Minden weboldal fejlesztésénél az egyik első és legfontosabb eldöntendő kérdés, hogyan fognak a felhasználók navigálni az oldalon. Az oldalon történő navigálás módja döntően befolyásolhatja a weboldalon történő konverziók számát és a felhasználói elégedettséget valamint az irántunk való elkötelezettségüket. Napjainkban két elterjedt módja van a weboldalon történő navigációnak.

Az egyik amikor egy bizonyos mennyiségű tartalom után átléphetünk a következő oldalra. Ez történhet számozással vagy „következő” és „vissza” jelzésekkel. Ezt nevezzük lapozásnak vagy oldalszámozásnak.

A másik, egyre népszerűbb módja a navigációnak, hogy a görgetés hatására egyre több tartalom töltődik be az oldalon. Ezt pedig végtelen görgetésnek nevezzük.

De vajon melyiknek milyen előnyei és hátrányai vannak?

Lapozás

Lapozásról vagy oldalszámozásról akkor beszélünk, ha egy website tartalma több oldalra oszlik, melyek egy közös navigációs menün keresztül kapcsolónak egymáshoz, általában az adott oldalak alján. A menü állhat számozásból, vagy „következő” és „vissza” jelzésekből is. A legtöbb webfejlesztő azon a véleményen van, hogy a leghasznosabb számozással jelölni a különböző oldalakat.

Az ilyen módon végrehajtott lapozás esetén a weboldalak látogatói jobban eligazodnak a tartalmak között, mert a számozás miatt mindig tudni fogják éppen melyik oldalon járnak és könnyebbé válik számukra az oldalon történő eligazodás. A kapcsolódó oldalak néhány kattintás után elérhetőek, bármikor vissza tudnak térni például a 10. oldalról a 3. oldalra.

Használatával a keresőmotorok számára mint például a Google, könnyen olvashatóvá válik a weboldal XML webhelytérképe, és ezáltal jobban láthatóvá tehetjük weboldalunkat a Google keresési és találati eredményei között.

A lapozás másnéven oldalszámozás megfelelő használatára kiváló példa a legtöbb internetes áruház. Közülük is kimagaslik az Amazon. Szinte minden keresés több száz, de legtöbbször több ezer találatot eredményez. Amennyiben ezeket egy oldalon jelenítené meg az Amazon, szinte biztos, hogy senki sem tudna eligazodni a találatok között. Ráadásul számos szűrési lehetőség van, például meghatározhatjuk az egy oldalon megjelenített találatok számát, ár szerint növekvő vagy csökkenő sorrendbe állíthatjuk a keresésünk eredményeit.

A lapozás előnyei

  • Webáruházak termékei: Amennyiben weboldalunkon sok termék vagy szolgáltatás elérhető, azokat a megfelelő felhasználó élmény (UX) miatt rendszerezni kell, és nem lehet mindent egy oldalon megjelenítenünk. Erre kiválóan alkalmas a lapozás használata. A felhasználók könnyen eligazodnak a weboldalon és ráadásul kereső optimalizálási szempontból (SEO) is ez a legjobb választás.

  • Mérhetőség: Amennyiben egy website több oldalból áll, akkor könnyebben és jobban mérhető a felhasználók viselkedése az adott weboldalon, az egyes aloldalak elemzése által. Használatával teljes képet kapunk arról, mely aloldalainkat látogatják, hogyan viselkednek az adott tartalom böngészése közben. Ezáltal jobb betekintést nyerhetünk a viselkedésükbe, ami ahhoz vezet, hogy jobban ki is tudjuk szolgálni az igényeiket.

  • Útmutatás: Egy jól felépített többoldalas weboldalon a felhasználók könnyen és gyorsan tudnak navigálni, hamar megtalálják azokat a dolgokat melyek érdeklik őket.

A lapozás hátrányai

  • Lemorzsolódás: Amennyiben a lapozás közbeni navigáció nincs megfelelően átgondolva és felépítve. minden egyes felhasználói kattintás alkalmával egyre nőni fog az oldalt elhagyók száma. Ha sokat kell kattintania egy látogatónak ahhoz, hogy megtalálja az általa keresett terméket vagy szolgáltatást, nagy a valószínűsége, hogy elhagyja az oldalunkat.

  • „Zsíros ujjak” vagy „Kövér ujjak”: Mobileszközökön nehézkes lehet az oldalak közötti navigáció. Ha nem megfelelő méretű a link amelyre kattintani kell, akkor lehet hogy nem oda fognak jutni a felhasználók ahova szeretnének, mert véletlenül egy másik linkre kattintanak. Ezt a szituációt nevezzük „zsíros” vagy „kövér” ujjaknak. A lapozás használata sok esetben nem megfelelő a mobilkészülékek esetében.

Végtelen görgetés

A végtelen görgetés nem más, mint amit a nevéből is sejteni lehet: szinte a vég nélkül lehet az adott oldalon görgetni. Vagyis ez egy olyan weboldalt takar, amely annak ellenére, hogy rengeteg információt tartalmaz, nem rendelkezik aloldalakkal, vagy csak kevéssel.

Ezáltal a felhasználófolyamatosan görgethet anélkül, hogy a weboldal véget érne. A webfejlesztők az oldal gyors betöltődése érdekében a Javascript-ben rejlő potenciált használják ki, és a tartalom csak abban az esetben töltődik be, amikor odagörgettünk. Ezáltal a weboldal egy része rejtett tartalom lesz. Habár a Google keresőmotorja indexeli a rejtett tartalmat is, hatékonysága messze elmarad a lapozás alkalmazásához képest.

A végtelen görgetés kiváló választás a felhasználói élmény (UX) szempontjából. Használata esetén a hangsúly nem egy adott tartalmon, hanem az oldal egészén, összhatásán lesz. A legfontosabb információk, melyeket bármikor elérhetünk legtöbb esetben a website tetején vagy egyik oldalán kerülnek rögzítésre. Kiváló példák az alkalmazására a közösségi oldalak, gondoljunk csak a Facebook hírfolyamára, melyet folyamatosan görgethetünk és soha nem érünk az oldal aljára.

A végtelen görgetés előnyei

  • Kiváló felhasználói élmény (UX): A végtelen görgetés használata jelenleg az egyik legjobb felhasználói élményt nyújtja. Akár asztali gép esetén az egérrel, akár mobilkészülék esetén az ujjunkkal, de a görgetés sokkal felhasználóbarátabb mint a kattintás

  • Lemorzsolódás csökkentése: Hosszabb, nagyobb hangvételű tartalmak esetén érdemes a végtelen görgetést használni. Mivel nem kell kattintani, csak görgetni így sokkal kisebb az esély arra, hogy a felhasználó elhagyja a weboldalunkat a tartalom olvasása közben.

  • Fizetési oldalak és kérdőívek: Egy tanulmány szerint ~ 22% - al több felhasználó vitte végig a fizetési folyamatot, egyoldalas fizetési lehetőség esetén. A felhasználók kevésbé voltak hajlandóak végigvinni a vásárlási folyamatot, ha kattintaniuk is kellett.

A végtelen görgetés hátrányai

  • Túl sok a görgetés: Vannak szituációk, ahol a végtelen görgetés használata egyáltalán nem megfelelő. Sok esetben a felhasználónak tudnia kell, mikor ér véget a „történet” az adott oldalon. Néha egy téma megfelelő kifejtéséhez saját aloldalra van szükség.

  • Túl sok információ: A túl sok információ átadása és a hosszú oldal, akkor is ha csak görgetni kell, azt eredményezheti, hogy a felhasználó az olvasást szinte munkaként fogja fel. Nem feltétlenül érdekel minden felhasználót az oldalunk összes tartalma, emiatt elhagyhatják azt.

Összefoglalás

A végtelen görgetés egy nagyszerű navigációs lehetőség, amely a felhasználók számára végtelen tartalomfogyasztást, a weboldaltulajdonosok számára pedig végtelen információátadást tesz lehetővé. Azonban mint mindent, ezt is jól és hatékonyan kell használni. 

A lapozás sokszor nem a legelőnyösebb navigációs felépítés, amennyiben nagy mennyiségű információt szeretnénk a látogatóinknak átadni. Azonban sok weboldalon nem működik a végtelen görgetés használata, mert a felhasználók szívesebben használják az oldalszámozással történő egyszerű navigációt, így folyamatosan tudják éppen melyik részén vannak az adott weboldalnak.

Röviden összegezve, a lapozás vagy oldalszámozás használata a legmegfelelőbb akkor, ha egy weboldal használata megköveteli azt, hogy könnyen kereshető és rendszerezhető legyen a tartalom. Ilyenek például a webáruházak.

A végtelen görgetés használata pedig akkor vezet sikerre, ha szinte korlátlan mennyiségű, egymástól különböző információt szeretnénk átadni a felhasználóink számára. A legjobb példa erre szinte az összes közösségi oldal.