Menü

Bevezetés az online marketingbe

2013. január 03. | 6307 |

A kétezres évekig az online marketing nem rendelkezett hatékony irányvonalakkal, elismert szaktekintélyekkel, látványos eredményekkel. A vállalatok a hagyományos marketing részeként tekintettek rá, s amíg az internet jelentősége nem vált teljesen egyértelművé, nem lehetett pontosan látni, hogy mekkora értéket jelenthet a webes jelenlét, az online marketing nem is igazán tudott kitörni ebből a szerepből.

Mára azonban a marketinggel foglalkozó szakemberek között egyetértés van abban, hogy az online marketing egy teljesen külön szakma. Nem lehetséges a hagyományos, offline marketing eszközeit egy az egyben átemelni, az online színtéren ugyanis alapvetően másképp működnek a dolgok. Mindennél fontosabb a gyorsaság és tudomásul kell venni, hogy a webes környezet is állandóan változik. Ami ma még működőképes és sikeres, holnapra már ósdi lehet. Az online marketing állandóan lüktető, változó és formálódó felszínen igyekszik maradandó eredményeket alkotni. Ehhez pedig a szakemberek részéről nagy tapasztalati tudásra van szükség.

A cégvezetők gyakran követik el azt a hibát, hogy az online marketinget egyszerűen valamilyen mellékvágánynak tartják. Tudják, hogy szükség van rá, de nem keresnek hozzá szakembert, csak rábízzák a belső marketingesre, akinek azonban gyakran csak offline tapasztalata van. Még ma is tartja magát az a téveszme, hogy például az internetes hirdetések nem mérhetők. A valóság ezzel szemben az, hogy minden más marketingkommunikációs csatornánál alaposabban lehet mérni és analizálni az online hirdetéseket.

Ha több száz oldalon is hirdetünk, még akkor is pontosan megmondható, hogy melyik lapról mennyien és milyen látogatók érkeztek, ők mit tettek a weblapunkon, rendeltek-e és ha igen, milyen értékben. Pontosan követhető, hogy valaki visszajár-e, hány cikket olvas el nálunk vagy milyen útvonalat jár be a lapon. Az online marketing bizonyos értelemben a mérés tudománya, hiszen rendkívül értékes, nagyon pontos statisztikákat biztosít. Éppen ezért költséghatékony is, hiszen a rosszul működő csatornákat hamar be lehet zárni, a jól működő felületekre pedig át lehet csoportosítani a büdzséből. Mindehhez természetesen alapos webanalitikai elemzésekre van szükség, de a technológia működőképes, elég használni tudni.

Online marketing stratégia

Az online marketing stratégia a célcsoport meghatározásával és a piac feltérképezésével kezdődik. A weben könnyű nagy mennyiségű potenciális érdeklődőhöz eljutni, valamint könnyű szelektálni a felhasználók között akár nemre, korra, földrajzi elhelyezkedésre, sőt érdeklődési körre is. A konkurencia is jól elemezhető, így a versenytársainkról is sok információ szerezhető, ha tudjuk a feltérképezés helyes módját.

A piaci szegmentáció során meg kell határoznunk, hogy weboldalunk vagy más webes megjelenésünk (például videóink, social media aktivitásunk) milyen szegmenst céloz meg. A hagyományos B2B és B2C (vállalatok közötti és fogyasztót megcélzó) kommunikáció mellett a weben nagy szerephez jut a B2M, tehát a vállalat és média közötti párbeszéd. A weben könnyű beszélni, mert mindenki szabadon szolgáltathatja a tartalmát – de a zajban nehéz elérni, hogy meg is halljanak. A helyes beszéd és a hallhatóság elérésének kettőse az online marketinges feladata.

A célközönség meghatározásánál figyelembe kell venni, hogy az adott csoport milyen arányban használja az internetet, valamint milyen tartalmakra kíváncsi. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az Y-generáció tagjai, tehát jellemzően a mai huszonévesek vagy fiatalabbak rendszerint szélesebb körű informatikai ismeretekkel rendelkeznek, míg az idősebb célközönség esetén a felhasználói élményt leginkább a könnyű használhatóság határozza meg. Ami egy húszéves internetezőnek egyértelmű, egy negyvenes-ötvenes felhasználó számára nehezen használható funkció lehet.

A velünk azonos piaci térben mozgó konkurens szereplőkről minél több adatot kell gyűjtenünk. Pontosan meghatározható, hogy milyen láthatósággal rendelkeznek: mely kereső kifejezésekre könnyű megtalálni a weblapjukat, hányan látogatják őket, milyen oldalak hivatkoznak rájuk, milyen gyakran és mennyi anyaggal frissítik az oldalukat stb. A jobb eredmények elérése érdekében folyamatosan monitorozni kell a konkurenciát, és igyekezni jobb tartalommal és stratégiával elé kerülni. Az interneten a legtöbb szegmensben verseny van, a webes tendenciák gyakori változása miatt pedig nem lehet hosszú hónapokra vagy évekre háttérbe szorítani a marketinget. Állandóan naprakésznek kell lennünk.

Online marketing tervezés

Nagyon fontos a marketing stratégia pontos megtervezése. Ha ismerjük a célközönséget és a lehetőségeinket, akkor már képesek leszünk hatékony eszközt választani. A költségoptimalizáláshoz a lehető legpontosabban meg kell határozni, hogy kikhez szólunk, mi a pontos üzenetünk és milyen eszközön keresztül akarjuk azt eljuttatni. Mérnünk kell, hogy hányan érdeklődnek, az elért érdeklődőkből mennyien és mennyi hasznot termeltek nekünk, akik pedig nem vásároltak, nem látogatták meg az oldalunkat, miért nem tették.

Bizonyos értelemben az online marketing szüntelen tesztelésekből áll. Az új lehetőségeket, ötleteket ki lehet és érdemes is kipróbálni. Állandóan lehetőségünk van nagy dobásokra vagy váratlan sikerekre, de mivel nem minden jósolható meg előre és semmiképpen sem érdemes pénzkérdésekben a vakszerencsére hagyatkozni, nem kerülhetők meg a hagyományos és jól működő marketingmegoldások. Az online színtéren azonban nem elegendő az offline marketing eszközeinek egyszerű átültetése, ezeket át is kell értelmezni, hozzá is kell igazítani a webes felülethez. A hatékonysághoz ezért tapasztalatra és tudásra van szükség.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!