Menü

Mennyire hatékony a cselekvésre ösztönzés (CTA) a weboldaladon?

2017. október 10. | 880

Napjainkban több mint egy milliárd weboldal található az interneten, melyek így vagy úgy, de közvetve vetélytársai egymásnak. Minden weboldal cselekvésre szeretné késztetni a látogatóit. Vásárlásra ösztönzi, szeretné ha megadnák neki az email címüket vagy csak a legújabb blogbejegyzés elolvasására kéri a látogatókat. Nem tudunk senkit sem kényszeríteni arra, hogy azt tegye amit elvárunk tőle, viszont adhatunk rá okot, hogy megtegye.

Cikkünkben bemutatunk 7 módszert melyek segítségével, hatékony cselevésre ösztönzést (CTA) hozhat létre bármely weboldal tulajdonos.

1. Ismétlődés

Az emberi agy egy hihetetlenül összetett gép. Szinte azonnal megjegyzi azokat az ismétlődő témákat, szavakat és mintákat egy szövegben, melyek segítséget nyújtanak neki abban, hogy gyorsabban megértse az egész tartalmat. Fordítsuk az előnyünkre az agy ezen tulajdonságát és használjunk weboldalunkon ismétlődő kifejezéseket, hogy látogatóinkat felkészítsük a cselekvés megtételére.

Tegyük fel, hogy több feliratkozót szeretnénk a hírlevelünkre. Építsük be például a „Spórolj” kifejezést az oldalunkba. Használjuk a címsorban, a tartalomban és a cselekvésre ösztönzésben is. Mire a felhasználó eljut a hírlevél feliratkozási lehetőségig, az agya már összekapcsolta, hogy a „Feliratkozom a hírlevélre” gombra kattintva spórolni is fog.

Amennyiben nem vagy biztos benne, hogy melyik ismétlődő kifejezést tudod hatékonyan használni weboldaladon, használd az oldaladhoz kapcsolódó elsődleges kulcsszót. 

Amikor a felhasználó rákeres az adott kulcsszóra például a Google keresőben, találatként megkapja a weboldaladat. A használt szót látja a találati listában a meta leírásban, majd rákattintva a weboldaladon is több alkalommal találkozik vele. Mire eljut a kulcsszavadat is tartalmazó cselevésre ösztönző (CTA) gombig, az agya már összekapcsolta a dolgokat és kevésbé fog habozni, hogy kattintson-e a az általad kívánt gombra.

2. Kelts sürgető érzést

Mindenki találkozott már életében azzal a helyzettel, hogy az értékesítők (bármely iparágban) úgy dolgoznak, mintha folyamatosan vészhelyzet lenne. Illetve nagyon sok esetben a megállapodás elfogadására határidőt szabnak. Ennek az a legfőbb oka, hogy bizonyos szavak illetev viselkedésminták arra ösztönöznek, hogy gyorsabban döntsünk és cselekedjünk.

Ezért olyan gyakoriak a reklámok melyek „korlátozott ideig” vagy a „készlet erejéig” tartanak. A legtöbb ember nagyobb eséllyel vásárol most, ha attól tart, hogy másnap már nem tudja megvenni az adott terméket vagy szolgáltatást.

Ez a módszer kihangsúlyozza termékünk vagy szolgáltatásunk egyediségét és arra készteti a felhasználókat, hogy minél hamarabb hajtsák végre a kért műveletet még mielőtt elszalasztanák a kínálkozó lehetőséget. Ez a legfőbb oka, hogy nagyon sok cselekvésre ösztönző gomb (CTA) tartalmazza a „Most” szót.

A kizárólagosság egy másik nagyon erős motivációs tényező. Mindenki különlegesnek érzi magát akkor, ha egy olyan dolog áll a rendelkezésére, ami másnak nem.

Tehát ne egyszerűen azt kérd a látogatóidtól, hogy „Iratkozz fel hírlevelemre” hanem hogy „Legyél egyike az első 1.000 felhasználónak” vagy „Értesülj mások előtt”. Nagyobb arányban fogják végrehajtani amit kérsz Tőlük, ha úgy érzik ezzel valamivel is különbek a többieknél.

3. Összpontosíts az előnyökre

Emlékezz vissza Te milyen információkat kerestél a legutolsó termékről vagy szolgáltatásról ami megvásároltál? A válasz minden bizonnyal az lesz, hogy azt kerested miért is lesz az adott dolog hasznos a számodra.

Sokan elkövetik az a hibát, hogy a termékük vagy szolgáltatásuk tulajdonságait hangsúlyozzák ki, nem pedig azt, hogy ezek a funkciók milyen előnyöket kínálnak! Akkor lesz sikeres egy cselekvésre ösztönzés (CTA) ha a felhasználók legfontosabb kérdésére megadjuk a választ. A kérdés pedig: „Miért hasznos a számomra?”

A felhasználókat nem a terméktulajdonságok érdeklik, hanem az hogy ezen tulajdonságok milyen módon segítenek megoldani a problémájukat, vagy hogyan takaríthatnak meg időt a használata segítségével.

Az a cselekvésre ösztönző gomb, amelyik azt mondja „Soha többé nem késel el” sokkal hatásosabb mint az amelyiken ez áll: „Ismerd meg legújabb naptáralkalmazásunkat”. Hasonló még például „Takaríts meg heti 10 órát” és a „10 tipp hogyan spórolhatsz időt” páros is.
A cselekvésre ösztönzés mindig az elérhető eredményre irányuljon!

4. Csökkentsd a kockázatot

Minden ember szereti a nagy értéket és az alacsony kockázatot. Fogadjuk meg a legkiválóbb marketingesek tanácsait, és használjuk a pénzvisszafizetés hangsúlyozásában rejlő potenciált. Ha felhívod a felhasználóid figyelmét arra, hogy minimális kockázatot vállalnak, ezzel segítséget nyújtasz nekik a döntésben és ösztönzöd őket a vásárlásra és a regisztrációra.

Tedd egyértelművé mindenki számára, hogy esetleges hiba esetén pénzvisszafizetési garanciát vállalsz. Ezt többször jól láthatóan a tudomásukra kell hogy hozd!

Továbbá nem szabad alábecsülni az „ingyenes” szó hatalmát. Talán elcsépeltnek hangzik, de még mindig ez az egyik legerősebb érv amit használni tudsz az értékesítési folyamatod alatt.

Tehát ne felejds el, minél kisebb kockázata van a felhasználóidnak, annál valószínűbb hogy végre fogják hajtani azt a cselekedetet amit szeretnél.  Továbbá kínálj neki valami ingyenes dolgot (például szállítás) és nem fogják úgy érezni, hogy bármiféle kockázatot vállaltak volna a vásárlás alatt.

5. Megfelelő szín használata

Amennyiben csak online értékesíted terméked vagy szolgáltatásod, csak a felhasználóid vizualitását tudod befolyásolni. Ezért elengedhetetlen a megfelelő szín vagy szín kombinációk használata.
A szinek hatnak az emberek érzelmeire és tudatalatt befolyásolják őket. Például a fekete szín már régóta kifinomultságot jelent, míg a rózsaszín a nőiességgel áll kapcsolatban, illetve a zöld szín azt jelenti, hogy indulhatunk. (Gondoljunk csak a közlekedési lámpákra)

Mivel csak a vizualitáson keresztül (esetleg még hanggal is) kommunikálhatsz felhasználóiddal, használj olyan színt ami kattintásra ösztönzi őket.

Ha olyan döntés meghozatalára szeretnéd őket késztetni, ami fizikai aktivitáshoz kapcsolódik, használj sárga vagy narancssárga színeket. Ha a döntésükben nagy szerepe kell hogy legyen a bizalomnak, a legmegfelelőbb választás a kék. Ha magasan pozícionáld a terméked akkor a lila lesz a legjobb választás, mivel ezt a színt a luxussal kötik össze az emberek.

Még egyértelműbbé teheted a cselekvésre felhívásodat (CTA), ha a weboldalad többi részétől teljesen eltérő, nagyon kontrasztos szín választasz. 

Mindenképpen kerüld el azt a helyzetet, hogy a cselekvésre ösztönző gombod (CTA) színe túl egyszerű. A weboldalad alapszíne soha nem a szürke legyen és a cselekvésre ösztönző gombod (CTA) se legyen soha szürke színű! Minimálisra fog csökkenni a konverzióid száma, mivel a szürke színen a legtöbb ember egyszerűen átsiklik.

6. Jól időzíts

Az eddigiekben arról írtunk, hogyan kérjük meg a weboldalunkra látogatókat, hogy kattintsanak a cselekvésre ösztönző gombunkra (CTA). Azonban ugyanolyan fontos az is, hogy erre mikor kérjük meg őket!

Ha a hírlevélre feliratkozóid számát szeretnéd növelni, használj egy úgynevezett „üdvözlő szőnyeget (welcome mat)”. Az nem idegesítő mint a felugró ablakok, és a felhasználó könnyen el tud navigálni róla (csak görgetnie kell). Így minimalizálni lehet az oldalelhagyó felhasználók számát.

Amennyiben a célunk, hogy a látogatóink vásárlókká váljanak, akkor a legjobb megoldás ha a cikkünkben már említett „Összpontosíts az előnyökre” és „Csökkentsd a kockázatot” pontokat követed, mielőtt megkéred őket magára a vásárlásra!

7. Ne bonyolítsd túl!

Hatékony megoldás lehet, ha a cselekvésre ösztönzésre kattintókat közvetett módon, egy másodlagos eszközzel például a közösségi média hirdetési letőségeivel követjük nyomon és próbáljuk újra vásárlásra késztetni. Azonban az tolakodónak tűnhet nagyon sok felhasználó számára, ha a vásárlása után folyamatosan az akcióinkkal bombázzuk őket.

Valamint az sem kifizetődő, ha egyszerre több cselekvésre ösztönzővel (CTA) is találkoznak az oldalunkon. Ilyenkor nehezebben döntenek, mert választaniuk kell. A cselekvésre ösztönzés minden esetben legyen jól tátható és jól érthető. Az oldalunkon minél kevesebb olyan elem legyen ami elvonhatja a látogatóink figyelmét a kívánt cselevésről.

Összefoglalás

A cikkben bemutatott 7 pont segítségével növelheted weboldalad látogatottságát és a végrehajtott konverziók számát az által, hogy segítséget nyújtasz nekik a döntésük meghozatalában alapvető és már a gyakorlatban bizonyított módszerekkel, melyek az pszichológiában gyökereznek.

A lépések megfelelő alkalmazása esetén vonzóvá teheted weboldalad tartalmát a látogatóid szemében és a látogatók előbb utóbb vásárlókká, a vásárlóid pedig visszatérő ügyfeleiddé válhatnak.

Amennyiben úgy gondolod, hogy növelni szeretnéd a weboldaladon végrehajtott konverziók számát, a cikkben leírt pontok egy kiváló alapot biztosítanak ehhez. Ha pedig úgy gondolod, inkább fordítod erőforrásaidat a fő profilod fejlesztésére, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, egyeztessünk egy találkozót és beszéljük át hogyan tudunk segíteni! 

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom