Menü

Mi az a reszponzív web design?

2017. május 31. | 11233

Az okostelefonok, táblagépek, laptop-ok hatalmas fejlődésen mentek keresztül az utóbbi években. A Morgan Stanley legfrissebb kutatása szerint 2014-től már többen interneteznek valamilyen mobil eszközről, mint hagyományos asztali számítógépről.

Annak ellenére, hogy az okostelefonok kijelzőjének mérete folyamatosan növekszik, még mindig jelentősen elmarad egy hagyományos monitor méretétől. Ráadásul a mobilon való internetezést a kijelző kis méretén túl további körülmények is nehezítik. Ilyen zavaró körülmények a zaj, a látási viszonyok, pl. napsütés illetve a folyamatos mozgás, rázkódás.

A weboldalt fejlesztők számára további kihívást jelent a mobil készülékek adta hatalmas változatosság. Alig néhány év leforgása alatt több tucat különböző képernyő méret, új operációs rendszerek, új böngészők jelentek meg és terjedtek el a piacon.

Hogyan lehet olyan weboldalt fejleszteni, amely az összes böngészőben, felbontáson és készüléken tökéletesen jelenik meg?

Az egyik megoldást a reszponzív web design (RWD) jelenti, ahol a weboldal automatikusan alkalmazkodik ahhoz az eszközhöz amelyen megjelenítik, ezzel optimális felhasználói élményt nyújtva.

A responsive web design lehetőséget ad arra, hogy ugyanaz a weboldal eszköztől, operációs rendszertől, böngészőtől függetlenül bármilyen környezetben tökéletesen jelenjen meg. Tökéletes megjelenés alatt a képernyőhöz igazodó ablak méretet, a könnyű olvashatóságot jelentő betű méretet és kontrasztot, a kijelzőhöz igazodó kép méretet és a könnyű navigációt értem.

A reszponzív web design nem más, mint egy weboldal készítési eljárás. A hagyományos weboldal készítéssel szemben a fejlesztőnek már a grafikai tervezés időszakában egészen másfajta megközelítést kell alkalmaznia. Mivel eszköz független weboldalt tervezünk, ezért a grafikai tervet kiegészíti több olyan terv, amely bemutatja, a különböző felbontású eszközökön az oldal hogyan fog megjelenni. Tehát többfajta elrendezést és megjelenést tervezünk, az alkalmazott technológia teszi lehetővé, hogy a weboldal a megjelenés pillanatában az eszköz felbontásához igazodó változatot jelenítse meg.

A látogató ugyanaz a weboldalt látja, de más és más formában attól függően, hogy milyen eszközt használ.

A reszponzív weboldalak előnye és hátránya

A fejlesztők a mai napig vitáznak azon, hogy egyedi eszközre fejlesztett weboldalakat célszerű készíteni vagy inkább responsive web design alkalmazni.

Az egyedi eszközökre készített különálló weboldalak fejlesztési és karbantartási költsége jelentősen magasabb, mint a responsive oldalak esetében.  Ráadásul a jelenlegi trendek alapján a jövőben a mobil eszközök még változatosabbak lesznek. Az a fejlesztő, aki minden platformra, felbontásra, képernyő méretre egyedi oldalt tervez, képtelen utolérni magát, hiszen hetente jelennek meg olyan újabb eszközök, amelyek szakítanak elődeik hagyományaival.

Előnyei

Egy szeparált mobiloldalhoz képest gyorsabb lesz a weboldalad, hiszen kevesebb az átirányítás a mobilos oldalakra. A gyorsaság pedig befolyásolja a rangsorolást.

Responsive weboldal esetén csökken a visszafordulási arány, hiszen a mobilról érkezők is jól tudják használni ezeket az oldalakat, amikor megnyitják. Ez az előny pedig meg fog mutatkozni a Google találati rangsorolásánál, mely figyelembe veszi a látogatásokat és a visszapattanásokat.

Hosszú távon gazdaságosabb egy reszponzív oldalt működtetni, hiszen mindig csak egyszer kell belenyúlni a kódba vagy a tartalomba, nem pedig külön mobilos és asztaliverziót kezelni, akár fejlesztésről, akár a tartalom bővítéséről legyen szó.

Responsive webdesignnal felkészülünk minden, a jövőben megjelenő eszközön való böngészésre, hiszen ahogy jelen pillanatban is minden kijelzőhöz igazodik a responsive weboldalunk, úgy a jövőben is alkalmazkodni fog.

Ma már a felhasználók döntő többsége arra számít, hogy egy weboldal legalább ugyanolyan jó, mint az asztali verzió. Számítanak a mobilhoz kapcsolódó extra funkciókat, és komoly csalódást okoz nekik, ha egy korábban asztali monitoron használt weboldalt menet közben a telefonjukon nem tudnak a megszokott módon használni.

Használatában rejlő buktatók

Gyakran előfordul, hogy nem vizsgáljuk meg megfelelően a felhasználói viselkedést. Pedig amikor responsive webdesignra váltunk, akkor nagyon fontos, hogy információkat gyűjtsünk a felhasználói szokásokról, preferenciákról, a felhasználók típusairól, érdeklődésükről, és ezek tudatában tervezzük meg az akadálytalan mobilos használatot. Érdemes vizsgálni azt is, hogy milyen mobileszközöket és milyen célból használnak gyakran a látogatóink. A webdesignerek csak a felhasználói viselkedés ismeretében tudnak hosszabb távon eredményes reszponzív weboldalakat tervezni.

A weboldal tesztelése hivatott arra, hogy még a weboldal élesítése előtt kiderüljenek annak hibái, akadálytalanul lehessen használni őket. Ennek ellenére sok weboldal kerül élesítésre mindenféle tesztelés nélkül. Ha nem is mindent, bizonyos elemeket mindenképpen tesztelni kell egy-egy újonnan indított weboldal kapcsán. Például a weboldal kompatibilitását a különféle böngészőkkel és operációs rendszerekkel, de fontos különböző eszközökön is ellenőrizni a weboldalt az indulás előtt.

A sebesség elsődleges szempont kell hogy legyen minden weboldal esetében. A látogatók komoly százaléka elkattint, ha az oldal nem töltődik be 3-5 másodpercen belül. A weboldal sebesség optimalizálása egy külön művelet, amely magas szakértelmet és sok időt igényel. Ki kell szedni az oldal forráskódjából a nem használt modulokat (vagy nem is kell olyanokat betenni), optimalizálni kell a képeket, tömörítést kell beállítani, cache-elést kell beállítani ... stb. Természetes, hogy az egyszemélyes fejlesztőnek erre sem kompetenciája, sem pedig ideje nincsen. A témában született egy átfogó cikkünk, megéri elővenni.

Röviden összefoglalva, nem fog számítani, mennyire lett lenyűgöző a responsive weboldalad, ha a betöltési ideje túl hosszú. A felhasználóknak nincsenek hosszú másodperceik arra, hogy megvárják, amíg megjelenik a böngészőjükben a weboldalad. A betöltési időt mindenképpen három másodperc alá kell szorítani, de minél gyorsabb, annál jobb. Különösen, ha mobileszközökről van szó, ahol a sebesség kérdése még kritikusabb. Ennek érdekében a képek, grafikák méretét optimalizálni kell, hogy megfelelő minőséget nyújtsanak, még elfogadható méret mellett, valamint minimalizálni a kódok méretét.

Honnan látom, hogy egy weboldal responsive design-al készült?

Egyszerűen: fogd meg a böngésző ablak szélét és kezd el csökkenteni az ablak méretét. Ha az ablak méretezésével a betű méret, kép méretek és az elrendezés is folyamatosan változik, akkor responsive oldallal van dolgod.

Milyen tényezőket kell figyelembe venni egy responsive weboldal elkészítésénél

Sebesség

Az okostelefonon internetezők sok mindenben különböznek az asztali gépről, laptopról böngészőktől, abban viszont hasonlítanak abban, hogy ők sem hajlandóak sokat várni egy oldal betöltődésére. Egy asztali gépen sem túl gyorsan betöltődő weboldal mobilon még nehézkesebben fog betöltődni, például a nagyméretű képek használata miatt. A lassú betöltődéssel pedig nemcsak az idő fogy, hanem a felhasználó türelme is, aki a legtöbb esetben pár másodpercnyi várakozás után inkább tovább is áll, és megpróbálkozik egy következő weboldal megnyitásával a témában, azaz a konkurenciáddal.

A gyors betöltődés érdekében érdemes mellőzni a nagy méretű, lassan betöltődő képeket és slidereket.

Navigáció

A mobilbarát nézet esetében mindenképpen egyszerűsített menüben érdemes gondolkodni. A képernyő bal vagy jobb felső sarkában található három vonal egymás alatt, ami a menüt hivatott jelezni, és ami koppintásra lenyílik, helyet hagyva a kijelzőn a honlap további tartalmainak. Hasznos, ha ez a menü ikont a lefelé görgetés során is folyamatosan látszik és elérhető.

Betűméret

Hibás feltételezés azt hinni, hogy a mobilos weboldal ugyanolyan, mint az asztali verzió, csak kisebb. Egy okostelefon kijelzője eleve kicsi, ezért a jól olvashatóságra kiemelt figyelmet kell fordítanunk weboldalunk responsive átalakítása esetén.

Funkcionalitás

A sliderek igen népszerűek manapság. Látványosak, és alkalmasak arra, hogy egy kiemelt felületen több hangsúlyos információt is megjelenítsünk. De a szélesvásznú hatás a mobilon egészen másképp hat, mondhatni nem igazán érvényesül úgy, mint egy asztali gépen, és akadályozza a gyors betöltődést is. Ezért mobil nézetben a funkcionalitás veszi át az elsőséget a sok képes tartalom és az esztétikum helyett. A cél, hogy minél kevesebb kattintásból, minél kevesebb görgetéssel, a lehető legkényelmesebben legyenek elérhetőek weboldalunk fontos tartalmai.

Cselekvésre ösztönzés

A cselekvésre ösztönző (Call To Action) gombok egy honlapról sem hiányozhatnak. Ilyenek általában a „Kérje ajánlatunkat”, „Rendelje meg most!” és hasonló gombok, melyek cselekvésre buzdítanak. A hagyományos honlapokon a legtöbb cselekvésre ösztönző gomb egy kitölthető űrlapra visz: kapcsolat-felvételi, megrendelési, ajánlatkérő vagy hasonló űrlapokra. Persze a weboldalak Kapcsolat menüpontjában általában van telefonos elérhetőség is, de a legtöbbször az online, űrlapos kapcsolatfelvétel preferált.

Mobilon böngészve viszont egész más a helyzet. Ott az űrlapokra irányítás helyett érdemes jobban kiemelni a telefonos kapcsolatfelvétel lehetőségét, ahol akár azonnal indíthat is hívást a felhasználó a telefonról. Egy mobilról internetező számára ez sokkal komfortosabb lehetőség, mint hogy a rendelkezésére álló kicsiny felületen űrlapokat kelljen kitöltenie.

Elrendezés

Responsive weboldal esetében el kell felejteni a vízszintes görgetést. Egy weboldal szélessége mobilon megegyezik a telefon felbontásával. Ezért nincs oldalirányú görgetés! A tartalmakat egymás alá, egy hasábos elrendezésbe tanácsos rendezni. Az ilyen, rácsos elrendezés alkalmas arra, hogy kis felületen is viszonylag sok és sokféle tartalmat jelenítsünk meg.

Tartalom

A kevesebb ebben az esetben sokszor több! Valójában még mindig megoszlanak a vélemények abban, hogy kell-e, pontosabban szabad-e csökkenteni a mobilon megjelenő honlap tartalmakat, illetve egyszerűsíteni a design-t. Egyesek szerint a felhasználó csalódott lehet, ha nem ugyanaz fogadja, mint amit esetleg korábban már asztali gépen látott. 

Az egyik leggyakoribb hiba, hogy mindent megpróbálsz belezsúfolni az oldalba. Ezzel viszont csak azt éred el, hogy az oldal lassan fog betöltődni vagy túlzsúfoltságával áttekinthetetlenné válik. A design-ból való leadásnál nem olyan dolgokra kell gondolni, melyek árthatnak az arculatnak. Azonban egy slidert nem biztos, hogy érdemes megjeleníteni mobilos nézetben. Ha pedig bizonyos blokkok a honlapodon képet is tartalmaznak a blokk neve mellett, akkor megfontolandó lehet lemondani a képek megjelenítéséről.

A reszponzívitáshoz kapcsolódó kérdések

Egér vagy érintőfelület: a mobilra való tervezés során felmerül az egér vagy érintőfelület kérdése is. Az asztali számítógépeken a felhasználók rendszerint egeret használnak navigálásra és az elemek kiválasztására. Okostelefonon vagy tableten viszont az ujjunkat használjuk ugyanerre a célra. Míg egérrel könnyű a képernyőn történő kiválasztás, addig ujjal nehézkes a képernyő egy kis pontjára bökni. Éppen ezért tervezés során a webdesigner-nek figyelembe kell vennie az érintőfelületekkel kapcsolatos kihívásokat is.

Grafika és letöltési sebesség: a grafika és a letöltési sebesség kapcsán szintén felvetődik pár probléma. Mobil készülékeken bölcsebb döntés lehet kevesebb grafikával dolgozni, mint PC-n, így nem tart túl hosszú ideig oldalad betöltése okostelefonon. A nagyobb méretű reklámokat le kell cserélni kisebbekre. 

Appok és mobil verziók: régen talán gondoltál volna arra, hogy alkalmazást készíts a weboldaladnak – nevezetesen egy iPad vagy Android appot. Vagy akár lehetett volna egy mobil verziód BlackBerry-re is. De manapság ennyi készülékre egyre problémásabbá vált appok és azok verzióinak elkészítése különös tekintettel arra, hogy milyen nagy számú eszköz és platform áll rendelkezésre. A megoldás itt is a reszponzív design, ami elég rugalmas ahhoz, hogy minden kijelzőn helyesen jelenjen meg.

Miért jobb a reszponzív weboldal, mint a mobil weboldal?

  • A reszponzív weboldalak hatékonyan működnek függetlenül attól, hogy milyen készüléken nyitják meg őket
  • A reszponzív weboldalak gyorsabban töltenek be, mint a mobil weboldalak – értékes másodperceket spórolva. A Google szerint „az emberek 40%-a elhagyja azokat az oldalakat, amelyek több, mint 3 másodperc alatt töltődnek be.”
  • Egy egyszerű reszponzív weboldal hatékonyabb és fejlesztése is kevesebb időt igényel, mint egy külön PC-s és külön mobilos site:  csak 1 oldalt kell frissíteni és csak 1 oldalt kell a keresőmotorok számára optimalizálni

Reszponzív vagy adaptív vagy mobil

Néhány embernek a reszponzív, mint fogalom nem új, míg másoknak inkább az adaptív vagy a mobil fogalma lehet ismerősebb. Ami sokakban kérdésként merül fel az az, hogy mi a különbség a három dolog között.

A reszponzív és az adaptív web design szoros kapcsolatban áll, és gyakran egy és ugyanaz dolognak tekintik. Reszponzív általánosságban gyors és minden változásra jól reagálást jelent, míg az adaptív új célokra és szituációkra való könnyű módosíthatóságot jelent. A reszponzív design-nal rendelkező weboldalak folyamatosan és könnyedén változnak olyan különböző tényezőkhöz alkalmazkodva, mint a viewport szélessége, míg az adaptív weboldalak előre megadott tényezőkhöz vannak felépítve. A kettő kombinációja ideális, így biztosítva van a funkcionális weboldalak tökéletes receptje. Bármelyik kifejezést használják, nincs sok különbség.

Ezzel szemben, a mobil általában azt jelenti, hogy külön weboldalt fejlesztenek gyakran egy új domain néven kimondottan mobilhasználók számára. Míg időnként lehet értelme, az esetek többségében nem jó ötlet. A mobil weboldalak rendkívül egyszerűek lehetnek, de technológiájukból adódóan a fejlesztők és felhasználók számára gátakat szabhatnak.

Jelenleg a legnépszerűbb technika a reszponzív web design, amely dinamikusan alkalmazkodik a különböző eszközökhöz és böngészőkhöz, menet közben változtatva a kinézetét és az elrendezését. Ez a megoldás magába foglalja mindhárom megoldás előnyeit: reszponzív, adaptív és mobil.
A felhasználók több, mint 60%-a rendelkezik interneteléréssel különböző hordozható eszközön. Ennek eredményeképpen a webdesignereknek figyelembe kell venniük a különböző kijelző méreteket.  A designerek hajlamosak néhány gyakori reszponzív web design hibát elkövetni, amivel veszélybe sodorhatják az oldal sikerét. Íme néhány, a leggyakoribb hibák közül, amire vigyázni kell:

Reszponzív web design hibák, amelyeket jobb elkerülnöd

1. Mértéktelen tartalom

Ellentétben a hagyományos webdesign-nal, ami nagyon könnyű böngészést tesz lehetővé, túl nagy tartalmat zsúfolni egy mobilra optimalizált oldalra a felhasználó számára végtelen görgetést eredményezhet. Legjobb az, ha határt szabsz a tartalomnak és a legfontosabb információkat a lap tetején hagyod a könnyű olvashatóság érdekében. Azokon a weboldalakon, amelyeken rengeteg a tartalom, sok a kép és videó, hajlamosak sokkal lassabban betölteni, ami aztán azt eredményezheti, hogy a tipikusan türelmetlen felhasználók elhagyják a weboldalt.

2. Túl bonyolult navigáció

Ahhoz, hogy a reszponzív design hatásosan működjön, a navigációt egyszerűvé és intuitívvá kell tenned. Hatalmas hierarchikus menüpontok elronthatják a felhasználói élményt. A designereknek kreatívan kell gondolkodniuk azon, hogy milyen módon tehessenek elérhetővé különböző oldalakat úgy, hogy kis képernyővel dolgoznak; a vízszintes léptetés és a rejtett navigáció mostanság gyakran használt technika a jó UX érdekében.

3. Weboldal betöltési idő

Az átlagos felhasználó idő szempontjából nagy nyomás alatt van, miközben információért kutat az interneten. Akár menet közben is szeretne információhoz jutni, és a lassan betöltődő weboldalak igen frusztrálttá tehetik. Ilyen esetben hajlamos nem megvárni az oldal betöltését, hanem átmegy egy másik weboldalra. Így a lassan betöltődő weboldal látogatottságot, konverziót és bevételt veszíthet a mobil felhasználóktól. Éppen ezért nagyon fontos, hogy gyorssá tedd az oldalad betöltődését és könnyen elérhetővé tedd a felhasználók által keresett információkat.

4. Kerüld a túl sok optimalizálatlan kép használatát

Az asztali gépek nagy kijelzőjére tervezett weboldalakkal ellentétben, folyamatosan ragaszkodnod kell a reszponzív web design elvárásaihoz úgy, hogy csak olyan képeket alkalmazol, amelyek nélkülözhetetlenek a felhasználói élmény oldaláról; ellenkező esetben lassan fog betölteni az oldal. Ezen kívül gondoskodnod kell arról is, hogy a képek opimalizálva legyenek a kisméretű képernyőkre is.

5. Túl sok vagy túl kevés negatív space

A hordozható eszközöknek nagyon sokféle kijelzőmérete van, amelyről a reszponzív design-nak gondoskodnia kell. Amikor kis méretű kijelzőre tervezel, a negatív space tervezése nagyon fontossá válik, hogy a képek vizuálisan feltűnőnek és megnyerőek legyenek. A fejlesztőknek meg kell fontolniuk hogy mennyi ikont zsúfolnak össze egy csoportba annak érdekében, nehogy túllépjék a kijelző méretéből adódó korlátokat.

Kihívások a reszponzív web design tesztelésében

Nagyon sok ember használja mostanság a telefonját vagy tabletjét weboldalak eléréséhez, így nagyon fontos a reszponzív design tesztelése, mivel a felhasználói élmény jelentősen különbözik a PC-n lévőtől.

A reszponzív design tesztelésének talán a legkihívóbb része az, hogy biztosak legyünk abban, hogy várt módon működik a weboldal különböző eszközökön és platformokon. De a konkrét tesztelés minden piacon lévő mobilon egész egyszerűen nehezen kivitelezhető, hacsak nem vásárol a cég több száz különbözőb mobiltelefont tesztelési célból.

A legtöbb tesztelő, aki nekilát ellenőrizni a reszponzív web designt, rendszerint a böngésző ablakának átméretezésével kezdi a munkát úgy, hogy a mobil, tablet és PC felbontásának méretére kicsinyítik a képernyőt.

Ez a technika általában elegendő a weboldal különböző viewport-okban történő gyors szemrevételezéhez és segít abban, hogy felismerjük a böngészőben nagyítás-kicsinyítés közben keletkező renderelési problémákat.

Bár a valódi mobilon való tesztelés teljesen különbözik azon okból, hogy vannak olyan gesztusok, mint a söprés, koppintás, ujjak mozgatásával történő nagyítás, amelyeket nem lehet egér használatával pótolni. 

Néhány általános szabály a reszponzív web design tesztelésére

  • A szöveg, a vezérlőelemek és a képek helyesen legyenek elrendezve
  • A hover és a kiválasztás állapotok legyenek kiemelve és színnel jelölve
  • Legyen mindenhol megfelelő a klikkelhető terület
  • A színek, árnyékolás és az átmenetek legyenek konzisztensek
  • Ellenőrizd a helyes távolság tartást a szélek mentén
  • A szöveg, a képek, a vezérlőegységek és a keretek ne érjenek a képernyő széléhez
  • A betűméret, stílus és szín kiegyensúlyozott legyen minden egyes szövegben
  • A begépelt szöveg (adatbevitel) gördüljön megfelelően és helyesen jelenik meg
  • Az oldalak minden felbontáson olvashatóak legyenek
  • A vízszintes görgetősáv soha ne jelenjen meg az oldalon
  • A fontosnak tartott tartalom minden ponton jól látható legyen

A reszponzív design jövője

Míg a modern reszponzív design hatalmas előrelépést jelent az előző évek statikus weboldalaihoz képest, még mindig vannak olyan eszközök, amelyek nem képesek internet elérésre, főleg a viselhető eszközök. Ahogy ezek az eszközök egyre népszerűbbé válnak, az igény, hogy a HTML eredeti határait kitoljuk egyre bővül.

Az olyan eszközök, mint az Apple okosórája, vagy a Samsung Gear bizonyára mutatósak, de a korlátolt képernyő kiterjedésnek köszönhetően még a legjobban optimalizált reszponzív website sem lenne képes ennyire kicsi képernyőn részletesen megjelenni.

Néhányan úgy gondolják, hogy a megoldás egy audió alapú felület lenne, ahol hang alapon építjük fel az oldalt, a navigációt hangalapú parancsokra alapozzuk és screen-reader-szerű lehetőséget alkalmazunk minden tartalomhoz. Ennek a megoldásnak viszont van néhány előnye és hátránya. Míg a sci-fi és a kémfilmekben menőnek tűnhet a csuklónkon lévő szerkentyűbe suttogni, a valóságban az emberek többsége még mindig butaságnak tartja az élettelen dolgokhoz beszélést köztéren vagy éppen egy privát társaságban is.

A hangfelismerés-technológia évek óta létezik, de mikor hallottál utoljára a buszmegállóban bárkit is a telefonjába suttogni arról, hogy ’Keress olcsó zoknit a környéken’?

Az audió felületeknek megvan az a sajátságos problémájuk, hogy minden amit böngészel azt  közvetve de mindenki számára hallhatóan kimondják, így megsértve a magánszférát és zavarva a  körülötted lévőket.

Vannak olyan emberek is, akik azzal érvelnek, hogy kellene egy limit, amihez átlagban a reszponzív design-nak vagy a webnek alkalmazkodnia kellene a jövőben. Tényleg szükséged van arra, hogy megnézd a Facebook értesítéseidet a kenyérpirítód képernyőjén vagy hogy lecsekkold az email-eidet az övcsatodon? Valójában az okosórák és más modern eszközök inkább a fő készüléked kiegészítőjeként vannak kitalálva, mintsem csereszközként – mi lehetne az a képesség, ami felülmúlhatná egy modern okostelefon kijelzőjén történő kényelmes keresést?

A böngészőre szánt reszponzív design-nal ellentétben a fent említett audió alapú felület valószínűleg speciális tervezést és design-t igényelne és a weboldal fejlesztés költségeit nagyban megnövelné. És akkor ott van még a támogatottság problémája. Az internet egyik előnye (és átka) az, hogy bárki, bármilyen tudási szinttel létre tud hozni oldalt és virtuálisan fel tud tölteni tartalmat és kódot, bármit, amit szeretne, és a böngésző a legjobb tudása szerint fogja megpróbálni összefoltozni egy működő vizuális felületté. Gondold el, milyen lenne mindez egy audió böngészővel? Rosszul felépített weboldalak rossz sorrendben olvassák fel az oldalt, vagy éppen össze vissza halandzsáznak? Mi van akkor, ha a tulajdonos meg sem próbálkozott az audiós navigációval, vajon hozzáférhetőségi szintre zuhanna vissza és felolvasná az oldalt fentről lefele, sorról sorra? Míg minden tisztességes oldalnak meg kellene próbálnia képernyő felolvasókat támogatni a könnyű hozzáférhetőség érdekében, ez egyáltalán nem a böngészés optimális módja.

Véleményem szerint, a reszponzív design területén egy lehetséges előrelépés a virtuális valóságot alkalmazó eszközök lennének. A virtuális valóság egyre elterjedtebb, köszönhetően az olyan konzoloknak és szolgáltatásoknak, mint a PlayStation 4 és a Steam, amelyek már elő is rukkoltak saját megoldásaikkal. A jelenlegi ’böngésző’ stílusú webböngészés működhet VR-en is, talán a felhasználók  virtuális térben úszó dokumentumokon keresztül tudnának görgetni és navigálni. Mindazonáltal sokkal inkább elképzelhetőnek tartanám a közeli jövőben az úszó vezérlőelemek segítségével irányítható webes videókat vagy akár azt is, hogy 360 fokban mutassunk be képeket és weboldalakat. 

De mindez még messze lehet attól, ahol ma a web tart. A HTML5 és a CSS3 szabványok bevezetése lehetővé tette a fejlesztők számára, hogy sokkal többet adjanak, de elképzelhetőnek tartom, hogy a következő nagy ugrás már nem ezen technológiák segítségével történik majd meg.

Készen állsz a reszponzívitásra? Segíthetünk?

Minden új weboldalunkat responsive-an készítjük el (mert minőségi elvárás), de régebbi oldaladat is átalakíthatjuk. Ha szeretnél árajánlatot kérni, akkor ezek a cikkek segíteni fognak: „Hogyan kérj weboldalkészítésre árajánlatot?” és "Weboldal árajánlat kérés minta"

Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom