Nagytakarítás a Google-nél

Usernet Blog

Nagytakarítás a Google-nél


Idővel a Magyarországon indított kereséseken is meglátszanak majd annak a nagytakarításnak a nyomai, amelyet a Google a múlt héten hajtott végre a találatok optimalizálása érdekében. Az értéktelennek ítélt, vagy pimasz módon SEO-zott szájtok lesüllyednek, de a takarításnak vannak nyertesei is.

Nincs megelégedve saját keresőjének eredményeivel a Google, ezért februári nagytakarításba kezdett, hogy relevánsabb hiteket szolgáltasson, és kiszűrje a szemetet a találatok közül.

A Google keresőjének lelke, az alapító Sergey Brin és Larry Page találmánya, a titkos PageRank algoritmus legfontosabb ismérve, hogy azokat a szájtokat nyomja feljebb a találatok között, amelyekre a legtöbb más oldal linkel. Nem kell hozzá sok ész, hogy az ember rájöjjön: a rendszert úgy lehet kijátszani, hogy a találatok között előkelőbb helyre szánt szájtra mutató linkeket helyez el szanaszét az interneten. Gyakorlatilag erre a felismerésre épül a SEO, a Search Engine Optimization, amely cégek ezreinek ad munkát világszerte.

A keresőoptimalizálás vadhajtása, a ?black hat SEO? viszont olyan, a Google által etikátlannak és szabálytalannak nyilvánított módszerekkel operál, mint a linkfarmok létrehozása (ezek olyan szájtok, amelyek egymásra hivatkoznak, hogy feljebb kerüljenek a találtatok között), vagy a keyword stuffing, a weboldalak metacímkéinek vagy tartalmának kulcsszavakkal való feltöltése.

A Google joggal dühös, mert a találatok minősége, hitelessége a kereső legnagyobb büszkesége, és ha a rendszert manipulálják, az rossz hatással van a cég első számú pénzforrására, a fizetett hirdetésekre is, mert a bevételek nem a vállalatnál, hanem az ilyen-olyan SEO-cégeknél és linkfarmoknál kötnek ki.

Ha szőnyeg, akkor J.C. Penney

A cég nem veri ugyan nagydobra, de a óriási erőkkel küzd a PageRanket veszélyeztető próbálkozások ellen. Amikor Cyrill Osterwalder, a cég magánszféra-védelmi osztályának helyettes vezetője nemrég Magyarországon járt, szinte másról sem beszélt, mint arról, hogyan próbál a Google lépést tartani a rossz fiúkkal, akik manipulálni akarják a találatok sorrendjét.

?Ez persze csak addig működik, amíg több a világon a jó fiú, mint a rossz fiú, de egyelőre ez a helyzet.? ? mondta Osterwalder egy adatvédelmi konferencián.

A Google keresőjének egyeduralma miatt nyilvánvaló, hogy a fiatal, feltörekvő cégeknek nemcsak a forgalma és a profitja, de a puszta léte is függ attól, milyen magasan helyezkednek el a Google keresési találatai között. Ennél is érdekesebb, hogy az illegális SEO még a legnagyobb, jól bejáratott cégeket is rendszeresen megkísérti.

Néhány hete a New York Times rántotta le a leplet az utóbbi idők legnagyobb szabású SEO-botrányáról: kiderült, hogy ha valaki a google.com-on például a dresses (női ruhák) bedding (ágynemű) area rugs (szőnyegek) kifejezésekre keres, minden esetben  a J.C. Penney áruházlánc szájtját kapja első találatként, és hasonló volt a helyzet az üzlethálózat által árult más termékekkel is, a szűk farmertől a lakásdekorációig.  Nem  a fizetett hirdetésekről, hanem az organikus, ingyenesen szolgáltatott, csodaalgoritmus alapján kiadott találatokról.

A J.C: Penney tagadja, hogy felhatalmazást adott volna a találatok manipulációjára, köze lett volna az akcióhoz, vagy akár csak tudott volna róla. Egy független vizsgálat ugyanakkor többek között 2015 olyan női ruhás linket talált különböző szájtokon, ahol a megadott kulcsszavak szerepeltek, és közvetlenül a jcpenney.com-ra mutattak. A linkeket tároló szájtok némelyikének volt ugyan köze a ruhákhoz, de a legtöbbnek még csak távolról sem.

Véres bosszúra is volt példa

A black hat SEO nem illegális, a jog nem védi a keresőket a manipulációtól, de maga a Google igen kegyetlen tud lenni, ha azt gyanítja, hogy átverik. Néhány éve például a cég úgy ítélte meg, hogy a BMW autógyár elfogadhatatlan módszerekkel próbálja feljebb tolni német szájtját, a bmw.de-t a találati listán, és halálbüntetésre ítélte a szájtot, vagyis úgy ahogy volt, eltávolította a keresési találatok közül.

A J.C. Penny nem kapott ilyen súlyos büntetést, de a Google korrigálta a találati listákat, és az áruházlánc linkjei február elején egyik napról a másikra nemhogy az első helyekről, hanem sokszor az első 50 találat közül is kikerültek. A J.C. Penney válaszlépésként megszabadult addigi SEO-tanácsadójától, a dallasi székhelyű SearchDex nevű cégtől.

Nem tudni, hogy a J.C. Penney ügye volt-e a kiváltó ok, mindenesetre a múlt héten a rosszfiúk elleni harc jegyében a Google tömegesen kezdte lejjebb tolni a találatok között a szerinte kevés hasznos információkat tartalmazó, ?rossz minőségű tartalmat? hordozó szájtokat.

?A Google függ attól a jó minőségű tartalomtól, amit a világ csodálatos szájtjai létrehoznak, és felelősséget érzünk azért, hogy hozzájáruljunk a web egészséges ökoszisztémájához. Ezért fontos, hogy a jó minőségű szájtokat jutalmazzuk ? pontosan erre szolgál ez a változtatás? ? indokolta a lépést a Google hivatalos blogján.

A YouTube a nyertesek között

Bár a cég azt állítja, hogy több száz külsős tesztelője szerint a változások pozitív hatással jártak, az intézkedés drámai hatással volt jó néhány  érintett szájtra. A Wall Street Journal cikkében nyilatkozó szakértő azt mondta, a lépés rengeteg járulékos kárt okozott, mivel ártatlanok is a tisztogatás áldozatává váltak.

A változások az USA-ban indított keresések 12 százalékát érintik, de nemsokára minden országban érzékelhetők lesznek. Arról, hogy pontosan mely szántok érintettek, a Google nem beszél, de a német Sistrix utánajárt, és kiderítette, hogy a wisegeek.com 77, az ezinearticles.com 90, az articlebase.com 94 százalékos forgalomcsökkenést regisztrált amiatt, hogy a Google lejjebb tolta a találati listán.

A tisztogatásnak vannak nyertesei is, bár ez nem feltétlenül jár együtt a csodálatos web-ökoszisztéma diverzitásának kiteljesedésével. A változások hatására a LinkedIn, a Facebook, a Time Warner, a Fox News, a Wal-Mart, a Target és az eBay kerültek feljebb a találati listákon. És a YouTube, ami meg a Google-é.

Forrás: index.hu



KERESŐ

OK

LEGFRISSEBB

Teljes lap.hu adatbázis linképítéshez

Teljes lap.hu adatbázis linképítéshez

Egy weboldal elindítása után a Google helyezések javítása érdekében linképítést célszerű végezni. A linképítés olyan online ...


Hogyan kezdjél bele a blog írásba? 20 lépés a garantált sikerhez II. rész

Hogyan kezdjél bele a blog írásba? 20 lépés a garantált sikerhez II. rész

Függetlenül attól mennyire vagy sikeres az online világban, kulcsfontosságú a mai modern marketingben,hogy kellő energiát fordítsunk egy ...


Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

Facebook biztonság és személyes adatvédelem 5 percben

A Facebook statisztikája szerint a közösségi oldal több, mint 900 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik naponta 250 ...


10 tipp a hatékony Facebook post írásához

10 tipp a hatékony Facebook post írásához

Több, mint 1 milliárd regisztrált látogatóval a Facebook messze a legnépszerűbb közösségi oldal. Természetes, hogy az üzleti ...


Tipográfia a weben

Tipográfia a weben

A tipográfia elősegíti a weboldalon megjelenő szöveges tartalom könnyű olvashatóságát és az általa hordozott információ gyors ...


Mi az a responsive web design (RWD)?

Mi az a responsive web design (RWD)?

A weboldal fejlesztők számára kihívást jelent a mobil készülékek adta hatalmas változatosság. Hogyan lehet olyan weboldalt ...


Web design trendek 2014

Web design trendek 2014

Az év eleje mindig remek alkalom arra, hogy összeüljünk és megbeszéljük mi minden történt a korábbi évben a weben és megjósoljuk ...


Biztonságos felhasználó azonosítás PHP MySQL környezetben

Biztonságos felhasználó azonosítás PHP MySQL környezetben

A tartalomkezelő rendszerek, web alapú alkalmazások megbízhatósága szempontjából kulcsfontosságú kérdés a felhasználó ...