Mobil weboldal vagy mobil alkalmazás (app)?

Menü

Usernet Blog

Mobil weboldal vagy mobil alkalmazás (app)?


A mobil eszközökre elérhető technológiák nagy változatosságot mutatnak. Amennyiben mobil eszközre szeretnék fejleszteni, számos megoldás közül választhatunk. A HTML5 technológia mellett többfajta alkalmazás fejlesztési megoldás és jó néhány tartalomfejlesztő rendszer is rendelkezésünkre áll.

A legtöbbet vitatott kérdés mégis az, hogy HTML5 technológián alapuló mobil weboldalt vagy mobil alkalmazást fejlesszünk. Mindkét technológiának megvannak a maga előnyei és hátrányai, de úgy gondolom, hogy a kérdést nem ebből az irányból kell megközelíteni. Sokkal fontosabb, hogy a látogatók szempontjából kinek melyik megoldás a kézenfekvőbb.

Látogatók keresőkből

Ha a látogatók többsége keresőrendszerekből (Google, Bing, Yahoo) vagy közösségi oldalakról (Facebook, Twitter) jön, akkor javasolt HTML5 alapú mobil weboldalt alkalmazni. Ha keresőrendszerekből jövő látogatókra összpontosítunk, akkor az oldalnak fokozottan keresőbarátnak kell lennie. Keresőbarát oldal esetén ügyelni kell az URL kialakítására, az oldal struktúrára, a navigációs megoldásokra és természetesen a tartalomra. Ezeket a célokat legkönnyebben egy mobil weboldallal lehet megvalósítani, ezért javasolt a HTML5 technológia alkalmazása.

Direkt forgalom

Ha a látogatók időszakosan, de közvetlenül az oldalra érkeznek - ezt nevezik direkt forgalomnak - akkor szintén a HTML5 technológia és a mobil weboldal javasolt. A direkt forgalom ebben az esetben azt jelenti, hogy feltételezhető a látogató ismeri az oldal címét és azt a böngésző címsorába gépelve vagy a korábban lementett könyvjelzőre kattintva látogat az oldalra. Ekkor pontosan tudja milyen tartalomra számíthat, szándékosan jön az oldalra, elhanyagolható a véletlen kattintások száma. Viszont mivel csak időszakosan jön az oldalra, ezért ez a látogatói csoport nem szívesen tölt le mobil készülékére alkalmazásokat. Az oldal címét fejben vagy a böngésző kedvencként tárolja.

Rendszeresen visszatérő látogatók

Direkt, de rendszeresen visszatérő látogatók esetén meg kell fontolni a mobil alkalmazás használatát. A rendszeres visszatérés gyakran változó, frissülő tartalmat feltételez, tehát maga az oldal is sűrűbb látogatásra ösztönöz. Ezek az oldalak általában olyan portál- vagy hírszolgáltató oldalak, ahol nagy mennyiségű gyakran frissülő tartalommal találkozunk. Mobil alkalmazás fejlesztése esetén ki tudjuk használni  azok előnyeit például offline adattárolással vagy ún. push értesítések (push notification) használatával. A push értesítések segítségével a weboldal frissítéséről tudjuk értesíteni a felhasználót még abban az esetben is, ha maga az alkalmazás nem fut.

Reklám

Amennyiben weboldalunkat mobil alkalmazás és mobil weboldal formájában is elérhetővé tesszük, ügyelni kell arra, hogy ne vigyük túlzásba az egyik vagy másik megoldás promócióját, hanem hagyjuk, hogy maga a felhasználó válassza ki a számára legkényelmesebb megoldást. Nincs annál dühítőbb, mikor a mobil weboldal látogatója mindenhol az alkalmazás hirdetésével találkozik és annak letöltésére próbálják meg rávenni.

Mennyibe kerül?

Ha eldöntöttük, hogy mobil weboldalt vagy mobil alkalmazást készíttessünk, a következő nagy kérdés, hogy mennyi pénzt szánunk rá. Alapigazság, hogy minél egyedibb megoldást választunk, annál drágább lesz.

Abban az esetben, ha a cég az első lépését teszi meg a mobil technológia irányába, célszerű egy egyszerűbb, olcsóbb mobil weboldalt választani. Ezek az oldalak a HTML5 technológiát alkalmazzák, a meglévő webes tartalmat emelik át mobil környezetbe, ezáltal a fejlesztés gyors és zökkenőmentes lesz.

Mobil alkalmazás fejlesztése esetén viszont számolnunk kell a hosszabb tervezési idővel, egyedi funkciók esetén pedig a hosszabb fejlesztési időtartammal és az ezzel együtt járó magasabb költségekkel.

Javasolt megoldás mobil alkalmazás estén a többlépcsős fejlesztési terv, amely lehetőséget biztosít a gyors bevezetésre, a látogatói szokások elemzésére és ezen adatok birtokában pontosabban behatárolható, hogy milyen területeken, milyen új egyedi fejlesztéseket célszerű bevezetni.
Egyedi fejlesztések esetén fel kell készülni arra, hogy ügyfél adatok, megrendelések, regisztrációk kezelése esetén egy már meglévő céges adatbázissal és adatstruktúrával kell együttműködnie a mobil alkalmazásnak. Ha a fejlesztő nem tud a meglévő adatbázissal együttműködő alkalmazást készíteni, akkor megoldandó probléma az adatok folyamatos szinkronizálása az alkalmazás és a céges adatbázis között.

Összefoglalás

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy mielőtt belevágnánk a mobil tartalomfejlesztésbe, célszerű egy alapos piackutatást végezni annak érdekében, hogy a látogatói szokásokat alaposan kiismerjük. Ennek birtokában már tudni fogjuk, melyik tartalomhoz milyen látogatói típus tartozik és ehhez melyik megoldást célszerű választani.

Következő lépésként tisztáznunk kell milyen egyedi funkciókat szeretnénk megvalósítani szem előtt tartva a választott technológia lehetőségeit. Célszerű egy hosszabb távú fejlesztési tervet kitűzni annak érdekében, hogy a piacra lépés nem húzódjon el, a kezdeti költségek ne legyenek túl magasak és a tapasztalatok birtokában később rugalmasabban tudjunk reagálni.

Segíthetünk?

Ha kérdései vannak a témával kapcsolatban vagy mobil weboldalt, alkalmazást szeretne készíttetni, kattintson ide és vegye fel velünk a kapcsolatot!

Képgaléria



KERESŐ

OK

LEGFRISSEBB

SEO kontra SEM. Mi a különbség köztük?

SEO kontra SEM. Mi a különbség köztük?

A keresőmarketing (Search Engine Marketing) és a keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) talán a két leggyakrabban használt ...


Mi alapján rangsorolja weboldalamat a Google? A legfontosabb keresőoptimalizálási (SEO) tényezők

Mi alapján rangsorolja weboldalamat a Google? A legfontosabb keresőoptimalizálási (SEO) tényezők

Eheti cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb keresőoptimalizálási tényezőket, melyeket a Usernet Kft szakemberei is nap mint nap ...


Hogyan növelhetem az aktivitást Facebook oldalamon? 13 tipp az aktívabb és elkötelezettebb követőkért

Hogyan növelhetem az aktivitást Facebook oldalamon? 13 tipp az aktívabb és elkötelezettebb követőkért

Napjainkban a legtöbb felhasználó a Google-t és a Facebook-ot tekinti legfőbb információforrásának. Eheti cikkünkben bemutatunk 13 ...


Közösségi marketing felületek vállalkozásoknak

Közösségi marketing felületek vállalkozásoknak

A közösségi médiában való jelenlét a mai világban kulcsfontosságú eleme egy vállalkozásnak. Nem csak azért, mert egyszerre akár ...


Miért szükségszerű weboldalad mobileszközre optimalizálni?

Miért szükségszerű weboldalad mobileszközre optimalizálni?

Azt már régen tudjuk, hogy világunk egyre jobban gyorsul. Több információ áll rendelkezésünkre mint valaha és információéhségünk is ...


Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók

A reszponzív dizájnnál a neve is mutatja, hogy „válaszol” (response) az aktuális felbontásra. Ez annyit tesz, hogy monitorról, ...


Hogyan legyek népszerű az Instagram - on? 20 tipp a megvalósításhoz

Hogyan legyek népszerű az Instagram - on? 20 tipp a megvalósításhoz

Az Instagram elképesztően népszerű és tömegeket megmozgató közösségi oldal. Több mint 500 millióan használják, és naponta mintegy ...


Hogyan használjam ki a hírlevél küldésben rejlő lehetőségeket?

Hogyan használjam ki a hírlevél küldésben rejlő lehetőségeket?

Napjainkban egyre nagyobb jelentősége van a hírleveleknek. Ennek legfőbb magyarázata elsősorban, az okostelefonok elterjedésében ...