Menü

Weboldal lábléc tippek és ötletek – avagy mit rakjak a láblécbe és miért?

2017. június 15. | 329

A weboldal lábléce valójában a honlap alsó része, ami lezárja a honlapot. Ez például lehet egyszerű kialakítású, ahol csak a szerzői jogi (copyright) szöveget helyezzük el, vagy lehet bővített lábléc ahol megjeleníthetjük a közösségi média megosztási lehetőségeket, hírlevélre feliratkozási lehetőséget, vagy akár olyan menüpontok kialakítását amelyek szükségesek, de nem akarjuk a hasznosabb tartalmak rovására máshová tenni. Cikkünkben bemutatjuk milyen elemeket lehet és miért érdemes elhelyezni a láblécben.

Miért is fontos láblécet használni?

A válasz egyszerű: mert kiválóan látható! Az egyoldalas (one page) weblapok térhódításának köszönhetően, manapság már nincs olyan oldal ami „túl magas” lenne és nincs olyan lábléc ami „túl távol” helyezkedne el. Erről Te is könnyen megbizonyoshatsz. Egy korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk a weboldalak hőtérképes elemzésével, építsd be az egyik ingyenes eszközt az oldaladba és magad is megbizonyoshatsz erről.

Minden egyes weboldal alján megtalálható és a legtöbb helyen nagyjából semmit nem tartalmaz. Pedig a fejléc mellett ez a másik olyan terület, ami állandóan a látogatóink szeme előtt lehet, akárhová navigál az oldalon. 

A legtöbb weblap esetében, ha ki is használják a láblécben rejlő potenciált, a legalapvetőbb kapcsolati információk szoktak itt helyet kapni, esetleg egy térkép, hogy hol található az üzletünk, esetleg a honlaptérkép. Ezek mind nagyon fontos dolgok, amiknek valóban helyet kell találni valahol, de miért ne aknázhatnánk ki a láblécben rejlő lehetőségeket? 

Az oldal alsó sávja például remek helyet kínál a közösségi médiás megjelenéseinknek. Ezek amúgy is logikusan kapcsolódnak a kapcsolati információkhoz, de a felhasználók manapság lehet, hogy sokkal könnyebben és szívesebben lépnek kapcsolatba velünk a Facebookon, Twitteren, Instagramon vagy Skypeon keresztül, mint hogy felhívjanak telefonon. Ha azonnal látszik, hogy mely felületeken vagyunk elérhetőek és a látogató egy kattintással máris a saját kedvenc közösségi oldalán keresztül kommunikálhat a cégünk illetékesével, az nagyságrendekkel növelheti a megkeresések számát.

Ha pedig már aktívak vagyunk a közösségi médiában, miért ne engednénk a látogatóknak, hogy az aktivitásunkat azonnal, a weboldalunkon keresztül is követni tudják? Erre kiváló lehetőség a „social feed”, vagyis a kis Facebook, vagy egyéb közösségi oldal aktivitását az oldalunkra helyezett doboz elhelyezése.

Előnye, hogy azonnali visszajelzések megjelenítésére ad teret, másrészt, mivel könnyen elérhető látogatóinknak, sokkal gyorsabban növelhetjük vele a közösségi oldalaink követőink számát is. 

Bemutatkozás

A weboldal láblécében a cégek többsége valamilyen módon magát mutatja be. De miért kéne mindenképpen a megszokott, unalmas módon tennünk ezt? Engedjük szabadon a fantáziánkat és amellett, hogy megadjuk a címünket, engedjük, hogy a látogató jobban megismerje azt, amit a világról gondolunk és így közelebb kerülhessen hozzánk.

Kerülhet ide mottó, vagy elhelyezhetünk egy rendszeresen változó, elmés idézetet, ami kapcsolódik a tevékenységünkhöz. Ezzel sokkal személyesebbé tesszük a látogatóinkkal való kommunikációt és többet el tudunk mondani magunkról annál, mit árulunk.

Képek

Logóra minden vállalkozásnak szüksége van, de ha megvan, az még nem jelenti azt, hogy ez legyen az egyetlen kép, amit a marketing anyagainkban használunk. Az emberekre nagyon erősen hatnak a képek, ezért, ha van egy felületünk, ahova épp nem tudunk mit tenni, biztosan nem rossz ötlet egy szép és jól kiválasztott képpel feltölteni. 

Egy jól megválasztott kép sokat elmond arról, hogy kik vagyunk és milyen értékeket követünk. Megmutatathatjuk a csapatunkat, vagy használhatunk hívogató képeket valamiről, ami kapcsolódik a tevékenységünkhöz. A legjobb ha időnként váltogatjuk ezt a képet, különben egy idő után annyira hozzászoknak a látogatók, hogy már észre sem veszik.

Független vélemények

A weboldalunk láblécében alján akár teret adhatunk olyan linkeknek is, amelyeken mások beszélnek a mi vállalkozásunkról. Vendéglátóhelyek és szállodák esetében példáula a TripAdvisor vagy más, hasonló helyi oldalak ajánlatainak megjelenítése, de a legtöbb tematikánál lehet találni hasonlót.
Amellett, hogy külső vélemények megjelenítésével növeljük a látogatók bizalmát a cégünkkel szemben a linkek a keresőoptimalizálási (SEO) eredményekhez is hozzájárulnak.

A lábléc szerepe a keresőoptimalizálásban

A keresőoptimalizálás és a linképítés területén a lábléc linkek, más néven „footer” linkek használata egy nagyon összetett, mindemellett pedig vitatott kérdés is egyben. Sokan úgy vélik, hogy használatuk káros, mások szerint pedig előnyös. Ami bizonyos, hogy a Google Pingvin algoritmusa előtt egészen más volt a szerepük, mint manapság, de mielőtt végleg elfelejtenénk őket és kimennének a divatból, azért érdemes egy kicsit jobban beleolvasni a témába.

Mit mond a Google a láblécről?

Ami nagyon fontos, hogy a Google algoritmusa ma már képes különválasztani a hagyományos linkeket és a lábléc linkeket, vagyis tisztában vannak azzal, hogy egy link láblécben van-e vagy sem. Ezt a Google egyik illetékese erősítette meg, amikor arról beszélt, hogy az algoritmusuk minden linket címkéz, és van külön címkéjük a lábléc linkeknek is. Ebből azonban csak annyi derült ki, hogy a Google tudja, hogy egy link láblécben helyezkedik el vagy sem, de az nem, hogy ez feltétlenül káros is.

A tapasztalatok szerint korántsem az, pontosabban nem feltétlenül káros. Ezt a Google webspamre szakosodott csapatának egyik első embere erősítette meg 2014-ben, amikor arról írt, hogy a lábléc link nem mindig káros. Kiemelte, hogy ha van például több weboldalunk, akkor bár ha mindet nem is, mert az eléggé spam jellegű lenne, de néhányat mindenképpen érdemes lenne a láblécben linkelni. Ezeket úgy kezeli a Google, mint egyfajta szerkesztőségi linkeket, amelyek valamilyen más weboldalról származnak.

A Google egyik szóvivője ezt egészítette ki azzal, hogy a fejlécen vagy a láblécen elhelyezett linkeknek alapesetben nincs akkora erejük, mint a normál linkeknek, vagyis használatuk nem nevezhető károsnak.

Természetesen túlzásba sem szabad esni használatukkal, hiszen akkor máris más megvilágításba kerül a dolog, de a tény ettől még tény marad: a Google nem értékeli olyan erősnek és fontosnak a láblécben, mint a tartalomban megtalálható linkeket.

Használjunk egyáltalán linkeket a láblécben?

Mindenképpen, de tartsunk be néhány szabályt! Az egyik, hogy ne vigyük őket túlzásba, vagyis ne tűnjenek úgy, hogy spammeljük az oldalt! Másrészt pedig ne nagyon használjunk ezen a téren kulcsszavas linkek, vagyis a lábléc hivatkozások tűnjenek természetesnek.


A lábléc linkek tehát használhatók, de felmerül a kérdés, hogy van-e ezekután értelmük a használatuknak? Ezzel kapcsolatban a Google egyik programozója írt egy nagyon jó beszámolót, amelyben néhány nagyobb márkanév, többek között az Elle és a Cosmopolitan linkjeit vizsgálták meg a láblécen, amivel egy új weboldalt szerettek volna a találati lista elejére segíteni. Meglepő, de a terv bevált és sikerült, vagyis a lábléc linkek jól működhetnek, de megfontoltan és szakértelemmel kell használni őket!

Néhány példa arra, mit érdemes használni a láblécben

A következőkben bemutatunk néhány ötletet és példát arra vonatkozóan, hogy milyen sokféleképpen használhatjuk a weboldalunk láblécét, ezáltal is növelve weboldalunk hatékonyságát.

Szerzői jogok feltüntetése (Copyright)

Amennyiben a láblécbe csak egy elemet teszünk, akkor mindenképpen ez legyen az. Vagyis az aktuális év és a szerzői jogi szimbólum. Ennek használatával csökkenthetjük az oldalunkkal szembeni plagizálást. Bármennyire is hihetetlenül hangzik, a tapasztalatok szerint a legtöbb „tolvajt” elijeszti.

Oldaltérkép (Sitemap)

Az egyik leggyakoribb hivatkozás a láblécekben a weboldal html alapú térképe. Erre nagyon ritkán fognak a látogatók kattintani, de hasonlóan egy weboldal „xml” térképéhez, a keresőmotoroknak segíthet eligazodni az oldalon.

Adatvédelmi szabályzat (Privacy Policy)

Ez manapság már elengedhetetlen, sőt nagyon sok esetben kötelezően megjelenítendő. Például ha webáruházad van, vagy hírlevél feliratkozókat gyűjtesz akkor mindenképpen. Amennyiben nem kötelező, akkor is bizalmat sugároz, mert mutatja, hogy nem egy adathalász oldallal van a felhasználónak dolga.

Felhasználási feltételek (Terms of Use)

Sokan összetévesztik az adatvédelmi szabályzattal, pedig egyáltalán nem ugyanaz a kettő. A felhasználási feltételek leírják, hogy a weboldal használatával, milyen szabályokat és feltételeket fogad el a látogató. Meghatározza például a felelősségi köröket, melyek az adott weboldal használatára vonatkoznak.

Kapcsolatfelvételi információk

Manapság a látogatók elvárják, hogy a kapcsolatfelvételi adatok könnyen fellelhetők legyenek. mondhatni webdizájn szabványnak lehet venni, hogy a láblécnek tartalmazni kell őket. 
Arról megoszlanak a vélemények, hogy az email címet ki kell-e írni, vagy jobb-e egy kapcsolatfelvételi űrlapot használni. Ebben Mi nem tudunk igazságot tenni, de a lényeg az, hogy a láblécből könnyen fel tudja a felhasználó venni Velünk a kapcsolatot.

Címadatok/Térképadatok

Egy helyi, fizikai üzlettel rendelkező vállalkozás számára nagyon fontos, hogy a weboldalára látogatók könnyen megtalálják. Nem is beszélve annak lehetőségéről, hogy akár egy gombnyomással elérhetővé tehetjük számunkra az útvonaltervezést. 

Telefonszám

Az elmúlt pár évben a mobilon böngészés már mindennapossá vált. Ezért könnyen elképzelhető az a szituáció, hogy miután felkeltettük a weboldalunkra látogató érdeklődését, azonnal kapcsolatba szeretne Velünk lépni. Ha a telefonszámunkat megtalálja a láblécben, egy gombnyomással meg is teheti!

Közösségi média

Fontos, hogy soha ne a fejlécünket használjuk látogatóink közösségi médiára való átterelésére. Erre a lábléc a legmegfelelőbb hely! Ráadásul keresőoptimalizálási szempontból is érdemes a láblécbe helyezni a Facebook vagy Instagram linkjeinket, mert segít a keresőmotoroknak a weboldalunk és ezen felületek összekapcsolásában.

Hírlevél feliratkozási lehetőség

Igaz, manapság már nem a leghatékonyabb módja a feliratkozók gyűjtésének, de még mindig érdemes nyitva hagyni ezt a lehetőséget a hírleveleinkre való feliratkozásra.

Képek és logó

Amennyiben blogod van, egy arckép Rólad sokkal személyesebbé és hitelesebbé teszi a látogatóid szemében. Egy vállalkozás esetében pedig elengedhetetlen a céges logó, a vállalkozás arculatának kialakításában.

Webfejlesztőt keresel? Segíthetünk?

Cikkünk megírásához sokévi webfejlesztői tapasztalatunkból merítettünk ihletet. Ha úgy érzed, hogy weboldalad, webshopod vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom