Menü

Online versenytás elemzés – a 6 fő szempont amire figyelned kell

Versenytársaink megismerése az egyik kulcsa saját sikereinknek. Már a versenytársaink honlapjából rengeteg információt tudhatunk meg arról, hogy ők hogyan próbálják elérni a célközönséget, ami megegyezik a miénkkel. Cikkünkben bemutatjuk hogyan nyerhetsz értékes információkat versenytársaid weboldaláról és fordíthatod őket a saját hasznodra.

1. Határozd meg versenytársaid

Tudod kik a versenytársaid? A mai világban, tevékenységtől függően, akár a világ másik oldalán található cég is lehet a versenytársad. Gondolj bele, egy webáruház esetében ugyanúgy lehet versenytárs egy amerikai garázscég, mint egy a tőled 10 kilóméterről szállító cég.

  • Mi a vállalkozásod célpiaca? Csak helyi szinten működsz, esetleg bárhova szállítasz a világon?

  • Hogyan árazod a termékeidet?

  • Ki a célcsoportod?

  • Mik a hátrányaid? Mik az előnyeid?

Miután megválaszoltad ezeket a kérdéseket, gondold át kik lehetnek azok, akik hasonló válaszokat adhatnak a kérdésekre mint Te. Próbáld meg 3-4 versenytársadat beazonosítani.

Egy másik hatásos módja versenytársaid beazonosítására, a Google keresője. Keress rá azokra a kulcsszavakra melyekről azt gondolod, hogy a vevőid használnak a megtalálásodhoz. Fontos, hogy kapcsold be az „Inkognító” módot a böngésződben, hogy az eddigi keresési előzményeid ne befolyásoljanak, ezáltal tisztább képet fogsz kapni arról kik is a versenytársaid.

Fontos, hogy ne sablonokban gondolkozz, miközben meghatározod versenytársaidat. Ne csak azt tekintsd konkurenciának, aki hasonló termékeket forgalmaz, mint Te, hanem azt is, akinek ugyanaz a célcsoportja, mint Neked. Az előbbit közvetlen, az utóbbit pedig közvetett versenytársnak nevezzük

2. Tartalmi (On-page) elemzés

Miután már tudjuk kik a versenytársaink, kezdődhet a munka!

Felhasználói élmény (User Experience)

Amikor egy oldal felhasználói élményét vizsgáljuk, két fő szempontot kell elsősorban figyelembe vennünk:

  • Könnyen érthető, hogy mivel foglalkozik a weboldal tulajdonosa?

  • Cselekvésre ösztönöz? Pontosabban azt cselekszi a látogató, amit szeretnénk?

A weboldalak UX elemzésével kapcsolatban írtunk egy részletes cikket, érdemes újból átolvasni.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Ne ijedjünk meg, itt a legalapvetőbb szempontokra gondolunk, amikből viszont hasznos következtetésünket tudunk levonni, saját üzletünk számára.

Kezdjük azzal, hogy megnézzük hány aloldala van versenytársainknak. Nincs optimális weboldal méret, viszont ezáltal megtudhatjuk mennyi tartalom található versenytársunk oldalán. Egy korábbi cikkünkben részletesen írtunk arról, mik a legfőbb szempontok a keresőoptimalizálás során, érdemes újra elővenni, és ezek alapján tekinteni a versenytárs oldalára.

3. Tartalom

Amikor tartalomról beszélünk, a legtöbbeknek a blog szó ugrik be először. Felmerül tehát a kérdés, van a versenytársadnak blogja?

Az alábbi szempontokra kell odafigyelni.

Címek, avagy fejlécek

Nézd meg, hogy megfelelően optimalizáltak-e a versenytársad fejlécei. Ezt legkönnyebben úgy tudod megtenni, hogy a bejegyzések címeire rákeresel a Google keresőben. Ha a találati lista első vagy második oldalán megtalálod az adott cikket, akkor megfelelően van optimalizálva, ha pedig nem található itt meg, akkor nem fordítottak elég energiát az optimalizálásukra.

Frissítések gyakorisága

Nézd meg milyen időközönként kerül fel az oldalukra új tartalom. Rendszeresen vagy időszakosan, ad-hoc jelleggel posztolnak.

Hozzászólások

Sok iparágban előnyökkel jár, ha a célközönség hozzászólásokat, megjegyzéseket tehet egy-egy bejegyzéshez. Amennyiben erre van lehetőség, sok mindent megtudhatsz a célközönségedről.

Szövegszerkesztés és helyesírás

Sok mindent elárul versenytársunkról a tartalmainak a felépítése, és a helyesírása. Itt és itt találhatsz részletes leírást ezekről, és fontosságukról.

Márkázott-e a tartalom

Nézd meg, hogy a versenytársaid bejegyzései általánosságban írnak-e egy adott témáról vagy kifejezetten a termékeikről születtek-e. Természetesen előfordulhat ezek bármilyen arányú „keveréke” is, de mindenesetre sokat elárul versenytársadról, hogy mire helyezi inkább a hangsúlyt.

Véleményünk szerint, hosszútávon az általános bejegyzések hasznosabbak, mivel nem azt érzi a látogató, hogy eladni szeretnénk neki, hanem segítséget nyújtunk a számára. Mintegy szakértőként tüntetjük fel magunkat, az adott témában.

4. Lead generálás

Nehéz erre magyar kifejezést találni, talán az „értékesítési lehetőség”. Lead-nek nevezzük, mikor valamilyen közvetett értékesítési lépcsőfok elérését szeretnénk elérni, mint amilyen az ajánlatkérés, termékminta kérése vagy visszahívás kérése. Vagyis ez nem összekeverendő a közvetlen értékesítéssel, amit a webshopok végeznek.

Mikor van szükség a lead generálásra, mint célra? Amikor szinte lehetetlen, vagy legalábbis nagyon nehéz a közvetlen értékesítés. Egy parfümöt vagy műszaki cikket be tud a vásárló tenni egy virtuális kosárba és meg is tudja rendelni egyszerűen, de egy bonyolultabb döntésnél ez (még) nem működik.

Egy példával szemléltetve:

Egy motorbiciklit nem tesz senki be a kosárba, nem veszi meg az első honlap látogatásnál. A látogató ajánlatot vagy egy tesztvezetést kér, majd miután összehasonlítja a különböző ajánlatokat, megveszi a leginkább neki tetszőt. Egy motorbicikli szalon esetében tehát nem cél az, hogy a weboldala azonnal el akarja adni a motorbiciklit. Ilyenkor "el lehet adni" például a tesztvezetést, mert a szalonban az értékesítőnek már könnyebb dolga lesz az érdeklődővel.

Amennyiben olyan iparágban tevékenykedünk, ahol nehézkes, vagy (még) nem kivitelezhető a közvetlen értékesítés, nézzünk meg versenytársaink miképpen próbálják felkelteni a látogatóik érdeklődését, a termékeik iránt.

5. Off-page elemzés (hivatkozások az oldalra)

Azokat a szempontokat vizsgáljuk, amik a weboldalon kívül történnek.

Közösségi média

Tekintsd meg a versenytársad közösségi média profiljait, és az ottani aktivitásukat. A következőkre figyelj:

  • Milyen gyakran tesznek közzé új bejegyzést

  • Saját képeket használnak, stock fotókat vagy grafikákat?

  • A bejegyzéseikből elérhető a weboldaluk?

  • Milyen stílusban kommunikálnak? Tegeződnek vagy magázódnak?

  • Van cselekvésre ösztönzés (CTA) a bejegyzéseikben?

  • Milyen visszajelzéseket adnak a felhasználóik? Hozzászólnak vagy csak „like”-olnak

  • A weboldalukon található bejegyzéseket egyből meg lehet osztani a közösségi médiákban?

6. Hasznos Off-page elemző eszközök

Versenytársaid alapos elemzése és megismerése arra fog ösztönözni, hogy saját online jelenléted még jobbá tedd, és megelőzd a versenytársaidat. Nagyon fontos, hogy a cikkben leírt elemzéseket a saját weboldaladon is végezd el, ezután pedig tisztább képet fogsz kapni arról miben vagy jobb versenytársaidnál, esetleg hol kell fejlődnöd.

Szeretnéd megismerni versenytársaidat? Segíthetünk?

Ha úgy érzed, hogy weboldalad, webshopod vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk új irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot!