Menü

Hogyan lehet SEO barát egy webáruház kategorizálása?

2019. október 18. | 280 |

Manapság naponta nyílnak új webáruházak: néhányan gyors eredményeket érnek el és pár év alatt vezető piaci szereplővé válnak, de jóval magasabb a sikertelen próbálkozások aránya. A webshop megfelelő strukturálása sokat segíthet abban, hogy az előbbi csoportba kerülj. Bejegyzésünkben bemutatjuk, hogy miért van hatalmas jelentősége a kategóriaszerkezetnek. Írásunkból kiderül, hogyan lehet növelni egy webshop organikus forgalmát mindössze néhány apró módosítással.

A webshop kategóriaoldalak szerepe a keresőoptimalizálásban

Egy webshop elsődleges feladata, hogy a felhasználók egyszerűen megtalálják a keresett termékeket. Logikus döntés volt így a Google részéről, hogy a webáruházakat felhasználói élmény szempontjából is pontozza és rangsorolja. A megfelelő kategorizálás így két célt szolgál egyszerre:

  • a felhasználók elégedettségét
  • a webáruház helyezését a Google organikus találatai között

A cél tehát adott: úgy kell jó kategóriaszerkezetet kialakítani, hogy az egyszerre feleljen meg a felhasználói elvárásoknak és a Google kritériumainak is. Szerencsére a kettő általában egybeesik, de azért vannak olyan esetek, amikor mérlegelésre kényszerülnek a webshop tulajdonosok.

Az oldal strukturálása

A legtöbb webáruháznak az alábbi oldaltípusokkal kell rendelkeznie:

  1. Kezdőoldal / Főoldal
  2. Statikus oldalak: például kapcsolati adatok, impresszum, felhasználási feltételek, ÁSzF, szállítási tájékoztató és az egyéb szolgáltatásokat leíró oldalak
  3. Kategória oldalak
  4. Alkategória oldalak
  5. Termékoldalak
  6. Termékvariáció oldalak (szín, méret, stb.)

A keresőoptimalizálás elején fentről lefelé szoktunk haladni: először segítünk kialakítani a megfelelő kezdőoldalt és az átlátható statikus oldalakat, ezután pedig a kategóriák következnek. Kétségkívül a kategorizálás a legnehezebb és egyben a legfontosabb feladat egy webshop keresőoptimalizálása során. Érdemes alaposan megtervezni, mert a vállalkozás sikere vagy kudarca múlhat rajta.

Az első lépés a kulcsszókutatás

A legtöbb webshop tulajdonos ott rontja el a folyamatot, hogy az adott termékkörhöz kapcsolódó szakmai felkészültségére alapozza a kategóriák kialakítását. Az online marketingben ez sajnos nem elég: a felhasználói igényekhez kell alakítani a weboldalakat.

A vásárlóink online szokásait leggyorsabban akkor ismerhetjük meg, ha végzünk egy kulcsszókutatást a termékeink és termékkategóriánk vonatkozásában. Ebből kiderül, hogy milyen szavakat használnak és az egyes kifejezésekre átlagosan havonta hány lekérdezés fut a Google keresőben. Nagyon sok hasznos infó kiderül egy alapos kulcsszókutatásból:

  • Hogyan érdemes elnevezni a fontosabb kategóriákat? Például ha a felhasználók LED reflekor-t keresnek a leggyakrabban, akkor a főkategória ne LED fényvető legyen.
  • Milyen alkategóriákat kell készíteni? Ha azonosítottuk, hogy sokan keresnek Napelemes LED reflektor-t, akkor érdemes létrehozni a Led reflektor kategória alatt egy Napelemes LED reflektor alkategóriát is. Ugyanígy érdemes eljárni például a Mozgásérzékelős és az Akkumulátoros reflektorok esetében is, hiszen egész sokan keresnek rá. A Türkizkék LED reflektor viszont már egy felesleges alkategória lenne.
  • Milyen szempontok alapján válogatnak a felhasználók? Esetünkben például a felhasználók gyakran keresnek 10W, 20W, 30W és 50W reflektorra, ezért megállapíthatjuk, hogy ez egy lényeges döntési szempont. Érdemes tehát létrehozni egy ilyen szűrőfeltétel a fő és alkategóriákban egyaránt.
  • Milyen márkákat keresnek a felhasználók? Sokan keresnek például V-TAK és Philips reflektorra, ezért érdemes felvinni a kínálatunkba ilyen termékeket is. A vásárló az első: ha ezek a márkák a kedvencei, ezeket kell nekünk is árulni. Kulcsszókutatás nélkül elképzelhető, hogy kevésbé közismert gyártókat választanánk.

A gyakori hibák elkerülése

1. Hiba: kategória és alkategória meghatározása

A kategóriák kialakítása során végtelen a hibák lehetősége, de a leggyakrabban a főkategória és az alkategória rossz struktúrája okoz pénzben is kifejezhető veszteséget. Sokszor találkozunk például olyan áruházakkal, ahol főkategóriákat használnak alkategória helyett. Az előző példánkból kiindulva, alább látható a helyes és helytelen struktúra.

Helyes kategóriaszerkezet:

  • Főkategória: LED Reflektor
  • Alkategória: Napelemes LED reflektor
  • Alkategória: Mozgásérzékelős LED reflektor
  • Alkategória: Akkumulátoros LED Reflektor
  • Alkategória: Stb.

Helytelen kategória szerkezet:

  • Főkategória: LED Reflektor
  • Főkategória: Napelemes LED reflektor
  • Főkategória: Mozgásérzékelős LED reflektor
  • Főkategória: Akkumulátoros LED Reflektor

Gondoljunk bele, hogy mi történik az utóbbi esetben: a Google nem fogja tudni megfelelően értékelni a LED reflektor kategóriát, mert egyrészt nem tudja eldönteni, hogy melyik főkategóriát rangsorolja előre általános reflektor keresésekre, másrészt nem is fog megjelenni olyan sok termék a LED reflektorok között.

2. Hiba: túl sok kategória

Az emberek nagyon szeretnek válogatni. Azt szeretik, ha elegendő termék van előttük és különböző szempontok alapján mérlegelni tudják, hogy melyik lesz az igazi. Sok webshop itt veszíti el a vásárlókat. Túl mély kategóriaszerkezetet hoznak létre, ezért alig vannak termékek egy-egy oldalon és nehézkes megtalálni a szükséges árut. A végeredmény, hogy alig lesznek vásárlók, csökken a konverziós ráta és nem lesz esélye a webshopnak a keresőben se.

Akkor érdemes új kategóriát indítani, ha elég termék van a kínálatban. Ellenkező esetben elveszítjük a fókuszt, a felhasználóban pedig azt az érzetet keltjük, hogy időpazarlás az oldalunkat böngésznie.

Nem szabad elfelejteni, hogy nem csak alkategóriákat használhatunk a könnyű navigáció kialakításakor: bátran használhatunk szűrű feltételeket is: például szín, méret vagy technikai paraméter választót.

3. Hiba: a felsőbb szintű kategóriák alatt nem látszanak egyedi termékek

Gyakran megesik, hogy a webshop adminisztrátoroknak sikerül ugyan kialakítani egy jól használható kategóriaszerkezetet, de a termékeket valamiért csak a legalsó kategóriában listázzák. Ez egy nagyon rossz gyakorlat, mert elveszi a nézelődés lehetőségét a felhasználótól.

Vannak természetesen kivételek, például amikor nagyon sok alkategóriát tartalmaz egy főkategória és nem marad tér a termékeknek. Az általános szabály viszont az, hogy minden szinten mutatni kell termékeket is. Listázni lehet például az elmúlt időszak bestseller-jeit vagy az aktuális akciókat és promóciókat.

4. Hiba: túl bonyolult kategórianevek

Ha elkészült a kulcsszókutatás, akkor kevésbé hajlamost az ember szakzsargont használni a kategóriák között. Kutatás nélkül viszont gyakran azt látni, hogy a gyártók katalógusai vagy a szakmai sztenderdek szerint alakulnak az elnevezések. Az e-kereskedelem nem az akadémiai profizmusról szól: érdemes egyszerű, könnyen átlátható és laikusbarát webshopokat készíteni. Itt is igaz, hogy a kevesebb mindig több.

Szerző: Nótin Szabolcs, online marketing szakértő

A Marketing21 ügynökség alapítója vagyok. Elsősorban online hirdetési megoldásokkal és értékesítésre optimalizált weboldal készítéssel segítjük ügyfeleinket.

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, például a Piac & Profit, WordPress Magyarország és a Biztonságportál oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!

Kapcsolódó cikkek