Mennyire gondolkodsz teljeskörűen, ha kulcsszó kutatásról kérdeznénk? Ha röviden elintéznéd a választ, felhívjuk figyelmed egy alaposabb átgondolásra. Következő blogbejegyzésem irányt mutathat, ha egy kicsit komolyabban szeretnél foglalkozni a témával, hiszen akár keresőoptimalizálás, akár versenytárs elemzés, megfelelő kulcsszó analízis nélkül nem fogsz tudni sikereket elérni konkurenseid mellett.

A legoptimálisabb keresőszavak kiválasztásához mindenképpen tisztában kell lenned azzal, hogy a felhasználók milyen módszerekkel próbálják megtalálni, amit keresnek. Kevés az elgondolás, ha csak saját magad szeretnéd kitalálni, hogy célcsoportod vajon mi alapján keres.

Tartalomjegyzék

Hogyan válaszd ki a kulcsszavaidat?

Sokszor látszólag ok nélkül, hónapok elteltével sem jelentkeznek a várt eredmények egy weblap optimalizálását követően. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy feladják és lemondóan legyintve elkönyvelik a keresőoptimalizálást egy újabb sokat ígérő átverésként, pedig a probléma megoldható lenne, ha már a weblap kialakításakor tudatosan építenénk fel a tartalmat, a már előzőleg körültekintően kiválasztott kulcsszavak észben tartásával.

Gyakran az a baj, hogy a kívánt látogatottságot eléri ugyan a honlap, de nem teljesülnek a konverziók, (nem nőnek az eladások, nincs kézzel fogható üzleti siker) mert bár sikerült előkelő helyet elérni a találati listában, a látogatók a kulcsszóra keresve nem azt találják, amit keresnek.  Az is problémát jelenthet, ha annyira általános kulcsszavakat határoznak meg, hogy gyakorlatilag áidőn belül nem kivitelezhető a honlapot azokra optimalizálni, mert ilyenkor hatalmas a verseny az adott kulcsszavakra indított keresések után a találati lista élére kerülésért.

Sikert elérni ugyan nem egyszerű, de ha megértjük a logikáját, elérhető közelségbe kerül. Mindenekelőtt tudatosítanunk kell magunkban, hogy a siker kulcsa a megfelelő kulcsszavak kiválasztása. A kulcsszavak meghatározásakor a látogató fejével kell gondolkodnunk: mit írnánk mi a keresőmezőbe, hogy biztosan azt találjuk meg, amit keresünk?  

Amikor az ember rákeres valamire, a kicsit is tapasztaltabbak nem csak egy-egy szóra keresnek, hanem egyből kifejezéseket, szókapcsolatokat használnak, hogy minél hamarabb megtalálják a legrelevánsabb oldalakat.  Nem nehéz rájönni, hogy milyen szándékkal keres valaki: csak tájékozódik, vagy komoly vásárlási szándéka van. Például, ha valaki a „minőségi bőrtáska rendelés online” keresőszavakat használja, valószínűleg nem csupán érdeklődik, hanem minél hamarabb szeretne a legjobb áron táskát találni. Mindkét esetre érdemes felkészülnünk a kulcsszavak kiválasztásakor.

Mindig a szemünk előtt kell, hogy lebegjen, hogy a célunk minél nagyobb eséllyel a top 10 találat közé bekerülni. A gyakran keresett kulcsszavakért értelemszerűen nagyobb a harc, sokkal értékesebbek. Azt, hogy az adott kulcsszó ezek közé tartozik vagy sem, úgy tudhatjuk meg, ha rákeresünk és megnézzük, összesen hány találatot kapunk, mekkora a konkurencia.

Érdemes, sőt erősen ajánlott a weboldalunkat differenciálni, és a különböző termékkategóriáknak, szolgáltatásoknak külön aloldalakat létrehozni és ezeket minél több speciális kulcsszóra optimalizálni, így azok egy bizonyos részpiac igényeit elégíthetik majd ki. Azokkal a kereső kifejezésekkel lehet viszonylag hamar látványos eredményt elérni, amelyek eléggé speciálisak ahhoz, hogy az összes találat - a konkurencia - ne legyen több kb. 40.000 oldalnál. Ugyan ezekre a szavakra valószínűleg nem fognak sokan keresni, ám, akik mégis megteszik, nagy eséllyel megtalálják, amit keresnek - azaz minket.

Kulcsszó kutatás Adwords-ben

A gyakorlatban nem is olyan egyszerű olyan kifejezéseket egy csokorba szedni, amelyek a termékünket/szolgáltatásunkat kiemelik a tömegből. Ha úgy érezzük, a kreativitásunk a végéhez közeleg, segítségül hívhatjuk a Google Adwords ingyenesen, akár Adwords fiók hozzáférés nélkül is elérhető kulcsszó-választó szoftverét, amely szinonímákat kínál fel nekünk az adott kifejezésre. Nagyon hasznos segítséget nyújt, sokszor olyan szavakat is talál, amik sosem jutottak volna eszünkbe. Érdemes tudni, hogy a „hirdetői verseny” oszlopban szereplő adatokat a rendszer a hirdetők beállításai alapján határozza meg, viszont a többi információ a havi keresési forgalom eredményeiből származik.

A lehető legjobb eredmények elérése érdekében azonban megéri egy kis extra időt és pénzt feláldozni. Érdemes egy meghatározott idejű, mondjuk egy hónapos „tesztkampányt” lefuttatni a Google Adwords-el, amiben szerepeltetjük az összes olyan kulcsszót, ami szerintünk releváns, fizetőképes látogatókat vonz a honlapunkra. Akár 50-100 kifejezést is tesztelhetünk egyszerre, a tesztidőszak végén lehet, hogy ennek csak egy töredéke lesz az, ami valóban használható eredményekhez vezet.

KEI mutató

A „kutatási eredményeinket” házilag még tovább pontosíthatjuk: meg tudjuk határozni kulcsszavaink hatékonyságát. Ezt a mutatót KEI mutatónak nevezzük, az angol Keyword Efficiency Index szavak rövidítéséből. Nem kell mást tennünk, mint nyitni egy Excell táblázatot és az egymást követő oszlopokba beírnunk a következő szavakat: kulcsszó, rákeresési gyakoriság, versenytárs oldalak száma, KEI érték, keresési arány.

A KEI értéket az adott szóra előforduló keresési találatok négyzetének és a találati listában szereplő találatok hányadosa adja. Minél nagyobb, annál megfelelőbb a kulcsszó, annál több potenciál rejlik a használatában. Érdemes még vizsgálni a kulcsszavankénti keresési arányt, ennek értékét a konkurensek számának és a keresések számának hányadosa adja.

A táblázat kitöltésekor az A2 cellától kezdve, egymás alá beírjuk a kulcsszavainkat. A B oszlopba az egyes kulcsszavak rákeresési gyakorisága kerül, ezt a fentiekben említett Adwords kulcsszó-választó eszköz segítségével érjük el. Az adott kulcsszó beírásával a „Helyi keresés mennyisége” oszlopban megjelenik egy érték, ezt írjuk a táblázatunk B2-es cellájába (vagy az adott kulcsszó sorába). Ne vegyük figyelembe a „Globális havi keresési forgalom” adatait, mert torzítani fogják az eredményünket. A következő oszlop értékeit, a versenytárs weboldalak számát az adott kulcsszóra keresve tudhatjuk meg, a keresőmező alatt vagy a jobb felső indexben kéken jelenik majd meg (Nagyjából … találat, … másodperc alatt – ez utóbbira nincs most szükségünk). A következő, D2-es cellába kerül az áhított KEI érték, ennek kiszámításához másoljuk be a következő képletet:
=HA(C2<>0;B2^2/C2*1000;B2^2*1000)
Ez a függvény számítja ki a kulcsszavaink hatékonyságát. A pontosabb értelmezhetőség érdekében a képlettel megszoroztunk a cellákban található értékeket ezerrel, így a különbségek jobban értelmezhetőek. A KEI mutató reprezentálja, melyek azok a kereső kifejezések, amelyekre sokan rákerestek, de viszonylag kevés versenytárs oldal jelenítődik meg a találati listában. Minél magasabb értéket mutat, annál hatékonyabban optimalizálható rá a weboldal.
Az E2-es cellába, a keresési arány alá a következő képletet másoljuk be: C2/B2
Minél kisebb a kapott érték, annál kisebb a verseny a kulcsszóra.

Miután ezzel végeztünk, érdemes táblázatot úgy rendezni, hogy a D oszlop értékei csökkenő sorrendben jelenjenek meg. Így meghatározhatóak azok a kulcsszavak, amikre a leginkább érdemes optimalizálni a weboldalt, a legjobb megtalálhatóság érdekében.

Szoftverek kulcsszó kutatáshoz

Természetesen a „garázs verzión” kívül erre a feladatra is léteznek különböző alkalmazások, amikkel szintén meghatározható a KEI mutató. Érdemes őket kipróbálni, akár önellenőrzés céljából is.
Az egyik egyszerűen elérhető és ingyenes lehetőség az Adwords Kulcsszó-választó eszköz. Néhány dollár ellenében azonban elérhető a KeywordDiscovery vagy a Wordtracker nevő program is, amelyeknek ingyenes próbaverziói is használhatóak – természetesen korlátozott funkciókkal. Angolul jól beszélők és maximalisták figyelmébe ajánljuk a Market Samurai nevű alkalmazást, igen sokoldalú és hasznos szoftver. 

Egy magyar fejlesztésű szoftver, a Vieeye, kifejezetten a magyar piaci igényeknek megfelelően, olyan szempontok figyelembe vételével segítheti a munkánkat, mint az ékezetek kezelése és a magyar piaci igények. Rendelkezik piac- és versenytárs elemző funkcióval is, ahol nyomon követhető a konkurensek kulcsszavainak alakulása is. Ingyen kipróbálható, nem kell mást tennünk, mint megkeresni a program tervezőit és kérni egy ingyenes személyes demót. A tervezők készségesen segítenek, akár Skype segítségével személyre szabottan bemutatják a program működését a mi weboldalunkra és kulcsszavainkra.