Menü

17 hiba amit mindenképpen kerülj el a webdizájnban

2017. április 12. | 1154 |

Heti cikkünkben összegyűjtöttük melyek véleményünk szerint a legsúlyosabb hibák, melyeket elkövethetünk a webdizájnban.  Ezeket ajánlott mindenképpen elkerülni, mert legtöbbször ezek a hibák okozzák, hogy nincsenek egy oldalnak látogatói, magas a visszafordulási arány és alacsony a konverziók száma egy weboldalon.

Nem egyedi a weboldal

A leggyakrabban elkövetett hiba, hogy valaki túl sok stock fotót használ, ami olcsó és egyszerű megoldás, de a egyáltalán nem eredeti. Mindig törekedjünk saját fotók és grafikák használatára, melyek az egész weboldalt egyedivé fogják tenni.

Nem mobilbarát a weboldal

Sokszor írtunk már róla, hogy minden weboldalnak mobilbarátnak kell lennie! Ez alól nincs már kivétel! A weboldalak forgalmának egyre nagyobb része érkezik okostelefonokról, így ehhez igazodni kell. Ha tehát mobilra optimalizált weboldalunk, akkor egyszerűen a látogatók egy részét elveszítjük. 

Nem frissíted a weboldalad

Egy weboldal folyamatos fejlesztést és frissítést igényel, nem elég, ha sok időt és pénzt beleölve elkészítteted, majd magára hagyod. Ebben az esetben biztos nem fogja az általad várt teljesítményt hozni. Folyamatosan frissíts weboldalad mind technikailag, mind tartalmilag.

Elveszel a „szépségben”

Senki sem akar egy ronda honlapot böngészni, DE egy honlapnál az elsődleges cél nem az, hogy szép legyen. A honlapnak azt a célt kell elsősorban szolgálnia, amiért elkészült, vagyis tegyük fel magunknak a kérdést, hogy “mit szeretnénk, hogy megtegyenek a honlapunkra érkező látogatók?” Tájékozódás, feliratkozás vagy megrendelés? Ki kell választani az elsődleges célt, és annak alárendelve kell megtervezni a honlapot. Ha még jól is néz ki, az egy bónusz.

Nincs vizuális hierarchia az oldaladon

A vizuális hierarchia jelzi a felhasználóknak a weboldal elemek fontosságának sorrendjét. Ha hiányzik, vagy következetlen vagy a hierarchia kialakításánál és alkalmazásánál, látogatóid nem megfelelően fogják befogadni az oldalad tartalmát.

Kontraszt hiánya

A kontraszt az egyik legfontosabb eszköz, amikor kialakítjuk a vizuális hierarchiát az oldalon. Többek között ezzel hívhatjuk fel a felhasználók figyelmét bizonyos elemekre a weboldalon. A webdizájnban a kontraszt nem csak a színek használatát jelenti, hanem az elemek méretet, formáját és elhelyezését is.

Nem következetes weboldalad felépítése

A weboldal dizájnjában fontos a következetesség és az ismétlések. Gondolunk itt arra, hogy ugyanazokat a vizuális elemeket használod többször, egy bizonyos rendszerben az egész weboldalon. A weboldal felülete vezeti a látogatót, és a kialakítás következetességén múlik, sikerül-e teljesítenie ezt a célt, vagy sem. Időnként előfordul, hogy a weboldal és annak egyes aloldalai más és más designt kapnak, más logika mentén épülnek fel. Ez legtöbbször megzavarhatja a látogatót, így arra kell törekedni, hogy a weboldal teljes egészében egységes képet mutasson.

Túl sok információt akarsz átadni

Napjainkban a leegyszerűsített, pontosabban a hatékony honlapok korát éljük, vagyis nem kell óriásinak, bonyolultnak lennie ahhoz, hogy elérd vele a célodat. A kevesebb sokszor több. A cél pedig az, hogy a látogatót a kívánt lépés megtétele felé tereld. Ha több információval bombázod a honlapodon, mint amennyi szükséges, azzal a saját esélyeid rontod.

Idegesítő videók és hangok

Egy weboldal megnyitásakor automatikusan elinduló zenék vagy videók nagyon idegesítők a felhasználók számára. Sajnos még mindig akad néhány weboldal, ahol ilyen megoldással találkozhatunk. A látogatók el tudják dönteni, hogy mit akarnak megnézni vagy meghallgatni, ezért tegyük számukra lehetővé a döntést. Ha mégis ragaszkodsz egy automatikusan elinduló videóhoz, akkor tedd könnyen elérhetővé és láthatóvá a kikapcsolás lehetőségét!

Sok és tolakodó reklám

Ne zsúfold tele a weboldaladat reklámokkal. Amennyiben esetleg még fel is ugranak, mozognak, hangot adnak ki, eltérítik a látogatót, nehezítik az oldal használatát. A weboldal legfontosabb helyeit ne reklámokkal töltsd meg, és ezek ne legyenek elviselhetetlenül tolakodók, ne foglaljanak el nagyobb helyet az oldalon, mint maga a tartalom.

Sok színt használsz

A túl sok szín használata zsúfolttá tesz egy weboldalt. Érdemes legfeljebb négy színt használni a weboldalon, és arra is figyelni, hogy a betűk hogyan mutatnak ezekre a színekre helyezve.

Túl sok kép van az oldaladon

A képek nagy hatással vannak az emberekre, ha túl sokat zsúfolunk belőlük egy oldalra, akkor viszont összezavarjuk a látogatókat. Arról nem is beszélve, hogy mivel a képeknek méretük is van, lassítják az oldal betöltési sebességét. A képeknek az a feladatuk, hogy illusztrációként, magyarázó eszközként szolgáljanak a különféle termékek és szolgáltatások mellett, nem pedig dekorációs célból foglalják a helyet az oldalon.

Kicsi betűméret

Napjainkban érdemes nagyobb betűméreteket használni, mint néhány évvel ezelőtt. Ennek egyik legfőbb oka, a megnövekedett kijelzőméret. Különösen a címeknél fontos a nagyobb méret használata, melyekkel fel kell hívni az emberek figyelmét. A korábbi 12 pixel helyett most már a inkább a 14 pixel, de akár a 18 pixelt is használhatunk, különösen ha sok a szöveg az oldalon. Persze nem mindegy, hogy melyik betűtípusból, mert a méretet és az olvashatóságot ez is befolyásolja.

Túl sok betűtípust használsz

Ha valamit ki akarunk emelni egy weboldalon, akkor alkalmazhatunk eltérő színt, betűtípust, hátteret, méretet, formát. Ezekkel azonban okosan kell bánni, mert zavaró és nyugtalanító lehet a végeredmény a felhasználók számára. A betűtípusok száma legfeljebb két-három legyen, és illeszkedjenek az oldal témájához.

Hiányzó keresőmező

A legtöbb weboldalon fontos információk hatalmas mennyiségét tartalmazza, melyeket azonban meg is kell találni rajta. Ezért van szükség minden weboldalon egy jól működő keresőre. Ha ez hiányzik, akkor a látogatók sok esetben nem találják meg az őket érdeklő információkat, ezért romlik a weboldal használhatósága.

Túl bonyolult menürendszer

A navigáció a legfontosabb kérdés a UX design-ban.  Ahhoz, hogy a látogatóinkat hatékonyan mozgassuk a különböző kategória- és termékoldalak között, át kell gondolni az információs architektúrát, a kattintási folyamatot. A menü célja az, hogy segítse az embereknek megtalálni azt, amit keresnek, nem pedig az, hogy szép legyen. Ezért a legfontosabb az, hogy a menü egyszerű legyen, a kategóriarendszer logikus felépítésű, és hogy a termékek több kategória alatt is megjelenjenek. 

Kicsi gombok

Sokan még mindig elsősorban az asztali gépekben gondolkodnak, pedig ma már a mobilkorszakban élünk, ahol az emberek már vásárlásra is használják a mobiljukat. Nem jó tehát asztali számítógépre méretezett kattintható elemeket használni a mobilos oldalokon.

Összefoglalás

Miért fordulnak elő az előbbiekben felsorolt webdizájn hibák? A legtöbbször egyszerűen azért, mert a weboldal tulajdonosok koncepció nélkül vágnak bele a weboldal készítésbe. A céljuk mindössze annyi, hogy kell egy weboldal, hiszen az internet korában élünk. Nincs stratégia, nincsenek elemzések, így aztán pont annyit kapnak vissza a weboldaltól, mint amennyit beletettek: semmit. 

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, például a Piac & Profit, WordPress Magyarország és a Biztonságportál oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!