Google Analytics - weboldal látogatottság mérés egyszerűen

Menü

Usernet Blog

Google Analytics - weboldal látogatottság mérés egyszerűen


A Google Analytics a legelterjedtebb ingyenes látogatottság mérő szoftver. Segítségével megtudhatjuk, hogy naponta hány látogató jön a weboldalra, honnan érkeznek, mennyi időt töltenek ott, mely oldalakat tekintik meg. Az elkövetkezendőkben összefoglalom a Google Analytics használatának legfontosabb részeit és azokat a szolgáltatásokat, amelyekre minden weboldal tulajdonosnak szüksége lehet.

Mi az a Google Analytics?

A Google Analytics a Google ingyenes látogatottsági statisztika szolgáltatása. A legnagyobb arányban használt webstatisztikai rendszer az Interneten. Alkalmazásával megvizsgálhatjuk, hány látogatója van az oldalunknak, azok honnan jönnek és ott hogyan viselkednek: mennyi időt töltenek el, milyen tartalmakat néznek meg és még számos más hasznos információt kaphatunk.

Ezeknek az adatoknak a felhasználásával finomíthatjuk az online marketing tevékenységet, javíthatjuk a weboldal működését, szerkezetét és tartalmát. Végeredményként pedig maximalizálható a weboldalra fordított befektetés megtérülése mivel olyan megoldásokat vezetünk be, amelyek a növelik a weboldal által termelt bevétel.

1.  A Google Analytics látogatottsági figyelés elindítása

A Google Analytics használatához a weboldal forráskódjába egy Google-tól kapott egyedi kódrészletet kell beilleszteni. A kódrészlethez először egy Google fiókra (Google Account) lesz szükség, amelyet a www.gmail.com címen lehet regisztrálni.

A Google fiók regisztráció után az Analytics-be a http://www.google.hu/analytics/ címen lehet belépni.

A belépés után kattintson a "Bejelentkezés" gombra, majd töltse ki a megjelenő űrlapot.

Az űrlap kitöltése utána kapott követőkód amelyet a weboldal forráskódjába kell beilleszteni így néz ki:

2. Belépés a Google Analytics kezelőfelületére

A Főoldalon megtekinthetjük a fiókot amit létrehoztunk, akár több fiókhoz/tulajdonhoz is lehet hozzáférésünk, ezeket szintén ezen a felületen fogjuk megtalálni. A fiókok mappaként, a tulajdonok a fiókokon belüli mappaként, a jelentéseket pedig a tulajdonokon belül tekinthetjük meg.

3. Részletes statisztikai adatok megtekintése

A Jelentéskészítés menüpontban található a Forgalomfigyelő, ahol webhelyünk forgalmát kísérhetjük nyomon, de például az online kampányokban bekövetkezett változások is fellelhetők itt.

4. Mely oldalakról jönnek a látogatók?

A linképítés eredmények és a külső hivatkozásokról jövő forgalom elemzéséhez hasznos lehet a “Ügyfélszerzés” főmenü “Minden forgalom – Csatornák” almenüpontja. Ennek alsó táblázatában jól látható, hogy a jobb felső sarokban beállított időszakban hány külső oldalról jöttek látogatók a weboldalunkra. A táblázat oszlopaiból kiolvasható, hogy a látogatók átlagosan hány oldal tekintettek meg, mennyi időt töltöttek a weboldalon és mekkora volt a visszafordulás aránya. (A szakkifejezések magyarázatát lásd a cikk végén.)

5. Milyen keresőszavakra jönnek a látogatók a weboldalra?

Az “Ügyfélszerzés főmenü”, “Minden forgalom – Forrás/médium” almenüre kattintással a megjelenő felületen láthatjuk nagyjából a képernyő közepén a Kulcsszó (lenti képen nyíllal jelölve) menüpontot, rákkattintva megtekinthetjük, hogy mely kulcsszóra jot a legtöbb látogató a weboldalra.

6. Mely oldalakat néztek meg a látogatók a leggyakrabban?

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy a látogatók mely oldalakat tekintettek meg a leggyakrabban, akkor a bal oldali menü “Viselkedés” főmenüpontjának "Webhelytartalom - Minden oldal"  almenüjét kell kiválasztani.

7. Viselkedési folyamat

A bal oldali menü  “Viselkedés”főmenüpontjának  “Viselkedési folyamat” menüpontjára kattintva grafikus formában láthatjuk mely országokból jöttek a látogatók, mely oldalakat tekintették meg, mely oldalakon folytatták a böngészést és hol mekkora volt a lemorzsolódás.

Összefoglalás

Az előbb felsorolt funkciók csak a legfontosabbak voltak, a Google Analytics ennél lényegesen többet tud.  Számtalan testreszabási lehetőség, elemzés áll rendelkezésre azok számára, akik még mélyebben szeretnének elmerülni a számokban. Tapasztalataim alapján a legtöbb weboldal tulajdonos számára még az alap funkciók is túl sok információt adnak ahhoz, hogy azt napi vagy heti rendszerességgel át tudják tekinteni. Éppen ezért vagy átadjuk az adatok elemzését egy marketing szakembernek, vagy csak a legfontosabb információkra hagyatkozunk. Ezek pedig véleményem szerint a következők:

  • Hány látogató volt a weboldalon?
  • Honnan érkeznek a látogatók?
  • Milyen keresőszavakra jöttek a legtöbben?
  • Mely aloldalakat látogatták meg a legtöbben?

A legfontosabb Google Analytics elemzések

A látogatottsági statisztikából kiolvashatók olyan alapvető mutatók, amelyek a weboldal forgalmára és a cég bevételeire vonatkozó legfontosabb kérdésekre adnak választ. Segítségükkel javíthatunk a weboldal promóciós stratégiáján, mérhetjük a reklámok megtérülését, javíthatjuk az oldal struktúráját és tartalmát.

Lássuk néhány ilyen árulkodó információt és a belőle levonható következtetést:

- Alacsony látogatottság: a weboldal fent van az Interneten, de senki nem találja meg. Népszerűsíteni kell a látogatottság emelése érdekében.

- Magas látogatószám, alacsony érdeklődés és bevétel: ha egy webshopnak magas a látogatottsága, ugyanakkor alacsony a forgalma, elképzelhető, hogy használhatósági problémákkal küzd. Rossz a navigációja, nehezen olvasható a tartalom, rossz az oldal elrendezés, esetleg bonyolult, áttekinthetetlen a vásárlás folyamata, ami elriaszthatja a látogatókat.

- A magas látogatói szám, de a várttól elmaradó bevétel jelentheti azt is, hogy a látogató nem azzal a tartalommal találkozik az oldalon, mint amit meghirdettünk, amire kattintott.

- A keresőkben való jó helyezések ellenére alacsony a látogatottság, illetve magas a visszafordulás aránya: elképzelhető, hogy rosszul választottuk meg a kulcsszavakat.

A legfontosabb Google Analytics fogalmak

Látogatások (száma)

Egy látogatásnak számít, ha egy látogató a weboldalra érkezik és ott megnéz egy vagy több oldalt. Ugyanaz a személy mindegy hány oldalt tekint meg, az még mindig csak 1 látogatásnak számít. Ha ez a személy másnap újra visszajön az oldalra, akkor az már egy második látogatásnak könyvelődik el.

Alapvető cél, hogy elérjük a weboldal látogatói számának növekedését. Ugyanakkor vannak olyan oldalak, ahol szezonálisan ingadozhat a látogatói szám, például egy autókölcsönzőnél nyáron megugrik. Ilyenkor a látogatások számát az előző év ugyanezen időszak adataival kell összevetni.

Látogatók száma

A Google Analytics rögzíti a látogatók beazonosítására szolgáló IP címet és ez alapján képes mérni, hogy ugyanazon időszak alatt valaki új vagy visszatérő látogató az oldalon.

Oldalmegtekintések száma

Meghatározza, hogy egy weboldalon belül hány aloldalt tekintett meg a látogató.

Oldalon töltött átlagos idő

A látogató mennyi időt töltött el az oldalon. Megjelenítése perc: másodperc formátumban.

Oldal/látogatás

Az egy látogatásra jutó oldalmegtekintések száma. Ez a szám minél nagyobb, annál jobb, hiszen a cél, hogy a látogató minél több időt töltsön az oldalon és minél több aloldalt nézzen meg.

Visszafordulások aránya

Azoknak a látogatóknak az aránya, akik amint az oldalra jutnak, azonnal el is hagyják azt. Ezek a látogatók feltehetőleg nem találták meg az oldalon azt amit keresnek és ezért azonnal el is kattintanak. Minél kisebb ez az arány, annál jobb.

Képgaléria



KERESŐ

OK

LEGFRISSEBB

SEO kontra SEM. Mi a különbség köztük?

SEO kontra SEM. Mi a különbség köztük?

A keresőmarketing (Search Engine Marketing) és a keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) talán a két leggyakrabban használt ...


Mi alapján rangsorolja weboldalamat a Google? A legfontosabb keresőoptimalizálási (SEO) tényezők

Mi alapján rangsorolja weboldalamat a Google? A legfontosabb keresőoptimalizálási (SEO) tényezők

Eheti cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb keresőoptimalizálási tényezőket, melyeket a Usernet Kft szakemberei is nap mint nap ...


Hogyan növelhetem az aktivitást Facebook oldalamon? 13 tipp az aktívabb és elkötelezettebb követőkért

Hogyan növelhetem az aktivitást Facebook oldalamon? 13 tipp az aktívabb és elkötelezettebb követőkért

Napjainkban a legtöbb felhasználó a Google-t és a Facebook-ot tekinti legfőbb információforrásának. Eheti cikkünkben bemutatunk 13 ...


Közösségi marketing felületek vállalkozásoknak

Közösségi marketing felületek vállalkozásoknak

A közösségi médiában való jelenlét a mai világban kulcsfontosságú eleme egy vállalkozásnak. Nem csak azért, mert egyszerre akár ...


Miért szükségszerű weboldalad mobileszközre optimalizálni?

Miért szükségszerű weboldalad mobileszközre optimalizálni?

Azt már régen tudjuk, hogy világunk egyre jobban gyorsul. Több információ áll rendelkezésünkre mint valaha és információéhségünk is ...


Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

A reszponzív dizájnnál a neve is mutatja, hogy „válaszol” (response) az aktuális felbontásra. Ez annyit tesz, hogy monitorról, ...


Hogyan legyek népszerű az Instagram - on? 20 tipp a megvalósításhoz

Hogyan legyek népszerű az Instagram - on? 20 tipp a megvalósításhoz

Az Instagram elképesztően népszerű és tömegeket megmozgató közösségi oldal. Több mint 500 millióan használják, és naponta mintegy ...


Hogyan használjam ki a hírlevél küldésben rejlő lehetőségeket?

Hogyan használjam ki a hírlevél küldésben rejlő lehetőségeket?

Napjainkban egyre nagyobb jelentősége van a hírleveleknek. Ennek legfőbb magyarázata elsősorban, az okostelefonok elterjedésében ...