Menü

A 20 leggyakoribb webfejlesztő hiba amitől ügyfeleket veszítesz

2020. május 11. | 85 |

A webfejlesztő önmagában nem csak az általa készített weboldal megjelenéséért felelős. A profi weboldal nem csak esztétikus, de hibátlanul jelenik meg mobilon és a keresőkben is jó helyezéseket ér el. Ezáltal sok látogatót vonz, akik a magas felhasználói élmény miatt szívesen böngésznek az oldalon és előbb-utóbb ügyfelekké válnak. 

Cikkemben bemutatom azokat a webfejlesztés hibákat, amelyek alapjaiban gátolják meg, hogy a weboldal jó teljesítményt érjen el és ezáltal sok ügyfelet hozzon. Amikor webfejlesztéssel bízol meg egy csapatot, mindenképpen tartsd szem előtt ezeket a pontokat!

1. Nem készül konkurencia elemzés

Nagy hibának találom, hogy sok weboldal úgy készül el, hogy a megrendelő és a fejlesztő sincs tisztában azzal, hogy az iparágban milyen versenytársak vannak, nekik milyen weboldalaik vannak, kik a  közvetlen konkurensek, akikkel a kész weboldalnak majd fel kell vennie a versenyt. 

Ha nincs konkurencia elemzés akkor nagyobb valószínűséggel készül egy olyan weboldal, amely funkcionalitásában, tartalmában nem követi a konkurencia által elvárható minimumot, vagy olyan extrém megjelenésbeli megoldásokat vonultat fel, amelyeket láttán a látogató inkább valamelyik versenytársadat választja. 

Nem tudom elégszer mondani, hogy weboldalt nem csak az abszolút weben éppen elterjedt trendek szerint fejlesztünk, hanem minden esetben figyelembe vesszük a már piacon lévő konkurenseket is. Az ő weboldalaikon ideális esetben már látszik a több éves webes tapasztalat, amelyet tanulmányozva rengeteg tanulópénztől kímélheted meg magadat.

2. A webfejlesztő cég nem ad tanácsot az oldal megjelenésére, funkcionalitásra vonatkozóan

Az amatőr webfejlesztő kizárólag a megrendelő javaslatai, ad-hoc ötletei alapján dolgozik. Kellő tapasztalat vagy odafigyelés hiányában nem ad tanácsot a weboldal megjelenésére és funkcionalitására vonatkozóan. Csak az lebeg szeme előtt, hogy minél hamarabb átadja a munkát és bevételhez jusson.

Egy ilyen esetben érdemes a legrövidebb időn belül egy másik fejlesztőt megbízni a munkával. Minden esetben tartsd szem előtt, hogy azért bíztad profikra a fejlesztést, mert ők nem csak a legújabb technológiákkal és trendekkel vannak tisztában, de kellő tapasztalattal bírnak ahhoz, hogy tanácsot tudjanak neked adni a weboldalad megjelenésére és tartalmára vonatkozóan.

3. Nem készül specifikáció. Nincs írásba foglalva, hogy a projekt pontosan milyen feladatokat foglal magában. 

A webfejlesztés projekt specifikáció a lehető legrészletesebben taglalja a készítendő weboldallal szembeni elvárásokat:

  • menüpontok
  • tartalmi elemek
  • funkcionalitás
  • design elvárások
  • konkurensek
  • határidők, mérföldkövek
  • preferált tartalomkezelő rendszer
  • egyedi fejlesztések
  • kapcsolódó online marketing tevékenységek
  • ügyviteli és marketing szoftverekkel történő összekötések
  • … stb.

A specifikáció segítségével a projektben résztvevők tisztában lesznek az egyes munkafolyamatokhoz kapcsolódó elvárásokkal, így hatékonyabban tudnak dolgozni és emellett a legtöbb félreértésnek is elébe lehet menni.

Ha csak szóban egyeznek meg a felek, az mindig magában hordozza annak lehetőségét, hogy több héttel a kezdés után már mindenki másként emlékszik a korábban megbeszélt elvárásokkal kapcsolatban, ami nézeteltérésekhez vezethet.

Egy projekt specifikáció összeállítása nem egyszerű feladat, a nagyobb munkák esetében többszöri egyeztetést, sok levélváltást igényel, ebből fakadóan legtöbbször csak a profi webfejlesztő csapatoknak van kapacitása az elkészítésére.

4. Nincsenek pontos marketing célok kitűzve. A weboldal nem illeszkedik a cég marketing tratégiájába, nincsenek pontos céljai, feladata, „csak úgy van.” 

A kommunikációs stratégiánkhoz egy olyan tervet kell kidolgozni, mely fenntartható, illetve hosszabb időtávra is meghatározza a szükséges végrehajtandó tevékenységeinket annak érdekében, hogy növekedjen a cég ismertsége a piacon, illetve termékek vagy szolgáltatások iránt növelje a bizalmat. 

Az első lépés, melyről a legtöbb vállalkozás rendszerint megfeledkezik, hogy egy mindenre kiterjedő, hosszú távú stratégiát kell kialakítani, melynek egy fontos része lesz a marketing kommunikációs stratégia. 

Ennek a kommunikációs stratégiának a részét kell képeznie a weboldalnak is. Más szóval a weboldal adta lehetőségeket a marketing célok megvalósításának kell alárendelni. Ha ez nem történik meg, akkor hiába várunk eredményeket az új weboldaltól.

A profi webfejlesztő nem csak egy weboldalban gondolkodik, hanem átfogó képe van a vállalkozás működéséről, céljairól és ezekhez maximálisan illeszkedő oldalt fog készíteni.

5. Nem készül tételes árajánlat, a megrendelő nincs tisztában azzal mi foglaltatik a feladatban és mi nem.

Egy profi webfejlesztő csapat tételes árajánlata az alábbi tételekből áll:

  • Bemutatkozás
  • Kiemelt referenciák, kompetenciák
  • Az ajánlat tárgya
  • Feladat specifikáció
  • Szolgáltatások (szolgáltatás megnevezése, leírása, ára)
  • Összegzés
  • Mellékletek

A tételes árajánlat birtokában az ajánlatkérő meg tud bizonyosodni arról, hogy a webfejlesztő cég megfelelő kompetenciákkal bír-e a feladat elvégzéséhez, milyen részekből áll össze a webfejlesztés tevékenység, melyik pontosan mit takar és mennyibe kerül. 

Ezen felül látni fogja a határidőket valamint a kiegészítő szolgáltatásokat is, így minden fontos információt a kezében lesz ahhoz, hogy a folytatásról dönteni tudjon.

6. Nem készül szerződés, nincsenek határidők, mérföldkövek kitűzve

Minden üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás. Normális esetben az üzleti kapcsolat – ahogy az üzleti élet többi ágazatában is – a korrekt teljesítésen és a pontos elszámoláson alapszik. A szerződés elkerüli a későbbi vitás helyzeteket azzal, hogy lefektetni milyen feladatot, milyen határidővel és milyen díjazáson kell elvégezni. 

Ezen felül rendelkezik a titoktartásról, a szerzői jogokról és még egy sor egyéb fontos tényezőről. Ha nincs szerződés, akkor utólag már nehéz megoldani a vitás helyzeteket.

7. Összefüggéstelen grafikai megjelenés

Egy weboldalnak kellemes összbenyomást kell keltenie a látogatóban. A színeknek, képeknek,  betűtípusoknak teljes összhangban kell funkcionálniuk. 

Az összefüggéstelen grafikai megjelenés oka az esetek egy részében az, hogy maga a webfejlesztő "készíti" a grafikai tervet, holott ez manapság már egy különálló szakma, nem szabadna laikusokra bízni.

Az egyszemélyes webfejlesztőknek nincs más lehetőségük, mint maguknak megoldani a kutatás, tervezés, webdesign, webfejlesztés, tesztelés, SEO és üzemeltetés feladatokat, amelyek manapság már legalább 5 különböző szakmát érintenek. Egyértelmű, hogy mindezt egy személyben képtelenség megfelelő színvonalon ellátni.

8. Rosszul megtervezett, kaotikus, nehezen használható navigáció

A navigáció megtervezése egy weboldalnál olyan, mint egy ház alapjának a megépítése. Ha hibázunk az alapoknál, akár össze is omolhat a ház. És teljesen mindegy, hogy egyébként milyen szép volt.

Ugyanígy a weboldalad sem lesz működőképes, ha rossz a navigáció. Időt kell tehát szakítani arra, hogy megtervezzük, hogyan fognak a felhasználók kapcsolatba kerülni a tartalmaiddal, és alaposan végig kell gondolni, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban elrendezni és prezentálni azt számukra.Ha ezt elrontjuk, akkor a látogatók egy részét nagy valószínűséggel elveszítjük.

A profi webfejlesztő olyan módszertanokat ismer (pl. card sorting), amely egy komplex, sok menüpontból álló tartalom esetén is az optimális csoportosítást adja.

8. A weboldalba beillesztett szöveges és képi tartalom pontatlan, nem konzekvens

A végeredmény úgy néz ki, mintha valaki csak úgy „bedobálta” volna. Ennek általában az az oka, hogy a webfejlesztő sablonból (template) dolgozik. Olyan sablonból, amely nem alkalmas az adott projekt tartalmainak megjelenítésére. 

Más szóval a grafika nem az adott projekt igényeire lett tervezve, hanem egy sablonra próbálják meg ráerőltetni a tartalmakat. Idő vagy hozzáértés híján a webfejlesztő egy olyan sablont választ, amely sem elrendezésében sem pedig funkcionalitásában nem alkalmas az adott cég igényeinek kiszolgálására. 

A megoldás ebben az esetben az egyedi webdesign, amely a tartalmat és funkcionalitást helyezi előtérbe és ehhez tervezi meg a hozzá illő weboldalt.

10. Nem megfelelő tartalomkezelő rendszer választás

Egy weboldal tartalomkezelő rendszerének kiválasztása az esetek többségében a webfejlesztő dolga. Így az ő felelőssége, hogy olyan tartalomkezelő rendszert (CMS) válasszon, amely a megrendelő illetve a weboldal igényeit a lehető legjobban kiszolgálja. 

Ritkán, de előfordul, hogy a megbízó kimondottan nyílt forráskódú vagy épp ellenkezőleg, egyedi CMS-t kér, ebben az esetben is célszerű a weboldal igényeit valamint a későbbi továbbfejleszthetőséget szem előtt tartani.

A profi webfejlesztő többfajta tartalomkezelő rendszerrel is tud dolgozni, így nem a tudása, hanem az adott projekt igényei alapján fog választani.

11. A weboldal kódolása (forráskódja) kusza, nehezen kiismerhető 

Az egyszerű kód, jó kód. Attól, hogy egy kód komplex, bonyolult logikai kapcsolatokkal van ellátva és tele van írva személyes kommentekkel, még nem biztos, hogy jó kód. Az ilyet nehéz mások által értelmezni, karbantartani, időigényes és nagy kihívás továbbfejleszteni egy idegen számára. 

Arra kell törekedni, hogy minél egyszerűbb, minél könnyebben olvasható kód készüljön. A profi webfejlesztők általában ügyelnek arra, hogy az általuk készített weboldal forráskódja mások számára is érhető legyen. Ellenkező esetben ellehetetleníti a weboldal továbbfejlesztését.

12. A weboldal képi anyagai rossz minőségűek, rosszul vágottak, nem kapcsolódnak a témához

Gyakori hiba, hogy a weboldal képei megjelenésükben nem illeszkednek az oldal arculatához illetve egymáshoz. A fotók szerves részét képezik a weboldal megjelenésének. Éppen ezért, ha igénytelen, rossz minőségű képeket válogatnak az oldalhoz, az a teljes összképre negatív hatással lesz. 

Stock fotókat válogatni ugyanakkor nem egyszerű feladat és sokszor órákig tart, mire összejön 20-30 olyan kép, amelyekből végül alig 5-10 olyat találunk, amelyek megvágva, témájukban, hangulatukban és színeikben is passzolnak az oldalhoz.

13. Hiányzó (vagy hibás) cselekvésre ösztönző gombok (Call-to-Action)

Sokszor találkozunk azzal a problémával, hogy a weboldal nem irányítja a látogatót a kitűzött célok irányába és ezzel sok potenciális ügyfelet veszít. A cselekvésre ösztönzés (Call-to-Action) a konverziók elérésének egyik leghatékonyabb eleme. Meghatározó szerepe van abban, hogy sikerül-e a célcsoportot a kitűzött cselekvésre (kattintás, vásárlás, feliratkozásra, stb) rávenni.

Az a webfejlesztő, aki kihagyja a Call To Action gombokat a weboldalból, negatívan befolyásolja annak teljesítményét.

14. Hibás reszponzív működés

Gyakran előforduló gond, hogy a reszponzívnak (mobilra optimalizáltnak) mondott oldal mobilon mégis hibásan jelenik meg. Az internetes forgalom nagy része ma már mobileszközökön keresztül folyik. Telefonon és tableten olvassuk a híreket, vásárolunk, böngészünk. Amerikában például a népesség 80%-a használja telefonját, vagy táblagépét TV nézés közben. Emellett már a kereséseknek is több mint a fele mobileszközről érkezik, valamint sokan már telefonon intézik a vásárlást is. 

Laikus fejlesztőknél gyakran találkozunk azzal a hibával, hogy a reszponzívnak mondott oldal imitt-amott hibásan működik, ezért látogatókat veszít. Leggyakoribb hiba, hogy a mobilon megjelenő menü eltér az asztali változat menüjétől. Nem ritkán üres vagy teszt szöveggel van feltöltve az oldal mobil menüje. A másik gyakori hiba a mobil verzión olvashatatlanul kis betűméret vagy alacsony kontraszt.

A profi webfejlesztő időt és enerigát fektet a weboldal reszponzív tesztelésébe, így elkerülve azokat a kisebb-nagyobb hibákat, amely miatt mobilon gyengébben teljesítene weboldal.

15. Hiányos fordítások az oldalon

Találkoztunk már olyan magyar webshoppal, ahol a kosár és a teljes megrendelés rész szöveges tartalma angol nyelven jelent meg. 

Az ilyen hibák drámaian visszavetik az oldal forgalmát. A weboldal indítása előtti alapos tesztelés sokszor órákat vesz igénybe, de segítségével elkerülhetők az ilyen utólag nehezen észrevehető fordítási hiányosságok. 

A fejlesztő alaposságának tesztelésére elég ha az egyik űrlapon kitöltés nélkül egy küldést nyomsz és megnézed kapsz-e hibaüzeneteket és ha igen, akkor milyeneket.

16. Cross-browser tesztelés

A webfejlesztő feladata az általa készített weboldal letesztelése a népszerűbb böngészőkkel. A mai modern böngészők már automatikusan frissítik magukat, így egyre kevesebbszer fordul elő az, hogy  valamelyik ügyfelünknél egy régi elavult verzióval találkoznánk. Ennek ellenére sajnos továbbra is előfordulnak olyan különbségek az egyes böngésző között, amelynek okán szükségszerű a weboldal alapos letesztelése.

A tesztelés azért is különösen fontos, mert ha nem történik meg, akkor előfordulhat, hogy a weboldal tulajdonos soha többet nem kap visszajelzést arról, hogy egy adott böngészőben nem működik a weboldala. Nem jelenik meg a navigáció vagy valamelyik fontos funkció működésképtelen. Ha ez a látogatottsági statisztikák elemzéséből sem derül ki, akkor a weboldal elveszíti látogatóinak és potenciális ügyfeleinek jó néhány százalékát.

A webfejlesztők egy része ennél a pontnál tovább görget, mondván, hogy úgyis a Google Chrome a legnépszerűbb böngésző, felesleges a többire is tesztelni. De vajon az ügyfél is úgy gondolja, hogy az Internet Explorerben vagy Firefoxban nem működő weboldala miatt nem gond-e, ha a bevételének 1-3%-tól elesik?

17. Lassú betöltődés

A látogatók komoly százaléka elkattint, ha az oldal nem töltődik be 3-5 másodpercen belül. A weboldal sebesség optimalizálása egy külön művelet, amely magas szakértelmet és sok időt igényel.

Ki kell szedni az oldal forráskódjából a nem használt modulokat (vagy nem is kell olyanokat betenni), optimalizálni kell a képeket, tömörítést kell beállítani, cache-elést kell beállítani ... stb. Természetes, hogy az egyszemélyes fejlesztőnek erre sem kompetenciája, sem pedig ideje nincsen.

18. Hiányzó élesítés utáni műveletek

Egy új weboldal élesítésével szoros összefüggésben számos műveletet kell elvégezni:

  • Google kompatibilis sitemap elkészítése a gyorsabb indexálás érdekében
  • a régi URL-ek átirányítása annak érdekében, hogy a korábbi oldalak ne vezessenek nem létező oldalra
  • teszt verziók, korábbi oldal verziók megszüntetése
  • felesleges állományok törlése vagy tiltása az indexálásból
  • 404-es hibaoldal meglétének ellenőrzése

Ezen műveletek "elfelejtése" estén az új oldal egyből rosszabb esélyekkel indul, mint a konkurensei. Komolyabb hiányosságok esetén tartósan hátrébb esik a Google-ban. 

Nemrégiben találkoztunk egy olyan oldallal, ahol a fejlesztő nem törölte a régi verziót az új indításakor és ezért hónapokig párhuzamosan üzemelt gyakorlatilag két weboldal ugyanazon a tárhelyen hasonló tartalommal. Ez a duplikált tartalom a Google számára egyértelműen elmarasztalást eredményez, ami a weboldal helyezéseinek esésében és a látogatottság csökkenésében érhető tetten.

19. Analitikai szoftverek bekötésének hiánya

A weboldal látogatottság mérésének „hivatalos” eszköze a Google Analytics. A weboldal helyes működésének és teljesítményének egyik legjobb mérőeszköze pedig a Google Search Console. 

Ahhoz, hogy a weboldal működéséről, Google teljesítményéről és látogatóiról objektív információkkal rendelkezzünk, a weboldal élesítése után ezt a két szoftvert telepíteni kell.

Fontos, hogy csak a telepítés után kezdik el mérni az adatokat, így alapvető fontosságú, hogy indulás után minél hamarabb be legyenek integrálva a weboldalba.

20. Nincs karbantartás, nincs üzemeltetés

Az amatőr fejlesztő „eltűnik” az átadás után, nem elérhető, így az utólagos fejlesztések, módosítások ellehetetlenülnek. Az oldal gazdátlanná válik és sokszor hónapokig hibásan üzemel, mert nincs aki kijavítsa. Ráadásul karbantartás nélkül, napról-napra nő az oldal sebezhetősége, ami óriási biztonsági kockázatot hordoz magában.

A profi webfejlesztő nem csak garanciát vállal az általa készített weboldalra, de üzemelteti is azt, így hosszú távon biztonságosan működőképes lesz.

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, többek között az Origo, 24.hu, Piac & Profit és a Pénzcentrum oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!