A Red Bull magyar borászati céget perel

Menü

Usernet Blog

A Red Bull magyar borászati céget perel


Egy magyar kereskedelmi cég és a Red Bull kisebbik Forma-1 csapata, a Toro Rosso csapott össze a tororosso.eu domén név tulajdonlása ügyében.

Előfordul, hogy bizonyos személyek mások által ismertté tett márkanév felhasználásával igyekeznek hasznot húzni saját részükre. Az Interneten - az egyes országok jogszabályi hátterének különbözősége miatt - fokozottan tapasztalható ez a fajta visszaélés.

A domain nevek esetében a befektetés sem túl jelentős, hiszen pár eurós költségen használatba lehet venni egy domain nevet, amely ismert cég- vagy márkanevet tartalmaz. A domain névhez tartozó oldalra látogató felhasználók számára releváns vagy konkurens termékeket ajánlva könnyen kitermelhető a befektetés. Az esetek meglehetősen egyszerűen végződnek: vagy peren kívül megegyezik a két fél vagy a márkanév jogosultja vitarendezési eljárást kezdeményez a domain név kezelési jogának megszerzésére.

Van aki nem él, hanem visszaél a védjegyével

Előfordul azonban az is, hogy egy márkanév jogosultja a márkanévhez fűződő jogait felhasználva igyekszik nyomást gyakorolni egy más tevékenységi területen működő cégre és a domain nevet így próbálja megszerezni peres vagy peren kívüli úton.

A fenti két álláspont ütközött a TOROROSSO.eu domain ügyében. A webcímet a MANTICORE Kft. regisztráltatta saját részére 2006-ban. A Forma-1 Scuderia Toro Rosso nevű csapatát is finanszírozó Red Bull GmbH gondolta úgy, hogy a domain nevet a magyar cég rosszhiszeműen használja. Az osztrák cég az ügyben kérte a .eu domain nevek vitás ügyeiben eljárni jogosult Cseh Köztársaság Gazdasági Kamarája és a Cseh Köztársaság Agrárkamarája mellett működő a .eu domainekkel kapcsolatos jogvitákat rendező ADR Centrum eljárását.

A magyar cég honlapja a tororosso.eu címen:

Védjegy, egyezkedés, ajánlat

Az ADR Centrum honlapján hozzáférhető információk szerint a Red Bull hivatkozott a "TORO ROSSO" Magyarország területén is érvényes védjegyére valamint - többek között - arra, hogy a tororosso.eu domain néven a magyar cég nem hivatalos TORO ROSSO rajongói oldalt üzemeltetett. Az osztrák cég által beadott képernyő másolat szerint az oldalon a magyar domain kezelő a forma-1-es csapat logójával ellátott különböző ajándéktárgyakat, ruházatot árult. Az eljárást indító osztrák cég szerint a közel 1,5 évig tartó egyeztetés során a domain kezelője 10 000 Eurós ajánlatot tett részére.

Visszaélnek a védjeggyel?

A magyar cég a felvetésekben foglaltakkal nem értett egyet és ügyének védelmét az un. "reverse domain hijacking"-ként ismert jelenségre építette. A cég szerint a márkanevének felhasználásával szeretett volna az energiaital-gyártó cég a domain névhez hozzájutni. A magyar cég a bizonyítékként becsatolt screenshot hitelességét vitatta, azon dátum vagy időpont nem volt található, így nem lehetett megállapítani, hogy ki, mikor és hol készítette. Az 10 000 eurós eladási ajánlat megtörténtét nem ismerte el a magyar cég.

Toro rosso = Bikavér?

Számos indok mellett a hazai vállalkozás a jogos érdekének igazolására előadta, hogy a domain regisztrációjakor nem tudhatott a Red Bull védjegyéről, amely Magyarországon csak évekkel később került meghirdetésre, valamint hogy védjegybejelentési folyamatot kezdeményezett 2010-ben a „TORO ROSSO” borokra és borokkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozóan. A Toro Rosso (magyar jelentése vörös bika) fantázianévre azért esett a cég választása mert Magyarországon egy „bikás” ábrázolás esetén a fogyasztók nem egy Forma 1-es csapatra asszociálnak, hanem egy palack bikavérre.

Az osztrák bika legyőzte a magyar bikát

A Gödölle Tamás, az ügyben eljáró döntnök 2012. március 26-án meghozott döntésében a két fél által előadottakat megvizsgálva úgy határozott, hogy a TOROROSSO.eu domain név kezelési jogát megvonja a MANTICORE Kft-től és azt a Red Bull GmbH javára adja át. A tororosso.eu honlapon a mai napon is a magyar cég által feltöltött honlap található.

Forrás: domainabc.hu



KERESŐ

OK

LEGFRISSEBB

Minden, amit a konverzióról valaha tudni akartál

Minden, amit a konverzióról valaha tudni akartál

Az utóbbi években fellángolt a magyar online marketing is, és megtanultunk egy régi-új „mérőszámot”, a konverziót. Régen a ...


Keresőoptimalizálás 2015-ben – 10 trend, tipp és irányvonal

Keresőoptimalizálás 2015-ben – 10 trend, tipp és irányvonal

Milyen lesz a SEO 2015-ben? Sőt, milyen lesz 2-3 év múlva? Sok marketinges adna nagyon komoly összegeket, ha ezt a kérdést helyesen és ...


Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

A Facebook statisztikája szerint a közösségi oldal több, mint 900 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik naponta 250 millió ...


10 tipp a hatékony Facebook post írásához

10 tipp a hatékony Facebook post írásához

Több, mint 1 milliárd regisztrált látogatóval a Facebook messze a legnépszerűbb közösségi oldal. Természetes, hogy az üzleti ...


Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

A reszponzív dizájnnál a neve is mutatja, hogy „válaszol” (response) az aktuális felbontásra. Ez annyit tesz, hogy monitorról, ...


10 dolog amit a weboldal élesítése előtt feltétlenül ellenőrizned kell

10 dolog amit a weboldal élesítése előtt feltétlenül ellenőrizned kell

Ha részese voltál már korábban egy weboldal projektnek, tudhatod mennyire fárasztó és problematikus a régi oldal lecserélése egy újra. ...


Teljes körű webes jogi tanácsadás

Teljes körű webes jogi tanácsadás

Kiemelten fontos a megfelelő adatkezelés biztosítása a webes felületeken, mivel  a felhasználók többsége aggódik amiatt, hogy az ...


Hogyan készíts egy jó hírlevelet? 12 lépés

Hogyan készíts egy jó hírlevelet? 12 lépés

A hírlevél (és általában az e-mail marketing) a leghatékonyabb marketingcsatornád lehet, ha jól csinálod.

De hogyan kell ...