Menü

Az elhanyagolt UX a konverzió optimalizálás gyilkosa

A valóság ettől azonban bonyolultabb. A weboldalad sikerességére számos tényező van hatással, de szerencsére ezek döntő többsége mérhető hála a webanalitika létezésének.

Mitől konvertál egy weboldal jobban mint a többi?

A megfelelően optimalizált weboldal egyik fő ismertető jele, a hatékony konverziós ráta. Ha ez elsőre nem mond semmit, nem kell megijedni. A konverzió a weboldalad azon folyamatát írja le, amely során az oda érkező látogató olyan általad elvárt, hasznos tevékenységet folytat, aminek eredményéül átalakul vevővé, feliratkozóvá és így tovább. Leegyszerűsítve azt mutatja meg, hogy a látogatók hány százaléka éri el az általad kitűzött célt, ami lehet vásárlás vagy csupán egy hirlevélre történő feliratkozás vagy bármi más. Érdemes megjegyezni, hogy a látogatók jelentős része néhány másodpercen belül átkattint máshová. A jó hír az, hogy sokat tehetsz annak érdekében, hogy tovább maradjanak oldaladon. A kívánt konverziós ráta elérésére a webanalitika nyújt megoldást. Létezik konverzióoptimalizáló eszköz, amely nem csak a mennyiségi, de a minőségi adatgyűjtést is lehetővé teszi.

Mekkora az ideális konverziós ráta és mi befolyásolja?

Nem létezik egy univerzális szám. A konverziós ráta nagyban függ a konverzió céljától. Az alacsony konverziós ráta azt jelenti, hogy a weboldalad nem elég vonzó a célcsoportod számára, vagy olyan látogatók érkeznek oda, akik egyébként nem tagjai annak. Egy reklámkampány esetén mindössze 1-2% jelentheti a különbséget a veszteség vagy nyereség között.

Íme néhány példa, amely hatással van a konverzióra:

  • nem elég vonzó a design, idejétmúlt technológián alapszik, nem esztétikus
  • zavaros a navigáció, nehéz megtalálni a fontos Call-to-action gombokat, linkeket
  • a landoló oldal nem ér fel az elvárásoknak (ez különösen akkor jelent problémát, ha a látogató egy hirdetés útján érkezik az oldaladra és megtévesztőnek találja azt)

A legutóbbi pont az egyik leggyakoribb eset, amikor azért érkeznek az oldaladra, hogy információt gyűjtsenek valamiről, de nem érdekeltek a terméked, vagy szolgáltatásod megvásárlásában. Kutatások támasztják alá, hogy weboldalak esetén az első benyomás 50 miliszekundum alatt kialakul.

A UX Design és a konverzió optimalizálás kapcsolata

Azt már láthattuk, hogy az első benyomás szorosan összefügg a konverzió optimalizálás folyamatával. Felmerül a kérdés, hogy hol kerül a User Experience Design a képbe? Azonban ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk először képzeld magad a látogatóid helyébe majd tedd fel sorra az alábbi kérdéseket:

  1. Elég gyorsan betölt az oldal?
  2. Könnyű navigálni az oldalon, megfelel a struktúra?
  3. Könnyű olvasni az ott található szöveget?
  4. Egyértelmű mit kapok az oldalon eltöltött időmért cserébe vagy csak az időmet pazarlom?

Ha ezek közül bármelyikre is NEM a válasz, akkor nagy az esély rá, hogy potenciális vásárlókat vesztesz. Máshogyan fogalmazva az elhanyagolt UX a konverzió optimalizálás ellen hat. A UX tehát az egyik legfontosabb pillére weboldaladnak és kéz a kézben jár a webanalitikával, így nagy szerepe van az optimális első benyomás kialakításának.

Íme néhány hasznos tipp, amely bármikor alkalmazható:

1. Ne csak az “Above-the-fold” területre koncentrálj

Az Above-the-fold, azaz a weboldal hajtás feletti része az a terület, amelyet a látogató teljes egészében belát anélkül, hogy görgetnie kellene az oldalon. Sokáig tényként kezelték, hogy ez a rész a legértékesebb területe a weboldalnak és erre kell összpontosítani a “tűzerőt”. Egy Nielsen Norman Group által készített tanulmányból az derült ki (57,453 szemkövető hőtérképes vizsgálat során), hogy a hajtás feletti rész 102%-kal több figyelmet kap mint a weboldal többi része.

Érdemes megjegyezni, hogy az idők során változtak a megjelenítési méretek és a mobil platform kiemelten fontos szerepet játszik ebben. Az egyoldalas webdesign, a hosszú görgetésű weboldalak és az úgynevezett thumb scrolling, azaz a hüvelyk ujjal történő görgetés megváltoztatta a kezelő felületek használatának módját. Ennek értelmében a weboldal hajtás alatti része is épp annyira hasznos.

2. Törekedj a letisztult dizájnra

A weboldalad valamennyi elemének egy célt kell szolgáljon, ami nem más mint a konverzió előrelendítse. Egy kép felér ezer szóval, így mindig alkalmazz nagy felbontású tartalmas képeket amikor csak teheted. Legyen szó blogolásról, webshopról vagy csupán egy ideiglenes landing page-ről a sokat mondó vizuális elemek mindig számítanak. Ugyan ez vonatkozik a call-to-action elemekre is. Amennyiben konverzió optimalizálás a cél, az nem történhet meg hatékony call-to-action (CTA) gombok nélkül. Ezek fő célja, hogy hatékonyan megragadják a látogató figyelmét.

Elhelyezésüknél két fő szabályt kell követni:

  1. Illeszkedjenek a dizájnhoz, ugyanakkor emelkedjenek ki a háttérből
  2. Semmiképp ne egy végleges, fix pozícióba gondolkozz

A CTA-k elhelyezkedését mindig aszerint kell megtervezni, ahová a legtöbb figyelem összpontosul. Így válhatnak csak igazán a konverzió optimalizálás hatékony eszközeivé.

3. Keltsd életre weboldalad

A web design és ezzel egyidejűleg a UX az évek során sok változáson ment keresztül. Az animációk már szerves részei a modern weboldalaknak így a UX sarokkövévé váltak.

Néhány ok amiért érdemes animációkban gondolkoznod:

  1. segítik kiemelni a weboldal egyes elemeit, ezáltal növelik a reszponzivitást
  2. lassíthatják a látogató görgetését ahol szükséges
  3. segítenek a weboldal struktúrájának kialakításában azáltal, hogy hierarchiát építenek fel
  4. újra felkeltik a látogató figyelmét, hogy az élmény ne legyen monoton
  5. ezeken felül, értékes helyet takaríthatnak meg, ez különösen fontos a mobilra történő optimalizáció során.

Összegzés:

A forgalom és a konverziós ráta talán a legfontosabb indikátorai egy weboldalnak. Számos technológia áll ma rendelkezésre, aminek fókuszában a konverzióoptimalizáció áll. Azonban a weboldal megfelelő, felhasználóbarát kialakítása nélkülözhetetlen a növekedéshez. A call-to-action elemek, animációk, a felhasználóbarát dizájn mind nélkülözhetetlen eszközök a weboldal növekedéséhez.

A használhatóság, a konverzióoptimalizáció tehát egyaránt fontos szerepet játszik a konverziós ráta növelésében. Azonban amíg a konverzióoptimalizáció a vállalkozás céljait tartja szemelőtt, addig a UX a látogató céljaira összpontosít. Feladata, hogy megteremtse az összhangot a vállalkozás weboldala és a látogatóinak céljai között. Az összhang hiánya pedig a konverziós ráta csökkenését és a pontenciális ügyfelek elvesztését jelentheti.