A dinamikus weboldalak elterjedésével a webcímek (URL-ek) is egyre bonyolultabbak lettek, mivel maga az URL hordozza a tartalom megjelenítésére vonatkozó információk nagy részét.

Ezek az információk jelzik az oldalnak, hogy a látogató melyik menüpontot választotta, milyen nyelven nézi az oldalt, melyik kategóriában lévő termékeket listázza … stb. 

A dinamikus tartalom-megjelenítés azért előnyös, mert lehetővé teszi, hogy nem kell minden tartalom típushoz, minden megjelenítéshez külön oldalt létrehozni, mert ezt a feladatot egy oldal is képes elvégezni, amennyiben megkapja a megjelenítéshez szükséges információkat.

Ezek az információk különböző paraméterek formájában jelennek meg a weboldal URL-jében, amelynek hatására az URL meglehetősen kusza képet mutat.

Néhány példa az ilyen hagyományos URL-re:

http://www.akarmi.hu/oldal.php?id=12
http://www.akarmi.hu/index.php?func=view&id=12
http://www.akarmi.hu/cgi-bin/page.php?id=4&view=basic&sort=1
http://www.akarmi.hu/termekek.php?product_id=5678&modell=12&szin=3
http://www.akarmi.hu/termekek.php?category_id=12&subcategory_id=34&product_id=5678

A hagyományos URL-ek hátránya

  • Nehéz begépelni. Az URL hossza, a sok speciális karakter megnehezíti a pontos begépelést, nagyobb a tévesztés lehetősége, ami potenciális forgalomcsökkenéssel járhat.
  • Nehezen megjegyezhető. Az URL komplexitása miatt nehéz megjegyezni, így fennáll a veszélye annak, hogy a látogató legközelebb nem talál vissza az adott oldalra.
  • A felhasználó számára nem hordoz információt, csak ismeretlen változó neveket és paramétereket.
  • Biztonsági kockázatot hordoz. Az URL-ből kiolvasható az alkalmazott technológia, a paraméterek neve és használata, amelyből egy rossz indulatú támadó adott esetben információkat meríthet.
  • Nem keresőbarát. A Google a weboldalak rangsorolása során fokozott figyelmet fordít a domén névre és az URL tartalmára. A hagyományos URL-ből azonban hiányoznak a tartalomra vonatkozó kulcsszavak, amelyek rontják az oldal keresőkben való pozícióját.

Miért használ mégis olyan sok oldal hagyományos URL-eket? A válasz egyszerű: azért, mert a webfejlesztés során ez a legegyszerűbben és leghatékonyabban előállítható forma, ráadásul az oldal tesztelését is megkönnyíti. Ha keresőbarát URL-t szeretnénk, azt adott esetben hosszabb és átgondoltabb tervezésnek kell megelőznie ami a fejlesztő számára többlet munkával jár.

Keresőbarát URL-ek

A hagyományos URL-ek hátrányainak kiküszöbölésére nyújtanak megoldást a keresőbarát URL-ek.

A keresőbarát URL előnyei:

  • Rövidek és egyszerűek
  • Könnyen megjegyezhetőek
  • Elrejtik a fájl kiterjesztést és ezzel az alkalmazott technológiát
  • Nem tartalmaznak különleges karaktereket
  • Magukban hordozzák és leírják a site struktúrát
  • Keresőbarátak

Melyek azok a szempontok amelyeket egy keresőbarát URL kialakítása során szem előtt kell tartani:

  • Legyen minél rövidebb és egyszerűbb, ezáltal könnyebben megjegyezhető
  • Ne csak egy oldalra, hanem az egész weboldal struktúrájával, működésével összhangban az egész site-ra terjedjen ki az URL tervezés
  • Lehetőség szerint csak kisbetűkből álljon
  • A space helyett javasolt kötőjelet alkalmazni. Kerüljük az aláhúzás karaktert
  • Ékezetes karaktereket nem támogat, ezért azokat konvertálni kell használat előtt

Néhány példa hagyományos URL-re és azok keresőbarát megfelelőjére:

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/kapcsolat.php
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/kapcsolat

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/index.php?page=kapcsolat
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/kapcsolat

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/index.php?page=consulting/marketing
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/consulting/marketing

Hagyományos URL: http:// www.akarmi.hu/kb/index.php?cat=8&id=41
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/kb/8/41

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/index.php?mod=profiles&id=193
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/profiles/193

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/services/index.jsp?category=legal&id=patents
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/services/legal/patents

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/widgets.php?cat=blue&page=1
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/widgets/blue/page1.php

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/cars/control/prod/~pid=11010052000- P/~model=8636 
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/cars/11010052000-P/8636/bmw-e46-m3.html

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/page.php?category=2&product=54
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/sandwiches/rueben-sandwich

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/products?category=2&pid=25
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/products/2/25

A keresőbarát URL tervezés

A keresőbarát URL megtervezése során igazodni kell az oldal tartalmához és a megjelenítés formájához. Eltérő URL szerkezetet célszerű használni egy- és többnyelvű oldalak esetén. Nem mindegy, hogy a megjeleníteni kívánt tartalom blog bejegyezésekre, menüpont tartalomra vagy webshop termékekre vonatkozik. Az alábbiakban néhány példát sorolok fel mindegyik típusra.

A felsorolás nem teljes, nem fedi le a teljes oldal struktúrát és csak egy-két lehetséges megoldást mutat. Hogy a keresők szempontjából melyik a tökéletes megoldás, azon hosszasan lehetne vitatkozni. A keresők több, mint 100 szempontja közül ez csak az egyik, véleményem szerint nem a köztük lévő különbség fogja alapvetően befolyásolni az oldal teljesítményét, ennek ellenére mivel humán oldalról bizalomépítő szerepe van a beszédes URL-eknek, ezért pl. egy weboldal elemzése során vizsgálni szoktuk meglétüket.

Blog oldalak keresőbarát URL megvalósítása

A blog oldalak esetén mérlegelni kell, hogy mennyire fontos a bejegyzés dátuma az oldal-struktúra és keresőoptimalizálás szempontjából és ennek megfelelően célszerű elhelyezni az URL-ben.

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/hu-hirek-details.php?hirek_id=192
Keresőbarát URL: http://www.akarmi.hu/hirek/muholdkep-az-elsullyedt-costa-concordiarol/192

További példák blog oldalakról különböző megoldásokkal:

  • http:// akarmi.hu/technologia/2011/07/17/ropogos-bor-szaftos-hus/
  • http://www.akarmi.hu/post/17129/sunreef-yachts-damrak-ii-in-mostra-a-miami
  • http://www.akarmi.hu/2012/02/21/elsullyedt_hajo
  • http:// www.akarmi.hu/2011/12/create-facebook-account.html
  • http://www.akarmi.hu/2012/02/21/mazas_cserepek_keszitese

Többnyelvű oldalak keresőbarát URL kialakítása:

Többnyelvű oldalak esetén célszerű, ha az URL-ben jelezzük a választott nyelvet ("/en"), majd utána ezen a nyelven jelennek meg a menüpont elnevezések, elősegítve a könnyebb megjegyezhetőséget és a jobb helyezéseket a keresőben.

Hagyományos URL: http://www.akarmi.hu/accomodation.php?nyelv=1
Keresőbarát URL (magyar nyelv): http://www.akarmi.hu.com/szobak
Keresőbarát URL (angol nyelv): http://www.akarmi.hu.com/en/accomodation
Keresőbarát URL (német nyelv): http://www.akarmi.hu /de/zimmer

Webshopok kettő- és három-szintű termék kategóriáinak és termékeinek keresőbarát URL-je

Webshopok esetén talán még hosszabb tervezésre van szükség az optimális URL struktúra kialakításához. A végleges formát nagyban befolyásolja, hogy hány szintű a termék kategorizálás illetve a keresőoptimalizálás során mely szintek kulcsszavait szeretnénk az URL-ben megjeleníteni.

Az alábbi konkrét példák jól mutatják, hogy adott esetben a nagyobb oldalak is merőben eltérő URL szerkezetet választanak:

1. szint (főkategória): http://www.olcsobbat.hu/szorakoztato_elektronika/
2. szint (alkategória): http://www.olcsobbat.hu/szorakoztato_elektronika/mobiltelefonok/
3. szint (termék): http://www.olcsobbat.hu/szorakoztato_elektronika/mobiltelefonok/apple_iphone_4s/

1. szint (főkategória): http://www.kirakat.hu/haztartasi_gepek/
2. szint (alkategória): http://www.kirakat.hu/haztartasi_gepek/mosas_takaritas/mosogep/
3. szint (termék): http://www.kirakat.hu/termek/samsung_wf1600nhw-4f203990c1a99f89710001f7/

1. szint (főkategória): http://www.origovasarlas.hu/c3166/haztartasi-gep/
2. szint (alkategória): http://www.origovasarlas.hu/c4400/kavedaralo/
3. szint (termék): http://www.origovasarlas.hu/p1966130/bosch-mkm-6000/

1. szint (főkategória): http://www.edigital.hu/Informatika-m2.html
2. szint (alkategória): http://www.edigital.hu/Informatika/Billentyuzet-c390.html
3. szint (al-alkategória): http://www.edigital.hu/Informatika/Billentyuzet/Vezetekes_billentyuzet-c391.html
4. szint (termék): http://www.edigital.hu/Vezetekes_billentyuzet/Trust_eLight_billentyuzet-p258160.html