Menü

8 trükk az egyszerűbb és hatékonyabb webdizájn eléréséhez

Még mindig igaz az örökérvényű igazság, hogy a kevesebb néha több. Nincs ez másképp a webdizájn esetében sem. Egy weboldalt amit könnyű megérteni és használni, nagyobb valószínűséggel segít a látogatókat aktív és visszatérő felhasználókká tenni.

Hogyan egyszerűsítheted weboldalad dizájnját? Abban az esetben is, ha most kezdesz neki weboldalad megalkotásához, a trükk az, hogy pontosan meghatározd mi a weboldalad célja és milyen lépéseken keresztül éri el azt a látogatód. Mindentől ami ezen az úton akadályozhatja a felhasználót, meg kell szabadulnod! 

Cikkünkben bemutatunk néhány hasznos trükköt melyekkel egyszerűsítheted weboldaladat. Ezek alkalmazhatók mind új és mind már meglévő websitokra is.

1. Fókuszálj a cselekvésre ösztönzésre (Call To Action)

Minden weboldalnak kell hogy legyen egy végcélja, egy dolog amit szeretnél, hogy a látogatóid elvégezzenek. Ez sokminden lehet, a hírlevél feliratkozástól, egy termék megrendeléséig. Ez csakis attól függ, milyen célból jött létre az adott weboldal. A legfontosabb, hogy ez a cél, minden látogató számára egyértelmű és könnyen beazonosítható legyen!

A cselekvésre ösztönzésnek (CTA) jól láthatónak, az oldal többi részétől jól elkülönülten kell megjelennie, és minden esetben elérhetőnek kell lennie, hogy a látogató bármikor végre tudja az hajtani.

2. Optimalizáld az aloldalaid számát

Számtalan informatív aloldallal rendelkezik a weboldalad? Biztos, hogy mindegyikre szüksége van a felhasználóknak a konverzió végrehajtása alatt?

Hatékony eszköz, ha a weboldaladon található információkat, kisebb és egymáshoz kapcsolódó részre tagolod. Az egymáshoz közvetlenül kapcsolódó tartalmakat egyszerűsítsd le, és próbáld meg egy egésszé szerkeszteni. fontos, hogy a felhasználóknak ne kelljen oldalakon keresztül keresni, hogy végrehajthassák az általad kívánt konverziót.

Sok esetben semmi szükség nincs a régi és már elavult információkat tartalmazó aloldalakra. Meglétük eltéríthetik a felhasználókat az elsődleges cél elérésétől.

3. Ne használj túl sok színt

A különféle színek és színösszeállítások használata rengeteg lehetőséget biztosít a webdizájnereknek, hogy gyönyörű weboldalakat hozzanak létre. Azonban egy túl sok színt használó weboldal böngészése megterhelő lehet a felhasználók számára. Ráadásul elvonja a figyelmet a cselekvésre ösztönzésről (CTA). Ezért minden esetben legfeljebb 2-3 színt használj a weboldal elkészítéséhez, és ezekhez minden körülmény között tartsd magad.

Napjaink egyik webdizájn trendje, hogy a websiteok úgynevezett minimalista stílusban készülnek. Néhány színárnyalatot tartalmaznak és egy fő színt. Népszerűségének legfőbb oka, hogy a kevés szín használata harmonikus és az összeszedettség érzetét kelti. Egy összeszedett weboldalról pedig a felhasználók arra következtethetnek, hogy a mögötte álló vállalkozás jól szervezett és megbízható. Hiszen amilyen a mosdó, olyan a törülköző!

4. „Klasszikus” menürendszer használata

Mit értünk klasszikus menü alatt? A napjainkban elterjedt rejtett vagy más néven alternatív navigációs stílusok bár kreatívak, azonban pár év tapasztalata után könnyen kijelenthető, hogy mégsem olyan hatékonyak mint azt előzetesen várták tőlük. A felhasználók számára az általuk megszokott navigációtól való eltérés zavaró lehet. Ennek legfőbb oka, hogy egyre több információt szeretnének egyre rövidebb idő alatt feldolgozni, ezért a felhasználók előnyben részesítik az általuk már megszokott navigációs megoldásokat. Használj standard és megszokott navigációs elrendezést és így a webhelyed is könnyebben használható lesz.

Ezt szem előtt tartva a lehetőségek száma elég korlátozott. A standard a 3 – 8 elemből álló menü. Felejsd el a népszerű „mega” menüket, kivéve akkor ha egy sok termékkel rendelkező webáruházat üzemeltetsz, semmi sem indokolja a használatukat, ráadásul sok esetben a „mega” menük mobil készüléken is nehezen használhatók.

5. „80 / 20 - as szabály” használata (Pareto-elv)

A „80 / 20 - as szabály” havagy más néven Pareto-elv az élet szinte minden területéről ismerős lehet. Kétféleképpen hat ki a webdizájnra:

  • Tartsd szem előtt, hogy a weboldaladon található elemek 20 % - a eredményezi a műveletek 80 % - át, vagyis néhány elem a felelős a weboldaladon végrehajtott műveletek és konverziók túlnyomó többségéért. Ez senkit se bizonytalanítson el, ez teljesen normális
  • Ezt szem előtt tartva, amennyiben a legjobban teljesítő elemeken hajtunk végre módosítást, a felhasználók által végrehajtott interakciók (kattintások, konverziók, stb) többségére hatással lesz. Ezért erre a 20 % - ra kell elsődlegesen összpontosítanunk amikor bárminemű változtatást hajtunk végre. Ez egyrészről azt is jelenti, hogy nem feltétlenül kell mindent azonnal módosítanunk a weboldalunkon, hogy gyökeres változásokat tapasztaljunk az eredményekben. Másrészről viszont amikor a kevésbé jól teljesítő elemeken hajtunk végre változtatást, nem fogunk kiugró eredményváltozásokat tapasztalni. 

6. Igazítsd a weboldalon található elemeket (UI) a kitűzött célod eléréséhez

Minden ikonnak, képnek, grafikának és videónak okkal kell az oldaladon lennie. Gondolj csak bele, ha a felhasználó például a Facebook ikonjára kattintva nem jut el az közösségi médiás oldaladra. Elég kiábrándítóan hat és megbízhatatlanság látszatát kelti.

A lényeg, hogy csak akkor használj egy elemet a weboldaladon, ha céllal is rendelkezik. Sose használj valamit csak azért, mert más is használja!

7. Ügyelj a tipográfiára

A tipográfia használatánál ugyanazt kell hogy szem előtt tarts mint a színek esetén: a kevesebb néha több.

A tipográfia szabályainak ismerete egyre lényegesebb napjainkban, mivel elősegíti a weboldaladon megjelenő szöveges tartalom olvashatóságát, és az általa hordozott információ minél gyorsabb befogadását. Olyan hatalmas mennyiségű információ áll a rendelkezésünkre, hogy a többségét csak átfutjuk, részletesen kizárólag a számunkra releváns részeket olvassuk el. Ahhoz, hogy az általunk létrehozott tartalom megragadja az olvasók figyelmét, fontos, hogy minden esetben kövessük az alapvető tipográfia elveket és szabályokat.

A két legfontosabb szabály amit alkalmazni érdemes:

  • esztétika (elrendezés)
  • olvashatóság

8. Szövegméret növelése

Az előbb említett tipográfiában az egyik legfontosabb tényező az olvashatóság. Az asztali számítógépek és a laptopok kijelzői egyre nagyobbak, ezért a nagyobb szövegméret megnöveli az olvashatóságot.

Ugyanez igaz a mobilkészülékekre is, bár ezeknél a kijelző mérete egyre kisebb. Éppen ezért a megnövelt betűméret elősegíti a megnövekedett olvashatóságot.

Összefoglalás

A túl bonyolult vagy „túltervezett” weboldal akadályokat gördít a felhasználók elé abban, hogy megértsék a weboldalad célját és végrehajtsák rajta a kívánt cselekvést, konverziót. A tervezés során mindig az elérendő cél lebegjen a szemed előtt, a weboldal minden elemét ennek rendeld alá.

Webfejlesztőt keresel? Segíthetünk?

Cikkünk megírásához sokévi webfejlesztői tapasztalatunkból merítettünk ihletet. Ha úgy érzed, hogy weboldalad, webshopod vagy online marketingedet hatékonyabbá tennéd, keress minket most, a téma szakértői vagyunk. Találkozzunk irodánkban, és egy kötetlen beszélgetés keretein belül beszéljük meg, mit szeretnél elérni, és mi hol, hogyan tudunk segíteni. Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és vedd fel Velünk a kapcsolatot!

Tetszett a cikk? Oszd meg!

megosztom