Menü

Mi az a Chatbot és érdemes használni?

2017. augusztus 07. | 670

A mesterséges intelligencia óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt években és egyre elterjedtebb a gyakorlatban történő alkalmazása is. Sokan ha meghallják a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence – A.I.) kifejezést, általában egy tudományos fantasztikus filmre gondolnak. Azonban a Chatbotok elterjedése kezdi megtörni ezt a „mítoszt”.

Chatbotok valójában már évtizedek óta léteznek, azonban a vállalkozások mostanában kezdték el kiaknázni a benne lévő üzleti lehetőségeket. A robotok részben szimulálják az emberi cselekedeteket, a Chatbot pedig lényegében egy olyan szoftver, ami képes az emberi beszélgetés szimulálására, utánzására. 

Mi is az a Chatbot és hogyan működik?

Elsőre azt gondolhatjuk, hogy a Chatbot egy módja annak, hogy a felhasználók egyszerű beszélgetéseket folytassanak egy programmal. Az igazság azonban az, hogy ezek a programok hihetetlenül hasznosak lehetnek bizonyos feladatok elvégzésében.

A fejlettebb Chatbotok egyszerre több előre meghatározott adatbázishoz képesek csatlakozni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy igény szerint képesek átadni különböző információkat, a felhasználók preferenciáihoz igazítva. Mivel a Chatbotokat a felhasználói információk és preferenciák megismerésére tervezték, például feltesszük azt a kérdést: „Milyen lesz az idő szombat délután?”, a választ már a csatlakoztatott adatbázisból és a Mi helyadatainkból megtudva, fogja megadni.

Néhány még ennél is fejlettebb Chatbot nem csak több adatbázist képes egyszerre kezelni, hanem több különböző alkalmazással is kapcsolatban áll. A legjobb példa erre az Assist’s chatbot, amely képes arra, hogy taxit rendeljünk vagy asztalt foglaljunk egy étteremben, mindössze abból, hogy néhány kérést küldünk neki, Facebook Messengeren keresztül.

Tévhitek a Chatbottal kapcsolatban

Az előbb leírtak általában két félreértésre adnak okot.

A leggyakoribb tévhit, hogy a Chatbot egy olyan program, ami hasonlóan kommunikál egy emberrel, mint azt egy másik ember is tenné. Lehetséges, hogy ez a végcél, de a jelenlegi technológiával ez még nem megvalósítható.

A másik gyakori tévhit, hogy a Chatbotok csak szöveggel és hanggal kommunikálnak. A technológia ma már lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy interakcióba lépjenek a chatbotokkal grafikus interfészen keresztül. Az iparági tendenciák is ebbe az irányba mutatnak, hiszen a Facebook Messenger is lehetővé teszi már, hogy egyedi grafikus felületet hozzunk létre a Chatbotok számára.

Miben különbözik egy egyszerű alkalmazástól?

Való igaz, hogy néha nehéz megkülönböztetni egy alkalmazást és egy chatbotot, hiszen elsőre nem sok különbség van köztük. Azonban a különbség egyértelművé válik, mikor elkezdünk a chatbottal kommunikálni, hiszen a chatbot interakcióba lép velünk és válaszokat ad a feltett kérdéseinkre.

Röviden a Chatbot egy újabb mód arra, hogy a felhasználók kapcsolatba lépjenek a számítógépes programokkal. Több mint egy alkalmazás, mivel az alkalmazásokat tekinthetjük a weboldalak tovább fejlesztésének ahol egyoldalú a kommunikáció, a chatbotok esetében ez a kommunikáció már kétirányú lesz.

Beszélgetés a Chatbottal

A beszélgetés fogalma kulcsfontosságú a chatbotok számára. A Chatbotok emberekkel beszélhetnek és beszélgetnek is, de ahogy azt már említettük, a lehetőségei korlátozottak. Jelenleg még nem éri el azt a színvonalat, amikor két ember beszélget egymással. De már közel jár hozzá.

A chatbotok rendelkezésre állnak a hét minden napján, 24 órában és nagyon sokféle információhoz férnek hozzá. Sok esetben gyorsabbak mint az emberek és pontosabbak is.

A chatbotok képesek arra, hogy bizonyos feladatokban átvegyék az emberek munkáját. Gyorsan férnek hozzá az információhoz és másodpercek alatt képesek megjeleníteni azt. Ezáltal nagyon hasznos kiegészítői lehetnek bizonyos munkaköröknek, például ügyfélszolgálatok.

Chatbotok típusai

A chatbotoknak két alapvető típusát különböztethetjük meg.

Előre megírt (Scripted)

Az ilyen típusú chatbotokkal folytatott beszélgetések, csak az előre meghatározott módon és irányokba tudnak zajlani. Minden felmerülő kérdésre, egy előre beprogramozott választ kapunk. Ettől a chatbot semmiképpen nem tud eltérni. Ez a legegyszerűbb típusa a chatbotoknak.

Intelligens

A mesterséges intelligencia használata lehetővé teszi a számukra, hogy rugalmasabb válaszokat adjanak a felhasználók kérdéseire. Minden egyes beszélgetésből tanul a chatbot és legközelebb már ezeket a tapasztalatokat felhasználva válaszol a kérdésekre. Azonban a mesterséges intelligenciának is vannak korlátai. A chatbot nem érti a bonyolultabb kontextusokat és a kétértelműséget, illetve nem képes alakítani a beszélgetést, csak és kizárólag válaszokat ad.

Lehetséges alkalmazási területei

A chatbotoknak sokféle területen lehet alkalmazni, azon lehetetlen mindet felsorolni, a lehetőségek szinte korlátlanok.

Néhány gyakori példa az alkalmazási területeire:

  • Éttermi rendelések felvétele

  • Promóciók eljuttatása a felhasználókhoz

  • Marketingkampány, amely interakcióba lép a felhasználókkal

  • Segítségnyújtás webáruházakban

  • Egyszerűbb ügyfélszolgálati kérdések kezelése

  • Színházjegy, repülőjegy foglalása

Hogyan lehet hasznos a vállalkozásom számára?

A vásárlók előnyben részesítik a vállalkozókkal történő kapcsolatfelvétel során a chat-et, derült ki a Facebook egy felméréséből.

Ugyanebben a felmérésben a következő dolgokra mutattak rá:

  • a felmérésben résztvevők 63 % - a többet kommunikál a vállalkozásokkal, mint 2 évvel ezelőtt tette

  • a felmérésben részvevők 67 % -a várhatóan több üzenet fog küldeni a vállalkozásoknak a következő két évben, mint eddig tette

Világosan kiderül, hogy az ügyfelekkel való kommunikáció egyik fő színtere mára a Facebook Messenger lett. Felmerül a kérdés, hogyan fogják ez az üzenet mennyiséget a vállalkozások kezelni? Ráadásul a nap a 24 órájában.

Ebben a helyzetben tökéletes megoldás lehet a chatbot alkalmazása. Már egy egyszerűbb chatbot is képes az leggyakrabban felmerülő kérdésekre azonnal választ adni, akár egyszerre több ezer felhasználónak is. Amikor pedig a chatbot nem tud választ adni egy felmerült kérdésre, azonnal továbbítja az üzenetet az ügyfélszolgálati csapathoz.

Hogyan hasznosítható a marketingben?

Személyre szabott üzenetek

A felhasználóknak nyújtott egyedi üzenetek a legjobb módjai, hogy növeljük a vállalkozásunk iránti elköteleződésüket. Sajnos erre egy weboldal önmagában kevés esetben képes.

A chatbotok sokkal emberibb módot teremtenek a kommunikációra, például az által, hogy az üzenetekben név szerint megszólítjuk őket.

Elköteleződés növelése

A legtöbb esetben elköteleződésének tekintjük, ha az ügyfelünk megtekint egy videót a weboldalunkon vagy a kedvencek közé helyezi oldalunkat. Chatbot segítségével automatizált beszélgetést is folytathatunk ügyfeleinkkel, amiben akár már ajánlatot is tehetünk arra, hogy mit érdemes megvásárolnia. Természetesen az eddig róla gyűjtött adatokat figyelembe véve.

Minősített leadek gyűjtése

A minősített leadek megszerzése az egyik legnehezebb feladat a marketingben. Sokszor nehéz meghatározni a felhasználók érdeklődését, ezért gyakran olyan terméket próbálunk meg értékesíteni a részükre, amit biztos nem fog megvásárolni. 

A chatbotok használatával ebben az esetben is nagyon sok értékes időt takaríthatunk meg. A chatbot az ügyféllel való beszélgetés során felteszi a minősítő kérdéseket a felhasználónak, ezáltal az értékesítő valóban olyan ajánlattal keresi meg az ügyfelet, ami őt valóban érdekli!

Mit hoz a jövő a Chatbotoknak?

A Pypestream kutatásából megtudhatjuk miért is lesz még fontosabb a jövőben a chatbotok szerepe:

  • 2017 – ben várhatóan 28,2 billió (28.200.000.000.000) mobilüzenetet fog küldeni az emberiség

  • A mobil üzenetek megnyitási aránya körülbelül 98 %!

  • A világon a legtöbbet használt 10 alkalmazás közül 6 üzenetküldő alkalmazás

Ebből a három adatból egyértelműen következik, hogy egy minden mobilt használót hatékonyan elérő marketing eszköz lehet a chatbot.

Összefoglalás

Napjainkban az azonnali üzenetküldő alkalmazások váltak a vállalkozások és a felhasználók közötti legfőbb kommunikációs csatornává. A chatbot pedig az első lépés ennek a kommunikációs csatornának az automatizálásához.

Készen állsz marketing folyamataid automatizálására?

Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!
 

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom