Egy weboldal megtervezésének kezdő lépései

Menü

Usernet Blog

Egy weboldal megtervezésének kezdő lépései


A weboldal megtervezése alapvető fontosságú a siker szempontjából. Ahhoz, hogy weboldalunk sikeres legyen, a tervezési fázisban számos szempontot kell figyelembe venni.  Ennek a tervezési fázisnak a lépéseit próbálom meg összefoglalni az elkövetkezendőkben.

Első fázis - tervezés:

  • Célok meghatározása
    Mit szeretne megvalósítani az oldal és hogyan? Más szavakkal mi a célunk a weboldallal? Új ügyfelek szerzése? Meglévő ügyfeleink tájékoztatása? Arculat erősítés? PR tevékenység? Szakmai tudásbázis kiépítése? Termék értékesítés? A célok pontos meghatározása alapvető fontosságú a további lépések szempontjából.
  • A célközönség meghatározása
    Milyen látogatókat várunk a weboldalra? Kik fogják nézni az oldalt? A potenciális látogatói réteg meghatározása segíti a kommunikációs megoldások kiválasztását. A design, a navigáció, a nyelvezet szempontjából nem mindegy, hogy az oldalra 18-25 vagy 35-45 éves korosztály látogatóit várjuk.
  • Struktúra meghatározása
    Hogyan rendezzük az oldalon elhelyezni kívánt tartalmat? Az alkalmazott struktúra függhet a cég tevékenységétől, a megcélzott piactól, az oldalon elhelyezni kívánt tartalomtól és az oldal szolgáltatásaitól is.
  • Az oldalak meghatározása
    Hány és milyen típusú oldalból fog állni a website? Az oldalak megtervezése nagy mértékben javítja a használhatóságot.
  • A navigáció megtervezése
    Milyen gyorsan találja meg a látogató az őt érdeklő tartalmat? Az online tartalmak látogatói alig néhány másodperc alatt eldöntik hasznos-e számukra az oldal, megtalálják-e amit keresnek. A navigáció abban segíti a látogatót, hogy mindig tisztában legyen vele hol van az oldalon, hol találja az őt érdeklő tartalmat és hogyan tud visszamenni a korábbi oldalakra vagy a nyitólapra.
  • A tartalom megtervezése
    Milyen média használatával juttatjuk el az információt a látogatónak? Milyen típusú tartalmat szeretnénk elhelyezni az oldalon? Szöveges, képi, audió, videó, animáció vagy egyéb média? Milyen formában, milyen arányban használjuk ezeket az összetevőket?

Második fázis - design és elrendezés

A megfelelő design elemek kiválasztása és néhány alapvető szabály betartása mellett biztosak lehetünk abban, hogy az információ hatékonyan és gyors formában jut el a látogatóhoz. Egyszerű navigáció, jól strukturált tartalom, átlátható elrendezés esetén a látogató gyorsan és hatékonyan megtalálja az őt érdeklő információt és szívesen fog visszalátogatni az oldalra. További megfontolandó design elvek közé tartozik a következetesség, a koherencia, információ elhelyezés, információ kódolás, szín választás és a szöveg elrendezés.

Az alapvető design stratégiák ismerete mellett további számos fontos dolgot nem szabad figyelmen kívül hagyni, ilyen a használhatóság, amely megmondja, hogy a látogató milyen gyorsan és hatékonyan képes az őt érdeklő információt megtalálni az oldalon.

Fő design szempontok

  • Konszisztencia
    A konszisztencia egyszerűbbé teszi a weboldal használhatóságának megismerését. A nyomógombok, fejlécek, ikonok elhelyezését és az oldal elrendezést is értjük alatta.
  • Koherencia
    A koherencia megmondja, hogy a látogató mennyire könnyen képes kezelni az információt  az oldalon és hogyan képes a vele összefüggésben lévő feladatokat ellátni.
  • Információ elhelyezés
    Hogyan helyezzük el az oldalon szereplő információt, hogy a látogató minél gyorsabban megtalálja az őt érdeklő tartalmat. Az egyes oldalakon hogyan pozícionáljuk  a fő tartalmat és hol legyenek elhelyezve a kiegészítő vagy kapcsolódó információk.
  • Szöveg elrendezés
    Az oldalon szereplő szövegnek könnyen olvashatónak és böngésző kompatibilisnek kell lennie, emellett igazodnia kell a design-hoz. A szöveg formázásánál megfelelő címsorokat, bekezdés igazításokat, kiemeléseket és színeket kell alkalmazni. Ügyelni kell arra, hogy az oldal könnyen nyomtatható legyen. A karakter méret, betű típus és betű szín kiválasztásánál figyelembe kell venni a korábban definiált célközönség igényeit.
  • Színek
    Magában foglalja a design-hoz igazodó színválasztást a grafikai elemekre és az oldal egyéb elemeire pl. szöveg is.
  • Információ kódolás
    A kódolás technikák érintik a karakter, betűtípus és színhasználatot, objektum méreteket, formákat és számokat, amelyek az információt hordozzák a látogató részére.

A fő design szempontok mellett jó, ha tisztában vagyunk vele, melyek azok a minőségi mutatók, amelyek meghatározzák a weboldal használhatóságát:

  • Elégedettség
    Mennyire kellemes az alkalmazott design használata?
  • Tanulhatóság
    Mennyire egyszerű a látogatók számára az alapvető műveletek elvégzése mikor az első alkalommal látogatnak az oldalra?
  • Hatékonyság
    Ha a látogató megismerte a design-t, mennyire gyorsan képes az oldalon műveleteket elvégezni?
  • Emlékezetesség
    Ha a látogató egy idő után visszatér az oldalra, mennyire gyorsan képes újra ugyanolyan hatékonyan használni, mint az előző alkalommal?
  • Hibák
    Mennyi hibát vétenek a látogatók az oldalon, hányféle hiba létezik? Mennyire könnyen tudja a látogató orvosolni az előforduló hibákat?

Harmadik fázis - a stratégia megvalósítása

A megvalósítás két lépéses folyamat: tesztelés, site indítás és optimalizáció.

A tesztelés rendkívül fontos folyamat a megvalósítás során. Ez az a pont, ahol a cég döntéshozói meg tudják tekinteni a készülő oldalt és visszajelzéseket tudnak tenni a fejlesztők felé, mielőtt az publikálva lenne az weben. Szintén ez az a fázis, ahol a fejlesztők még egyszer átnézhetik az oldal funkcióit és hibajavításokat, funkcionális javításokat eszközölhetnek rajta. Amint a tesztelési fázis befejeződött és az oldalt publikálták, jöhet az optimalizálási folyamat.

A weboldal elkészülése és publikálása csak a folyamat eleje, fontos, hogy az oldalt minél többen megismerjék, a rajta tárolt információk eljussanak a célközönséghez. Ehhez ellenőrizni kell, hogy az oldal szerepel-e a legfontosabb keresőrendszerekben, majd pedig végre kell hajtani egy több lépcsős optimalizálási folyamatot:

  1. Kulcsszó stratégia megtervezése és kialakítása
  2. Az oldal struktúra optimalizálása a kiválasztott kulcsszavak figyelembevételével
  3. Az oldal tartalom optimalizálása
  4. Linképítés és promóció
  5. Az eredmények mérése és kiértékelése
  6. A stratégia finomítása a kapott eredmények birtokában.

A kulcsszó stratégia megtervezéséről bővebben egy következő cikkemben írok. Addig is nyomj itt alul egy LIKE-ot, hogy ne maradj le a későbbi cikkekről sem! :-)

Képgaléria



KERESŐ

OK

LEGFRISSEBB

Minden, amit a konverzióról valaha tudni akartál

Minden, amit a konverzióról valaha tudni akartál

Az utóbbi években fellángolt a magyar online marketing is, és megtanultunk egy régi-új „mérőszámot”, a konverziót. Régen a ...


Keresőoptimalizálás 2015-ben – 10 trend, tipp és irányvonal

Keresőoptimalizálás 2015-ben – 10 trend, tipp és irányvonal

Milyen lesz a SEO 2015-ben? Sőt, milyen lesz 2-3 év múlva? Sok marketinges adna nagyon komoly összegeket, ha ezt a kérdést helyesen és ...


Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

A Facebook statisztikája szerint a közösségi oldal több, mint 900 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik naponta 250 millió ...


10 tipp a hatékony Facebook post írásához

10 tipp a hatékony Facebook post írásához

Több, mint 1 milliárd regisztrált látogatóval a Facebook messze a legnépszerűbb közösségi oldal. Természetes, hogy az üzleti ...


Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

A reszponzív dizájnnál a neve is mutatja, hogy „válaszol” (response) az aktuális felbontásra. Ez annyit tesz, hogy monitorról, ...


10 dolog amit a weboldal élesítése előtt feltétlenül ellenőrizned kell

10 dolog amit a weboldal élesítése előtt feltétlenül ellenőrizned kell

Ha részese voltál már korábban egy weboldal projektnek, tudhatod mennyire fárasztó és problematikus a régi oldal lecserélése egy újra. ...


Teljes körű webes jogi tanácsadás

Teljes körű webes jogi tanácsadás

Kiemelten fontos a megfelelő adatkezelés biztosítása a webes felületeken, mivel  a felhasználók többsége aggódik amiatt, hogy az ...


Hogyan készíts egy jó hírlevelet? 12 lépés

Hogyan készíts egy jó hírlevelet? 12 lépés

A hírlevél (és általában az e-mail marketing) a leghatékonyabb marketingcsatornád lehet, ha jól csinálod.

De hogyan kell ...