Egy weboldal megtervezésének kezdő lépései

Usernet Blog

Egy weboldal megtervezésének kezdő lépései


A weboldal megtervezése alapvető fontosságú a siker szempontjából. Ahhoz, hogy weboldalunk sikeres legyen, a tervezési fázisban számos szempontot kell figyelembe venni.  Ennek a tervezési fázisnak a lépéseit próbálom meg összefoglalni az elkövetkezendőkben.

Első fázis - tervezés:

  • Célok meghatározása
    Mit szeretne megvalósítani az oldal és hogyan? Más szavakkal mi a célunk a weboldallal? Új ügyfelek szerzése? Meglévő ügyfeleink tájékoztatása? Arculat erősítés? PR tevékenység? Szakmai tudásbázis kiépítése? Termék értékesítés? A célok pontos meghatározása alapvető fontosságú a további lépések szempontjából.
  • A célközönség meghatározása
    Milyen látogatókat várunk a weboldalra? Kik fogják nézni az oldalt? A potenciális látogatói réteg meghatározása segíti a kommunikációs megoldások kiválasztását. A design, a navigáció, a nyelvezet szempontjából nem mindegy, hogy az oldalra 18-25 vagy 35-45 éves korosztály látogatóit várjuk.
  • Struktúra meghatározása
    Hogyan rendezzük az oldalon elhelyezni kívánt tartalmat? Az alkalmazott struktúra függhet a cég tevékenységétől, a megcélzott piactól, az oldalon elhelyezni kívánt tartalomtól és az oldal szolgáltatásaitól is.
  • Az oldalak meghatározása
    Hány és milyen típusú oldalból fog állni a website? Az oldalak megtervezése nagy mértékben javítja a használhatóságot.
  • A navigáció megtervezése
    Milyen gyorsan találja meg a látogató az őt érdeklő tartalmat? Az online tartalmak látogatói alig néhány másodperc alatt eldöntik hasznos-e számukra az oldal, megtalálják-e amit keresnek. A navigáció abban segíti a látogatót, hogy mindig tisztában legyen vele hol van az oldalon, hol találja az őt érdeklő tartalmat és hogyan tud visszamenni a korábbi oldalakra vagy a nyitólapra.
  • A tartalom megtervezése
    Milyen média használatával juttatjuk el az információt a látogatónak? Milyen típusú tartalmat szeretnénk elhelyezni az oldalon? Szöveges, képi, audió, videó, animáció vagy egyéb média? Milyen formában, milyen arányban használjuk ezeket az összetevőket?

Második fázis - design és elrendezés

A megfelelő design elemek kiválasztása és néhány alapvető szabály betartása mellett biztosak lehetünk abban, hogy az információ hatékonyan és gyors formában jut el a látogatóhoz. Egyszerű navigáció, jól strukturált tartalom, átlátható elrendezés esetén a látogató gyorsan és hatékonyan megtalálja az őt érdeklő információt és szívesen fog visszalátogatni az oldalra. További megfontolandó design elvek közé tartozik a következetesség, a koherencia, információ elhelyezés, információ kódolás, szín választás és a szöveg elrendezés.

Az alapvető design stratégiák ismerete mellett további számos fontos dolgot nem szabad figyelmen kívül hagyni, ilyen a használhatóság, amely megmondja, hogy a látogató milyen gyorsan és hatékonyan képes az őt érdeklő információt megtalálni az oldalon.

Fő design szempontok

  • Konszisztencia
    A konszisztencia egyszerűbbé teszi a weboldal használhatóságának megismerését. A nyomógombok, fejlécek, ikonok elhelyezését és az oldal elrendezést is értjük alatta.
  • Koherencia
    A koherencia megmondja, hogy a látogató mennyire könnyen képes kezelni az információt  az oldalon és hogyan képes a vele összefüggésben lévő feladatokat ellátni.
  • Információ elhelyezés
    Hogyan helyezzük el az oldalon szereplő információt, hogy a látogató minél gyorsabban megtalálja az őt érdeklő tartalmat. Az egyes oldalakon hogyan pozícionáljuk  a fő tartalmat és hol legyenek elhelyezve a kiegészítő vagy kapcsolódó információk.
  • Szöveg elrendezés
    Az oldalon szereplő szövegnek könnyen olvashatónak és böngésző kompatibilisnek kell lennie, emellett igazodnia kell a design-hoz. A szöveg formázásánál megfelelő címsorokat, bekezdés igazításokat, kiemeléseket és színeket kell alkalmazni. Ügyelni kell arra, hogy az oldal könnyen nyomtatható legyen. A karakter méret, betű típus és betű szín kiválasztásánál figyelembe kell venni a korábban definiált célközönség igényeit.
  • Színek
    Magában foglalja a design-hoz igazodó színválasztást a grafikai elemekre és az oldal egyéb elemeire pl. szöveg is.
  • Információ kódolás
    A kódolás technikák érintik a karakter, betűtípus és színhasználatot, objektum méreteket, formákat és számokat, amelyek az információt hordozzák a látogató részére.

A fő design szempontok mellett jó, ha tisztában vagyunk vele, melyek azok a minőségi mutatók, amelyek meghatározzák a weboldal használhatóságát:

  • Elégedettség
    Mennyire kellemes az alkalmazott design használata?
  • Tanulhatóság
    Mennyire egyszerű a látogatók számára az alapvető műveletek elvégzése mikor az első alkalommal látogatnak az oldalra?
  • Hatékonyság
    Ha a látogató megismerte a design-t, mennyire gyorsan képes az oldalon műveleteket elvégezni?
  • Emlékezetesség
    Ha a látogató egy idő után visszatér az oldalra, mennyire gyorsan képes újra ugyanolyan hatékonyan használni, mint az előző alkalommal?
  • Hibák
    Mennyi hibát vétenek a látogatók az oldalon, hányféle hiba létezik? Mennyire könnyen tudja a látogató orvosolni az előforduló hibákat?

Harmadik fázis - a stratégia megvalósítása

A megvalósítás két lépéses folyamat: tesztelés, site indítás és optimalizáció.

A tesztelés rendkívül fontos folyamat a megvalósítás során. Ez az a pont, ahol a cég döntéshozói meg tudják tekinteni a készülő oldalt és visszajelzéseket tudnak tenni a fejlesztők felé, mielőtt az publikálva lenne az weben. Szintén ez az a fázis, ahol a fejlesztők még egyszer átnézhetik az oldal funkcióit és hibajavításokat, funkcionális javításokat eszközölhetnek rajta. Amint a tesztelési fázis befejeződött és az oldalt publikálták, jöhet az optimalizálási folyamat.

A weboldal elkészülése és publikálása csak a folyamat eleje, fontos, hogy az oldalt minél többen megismerjék, a rajta tárolt információk eljussanak a célközönséghez. Ehhez ellenőrizni kell, hogy az oldal szerepel-e a legfontosabb keresőrendszerekben, majd pedig végre kell hajtani egy több lépcsős optimalizálási folyamatot:

  1. Kulcsszó stratégia megtervezése és kialakítása
  2. Az oldal struktúra optimalizálása a kiválasztott kulcsszavak figyelembevételével
  3. Az oldal tartalom optimalizálása
  4. Linképítés és promóció
  5. Az eredmények mérése és kiértékelése
  6. A stratégia finomítása a kapott eredmények birtokában.

A kulcsszó stratégia megtervezéséről bővebben egy következő cikkemben írok. Addig is nyomj itt alul egy LIKE-ot, hogy ne maradj le a későbbi cikkekről sem! :-)

Képgaléria



KERESŐ

OK

LEGFRISSEBB

Google tartózkodási hely függő találatok megjelenítése

Google tartózkodási hely függő találatok megjelenítése

A Google kereső a találatok megjelenítése során már jó ideje figyelembe veszi korábbi böngészéseink előzményeit és aktuális ...


Teljes lap.hu adatbázis linképítéshez

Teljes lap.hu adatbázis linképítéshez

Egy weboldal elindítása után a Google helyezések javítása érdekében linképítést célszerű végezni. A linképítés olyan online ...


Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

A Facebook statisztikája szerint a közösségi oldal több, mint 900 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik naponta 250 millió ...


10 tipp a hatékony Facebook post írásához

10 tipp a hatékony Facebook post írásához

Több, mint 1 milliárd regisztrált látogatóval a Facebook messze a legnépszerűbb közösségi oldal. Természetes, hogy az üzleti ...


10 dolog amit a weboldal élesítése előtt feltétlenül ellenőrizned kell

10 dolog amit a weboldal élesítése előtt feltétlenül ellenőrizned kell

Ha részese voltál már korábban egy weboldal projektnek, tudhatod mennyire fárasztó és problematikus a régi oldal lecserélése egy újra. ...


Tipográfia a weben

Tipográfia a weben

A tipográfia elősegíti a weboldalon megjelenő szöveges tartalom könnyű olvashatóságát és az általa hordozott információ gyors ...


Web design trendek 2014

Web design trendek 2014

Az év eleje mindig remek alkalom arra, hogy összeüljünk és megbeszéljük mi minden történt a korábbi évben a weben és megjósoljuk ...


Biztonságos felhasználó azonosítás PHP MySQL környezetben

Biztonságos felhasználó azonosítás PHP MySQL környezetben

A tartalomkezelő rendszerek, web alapú alkalmazások megbízhatósága szempontjából kulcsfontosságú kérdés a felhasználó ...