Menü

Domain név választás tanácsok

2012. augusztus 20. | 8044 |

A megfelelő domain név kiválasztása fontos marketing tényező egy új weboldal esetében. Melyek azok a szempontok, amelyeket semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni? Mi a helyzet az ékezetes, kötőjeles domain nevekkel? .com vagy .hu változatot regisztráljak? Ezekre a kérdésekre próbál meg választ adni cikkünk.

Általános szempontok

A domain név ...

  • lehetőség szerint legyen rövid
  • könnyen  megjegyezhető
  • ékezet nélkül vagy idegen nyelven ne legyen félreérthető vagy ne bírjon kétes jelentéssel
  • ne tartalmazzon kevésbé elterjedt idegen kifejezést

Cégnév vagy termék/szolgáltatás név?

Marketing szempontból ideális választás a cég tevékenységére vagy termékére jellemző gyakori szó, amely nagy valószínűséggel az első kifejezés lesz amire a látogató rákeres. Pl. bor.hu vagy ecset.hu. Sajnos azonban szinte biztos, hogy ezeket a domain neveket már rég lefoglalták, ezért mást kell keresni helyettük.

A termék vagy szolgáltatás név választása problematikus lehet abban az esetben, mikor a cég idővel bővíti a termék palettáját vagy új szolgáltatásokat vezet be. Ekkor a korábban választott domain név már leszűkíti a cég tevékenységi körét ezért marketing szempontból inkább hátrányos.

Amennyiben a cégnév rövid, egyéni és könnyen megjegyezhető, kézenfekvő megoldást azt beregisztrálni. Pl. Málnaszedő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft esetén a malnaszedo.hu domain nevet.

Túl hosszú a cégnév?

Túl hosszú cégnév esetén nem biztos, hogy jó választás egy nehezen megjegyezhető rövidítés, hacsak nem használjuk a rövidítést máshol, más formában is. Pl. a Donna Karan New York divatház esetén a DKNY rövidítés jól ismert és több helyen is alkalmazott, így nem okoz problémát a dkny.com domain név használata.

Amennyiben a cégnév vagy termék/szolgáltatás név részeiből szeretnénk a domain nevet összerakni, ügyeljünk arra, hogy a végeredmény ne csak számunkra legyen érhető. Fontos, hogy az így kapott domain név továbbra is rövid és könnyen megjegyezhető legyen, továbbá ne adjon lehetőséget félreértésre vagy kínos asszociációkra. Ez utóbbira remek példa az Experts Exchange (expertsexchange.com) illetve a Pen Island (penisland.com) cégek által választott domain név. :-)

Amennyiben a cégnevünk domain változata már foglalt nem szoktam javasolni a minimális eltéréssel választott verziót (pl. abrakadabra.hu helyett abrakadabrakft.hu). Ebben az esetben ugyanis számolni kell azzal, hogy látogatóink egy része tudtukon kívül a másik sok esetben konkurens oldalra fog érkezni, amely potenciális bevétel kiesési, ügyfél vesztési kockázatot hordoz magában.

Keresőszavakat (kulcsszavakat) tartalmazó domain nevek

A  Google a keresési találatok rangsorolása során kiemelt előnyt tulajdonít azoknak az oldalaknak, amelyek domain nevében szerepel az adott kulcsszó. Pl. a "használt autó" kifejezésre keresve előnyt élvez a "hasznaltauto.hu" oldal. Éppen ezért amennyiben még szabad a vállalkozás szolgáltatásával kapcsolatos domain név, akkor érdemes lefoglalni még akkor is, ha nem azt fogjuk elsődlegesként használni.

Kötőjeles domain

Gyakori kérdés a domain név választása során a kötőjel használata. Nagyon sok többszavas domain névből már csak a kötőjeles változat szabad, ezért kérdés, hogy érdemes-e azt lefoglalni vagy inkább keressünk egy nem kötőjeles de kevésbé jó változatot.

A kötőjeles változat kétség kívül jobban tagolt, ezért nyomtatott anyagokban könnyebben olvasható, de idegen nyelvű kommunikációban, rádió reklámban, beszédben elmondva egyértelműen a kötőjel nélküli változat az előnyösebb.

Ráadásul a látogatók többsége a kötőjel nélküli változatot gépeli be elsőként, ezért amennyiben ez egy konkurensünk oldalára mutat, hátrányosan érintheti cégünket.

Ékezetes domain nevek

Az ékezetes domain név regisztrációját nem szoktuk javasolni, mivel az évek folyamán az internetezők megszokták, hogy ha egy ékezetes kifejezést vagy cégnevet hallanak, akkor azt a böngésző címsorába ékezet nélkül kell begépelni.

Ebből adódóan amennyiben mégis az ékezetes verziót használjuk, netán az ékezet nélküli egy konkurens oldalra mutat, minden esetben fel kell hívni az ügyfelek figyelmét, hogy ékezettel gépeljék be a címünket. Ez pedig kellemetlenséget okoz valamint félreértéshez vezethet.

Typo domain nevek, elírt verziók

A typo domain az adott domain félregépelt verzióját jelenti.

Egy adott domain név typo változatainak regisztrációja akkor merül fel leginkább ha a domain név egy erős brand-hez kötődik illetve ha a weboldal kiemelkedően nagy látogatottságot fog elérni.

Pl. a Google.com nagy látogatottságából adódóan sok az elgépelés ezért viszonylag nagy forgalmat kapnak azok az oldalak is, amelyek a Google.com typo változataira lettek beregisztrálva. Pl. gooogle.com vagy googlee.com. A nemzetközi gyakorlatban külön iparág alakult a népszerű domain nevek typo változatainak beregisztrálására és az így generálódott forgalom kiaknázására.

.hu vagy .com végződésű legyen?

Már foglalt .hu domain név esetén sokan elgondolkodnak a .com, .eu vagy más változatok regisztrálásán.

Én azt szoktam javasolni, hogy amennyiben egy magyarországi vállalkozásról van szó amely elsősorban belföldön tevékenykedik, akkor válasszon .hu végződésű domain nevet, mert a látogatók számára is ez lesz a kézenfekvő. Ráadásul a .hu választás egyben jelzi a látogatónak, hogy egy hazai cégről és nem pedig egy külföldiről van szó.

Amennyiben a .hu változat már foglalt és egy konkurens oldalra mutat, nem javaslom a .com regisztrálását, mert fokozott a veszélye annak, hogy a látogató a helytelen változatot gépeli be és nem a mi oldalunkon landol. Itt is hasonló a helyzet mint az ékezetes domain nevek esetén: a félreértés elkerülése érdekében minden esetben hangsúlyoznunk kell a .com végződést ami nem előnyös.

Amennyiben lehetőségünk van rá és hosszú távra tervezünk, célszerű a domain név .hu és a .com végződésű változatát is lefoglalni.

Hány domainnevet regisztráljak?

A domain név fenntartása olcsó ezért sokan tucatnyi vagy még ennél is több változatot is beregisztrálnak. Ez nem is okoz problémát, míg konzekvensen betartjuk a fő domain név használatát. Nagyon fontos, hogy az új weboldalt egy fő domain név alatt futassuk, hirdessük, promótáljuk bármilyen marketing eszközről is van szó. Több különböző domain név vegyes használata marketing szempontból kifejezetten hátrányosan érinti a céget, ezért ezt mindenképpen javasolt kerülni.

Kivételt képeznek azok az esetek, mikor egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást szeretnénk kiemelten reklámozni és ebből a célból külön domain nevet vásárolunk, amelyet a fő weboldal egy aloldalára vagy micosite-jára irányítunk.

További hasznos cikkek a témában

Tusnádi István

Tusnádi István

a Usernet ügyvezető tulajdonosa. 2001 óta dolgozik webes projekteken, szakterülete az online stratégia alkotás és a webfejlesztés. Ügyfelei iparágukban piacvezető hazai illetve nemzetközi KKV-k és nagyvállalatok. Eddig több, mint 150 szakmai publikációja jelent meg, például a Piac & Profit, WordPress Magyarország és a Biztonságportál oldalakon.

Tetszett a cikk? Ne maradj le az újdonságokról!

Iratkozz fel és havonta egyszer küldünk egy összefoglaló e-mailt!