő aktivitásainknak egyre magasabb lesz a sikerességi mutatója. Ebből természetesen nem csak a marketing, hanem az értékesítés is profitál, mert a valós idejű felhasználókövetés és értesítés miatt pontosan lehet tudni, hogy egy lead mennyire „forró”, illetve hogy mikor és mivel érdemes felkeresnie az értékesítőnek egy adott felhasználót.

Az előző részben elkezdett példát folytatva: Úgy választjuk ki az emailbe kerülő 3 féle márkájú cipőápolót, hogy a felhasználó az egyedi pénzügyi besorolása alapján kap emailt. Más márkákat küldünk azoknak, akiknek csak az a lényeg, hogy minél olcsóbb legyen a termék, mint azoknak, akiknek a pénz nem számít csak a márka és a minőség.

Tartalom alapú automatizálás

Manapság egyre több erre optimalizált szoftverrel találkozhatunk. Ez kifejezetten a már meglévő és készülő tartalmakhoz kötődik.

Milyen folyamatok tartoznak ide:

  • tartalom promóció

  • tartalom becsatornázása

  • tartalom személyre szabása (perszonalizáció)

  • adaptív tartalmak

  • közösségimédia integráció

  • közösségimédia automatizálás

  • valósidejű és historikus tartalomelemzés

  • tartalomértékelés

Funkcióit két részre lehet osztani:

Adatgyűjtés és személyre szabás. A cél, hogy minél több információnk legyen egy adott felhasználóról (így könnyebben hozzá tudjuk rendelni a hozzá leginkább illő vásárlói profilhoz), illetve, hogy ezek alapján optimalizáljuk a tartalommarketing tevékenységünket.

Tartalmak terjesztése. Itt a cél, hogy folyamatosan új látogatókat, majd érdeklődőket szerezzünk, illetve, hogy a meglévő ügyfelek, korábbi vásárlók felé is folyamatosan kommunikáljuk a tartalmainkat.

Egy példával illusztrálva: A korábban már szerzett információink alapján tudjuk, hogy például egy adott felhasználónk napközben csak egy-egy posztunkba olvas bele, amit aztán este olvas át tüzetesebben, illetve a letölthető tartalmainkat is az esti órákban szokta letölteni, és az analitika alapján is az látszik, hogy még akkor el is olvassa. Ezért napközben a felhasználó számára rövidebb vagy kivonatolt blogbejegyzéseket mutatunk, míg az esti órákban a teljes tartalmakat, illetve komolyabb tartalmakat (ebook, whitepaper, webinar, stb).

A marketing automatizálás és az adatvezérelt (data-driven) marketing

Az adatvezérelt marketing növekvő szerepe miatt sok marketinges úgy gondolja, hogy ezzel feláldozza a kreativitást. Azonban a valódi sikerhez a gyakorlatban a kettő kombinációjára van szükség, vagyis a „kreatív automatizálásra”. A technológia nem minden esetben szorítja háttérbe a kreativitást, mint az életben sokszor, meg kell találni az egyensúlyt. Ha párhuzamba állítjuk a marketinget a filmiparral, hasonló tendenciát fedezhetünk fel: a relatívan új technológiák, mint a 3D használata csak akkor ad igazán értéket, pluszt egy filmhez, ha azokat kreatívan használják, nem csak arra, hogy virtuálisan tárgyakat dobáljanak a nézők felé. Az automatizálás is csak akkor segítheti igazán a marketingkommunikációt, ha megfelelő kreativitással támogatjuk.

A szoftver alapú, algoritmus vezérelte eladás és vásárlás nem csak abban merül ki, hogy a szoftverekkel lehetőségünk van sokkal pontosabban célozni a közönségünket. Mint azt fentebb bemutattuk a marketing automatizációja ma már azt is lehetővé teszi, hogy a vállalkozások eldönthessék, melyik felhasználóhoz melyik márka üzenetet kívánják eljuttatni. Ez az üzenet a felhasználók által használt eszköztől függetlenül személyre szabható, adaptálható. Mivel a célzást szoftver végzi, a hirdetésben foglalt tartalom sokkal relevánsabb és személyesebb lehet a számos visszajelzési lehetőségnek köszönhetően. Az automatizáló szoftverek tanulási mechanizmusa lehetővé teszi a pontos célzást, valamint annak eldöntését, hogy hol, milyen weboldalakon jelenjen meg a cégek hirdetése.

Az automatizáció minden vállalkozás számára lehetőség és nem teher

Gyakorlatilag már minden automatizáló szoftverrel lehetőségünk van arra, hogy megjósoljuk az ügyfeleink igényeit, személyre szabjuk az elküldött hírlevelet, vagy hogy algoritmusok segítségével, az ügyfelek korábbi keresési szokásait és böngészési viselkedését figyelembe véve újabb posztokat javasoljunk számukra.

Egyre megszokottabb az, hogy a különféle eszközöket az internet irányítja, ami lehetővé teszi a cégek számára, hogy javítsák a felhasználói élményt, valamint hogy a lehető leginkább személyre szabják a tartalmakat. A marketing automatizáló szoftverek segítségével kreatív módon is megjósolhatjuk, hogy mit akarnak az ügyfeleink, akár azelőtt, hogy ez valójában tudatosulna bennük. Az ügyfelek viselkedése alapján az automatizáló szoftverek kikalkulálhatják, milyen tartalmat érdemes megjeleníteni az ügyfeleknek, figyelembe véve azt, hogy más, hasonló profillal rendelkező vásárlók milyen termékeket vásároltak, de akár a korábbi oldalon való keresések alapján is. Mindenki találkozott már azzal, hogy rákeresett egy bizonyos termékre vagy szolgáltatásra, majd ehhez kapcsolódóan rendszeresen szembe találta magát hasonló termékek hirdetésével. Az automatizálás segítségével olyan bejegyzéseket ajánlhatunk az oldalunkon böngészőnek, amely felkelheti az érdeklődését. Ha sikeresen használjuk ezt a lehetőséget, az oldalunkon töltött átlagos idő jelentősen növekedhet.

Elterjedt tévhitek a marketing automatizálással kapcsolatban

Csak egyszer kell elkészíteni és nem kell többet vele foglalkozni

Gyakori tévhit, hogy az automatizálást elég egyszer elkészíteni, beállítani és utána semmi dolgunk nincs vele. Természetesen ez nincs így. Mint minden online marketing eszközt, ezt is folyamatosan mérni, elemezni és optimalizálni kell, főleg ha egy profittermelő rendszert szeretnénk fenntartani. A sikeres automatizálás érdekében folyamatosan kell vele foglalkozni – a “majd havonta ránézek” hibás hozzáállás, sőt bizonyos méret fölött nagyon fontos, hogy a szervezetben legyen egy dedikált ember, aki csak ezzel foglalkozik.

Kizárólag az emailről szól

A fent leírtakból már kiderülhetett, hogy a marketingautomatizálás nem csak az emailekről szól. Van benne valós idejű látogatókövetés összekötve ügyfélkapcsolat kezelési (CRM) rendszerrel, értékesítési intelligencia folyamatos építése, dinamikus űrlapok és landing oldalak készítése. Nem szabad abba a hibába esni, hogy csak az emailekig jutunk el egy automatizálási tervezés során.

Lustaság használni, csak a lusták használják

A marketing automatizálás nem abban segít, hogy kevesebb munkánk legyen, hanem hogy kevesebb felesleges munkánk legyen, és minél személyre szabottabb módszerekkel kommunikáljunk a célcsoportunkkal. Ezután kezdhetjük az az elemzéseket, az automatizálási szabályok és a lead értékelés folyamatos optimalizálásat. Ahogy az első tévhitnél is említettük, ez nem arról szól, hogy egyszer elkészítjük, és innentől kezdve nincs vele dolgunk.

Használatával csak robotokká válnánk az ügyfeleink szemében

Valójában a marketingautomatizálás nagyon is az emberekről szól. Információt gyűjtünk az adott felhasználóról, az őt érdeklő témában kommunikálunk velük, a neki tetsző formában alakítjuk ki az oldalainkat.

Spam

Való igaz a mai napig probléma, hogy sokan a spamek küldésével mossák össze az email marketinget. Ennek hátterében természetesen az is ott van, hogy sokan vannak, akik valóban visszaélnek az email marketing lehetőségeivel. Ha azonban valóban sikeres online marketinget akarunk folytatni, akkor életbevágóan fontos elkerülni a spamet. Ennek nem csak pénzügyi okai vannak (felesleges levelek és bírságok!), de azért is fontos, mert a spamre a felhasználók negatívan reagálnak, amivel a saját vállalkozásunk hírét tönkre tudjuk tenni.

Összefoglalás

A kreativitás még mindig a marketing stratégia központi eleme, nem kell attól félni, hogy az automatizálással veszíteni fog a jelentőségéből. Bátran kombinálhatjuk az automatizálást és a kreativitást, hogy még több adatot gyűjtsünk az ügyfeleinkről. Minél több adatunk van a böngészési és vásárlási szokásaikról, annál jobban célozhatjuk őket kapcsolódó tartalmainkkal, vagy a blogunk esetében újabb posztok ajánlásával. A marketing automatizálás összességében megkönnyíti mind a felhasználók, mind a vállalkozások dolgát. Igazi win-win helyzet!

Készen állsz marketing folyamataid automatizálására?

Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!
 

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom