Menü

Tipográfia és helyesírás a weben

2016. október 27. | 638

A tipográfia szabályainak ismerete egyre lényegesebb napjainkban, mivel elősegíti a weboldaladon megjelenő szöveges tartalom olvashatóságát, és az általa hordozott információ minél gyorsabb befogadását. Olyan hatalmas mennyiségű információ áll a rendelkezésünkre, hogy a többségét csak átfutjuk, részletesen kizárólag a számunkra releváns részeket olvassuk el. Ahhoz, hogy az általunk létrehozott tartalom megragadja az olvasók figyelmét, fontos, hogy minden esetben kövessük az alapvető tipográfia elveket és szabályokat.

Felmerülhet a kérdés, hogy pontosan melyek ezek az elvek és szabályok? A tipográfiának egy alapvető célja van: az írás, vagyis a tartalom nyelvtanilag helyes, esztétikus kinézetű és könnyen olvasható legyen.

Legfontosabb szabályai, melyek együttesen jelentik magát, a tipográfiát:

  • esztétika (elrendezés)
  • olvashatóság
  • szövegértés
  • helyesírás

Mivel az internetes technológiák, a tartalomfogyasztási szokások, és az alkalmazott eszközök folyamatosan változnak, ezért a webes tipográfia szabályrendszere sem állandó, folyamatosan igazodik az aktuális trendekhez.

Cikkünk első részében bemutatunk néhányat, az aktuális trendek közül. A második részben pedig kitérünk a helyesírás szabályainak fontosságára.

Tipográfiai trendek napjainkban

Retro és vintage

Napjainkban egyértelműen a retro és vintage stílusokat használják a legtöbben. Bármerre nézünk, a dizájnerek réginek tűnő stílust és betűtípusokat használnak. Ezekre pillantva úgy tűnik, hogy mindegyik egyedi, de ez nem teljesen fedi a valóságot. A legtöbb betűtípus ingyenesen elérhető a Google Fonts , vagy a Typekit  oldalakon, és szabadon felhasználhatók. 

Akvarell, vagy vízfesték

Egyre több weboldalon bukkan fel az akvarell stílus. Hátterek és illusztrációk sokasága használja, mivel ötvözi az egyediség és a művészet érzetét, ezáltal válik nagyon esztétikussá. Az akvarell stílus azért népszerű, mert különlegessé teszi a használóját.
Ellenben az akvarell betűtípusok használata, óriási kihívások elé állít mindenkit. Elsősorban azért, mert egyszerre használja számtalan szín kombinációját. Másodsorban azért, mert nagyon „nőies” benyomást kelt a használata. Ebből kifolyólag, viszonylag behatárolt, hogy hol lehet hatékonyan alkalmazni. 

CSUPA (VÉGIG) NAGYBETŰ

Az elmúlt évtizedben, a folyamatos nagybetűk használata üzeneteinkben arra utalt, hogy kiabálunk a másik féllel. Napjainkban ez a vélekedés kezd átalakulni. Egyre népszerűbb a használata abban az esetben, ha nyomatékosítani szeretnénk üzenetünket. Arra figyeljünk, ne essünk át a „ló túlsó oldalára”, és gondoljuk át hol, és mikor használjuk.

A legtöbb betűtípus nem alkalmas a használatára. Elsősorban a vékonyabb betűtípusok esetében használjuk. VÉGIG NAGYBETŰVEL kizárólag rövid mondatokat írjunk, és mindig legyen elég hely két mondat között.

Helyesírás fontossága 

Vajon számít a helyesírás az interneten történő kommunikációban? A válasz egyértelmű, IGEN.

Gondolj bele, ha látsz egy hirdetést a Facebookon, melyben az szerepel „kézpénzes fizetési lehetőség”, nem fogod komolyan venni, mivel még helyesen sem tud írni. 

Pár éve az NRC Marketingkutató készített egy online felmérést, arról, mennyire zavarják a felhasználókat a helyesírási hibák. A következő megállapításra jutottak:

„A hazai internetes társadalom 88 százaléka számára fontos a helyesírás, és minden második netező úgy gondolja, teljes mértékben illik rá az az állítás, hogy helyesen ír – csupán 4-5 százalék tartja magát gyengének ezen a téren. A nők valamivel fontosabbnak tartják a helyesírás kérdését, mint a férfiak, és – érthető okokból – azok is nagyobb fontosságot tulajdonítanak neki, akik maguk is rendszeresen írnak az interneten: saját blogot vezetnek, vagy akár csak sűrűn posztolnak, kommentelnek fórumokon, közösségi oldalakon. Utóbbiak kilenctizede jellemzően odafigyel arra, hogy ne kövessen el hibát, és a neten írásban rendszeresen megnyilvánulók csupán 4 százalékára igaz az, hogy nem törődik azzal, milyen helyesírású szöveget hagy maga után.”

A helyesírás tehát fontos dolog, így aztán nem meglepő, hogy az internetezőket alapvetően zavarja, ha hibát találnak valamelyik oldalon. A rossz helyesírás komolytalanná tesz.

Amikor valaki először találkozik a cégeddel, akkor még nem azt látja, hogy például egy 10 fős tapasztalt szakembergárdával fog együtt dolgozni a legmagasabb szakmai színvonalon. Mindössze egy weblapot lát, azon belül is pár képet és néhány bekezdésnyi leírást Rólad. Ha az a pár mondat nem elég meggyőző (mert tele van helyesírási hibával és nem összefüggő), akkor az illetőnek mindössze pár kattintásba kerül keresni egy olyan vállalkozást, amely elég meggyőzőnek tűnik.

Mégis miért fontos ez az egész?

Egyrészről, a rossz helyesírás azt üzeni a külvilág felé, hogy nem adunk magunkra. A helyesírás nem született képességünk, hanem tanulható és fejleszthető. Ha valakinek se ideje, se kedve, se motivációja nincs a helyesírással foglalkozni, használja a szövegszerkesztője helyesírás-ellenőrzőjét. Nagyon sok hibát azonnal kijavít. Amennyiben a tökéletességre törekszünk (miért ne tennénk?), át lehet olvasatni az anyagot lektorokkal, illetve felkérni profi szövegírókat a céges szövegek elkészítésére.

Mindezen lehetőségek mellett, vagy pontosabban fogalmazva, ha valaki ennek ellenére is rossz helyesírással kommunikál, az egyértelműen azt üzeni, hogy nem érdekli őt eléggé a saját kommunikációja. De ha valakit a saját cégében nem követeli meg a legmagasabb minőséget, akkor hogyan várható, hogy majd az ügyfeleinek a legmagasabb minőséget adja?

A rossz helyesírás azt üzeni, hogy az adott cég (vagy ember) nem szakmája legjobbja. Vagy legalábbis nem annyira jó, mint az a konkurense, akinek jó helyesírása van.

Helyesírás hatása, az online marketingre

A Google figyelembe veszi a rangsorolásnál, hogy egy weboldalról azonnal visszafordulnak-e a látogatók, vagy elkezdik olvasni. Értelemszerűen az a minőségi oldal, amit olvasnak, ez pedig a keresőoldalon helyezésekben mérhető hátrány vagy előny. A rossz helyesírás továbbá rontja egy weboldal olvashatóságát, és az ilyen oldalt hajlamosak vagyunk gyorsan bezárni, és keresni egy számunkra megfelelőbbet. Tehát a helyesírás közvetetten érinti a keresőoptimalizálást is (SEO).

Ráadásul elképzelhető, hogy a jövőben a helyesírás, nyelvtan, elgépelések és hasonlók közvetlenül is befolyásolni fogják a Google rangsorolását. Már tesztelik, hogy hogyan tudják az olvashatóságot és a szöveg minőségét figyelni, és beépíteni a keresési algoritmusba.

Összefoglalás

Reményeim szerint cikkemben, nem követtem el sok helyesírási hibát. :-) Természetesen a legnagyobb igyekezet mellett is előfordul, hogy hibázunk. A lényeg, hogy törekedjünk a legjobbra, mert manapság mindenki használja a tartalommarketinget. A legegyszerűbben és leggyorsabban úgy tudunk kitűnni a tömegből, hogy helyesen és mutatósan (tipográfia) írjuk meg tartalmunkat. A legtöbben nem figyelnek a részletekre, melyek ebben az esetben nem aprók. Használjuk, és jól használjuk a magyar nyelvet.

Segíthetünk?

Ha úgy érzed, hogy weboldalad vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk új irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni.

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom