Mi az a hashtag?

A hashtag-ek azok a kettőskereszt (#) jellel kezdődő rövid kifejezések, amelyeket elsősorban közösségi médiában használnak bejegyzések és egyéb tartalmak címkézésére.

A hashtag címkézés lehetővé teszi, hogy mások könnyen megtalálják az adott témával vagy tartalommal rendelkező üzeneteket. Egy adott hashtag-re történő keresés minden olyan üzenetet megjelenít, amelyhez hozzá lett címkézve.

Tartalomjegyzék

A # hashtag jelentése

A hashtag-ek olyan szavak vagy több szóból álló kifejezések melyek segítségével kategorizálhatod és nyomon követheted a bejegyzéseidet a közösségi média oldalakon, pl, Instagram-on, Facebook-on, Twitter-en vagy Pinterest-en.

A hastag-eket minden esetben a kettőskereszt # szimbólummal kell megjelölni, hogy a különböző közösségi hálózatok felismerjék őket.

A hashtag-ek segítségével az emberek könnyen megtalálják az őket érdeklő bejegyzéseket; vagyis használatukkal könnyen és gyorsan eljuttathatod tartalmaidat a célcsoportod részére. 

A hashtag jel

Miért a kettős keresztet (#) használjuk?

A # szimbólum használata a felhasználói élmény javítására vezethető vissza. Amikor a Twitter megalkotta a hashtaget a következő szempontokat vették figyelembe:

  • Megtalálható a különböző nyelvű billentyűzeteken és könnyen elérhető
  • Könnyen megjegyezhető és megtanulható
  • Működik a már megszokott felhasználó viselkedésekkel
  • Nem kellett a felhasználókat rákényszeríteni semmilyen radikálisan új dolog megtanulására
  • Az összes mobileszközön is tökéletesen működik

Miért használjak hashtag-et?

Íme az 5 legfontosabb tipp, miért használj hashtag-eket a közösségi médiában:

  1. A hashtag segít megtalálni a célközönségedet. Sok felhasználó konkrétan az őt érdeklő témákhoz kapcsolódó hashtagekre keres rá a közösségi médiákban. Amennyiben a célcsoportod érdeklődési köréhez kapcsolódó hashtageket használsz, növeled annak a valószínűségét, hogy megtalálnak.
  2. A hashtagek használata javítja az átkattintási arányt (CTR). Több kutatás eredményei szerint is, a Twitteren hashtageket használó posztokra kétszer annyian kattintanak, mint a hashtagek nélküliekre. Magyarán megduplázhatod az átkattintási arányodat, ha hashtageket adsz posztjaidhoz. 
  3. Megkönnyítik a kutatást. Bármilyen témában is szeretnél kutatást végezni, vagy csak háttéranyagokat gyűjteni; a legegyszerűbb ha a témához kapcsolódó hashtagekre keresel rá. Ne feledd, hogy a hashtagek első használatának a célja, pont a témákba való csoportosítás megteremtése volt.
  4. A hashtagek kvázi linkekként is funkcionálhatnak. Amikor valaki rákattint egy hashtagre, minden közösségi médiában megjelennek az azt használó posztok. Ezáltal sok felhasználók sokkal többször látják magát a posztot, vagyis nő az elérésed.
  5. Használatukkal nyomatékosíthatod az álláspontodat. Egy jól kitalált hashtag a posztod végén, egy szóban össze tudja foglalni magának a posztnak a lényegét. Hasonlóan mint a beszélt nyelvben az „utolsó szó”.

A hashtag használata

A hashtag – et nagyon egyszerű használni. Mindössze néhány technikai követelménnyel kell tisztában lenned.

  1. Ne használj szóközt. A hashtag lehet egy szó, rövidítés, betűk és számok tetszőleges kombinációja vagy akár egy kifejezés is. Azonban nagyon fontos, hogy a hashtaget szóközök nélkül, egybe kell írni! Nem használhatsz pontot és szimbólumokat sem a hashtagben, ez alól az egyetlen kivétel, ami erősíti a szabályt: a # szimbólum a hashtag legelején. Számokat lehet használni, azonban egy betűt minden esetben tartalmaznia kell a hashtagednek.
  2. # vagyis kettőskereszttel kell kezdődnie. Ahhoz, hogy létrehozz egy hashtaget, csak írd le a # szimbólumot és közvetlenül utána írd le, amit használni szeretnél. Ennyire egyszerű!
  3. Készíts saját hashtaget. Bárki létrehozhat korlátlan számban hashtaget. Nem kell regisztrálnod sehol sem. Mindössze ki kell találnod egyet, majd kezd el használni közösségi médiás posztjaidban.
    A legtöbbször a posztok végére írják, de nincs semmi megkötés, a posztban bárhol elhelyezheted. Arra azonban #figyelj oda, hogy #posztod #érthető maradjon.
  4. Használj egyedi hashtageket. Ha úgy gondolod, hogy egy teljesen egyedi hashtaget kezdtél el használni, a legegyszerűbb ha leellenőrzöd. Egyszerűen keress rá bármely közösségi hálózaton. Az esetek egy részében, szinte biztos, hogy már valaki használja.
    Ne ijedj meg, semmi sem akadályozhat meg abban, hogy egy hashtaget használj, azonban ez a másik félre is igaz; vagyis bárki használhatja a Te egyedi hashtagjeidet. Természetesen vannak kivételek, de ezek a legtöbbször levédett márkanevek, védjegyek vagy egy vállalkozások nevei. Például a #CocaCola hashtaghez egyértelmű, hogy tartozik egy márkanév.
  5. Használj könnyen érthető és megjegyezhető hashtageket. Egy hashtag legyen rövid és egyszerű. Ez főleg igaz a Twitteren történő használatra, ahol maximum 240 karakter áll rendelkezésre egy poszthoz. A legcélravezetőbb, ha a hashtag egy jól érthető szó, kifejezés vagy rövidítés.  Minél hosszabb valami, annál kevésbé jegyzik meg a felhasználók.
  6. Használj már létező hashtaget. Ahelyett, hogy saját hashtaget hoznál létre, sok esetben célravezetőbb, ha már egy létező hashtaget (is) használsz. Ezáltal posztodat, egy adott témához rendeled hozzá, ezzel jelzed a téma iránt érdeklődőknek, hogy érdemes elolvasni a posztodat. Vagyis felhívod magadra a figyelmet!
  7. Kerüld a hashtag „szennyezést”. Ne használj túl sok hashtaget egy posztnál. 2 vagy 3 darab bőven elég. Azonban ami még ennél is fontosabb, hogy a használt hashtagek kapcsolódjanak a posztod témájához! Ellenkező esetben a felhasználók arra fognak következteni, hogy spammeled őket (teljes joggal!).

Közösségi média üzenetek címkézése hashtag segítségével

Milyen karaktereket használhatok a hashtag–ben?

Először is, a szóköz használata tilos és értelmetlen is. Mivel egy hashtag az első szóközig tart. Amennyiben egy hashtag több szót is tartalmaz, csoportosíts őket: használj kis és nagybetűket is (#SzeretemBudapestet). A hashtagek keresésekor nem számít a kis és nagybetű, azonban nyugodtan lehet őket használni.

A számok megengedettek, azonban az fontos szabály, hogy egy hashtag nem állhat csak számokból (#2Pac). Írásjeleket nem használhatsz, vagyis a pont, a vessző, a kérdő vagy felkiáltójel nem támogatott és a speciális karakterek sem, mint például a csillag.

Fontos, hogy sok posztban láthatod a ’kukac’ ’@’ karaktert, ami félreértésre adhat okok. A közösségi hálózatokban mintegy szabványként használják a kettőskeresztet a #hashtag – ek jelölésére; a kukac pedig mindig egy adott @felhasználó profiljára utal! Ennek az az értelme, hogy a posztban bejelölt @felhasználó értesítést kap az adott posztról.

Saját hashtag készítése

Van szlogened? Ha nincs az sem baj, használhatod a cégnevedet vagy a munkádhoz szorosan egyedi kifejezést is, a saját hashtaged megalkotásához!

4 lépés a saját hashtaged megalkotásához

  1. Ötletelés: a hashtag képviselni fog Téged vagy márkádat; emellett rövidnek és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Írd le melyek azok a hashtag-ek, melyekkel a legszívesebben azonosítanád vállalkozásodat. Például #usernet
  2. Kutatás: nézz utána, hogy használja-e már valaki az általad választott a hashtag-et. Ha azt szeretnéd, hogy Téged azonosítsanak vele, akkor a legjobb, ha egy teljesen újat választasz.
  3. Népszerűsítés: minden közösségi média posztodnál kezdd el használni a saját hashtag-edet! Ezen felül minden lehetséges felületen, ahol megjelensz: szórólap, névjegykártya, email aláírás ... stb.
  4. Elemzés: kövesd nyomon, hogy hosszútávon mennyien használják és milyen környezetben az általad létrehozott hashtag-et. Ne ess pánikba, ha pár hét után nem sok eredményt tapasztalsz, általában hónapok telnek el az első kézzelfogható eredményig.

Milyen közösségi média oldalakon használhatok hashtag – et?

A legtöbb jelentős közösségi média felülete támogatja a hashtag használatát.

Twitter: A Twitteren született meg a hashtag használata. A Twitteren a hashtageket elsősorban a poszt, pontosabban a beszélgetés témáinak jelölésére használják. Amennyiben a Twitteren rákeresel egy hashtagre, három különböző módon szűrheted az eredményeket:

  1. Top, legnépszerűbb: a leginkább releváns és a legnépszerűbb bejegyzéseket jeleníti meg
  2. All, az összes: minden olyan bejegyzést megjelenít ami használja az adott hashtaget
  3. People you follow, az általad követettek: csak az általad követett felhasználók olyan posztjait jeleníti meg, amik tartalmazzák az adott hashtaget.

Facebook: A Facebookon 2013 nyarától kezdődően használhatóak a hashtagek. Azonban a hálózat funkcióiból adódóan nem ez a leghasználtabb funkció. Egy adott hashtagre keresve megjeleníti az összes, a hashtaget használó bejegyzést.

Instagram: A hashtagek használatával kereshetővé teheted a fényképeidet, ezáltal növelve az elérésedet az Instagramon belül. Egy adott hashtagre keresve megjeleníti az összes, a hashtaget használó bejegyzést.

Tumblr: A Tumblr posztjai rendelkeznek egy speciális „Tag” szekcióval, ahol megadhatod az adott posztra vonatkozó címkéket. A címkék arra szolgálnak, hogy a posztjaid kereshetőek legyenek, és a rendszer témakörökbe tudja azt rendezni. Technikai jellegű információ, hogy itt nem kell a kettőskereszt szimbólumot használni, a rendszer automatikusan a címkék elé helyezi.

Pinterest: A hashtagek a Pinteresten az adott tartalom megjelölésére és kereshetővé tételére szolgálnak. Egy adott hashtagre keresve megjeleníti az összes, a hashtaget használó bejegyzést.

Hashtag használata Facebookon

Ha jól használód a Facebookon a hashategket, akkor posztjaid elérése gyorsan nőni fog. Néhány hasznos tipp a használatához:

  • Ne használj túl sok hashtaget egyszerre: Ez egyrészről egyszerűen nem esztétikus, másrészről sok felhasználó spammelésnek veszi. Ehelyett használj posztonként maximum 1 -2 hashtaget. A Facebook saját kutatása szerint, a kettőnél több hashtag használata egy poszton belül, csökkenti a felhasználók elköteleződését
  • Tedd nyilvánossá bejegyzéseidet: Ellenkező esetben csak az oldaladat kedvelők és a követőid fogják látni a posztjaidat. Ha nyilvánosak a bejegyzéseid, akkor a felhasználók a hashtagek alapján meg fognak találni

Miért hasznosak és hogyan segítenek a hashtag-ek a Facebookon?

  • A felhasználók többsége használja valamilyen formában a hashtag-eket a kommunikációja során. Teljes mondatok használata nélkül, röviden, tömören tudsz márkákra, emberekre, érzésekre, helyekre ... stb. hivatkozni.
  • Abban az esetben, ha felhasználod az éppen aktuális népszerű és a posztodhoz kapcsolódó hashtageket, több embert fogsz elérni.
  • Segítséget nyújthat többek között a versenytársaid elemzésében és a felhasználói vélemények megismerésében. Keress rá az általad használt és hozzád kapcsolódó hashtag-ekre és azonnal látni fogod versenytársaid miket posztolnak, illetve az emberek milyen véleményeket írnak az adott hashtaggel.
  • Kereshetőbbé válik a posztod az algoritmus számára, ezért több emberhez is jut el, többen fognak olvasni és kedvelni.

Hashtag használata Twitteren

A hashtageket használó bejegyzések sokkal több felhasználóhoz jutnak el, mint a hashtag nélküliek.

  • A maximum 2 hashtaget tartalmazó tweetek használatával érheted el a legmagasabb felhasználói elköteleződést
  • A hashtageket tartalmazó bejegyzéseket nagyobb valószínűséggel osztrák meg a felhasználók (retweet)
  • A Twitteren megjelenő hirdetéseidben soha ne használj hashtageket!

Hashtag használata Instagramon

Az előzőekből arra lehetne következtetni, hogy maximum 2 hashtaget érdemes használni egy posztnál, azonban az Instagram esetében ez nem így van. Ez amiatt lehet, mert igazából a legtöbb fotó alatt kizárólag hashtagek találhatók. Nincs más szöveges tartalom, ami alapján keresni, kategorizálni lehetne őket.

  • Minden fényképed alatt használj hashtaget
  • Az Instagram kutatása szerint a leghatékonyabb 11 hashtaget használni egy hozzászólásban
  • A felső korlát egy posztban: 30 hashtag!
  • A felső korlát a történetekben: 10 hashtag

Hashtag használata LinkedIN-en

A LinkedIN az elmúlt évben kezdte el támogatni a hashtagek használatót. A felhasználók az előzőekben már felsorolt közösségi hálózatokhoz hasonlóan használhatják a hashtageket a LinkedIN rendszerében, vagyis témák rendszerezéséhez és posztok kereséséhez.

  • Használd a hashtageket profiloldaladon, ezáltal több felhasználóhoz jut el már a felhasználói oldalad is
  • A posztoknál használt hashtegek számára még nem igazán van elfogadott szám, mivel még nagyon új a hashtagek használata. Azonban ha a posztonként maximum 2 hashtag szabályát követjük, nem lőhetünk mellé

A közösségi média kommunikáció alapeleme a hashtag

A hashtag-ek csoportosítása

Tartalmi (content) hashtag: Azokat a hashtageket nevezzük így, amelyek közvetlenül kapcsolódnak egy termékhez, szolgáltatáshoz, piachoz vagy szakterülethez. Vagyis az adott hashtag használatával egyértelműen jelezzük, hogy miről fog szólni a posztunk. Nagy szerepe van a márkák esetében hiszen ha például azt látjuk, hogy #adidas akkor mindenki számára egyértelmű, hogy az ismert sportszergyárról vagy egy termékéról fog szólni a bejegyzés. Ezen felül például ha #SEO hashtaggel látunk el egy posztot, akkor egyértelműen a keresőoptimalizálás a téma.

Divatos (trending) hashtag: Egy vállalkozás vagy egy márka számára nagyszerű lehetőség az elérését és láthatóságát növelni olyan hashtagek használatával, melyek felhasználók milliói által használtak, vagyis „trendi” hashtagek. Azonban használatuknál arra figyelni kell, hogy a bejegyzés amelynél használtuk, érdekes is legyen. Ha semmitmondó, akkor egyszerűen figyelmen kívül fogják hagyni. Azonban ha például vicces és érdekes egy poszt amihez kapcsolódóanegy divatos hashtagek használsz, akkor sokan fogják a posztot újra megosztani, ezáltal a vállalkozásodra irányuló figyelem exponenciálisan nőni fog.

Márkához kapcsolódó (brand - specific) hashtag: Sok esetben az általános és népszerű hashtagek használatának a hátulütője, hogy a posztod elveszik a több száz, vagy több ezer bejegyzés között akik ugyanazt a hashtaget használják. Ezért hasznos ötlet, egy a vállakozásodhoz, márkádhoz kapcsolódó hashtagek létrehozni. Ezeket használhatód márkaépítésre, promóciókhoz, eseményekhez vagy akár egy külön reklámkampányhoz kapcsolódóan. A hatékonyságuk abban rejlik, hogy rajtad kívül senki sem használja őket. Egyedülállónak és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Tekints úgy rá, mint egy szlogenre!

Milyen hashtagekkel érhetek el több embert?

  • Termékek és szolgáltatások hashtag-jei: alapvető kulcsszavak a termékeid és/vagy szolgáltatásaid leírására: #táska #onlinemarketing
  • Események vagy évszakok hashtagjei: aktuális ünnepekhez, évszakokhoz kapcsolódó hashtagek: #karácsony #mikulás #blackfriday #tél #tavasz
  • Helyszín hashtagek: attól függetlenül, hogy a posztodon megjelölted a készítés helyszínét, plusz elérést érhetsz el a poszthoz kapcsolódó helyre utaló hashtag használatával: #budapest #debrecen #puskásstadion
  • Napokat tartalmazó hashtagek: jelöld meg a hashtagjeidben, hogy melyik napon tetted közzé a posztodat: #unalmashétfő #vasárnapimóka #péntekibuli
  • Betűszó hashtagek: használj népszerű betűszavakat: #tbt (Throwback Thursday)
  • Emoji-k vagyis hangulatjelek használata: lehet maga egy hangulatjel is hashtag, de egy meglévő hashtaghez is csatolhatsz egy hangulatjelet: #

Hashtag az üzleti életben és a marketingben

A legtöbb világmárka, és egyre több kisebb vállalkozás is rendelkezik számos közösségi média fiókkal. Egyre több közülük aktívan használja a hashtageket a mindennapi életben és kampányaik során is.

Néhány tipp arra, hogy Te hogyan használhatod a hashtageket:

  1. Használj a vállalkozásodhoz, a szakterületedhez kapcsolódó hashtageket: Gondolkozz el azon, hogy melyek azok a hashtagek, amik a legjobban jellemzik vállalkozásodat. Egy konkrét példa: A Usernet Kft webfejlesztéssel foglalkozik, ezért célszerű például a #webfejlesztes és #weboldal hashtageket használnunk
  2. Kövesd a trendeket: Figyelj folyamatosan, hogy melyek azok a hashtagek amik felkapottak. Ha olyat találsz, ami kapcsolódik hozzád, akkor kezd el használni
  3. Hozd létre a saját hashtaged: Bárki létrehozhat korlátlan számban hashtaget. Mindössze ki kell találnod egyet ami téged jellemez, és kezd el használni közösségi médiás posztjaidban

Azonban azt nem győzöm hangsúlyozni, hogy csak akkor lesz látható eredménye a hashtag -ek használatának, ha a profiljuk beállítása: nyilvános, mindenki számára látható. Még mindig sok vállalkozás esik abba a hibába, hogy „Privát” a beállítása, és bosszankodik, hogy semmi változást nem tapasztal a hashtagek használatával kapcsolatban.

További tippek és ötletek a hashtag használatához

Következzen a három legfontosabb jellemzője a hatékony hashtagnek:

  1. Legyen konkrét: a használt hashtag minden esetben kapcsolódjon a poszt témájához amiben használod
  2. Legyen egyszerű: Ha valami egyszerű, akkor könnyen megjegyezhető. Egyértelmű, hogy ezt miért nem kell kifejteni.
  3. Legyen hozzáadott értéke: Az általad használt hashtag jellemezze a posztot amiben található, hiszen a többi felhasználó az adott téma iránt érdeklődve jutott el hozzád

Hashtag generátor és kutató eszközök

Íme néhány eszköz ami segítségedre lehet a hashtag -ek használatában:

Ritetag

Elérhetőség: Ritetag 

Azonnali hashtag javaslatokat kaphatsz képeidhez és szövegeidhez kapcsolódóan, valós idejű adatokat tartalmazó adatbázis alapján

Influencer MarketingHub Hashtag Generator

Elérhetőség: Influencer MarketingHub Hashtag Generator

Töltsd fel a képet amit posztolni szeretnél, és segít a legjobban kapcsolódó hashtagek kiválasztásában. Teljesen ingyenes!

AllHashtag

Elérhetőség: AllHashtag

Ingyenes hashtag generátor, ami az általad megadott kulcsszó alapján javasolja a legnépszerűbb hashtageket.

MetaHashtags

Elérhetőség: MetaHashtags

Ingyenes hashtag generátor, ami kulcsszó vagy az Instagram profilod alapján javasol hashtageket. Legnagyobb előnye amellett, hogy ingyenes; megmutatja hogyan teljesít az adott hahtag.