Menü

10 tipp a hatékony Facebook post írásához

2020. április 09. | 11783 |

Közel 2 milliárd regisztrált látogatóval a Facebook messze a legnépszerűbb közösségi oldal. Természetes, hogy az üzleti felhasználók sem szeretnének kimaradni egy ekkora potenciális vásárlóerőt tömörítő oldalból, ezért egyre több energiát és pénzt fektetnek abba, hogy el tudják érni rajongóikat és növelni tudják népszerűségüket.

A kommunikáció a közösségi oldalakon merőben eltér attól, mint ahogy egy cég a saját weboldalán kommunikál. Eltérő a megszólítás, a hangnem, a szöveges és képi tartalom aránya … stb. éppen ezért fontos szem előtt tartani ezeket a szempontokat, mielőtt posztolni kezdünk a Facebook-on. Cikkem az általam legfontosabbnak tartott 10 szempontot igyekszik bemutatni:

1. Ismerd a célközönséged és lépj velük reakcióba

Mielőtt kommunikációba fogsz, ismerd meg a célközönséged. Tudd, hogy kiket szólítasz meg, milyen érdeklődési körük van mert csak így vagy képes hatékonyan elérni őket. Mikor postolsz csak egy embert szólíts meg még akkor is, ha üzeneted egy egész közösségnek szól. Tudnod kell, hogy a Facebook-on sokkal népszerűbb a tegezés, mint a mindennapi életben. A postjaid reakcióiból folyamatosan tanulhatsz, ezért fontos elemezni a visszajelzéseket, mert ezek lesznek a hatékonyságod legfontosabb mutatói.

Hatékony módja egy párbeszéd elindításának, ha választást kínálsz fel látogatóidnak. Kérd meg őket, hogy válasszanak két dolog közül vagy írják le például a kedvenc színüket. 
Néhány példa:

  • Kutya vagy macska?
  • Mi a kedvenc ételed?

Arra viszont figyeljünk oda, hogy ne társadalmilag megosztó kérdést tegyünk fel és kerüljük a politikai témákat is.

2. Az időzítés kulcsfontosságú

Általános szabály, hogy a hét eleje sokkal kisebb rajongói aktivitást mutat, mint a hét második fele. Ezért postjaidat ennek megfelelően időzítsd. Az sem mindegy, hogy a nap folyamán mikor vagy aktív. Az emberek különböző napszakokban Facebookoznak, statisztikák szerint a reggeli órákban 20%-al magasabb visszajelzésre lehet számítani. Sok felhasználó a munkaidőn kívül megy fel a közösségi oldalra, ezért ne feledkezz meg róluk sem. Egyesek egész nap be vannak jelentkezve, míg mások csak reggel vagy este lépnek be. Ha véletlenszerűen teszed közzé a posztjaidat, nagy valószínűséggel el sem jut követőidhez.


Hetente legalább 1 – 7 alkalommal postolj. A folyamatos aktivitás a közösségi oldalakon nagyon fontos. A Facebook szerint az átlagos felhasználó 1 hét alatt rajongóinak kb. 17-25%-át képes elérni, ezért is fontos, hogy hetente több alkalommal légy jelen valamilyen új bejegyzéssel.

Ellenőrizd a Facebook oldalad „Elemzések” pontjában, a „Bejegyzések” pont alatt, hogy „Mikor érhetőek el rajongóid”. Használd ezt a hasznos funkciót és posztolj akkor, amikor a legtöbben elérhetőek. Hasznos még, ha nem mindig ugyanarra az időpontra időzíted a posztokat. Teszteld őket, mikor működnek a legjobban.

3. Légy tömör! és nyújts valami pluszt

A Facebook a gyors és hatékony információ fogyasztásra lett kitalálva, ezért a felhasználók nem szeretnek hosszabb szövegeket olvasni. Egyszerűen nincs türelmük hozzá. Éppen ezért légy annyira rövid, amennyire csak lehet. Statisztikák szerint a 80 karakternél rövidebb bejegyzések 66%-al magasabb érdeklődést váltanak ki, mint a hosszabbak.

Minden alkalommal mielőtt megosztasz valamit a Facebook oldaladon, áll meg egy pillanatra és kérdezd meg magadtól, hogy milyen pluszt adsz ezzel rajongóidnak. A posztod például legyen vicces, vagy elgondolkoztató, hogy reakciót válts ki a rajongóidból. A legjobb, viszont ha egy valós problémára reflektálva, megoldást kínálsz nekik. Mindig képviseljen valamilyen értéket a posztod.

4. Használj figyelem felkeltő képeket

De azt is írhattam volna, hogy mindenképpen használj képeket! A képek nélküli bejegyzések drasztikusan csökkentik a visszajelzések számát. Statisztikák szerint az személyeket vagy állatokat ábrázoló képek magasabb visszajelzési arányt eredményeznek, mint a tárgyakat ábrázoló képek. Ügyelj arra, hogy a postban szereplő kép kis méretben is jól felismerhető legyen. Hirdetések esetén ez kiemelten fontos szempont.

Egy a szöveges poszthoz jól illeszkedő képpel, magának a posztnak a megtekintését is növelheted. Minden esetben legyen összhangban a kép a szövegben leírtakkal! A fotóval rendelkező posztok átlagosan 53% - kal több lájkot kapnak, mint a többi, átlagos bejegyzés. De ne felejtsd el, a jó fotók kiemelten fontosak, és az sem baj, ha a fotók a Facebookra vannak optimalizálva. Használj színes és nagyfelbontású képeket.

5. Kerüld a komplikált bejegyzéseket

A leghatékonyabb bejegyzések az esetek többségében egy képet vagy videót, némi szöveget és egy linket tartalmaznak. Az ennél bonyolultabb tartalom kimutathatóan kisebb érdeklődést vált ki a látogatóból.

6. Tegyél fel kérdéseket

A látogatók kétszer nagyobb eséllyel reagálnak a kérdést tartalmazó bejegyzésekre. Ha válaszokat, aktivitást szeretnél generálni, ne felejts el időnként kérdéseket feltenni postjaidban. A kérdések legyenek rövidek, egyszerűek és figyelemfelkeltőek. A „te mit írnál kép alá?” típusú kérdések a legnépszerűbbek között vannak.

Nagyon fontos, hogy a kérdésre könnyű legyen válaszolni, az eldöntendő kérdések nagyon jól működnek, mert szinte gondolkodás nélkül lehet rájuk válaszolni. Ráadásul a válaszok segítenek a következő posztjaid tartalmának kitalálásában.

Néhány példa a kérdésekre:

  • Mi a kedvenc ….?
  • Mi a legjobb ………. emléked?
  • Szoktál …….. ?
  • Mit fogsz csinálni …….. ?

7. Használj linkeket

Linkekkel a közösségi oldalról saját oldaladra tudod vinni a látogatót. A link a legnépszerűbb eszköz akkor, ha a weboldalon vagy blog-odban megjelenő tartalmat szeretnéd népszerűsíteni. Ha lehet kerüld a linkrövidítő eszközök használatát. Statisztikák szerint a teljes URL-t és a cég domain nevét tartalmazó linkek magasabb kattintási arányt érnek el, mint a rövidített URL-ek. A  látogató így pontosan látja, melyik oldalra fog eljutni, míg a linkrövidítővel „elrejtett” eredeti webcímet becsapásnak veheti.

8. Légy változatos!

Ha folyamatosan hasonló típusú bejegyzéseket írsz, az egy idő után unalmassá válik. Éppen ezért folyamatosan váltogasd a különböző típusokat. Egyszer képet, máskor szöveget, linket, videót posztolj, így folyamatosan fenntartod a figyelmet. A tartalom szempontjából is fontos a változatosság. Bejegyzéseid között humoros tartalom, kérdések, szavazások, linkek és média bejegyzések is lehetnek.

Csak hazánkban naponta több tízezer új poszt születik. Járj nyitott szemmel és a legnépszerűbb témákra reflektálj. Nem kell minden esetben feltalálni a spanyolviaszt, sokat tanulhatunk másoktól. Használd az úgynevezett hashtageket „#”, ezáltal is megkönnyítve posztjaid kereshetőséget.

9. „Call to action”

„Call to action” Így nevezi az angol a cselekvésre való felszólítást, ami nemcsak a hirdetésekben, hanem a közösségi oldalakon is remekül működik. Nyugodtan adhatsz olyan konkrét felszólításokat, mint pl. „Ha tetszik nyomj egy like-ot!” vagy „Kattints a linkre!” vagy „Katt ide ha egyetértesz!”, „Te mit gondolsz?” … stb. A „call to actions” mindig legyen rövid és egyértelmű, csak így lesz hatékony.

A marketing alapszabálya, hogy ha szeretnénk a célközönségünket cselekvésre késztetni, mondd meg nekik mit kell tenniük! Használj cselekvésre ösztönző kifejezéseket minden posztban.
Példák cselekvésre ösztönzésre:

  • Regisztrálj
  • Kattints ide
  • Iratkozz fel

A Facebook adatai szerint cselekvésre ösztönzés hatására (szemben annak hiányával):

  • Ha azt kéred lájkoljanak, háromszor többen fognak kedvelni
  • Ha azt kéred szóljanak hozzá, több mint háromszorosa lesz a hozzászólások száma
  • Ha azt kéred osszák meg a bejegyzést, hétszer annyian fogják megosztani

A lényeg, hogy mindig jelezd feléjük mit szeretnél elérni.

10. Válaszolj

A rajongóiddal való folyamatos kapcsolattartás nagyon fontos. Ha csak posztolsz, de a reakciókra nem válaszolsz, akkor eltűnik a személy a bejegyzések mögül és egy idő után csökkenni fog a népszerűséged. Amikor egy rajongód hozzászól vagy kérdez a posztoddal kapcsolatban, választ is vár. Amennyiben nem kap választ a kérdésére csalódott lesz. Csak néhány percet vesz igénybe az, hogy reagálj ezekre a kérdésekre, viszont a bizalmat növeled a kérdezőben. Mindig legyél szellemes, egyértelmű és ne feledd, a vevőnek mindig igaza van! A figyelem folyamatos fenntartásához válaszolnod kell a kérdésekre, megjegyzésekre, mert csak így látják rajongóid, hogy fontosak számodra, érdekel mit gondolnak.

Összefoglalva

Most rajtad a sor, hogy a fenti tanácsokat felhasználva felpörgesd a Facebook oldalad forgalmát és ezáltal az irántad elkötelezett felhasználókat az ügyfeleiddé tedd. Mindig reagálj a felhasználók hozzászólásaira, érezzék hogy törődsz Velük és meghallgatod őket. A tartalommarketing ezen része nem biztos hogy azonnali értékesítési eredményt hoz, de végül mindig eléri a célját.

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, többek között az Origo, 24.hu, Piac & Profit és a Pénzcentrum oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!