Menü

Felugró ablakok weboldaladon. Mik az előnyei és a hátrányai?

2016. október 20. | 623

Az elmúlt bő két évtizedben a webdizájn és az online marketing hihetetlen gyors változáson ment keresztül. A legtöbb dolog ami pár éve még hatékony eszköz volt, mára már kiment a divatból, ellenben a felugró ablakok használata még mindig az egyik legnépszerűbb módja annak, hogy megragadjuk látogatóink figyelmét. Használata egy véget nem érő ellentéthez vezet a dizájnerek és az online marketing szakemberek között. Sok kutatás szerint még mindig az egyik leghatékonyabb konverziónövelő eszköz. Kérdés, hogy milyen áron? Hogy megválaszoljuk ezt a kérdést, eheti cikkünkben számba vesszük a felugró ablakok használatának legfontosabb előnyeit és hátrányait.

Nagyon fontos információ: A Google 2017. január 17 – én frissíti algoritmusát!

Cikkünk egyik apropója, hogy a Google bejelentette, büntetni fogja azokat az oldalakat, melyek felugró ablakokat alkalmaznak mobil készülékeken. A frissített algoritmus 2017. január 17 – én élesedik és csak a mobil készülékek esetében lesz hatással a Google találati listájára.

A Google közlése szerint (az USA-ban) már a weboldalak kb. 85%-a mobilbarát. Ezért feleslegessé válik az úgynevezett “mobil-friendly” címke, így ennek használatát meg fogják szüntetni. Ehelyett azonban tovább finomítják azokat a kritériumokat, melyek mobilbaráttá tesznek egy weboldalt. Mindezt azzal a céllal teszi a Google, hogy a felhasználók akkor is a számukra legmegfelelőbb keresési találatokat kapják, ha mobil eszközről indítanak keresést.

A Google a felhasználói élményt szeretné javítani azáltal, hogy előnyben részesíti azokat az oldalakat (pontosabban azok mobil verzióit), amelyek nem tartalmaznak frusztráló, túlzottan tolakodó tartalmi elemeket.

Milyen mobil felugró ablakokat büntet a Google 2017 januárjától?

  • Megzavarják a felhasználót azáltal, hogy a belépés után egyből, vagy némi nézelődés után szinte azonnal jelennek meg – így eltakarva a fő tartalmat
  • Kitakarják a teljes képernyőt

Természetesen vannak olyan helyzetek, melyeknél továbbra is lehet használni a mobilkészülékeken a felugró ablakokat és a Google sem szankciónál érte.

A legfontosabb kivételek:

  • Felugró ablakok a sütik (cookie) használatáról
  • Felugró ablakok, melyek megkérik a felhasználókat, hogy erősítsék meg életkorukat vagy valamilyen jogi szabályozás elfogadását
  • Bejelentkező képernyők
  • Bannerek, melyek nem túl nagy részét takarják ki a kijelzőnek és a felhasználók által könnyen bezárhatók

Lényegében a Google szeretné visszaszorítani azokat a felugró ablakokat, melyek rontják a mobilon a felhasználói élményt. Vagyis konkrétan például az agresszív és tolakodó hírlevél feliratkozásra ösztönző, likolást kérő és egyéb zavaró felugró ablakokat.

A felugró ablakok használatának előnyei

A Google bejelentését félretéve, még mindig hihetetlen előnyökkel bírnak a felugró ablakok, az asztali gépeken.

  • Nagyon jól konvertálnak, hatásosak a konverziók növelésében – Számtalan tanulmány alátámasztja, hogy nagyon sikeresek a konverziók alakításában
  • Felkeltik a felhasználók figyelmét – Kitölteni a teljes képernyőt olyan, mint a repülőgép eltérítés: egyáltalán nem finom módszer, de nagyon hatásos
  • Egy konkrét üzenetre fókuszálnak – A weboldaladon több üzenet is megtalálható, egy felugró ablakban pedig egy konkrét cselekvésre tudsz ösztönözni (CTA)
  • Magas a befektetésarányos megtérülése (ROI) – A felugró ablak nem kerül szinte semmibe, ezáltal hihetetlenül magas a megtérülése
  • Már nem annyira tolakodók – A dizájn fejlődésével, a felugró ablakok is finomodtak, így már kevésbé zavarják a felhasználói élményt, mint pár évvel ezelőtt

Ezek egyike sem fog megváltozni január után, mivel a Google bejelentése csak a mobil felületekre érvényes. Mindössze célozd a felugró ablakokat asztali gépekre, ezáltal elkerülheted a Google büntetését.

A felugró ablakok használatának hátrányai

Elég nagyra duzzadt a felugró ablakok használata ellen szóló érvek listája, már jóval a Google algoritmus frissítésének bejelentése előtt is.

  • Nagyon bosszantók tudnak lenni – Ez kifejezetten igaz a teljes képernyős felugró ablakokra
  • Blokkolják a tartalmat – Legtöbbször késleltetve jelennek meg, miután a felhasználó elkezdte olvasni a tartalmat
  • Cselekvésre kényszeríti a felhasználókat – Ami egyáltalán nem probléma abban az esetben, ha érdeklődik és csak „egy utolsó lökés”-re volt szüksége, viszont túlzó ha nem állt egyáltalán szándékában
  • Növelheti a visszafordulási arányt – Sokszor a felugró ablak miatt hagyják el a weboldalakat a felhasználók
  • Rossz fényt vethetnek egy márka megítélésére – A túlzottan agresszív felugró ablakok nem bizalomgerjesztők 

Segítség a felugró ablakok használatához

Amennyiben a felugró ablakok használata mellett döntesz, mert marketing szempontból értékesnek ítéled meg őket, úgy adunk néhány tippet melyekkel minimalizálhatod az általuk okozott esetleges hátrányokat.

  • Ne használd őket mobil eszközökön – Amellett hogy nem mutatnak jól, hamarosan büntetésre is számíthatsz miattuk a Google keresési találatai között
  • Ajánlj valami értékeset – Ha már megszakítod a felhasználókat a böngészésben, minden esetben valami számunkra hasznossal tedd azt
  • Legyen releváns – A felugró ablak tartalma mindig kapcsolódjon ahhoz az oldalhoz ahol megjelenik
  • Szelektálj – Ne jelenjen meg minden aloldaladon 
  • Időzíts – Hagyj időt a felhasználóknak, hogy elolvassák az oldalad és utána jelenjen meg a felugró ablak
  • Könnyen bezárható legyen – A bezáró gomb egyértelmű és jól látható módon jelenjen meg

Manapság már elérhetőek intelligens felugró ablakok, bátran használd őket. Állítsd be, hogy akkor jelenjenek meg amikor az oldalad egy bizonyos pontjára érnek a felhasználók. Az általunk leghasznosabbnak ítélt megoldás, az oldalelhagyási szándéknál megjelenő felugró ablak. Ezekkel a módszerekkel csökkentheted az elégedetlen felhasználók számát.

Megéri egyáltalán használni a felugró ablakokat? 

Összefoglalva, ez egy meglehetősen nehéz kérdés, amire nincs egyértelmű válasz. Mint a legtöbb kérdést, ezt sem szabad általánosságban vizsgálni, mert van akinek megéri, van akinek pedig nem. Minden attól függ milyen marketing stratégiát folytatsz és mik a céljaid. A felugró ablakok nagyon hatékony eszközök lehetnek hozzáértő kezekben, viszont sok kár tudnak okozni, ha nem megfelelően vannak használva.

Segíthetünk?

Ha úgy érzed, hogy weboldalad vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk új irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni.

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom