Menü

Weboldal lábléc tippek és ötletek – avagy mit rakjak a láblécbe és miért?

2017. június 16. | 575

Bármilyen különösen is hangzik, minden weboldal egyik legfontosabb eleme a lábléc. Lehet, hogy nem ez a legszebb dizájnú és legimpozánsabb része a weboldalunknak, viszont ez az a hely amit az oldalunkra látogatók először felkeresnek, ha információra van szükségük. Ezért sosem szabad megfeledkezni a láblécről a weboldal tervezése során.

Milyen elemeket kell tartalmaznia? Hogyan illeszkedjen az oldal többi részéhez, miközben informatív de mégsem tolakodó? Ezekre a kérdésekre keressük a választ cikkünkben.

Hogyan kezdjünk neki?

A válasz az, hogy minden a weboldal céljától és az elérni kívánt eredménytől függ. Például ha egy blogot készülsz indítani, akkor a célod a látogatók weboldaladon tartása, ezért például okos dolog a legfrissebb és a legnépszerűbb bejegyzéseid hivatkozásait elhelyezned a láblécben. Azonban, ha a weboldalad elsődleges célja egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítése, akkor érdemes cselekvésre ösztönző (CTA) elemeket elhelyezned a láblécben.

A lábléc megtervezése nem arról szól, hogyan jelenítsünk meg nem az oldalhoz szorosan kapcsolódó információkat, hanem hogyan tudunk fontossági sorrendet felállítani a felesleges és a hasznos információk között.

Legyen egyszerű

Az egyszerű kialakítás mindig fontos, ha sok információt szeretnél viszonylag kis helyre sűríteni. A lábléc pedig pont egy ilyen hely! A kialakításnál ragaszkodjunk az egyszerűséghez, gondoljuk át jól milyen elemekre van szükség látogatóink zavartalan böngészéséhez. A lábléc méretét pedig igazítsd az információ mennyiségéhez, hogy ne keltse a zsúfoltság látszatát

Hivatkozások használata

A két nagyon fontos aloldala minden websitenak a „Rólunk” és a „Kapcsolat”. A látogatók szeretnék megismerni kivel is kerülnek kapcsolatba, kitől vásárolnak. Továbbá tudni szeretnék, hogyan vehetik fel a kapcsolatot Velünk egy estleges probléma esetén. Erre a két aloldalra egy kattintással el kell tudni jutniuk az érdeklődőknek.

Alapvető céginformációk

Ahogy az előbb említettük, a „Kapcsolat” aloldalra hivatkozás vezessen, viszont az alapvető cég és kapcsolattartási információkat, mint a cégnév, cím, telefonszám és email elérhetőség mindenképpen jelenjen meg a láblécben.

Csoportosítsunk

Mindig rendezzük csoportokba az egymáshoz kapcsolódó információkat és hivatkozásokat. Ezzel is elősegítve a könnyű olvashatóságot.

Cselekvésre ösztönzés (CTA)

Mivel a látogatók sokszor keresik fel a weboldal láblécét, így érdemes cselekvésre ösztönözni őket. Legyen lehetőség a hírlevelünkre feliratkozni és kérjük meg őket kövessék közösségi média oldalunkat. Tartsuk szem előtt, hogy a weboldalnak ez a területe nagyon jól konvertál.

Használjunk képeket

A lábléc sok weboldalnál csak szöveges információkat tartalmaz. Legyen itt a logónk vagy például az oldalunkhoz kapcsolódó illusztráció és a közösségi médiumok ikonjai. Arra viszont nagyon kell vigyázni ne zsúfoljuk túl képekkel.

Mit érdemes használni a láblécben?

A következőkben bemutatunk néhány ötletet és példát arra vonatkozóan, hogy milyen sokféleképpen használhatjuk a weboldalunk láblécét, ezáltal is növelve weboldalunk hatékonyságát.

Szerzői jogok (Copyright)

Amennyiben a láblécbe csak egy elemet teszünk, akkor mindenképpen ez legyen az. Vagyis az aktuális év és a szerzői jogi szimbólum. Ennek használatával csökkenthetjük az oldalunkkal szembeni plagizálást. Bármennyire is hihetetlenül hangzik, a tapasztalatok szerint a legtöbb „tolvajt” elijeszti.

Oldaltérkép (Sitemap)

Az egyik leggyakoribb hivatkozás a láblécekben a weboldal html alapú térképe. Erre nagyon ritkán fognak a látogatók kattintani, de hasonlóan egy weboldal „xml” térképéhez, a keresőmotoroknak segíthet eligazodni az oldalon.

Adatvédelmi szabályzat (Privacy Policy)

Ez az egyik legfontosabb elem egy lábléc tervezése során. Legtöbbször egy olyan aloldalra vezet, amely részletesen kifejti, milyen információkat gyűjt a weboldal, azokat hogyan tárolja és mire használja.

Felhasználási feltételek (Terms of Use)

Sokan összetévesztik az adatvédelmi szabályzattal, pedig egyáltalán nem ugyanaz a kettő. A felhasználási feltételek leírják, hogy a weboldal használatával, milyen szabályokat és feltételeket fogad el a látogató. Meghatározza például a felelősségi köröket, melyek az adott weboldal használatára vonatkoznak.

Kapcsolatfelvételi információk

Manapság a látogatók elvárják, hogy a kapcsolatfelvételi adatok könnyen fellelhetők legyenek. Mondhatni webdizájn szabványnak lehet venni, hogy a láblécnek tartalmazni kell őket.
Ennek egy kapcsolatfelvételi űrlapnak kell lennie egy külön aloldalon és nem egy email címnek.

Számos praktikus ok miatt érdemes űrlapot használni, email cím helyett:

  • Az űrlap elküldését könnyen nyomon tudjuk követni - például Google Analytics-ban – konverziós célként

  • Nem biztos, hogy a látogató arról a gépről böngészi az oldalunkat, amelyről emailt szokott írni

  • Az űrlap elküldése után egyedi köszönőoldalra irányíthatjuk a felhasználókat és itt cselekvésre ösztönözhetjük őket

  • Az űrlap elküldése után azonnal automatikus emailt küldhetünk a felhasználóknak, cselekvésre ösztönző üzenettel

  • Az űrlap kitöltője bekerül az adatbázisunkban akkor is, ha az üzenete valami oknál fogva nem jut el hozzánk

  • A kiírt email címek vonzzák a spamküldőket

Cím- és térképadatok

Egy helyi, fizikai üzlettel rendelkező vállalkozás számára nagyon fontos, hogy a weboldalára látogatók könnyen megtalálják. Nem is beszélve annak lehetőségéről, hogy akár egy gombnyomással elérhetővé tehetjük számunkra az útvonaltervezést.

Telefonszám

Az elmúlt pár évben a mobil eszközön böngészés már mindennapossá vált. Ezért könnyen elképzelhető az a helyzet, hogy miután felkeltettük a weboldalunkra látogató érdeklődését, azonnal kapcsolatba szeretne Velünk lépni. Ha a telefonszámunkat megtalálja a láblécben, egy gombnyomással meg is teheti!

Navigáció

Az elmúlt évek trendje azt mutatja, hogy a felhasználók előszeretettel használják a weboldalak láblécét az oldalon történő navigációra. Egyre több weboldal az egész menürendszerét elérhetővé teszi a láblécben is, mivel vannak felhasználók akik nem szeretik a fejlécek legördülő menüjét. Szeretik egyben látni, milyen lehetőségeik vannak.

Közösségi média

Fontos, hogy soha ne a fejlécünket használjuk látogatóink közösségi médiára való átterelésére. Erre a lábléc a legmegfelelőbb hely! Ráadásul keresőoptimalizálási szempontból is érdemes a láblécbe helyezni a Facebook vagy Instagram linkjeinket, mert segít a keresőmotoroknak a weboldalunk és ezen felületek összekapcsolásában.

Hírlevél feliratkozási lehetőség

Manapság már nem a leghatékonyabb módja a feliratkozók gyűjtésének, de ettől függetlenül érdemes nyitva hagyni ezt a lehetőséget a hírleveleinkre való feliratkozásra.

Bejelentkezési lehetőség

Weboldalunk látogatói nem csak vásárlók lehetnek. Lehetnek alkalmazottak, partnerek és viszonteladók is, akiknek egyedi belső felhasználásra szánt felületet biztosítunk.
Mivel ezek az emberek gyakran felkeresik oldalunkat, a láblécben elhelyezett bejelentkezési felület a legcélravezetőbb a számukra, mivel minden esetben csak az oldal aljára kell görgetniük.

Képek és logó

Amennyiben blogod van, egy arckép Rólad sokkal személyesebbé és hitelesebbé teszi a látogatóid szemében. Egy vállalkozás esetében pedig elengedhetetlen a céges logó, a vállalkozás arculatának kialakításában.

Egy jól megválasztott kép sokat elmond arról, hogy kik vagyunk és milyen értékeket követünk. Megmutatathatjuk a csapatunkat, vagy használhatunk hívogató képeket valamiről, ami kapcsolódik a tevékenységünkhöz. A legjobb ha időnként váltogatjuk ezt a képet, különben egy idő után annyira hozzászoknak a látogatók, hogy már észre sem veszik.

Bizonyítványok és díjak

A bizalomépítés egyik leghatékonyabb módja, ha a kapott díjainkat és a tevékenységünkhöz kapcsolódó végzettségek bizonyítványait vagy azok logóit megjelenítjük weboldalunk láblécében.

Tagságok

A bizalomépítés másik kiváló eszköze, ha a láblécünkben feltüntetjük kamarai, szövetségi és esetleges társulásaink logóját.

Összefoglalás

A lábléc sokat elmond egy weboldalról. Ezen keresztül mutathatod meg a látogatóidnak ki is vagy valójában, mit tehetnek meg és hogyan viselkedhetnek a weboldaladon. 

A lábléc a weddesign fontos része, ezért kellő figyelmet kell fordítani a létrehozására. Törekedj arra, hogy megalkosd az átadott információk, a használhatóság és a design legmegfelelőbb kombinációjat.

Webfejlesztőt keresel? Segíthetünk?

Cikkünk megírásához sokévi webfejlesztői tapasztalatunkból merítettünk ihletet. Ha úgy érzed, hogy weboldalad, webshopod vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom